Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat 12 och radiatortermostater som styr?  (läst 2021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
EcoHeat 12 och radiatortermostater som styr?
« skrivet: 23 oktober 2008, 15:22:40 »
Hej!

Vill först tacka för ett kalasforum! Stor hjälp står att finna i trådarna här och många av mina frågetecken har blivit uträtade. Dock återstår ett..

Jag har en EcoHeat 12 som installerades i februari i år (2008), 800m slang/ledning. Uppvärmd yta är 300kvm i 2,5 plan. Radiatorer vattenburet, med termostater ej äldre än 10 år, vattenburen golvvärme i 2 hallar samt ett badrum (på markplan) med separate termostater. Inom- samt utomhus- givare. 2 vuxna i hushållet. Putsat tegelhus från tidigt 1900-tal med tilläggsisolerad vind.
Hittills i år har vi (enligt intern mätare på pannan) värmt hus och vatten för 5600kWh.

Jag vet inte om ytterligare information behövs för att hjälpa mig med mitt problem. Isåfall bara berätta vad så kompletterar jag efterhand.

Nu är det så - jag har alla radiatorer i huset ställda på fullt blås (enligt direktiv från installatören) och pannan ställd till + 21,0 C men får temperaturskillnader på de olika våningsplanen. Värme stiger, jag vet, men måste jag ha det för kallt i källaren för att ha det trivsamt på markplan - bara för att i nästa led ha det för varmt på ovanvåningen?

Vad händer om jag istället sätter pannan på ex.vis. + 23,0 C och sedan styr de olika våningarna med respektive termostat på elementen? Kommer detta att kosta extra i form av el pga att jag ändrar flödet genom radiatorerna, eller kommer jag rent av att spara el på detta viset?
Inomhusgivaren sitter på markplan, mitt i huset.

Som referens har jag min far, som värmer 660kvm på det sistnämda sättet. Han styr med radiatorernas egna termostater (och har även han givare ute och inne). Han, precis som jag, eldar ganska mycket när det är kallt i våra kakelugnar. Att styra sitt system som farsgubben gör visar sig tydligen lönsamt (han har förbrukar el för 2800kr/månad i snitt om året - varmvatten, värme samt hushållsel sammanräknat). Dock har han inte CTC som som jag, utan något annat märke. Kommer inte på vilket just nu tyvärr.

Så - är det lönsamt att reglera via radiatorernas egna termostater på ett EcoHeat 12 system - eller är rumsgivaren bästa alternativet? Om det är rumsgivaren, hur kommer jag då till korta med problemet med temperaturvariationen i huset?

Tacksam för all hjälp, även bara förslag eller funderingar!!

Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoHeat 12 och radiatortermostater som styr?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2008, 15:30:40 »
Hej

Värmepumpar funkar bäst med fritt flöde genom elementen. Funkar det inte bra, så är det inte något problem, om man stryper på några termostat. Jag har satt ner två termostat, ett i sovrummet och ett i datorrummet. Man kan ju vara lite måttlig med att ställa ner, annars ska visst CTC av någon anledning vara rätt okänslig för att radiatorerna regleras med termostat.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat 12 och radiatortermostater som styr?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2008, 20:55:09 »
Man kan ju vara lite måttlig med att ställa ner, annars ska visst CTC av någon anledning vara rätt okänslig för att radiatorerna regleras med termostat.

Eftersom CTC kör värmepumpen mot vattnet i pannan så kan man reglera radiatorerna med termostater utan att påverka flödet över kondensorn. Det är riktigt att ekonomin på den blir bäst med så låg framledning som möjligt men det är inte skadligt för VP:n att reglera med termostater.

Har man däremot en VP som jobbar med flytande kondensering så stryper man flödet över kondensorn med termostater och VP:n högpressostat kan då lösa ut, detta sliter på VP:n och livslängden förkortas (förutom att det är oekonomiskt).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat 12 och radiatortermostater som styr?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2008, 21:39:44 »
Tackar för svaren.

Jag tar gärna emot insikter och erfarenheter från fler kunniga!

Tack än en gång!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: EcoHeat 12 och radiatortermostater som styr?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2008, 08:47:31 »
Bättre än termostater är nog att strypa flödet i de rum där det blir för varmt.
Börja med att få bra temp i källare, stryp sedan ned de rum på övervåning som blir för varma tills du är nöjd. Själv kör jag utan innegivare och utan termostater, och tycker det fungerar bra.
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!