Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 - för hög framledning pÃ¥ golvvärme(klimatsystem 2)  (läst 3625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej experter,

Har ett konstigt beteende på mitt värmesystem som jag tror kan ha med shunten att göra men är osäker.

Min konfig är följande:
* Nibe 1245 med tillbehörsbox för styrning av golvvärme
* Klimatsystem 1 - radiatorer(golvvärme med minishunt finns även på detta system styrs dock ej av VP)
* Klimatsystem 2 - golvvärme(med innegivare och termostat kopplat till LK ventiler)
* Max framledning på klimatystem 2 är satt till 40 grader

Beteendet jag ser är att även om jag har max 40 grader på framledning till klimatsystem 2 så skjuts mycket varmare vatten ut till klimatystem 2(som iofs regleras av termostaten men kan ju inte vara optimalt). Kan vrida på shuntarmen(vid manuellt läge) till båda maxlägena och styrsystemet kan själv flytta armen i automatiskt läge till 0. Det kan har varit så här väldigt länge utan att jag noterat det, kanske t.om sedan installationen gjordes(5år sedan).

Det är precis som att 0 på shunten inte är 0 utan det kommer ut massor med varmvatten ändå. Kan det vara så att 0 läget inte är kalibrerat eller kan det vara problem med shunten? Vad kan jag själv kontrollera utan att kalla hit VP installatör?

Se bifogade bilder för nuläget.

Tar tacksamt emot tips!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är det inte direkt efter vv laddning framledningen blir hög i max nån minut ? Om du kör usb loggning på vp så ser man hur den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det bara att plugga i stickan och aktivera loggning? Eller krävs nåt tillbehör?

Kam jag själva läsa ut datat eller ser ni om jag bifogar filen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Bara plugga i och aktivera. Du kan läsa själv men är lite krångligt om man är ovan och framförallt med flera system så bifoga så hjälps vi åt men byt filändelse till tex .txt annars godtar inte forumet filtypen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer en log som innehåller ett par cykler. Ska låta stickan sitta i i några dagar nu så kanske man kan se mer

Går det att se något i denna som kan ge lite ledtrådar?

En följdfråga blir också: Inte helt säkert på att min VP går optimalt då jag sedan den installerades tagit bort lite element till fördel för golvvärme etc. Den kanske kör för hårt kontra tidigare system vad vet jag? Kan man se hur ofta den går och om det är rimligt för ett hus på 180kvm med 7 radiatorer och golvvärme

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tyvärr verkar det som klimat system nr 2 inte loggas men är ganska säker på att jag sett loggar med båda systemen med så det kan bero på att du har gammal mjukvara i vp. Hur som helst bör du uppdatera mjukvaran i vp för lite nya funktioner det gör man via usb minne mjukvaran hämtas hos Nibe lite beroende på version kan man behöva uppdatera 2 gånger men det står på hemsidan. Vp spar en logg varje dygn så det gör inget om man loggar flera dagar jag loggar alltid min vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så där, version 7740R4 inlagd. Precis som du skrev så krävdes en 2-stegs uppgradering. Har slagit på loggning nu igen, hoppas klimatsystem 2 kommer med i loggen denna gång!

Ã…terkommer med logg snart

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer en ny logg med senaste FW. Hoppas den visar klimatsystem 2

Noterade att mina element "väser" mer nu än med tidigare version. Har det att göra med att någon ändring gjorts på värmebärarpumpshastigeten? Eller kan det vara nån annan inställning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tyvärr så loggas inte båda zonerna. Fick du ange typ av värme system samt dut vid installationen annars gör det och ställ cp i läge auto så reglerar den själv hastigheten efter deltat och det gör man i inställnings menyn och dit kommer du genom att hålla inne bakåt pilen i ca 10 sekunder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ringde Nibe supporten innan jag såg dit svar, de säger precis samma sak som du, endast en zon loggas by default. Nibe tyckte också det lät väldigt konstigt med att framledningen blir så hög(ska inte bli det) och medans vi resonerade fick jag en teori på vad det kan vara. Givaren för framledning sitter fastklistrad EFTER shunten för klimatsystem 2 och före cirkulationspumpen. Avståndet från tempgivaren och där oreglerat framledningsvatten kommer in i shunten är typ 5-10cm(se bild i första inlägget).

