Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 370 Begränsa Effekten pÃ¥ Elpatronen  (läst 1037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« skrivet: 30 november 2021, 17:42:10 »
Hej,

har sen sommaren en Nibe 370 och är stora drag nöjd, framförallt med ljudnivån mot vår gamla 360P, den är otroligt mycket tystare när kompressorn går.

Kan jag på ett enkelt sätt begränsa efftekten på elpatronen, på min gamla 360P kunde jag begränsa den med ett vred (A/B/C) där A var cirka 3kW men det kanske går i nån meny (har inte sett den möjligheten)

I mitt hus och där jag bor blir det aldrig så kallt att jag inte klarar mig med 3kW effekt på elpatronen och min tanke är då att kompressorn får jobba mera (fler timmar)

Sen har jag bara avsäkrat 16A in till huset. Idag verkar elpatronen vara inställd på 7 kW max.

Mvh
Magnus

1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« Svar #1 skrivet: 30 november 2021, 18:24:43 »
Hej! Kompressorn i F370 är ganska liten, samma som 360P. Det gör att den gÃ¥r 100% av tiden om det är kallare än ca 5-6 °C ute. PÃ¥ vintern är alltsÃ¥ el-patronen avgörande för att kunna hÃ¥lla värmen inne. Den ska vara inställd sÃ¥ värmen räcker till att hÃ¥lla rumstemperaturen vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT. DVUT är olika beroende pÃ¥ var i landet man bor. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 21:13:33 »
Hej! Kompressorn i F370 är ganska liten, samma som 360P. Det gör att den går 100% av tiden om det är kallare än ca 5-6 °C ute. På vintern är alltså el-patronen avgörande för att kunna hålla värmen inne. Den ska vara inställd så värmen räcker till att hålla rumstemperaturen vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT. DVUT är olika beroende på var i landet man bor.

jo, så är det, men om jag klarade mig utmärkt med 3kW på min 360 så kommer jag göra det på min 370 då pumparna har mer eller mindre likvärde prestanda. Som jag sa så orkar 3kW hålla temperatur på framledningen oavsett temp ute.

Var mer inne på att inte belasta nätet då 3kW orkar med men givetvis tar det längre tid, men åter till frågan, finns det nått sätt att via menysystemet begränsa elpatronens effekt.

1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 21:14:34 »
Tar mig friheten att besvara frågan. Testa sänka 5.1.12.

OBS. Pilla inte på 5.1.13 då den kan aldrig ändras igen.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« Svar #4 skrivet: 30 november 2021, 22:32:20 »
Som skribenten före säger. Jag blir F-B-D och ett J-A sätt som nÃ¥gon pennfäktare/ manschettnisse har suttit och bestämt om att det inte fÃ¥r var mer effekt pÃ¥ en värmekälla än vad den/dom bestämmer om för ett hus. I mina ögon/öron ska dom skita i det. Dom har inte en susning om jag tänker bygga ut eller sÃ¥. Vill jag senare bygga ut sÃ¥ gÃ¥r det inte att fÃ¥ högre effekt pÃ¥ tex en VP med mindre än att byta kortet för kanske  10 000 dÃ¥ det ställs in i datan och spärras för evigt där efter en vecka tror jag det är. Vid nybyggnad kollas det upp och är den inte lÃ¥st pÃ¥ lägre effekt sÃ¥ blir inte huset godkänt, Här kan man tala om myndighetsutöveri i  kollosalformat, blir sÃ¥ lömsk pÃ¥ detta. Är själv inte i den sitsen ( gammalt hus ) men tänker pÃ¥ alla andra som rÃ¥kar ut för det. FY FAN.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« Svar #5 skrivet: 01 december 2021, 08:52:34 »
Som skribenten före säger. Jag blir F-B-D och ett J-A sätt som nÃ¥gon pennfäktare/ manschettnisse har suttit och bestämt om att det inte fÃ¥r var mer effekt pÃ¥ en värmekälla än vad den/dom bestämmer om för ett hus. I mina ögon/öron ska dom skita i det. Dom har inte en susning om jag tänker bygga ut eller sÃ¥. Vill jag senare bygga ut sÃ¥ gÃ¥r det inte att fÃ¥ högre effekt pÃ¥ tex en VP med mindre än att byta kortet för kanske  10 000 dÃ¥ det ställs in i datan och spärras för evigt där efter en vecka tror jag det är. Vid nybyggnad kollas det upp och är den inte lÃ¥st pÃ¥ lägre effekt sÃ¥ blir inte huset godkänt, Här kan man tala om myndighetsutöveri i  kollosalformat, blir sÃ¥ lömsk pÃ¥ detta. Är själv inte i den sitsen ( gammalt hus ) men tänker pÃ¥ alla andra som rÃ¥kar ut för det. FY FAN.

Vårt hus är byggt 2018 och det blev godkänt trots att VPn inte begränsades. Det är säkert nån som missat och vi hade tur eller så är det för att huset byggdes som fritidshus (men standard som ett normalt småhus).

Men som.du skriver, vilket jäkla skit det är med effektreglerna.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 370 Begränsa Effekten på Elpatronen
« Svar #6 skrivet: 01 december 2021, 16:35:16 »
Tar mig friheten att besvara frågan. Testa sänka 5.1.12.

OBS. Pilla inte på 5.1.13 då den kan aldrig ändras igen.

Utmärkt, funkade bra, ändrat till 3,6kW på 5.1.12



1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!