Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 begränsar sig själv?  (läst 586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dozepih

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • F370 frÃ¥n 2021/03
F370 begränsar sig själv?
« skrivet: 01 december 2021, 20:19:53 »
Har en F370 som installerades i våras och nu när kylan kommit till Umeå så beter den sig lite märkligt tycker jag. Har den avsäkrad på 3x20A och en huvudsäkring på 3x25A. Ställt in den på maxeffekt 7KW och kör nu kurva 10(+1), vanliga radiatorer, ingen golvvärme. När det nu är -18.3 uppnår jag en beräknad framledningstemp på +60. Pumpen jobbar upp så elpatronsgivaren säger +55 och samtidigt visar kompressorgivaren +49.9 när elpatronen tycker den gjort sitt och slår av, på effektsteg 4.7KW. Jag har vid detta tillfälle ca +50-51 på framledningen och +47 på returen vilket är för lite för att hålla en innetemperatur på 21-22 som jag gärna vill ha.

Så vad är det som gör att den inte jobbar upp allt till +60 grader som den borde?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F370 begränsar sig själv?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2021, 21:19:40 »
Vad får du för uppmätt framledningstemperatur? Det blir skiktning i tanken så det är helt normalt att det kan skilja flera grader mellan elpatrongivaren och kompressorgivaren när det är kallt väder eller stort varmvattenuttag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dozepih

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • F370 frÃ¥n 2021/03
SV: F370 begränsar sig själv?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2021, 22:00:26 »
Har ca 50-51 i framledningstemperatur som snabbt sjunker när elpatronen inte värmer. Men gjorde faktiskt en liten ändring just som ökade framledningstemperaturen till över 57 grader! Jag satte varmvattnet i lyxläge. Jag som egentligen bara behöver ekonomiläget så jag blir lite brydd nu. Förstått tanken är mantlad och varmvattnet värmer radiatorvattnet också men trodde att elpatronen faktiskt värmer radiatorkretsen oberoende om jag vill ha "kallt" varmvatten, och då upp till beräknad framledningstemperatur. Men så verkar det inte vara kanske?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 begränsar sig själv?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2021, 23:45:28 »
Det är ju samma pannvatten som shuntas ut som även värmer VV.
Lyxläget slår igång elpatron så att den värmer lite mer.

Men det som kan begränsa är max framledning i meny 5.1.12.
Prova att ställa upp denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dozepih

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • F370 frÃ¥n 2021/03
SV: F370 begränsar sig själv?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2021, 21:17:08 »
Den står på fabriksvärdet dvs 60 grader men kommer som sagt aldrig upp i de temperaturerna såvida jag inte också ställer in varmvattnet till samma temperatur som jag vill ha på radiatorerna. Står inte en enda rad om detta i handboken och jag har dessutom pratat med två personer på Nibe som inte hade några förslag hur jag kan öka framledningstempen. "Byt kurva?" - Ja, jar har provat det och den bottnat på 60 grader (5.1.12) men utan att göra mina element varmare. Handboken säger att jag ska sätta varmvattnet i ekonomiläge om jag inte har så stora behov, vilket jag inte haft, men att detta får förödande konsekvenser i kylig utetemperatur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!