Kan det inte vara så att värmen strålar en bit från shunten i rören och att givaren blir lite lurad? Själva röret kanske är varmt men inte vattnet? Ska jag mäta med en stektermometer efter cirkulationspumpen kanske?

Fick inte ange dut vid installationen men den sitter på -20 grader C samt att jag ändrat till "rad + golvvärme" för värmebärarpump. Känner att jag har behov av hjälp optimera mitt system nu när så stora förändringar har gjorts i och med renovering. Gör så klart helst det själv med hjälp av er på forumet så jag lär mig något. Annars tar jag gärna emot tips på DUKTIG Nibe installatör i Sundsvallsområdet(alternativt någon som kan hjälpa mig på distans och jag "gör")

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Man får nog skapa en egen LOG.SET fil på usb-stickan för att få med klimatsystem 2

www.nibe.se/Documents/NEW/Applications/LogSet/FAQ_SE_LogSet-2.pdf
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Får man inte med alla logpunkter i log.set filen kan man lägga till dom manuellt vp klarar betydligt många fler än programmet som gör log.set filer. Är det inte så att det är en kort tid som tempen är för hög tex efter vv laddning när det kommer en skvätt hett vatten och då hinner inte shunten med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ni en LOG.SET fil som skulle kunna fungera? Tittade på en exempelfil här på forumet men den verkar inte logga klimatsystem 2.

Hänger inte med kring hög vv laddning, borde inte detta vara något som sker i vp och inte i extern shunt och cirkulationspump?

Tänker att vi kanske kan klura ut detta utan en logfil. Stod vid pumpen idag och iakttog hur temperaturerna beter sig när pumpen går. Framledning för klimatsystem 2 steg sakta men säkert när pumpen gick(pågick säkert 5-10 minuter), detta även om jag manuellt hade ställt shunten på 0 läge.

Tycker att cirkulationspumpen blir ganska varm men den får väl samma temp som vattnet antar jag? Upplever att cp är varmare än kopparrören bredvid, men det kanske är normalt?

Vad bör jag kolla efter på fysiska displayen och när(utan logfil)? Vad är det för teori som jag ska försöka reda ut om den stämmer

Se bifogade bilder när framledningen är som varmast för klimatsystem 2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
När vp gör vv och gjort det klart är det en ventil i vp som lägger om och dÃ¥ kommer det en skvätt hett vatten ut till radiator kretsen min tanke var om det är den skvätten som gör att givaren visar hög temp för shunten hinner inte reglera sÃ¥ fort. Känns lite osannolikt men returen är ju kall och framledningen kan inte bli högre än till ditt andra klimatsystem sÃ¥ vart ska värmen annars komma ifrÃ¥n  Sc:,h Hur lÃ¥ng tid ligger framledningen sÃ¥ högt ? Har ingen log set fil men tror inte du behöver oroa dig om det inte märks pÃ¥ inne klimatet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det är underligt onekligen. Tror inte det är vv skvätten som gör detta då det stiger och faller ganska sakta under en 20min period.

Framledningen går sakta men säkert till denna temp under en 5-10 min period, för att sakta sjunka under en 5-10 min period. Jag borde ju känna av om det är 44 grader varm på golvena, och det är dom inte. Det är snarare så att jag upplevt dem som kalla jämfört med de andra shuntade golven(som sitter på klimatsystem 1). Är därför jag börjat fundera på vad det kan vara. Ett tag funderade jag på om det för varma vattnet ställer till problem för ställdonen(som regleras via termostat)? Om inte kanske jag ska släppa detta och se om det finns bättre sätt att få till golvvärmen mer "behaglig"? Det kanske är korkat att ha en termostat på ställdonen och istället lita på pumpens reglering? Fast iofs skulle jag troligen få för varma golv om ställdonen var helt öppna

Funderingar:
- Kan det vara så att min termostat ställer till detta problem? Termostaten kanske stryper ställdonen helt när det blir för varmt och det varma vattnet för framledningen går inte ut i slingorna utan samlas på den korta sträckan mellan pump och ställdon?
- Skulle jag inte kunna testa att manuellt ställa shunten på 0 under en cykel och se vad som händer? Då borde väl inte framledningen stiga nämnvärt?
- Skulle jag kunna testa att sätta termostaten på max och se om det påverkar framledningstemperaturen?

Ps. Vad gäller min fråga om generell optimering av mitt system, kanske smartast att skapa en separat tråd för det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!