Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ändrat sej? IVT  (läst 2490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad har ändrat sej? IVT
« skrivet: 14 januari 2021, 20:22:34 »
Hej,

Jag har en IVT energy 8E-9  + 300L beredare installerat i ett 70-tals hus pÃ¥ 290m2 som jag ägt i 10 Ã¥r. Pumpen är installerad -97.
Vatten är draget i betongplattorna både på första o andra våning + element.
Normalt sett så brukar pumpens värmeeffekt klara sej till -10grader men i vinter går tillskottet på redan vid -5grader !

Alla termostater står samma och inget varmvatten tappas. Ingen luft i elementen. Radiatortrycket ligger på 0.5bar och 42C vid -5C ute.

Vad kan jag kolla?

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2021, 21:53:14 »
Antar att du har kollat returfilter, och brinefilter. Annars är det steg 1.   :dt: varma sidan vid värmedrift? SvÃ¥rt att mäta kanske dÃ¥ den ej har avläsbara givare. Men försök mäta med nÃ¥got. Kontrollera växelventilens funktion sÃ¥ den fungerar som den ska.
Mvh

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2021, 23:02:26 »
Ja klart jag skulle kollat filtren, gör det imorgon. Mätt med Ir termomenter på en tejp som sitter på in och ut vv. Skillnaden är 6 grader eller något mer vid 10 mätningar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2021, 07:24:07 »
Min gamla värmepump tappade effekt sista året, kanske är det så att den börjar ha sett sina bästa dagar eftersom deltaT verkar vara normalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2021, 08:57:15 »
Det kan vara lite besvärligt att mäta men temperaturen pÃ¥ det utgÃ¥ende köldmedieröret frÃ¥n kompressorn säger en hel del om hur kompressorn mÃ¥r. Den temperaturen bör ligga ca 30 grader högre än utgÃ¥ende värmebärartemperatur. Är temperaturen pÃ¥ det komprimerade köldmediet betydligt högre är nÃ¥got fel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2021, 10:03:54 »
Rickard, hur upptäckte du att din VP tappade effekt?

VPn gick över till kontinuerlig drift vid varmare utetemperaturer jämfört med förut?
VPn orkade inte upp i samma temperatur på utgående elementvattnet jämfört med förut?
Det bubblade mer i synglaset jämfört med förut?
Eller....
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2021, 10:49:40 »
Växelventilen rörde sej fint, Brinefiltret såg bra ut, Returfiltret var lite skitigt men inget som kan ha nån större inverkan tror jag.
Mäta temp på det lilla kompressorröret är svårt med de grejer jag har

Radiator cirkulationspumpen stod på läge 2, höja till läge 3 måste väl vara bra?

Mvh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2021, 12:07:23 »
Höj inte cirkulationspumpen utan grund till varför.

Du kanske skulle haft något i stil med detta om pumpen saknar egna givare. Gärna Flukes variant om du kan låna någonstans.
https://www.clasohlson.com/se/Temperaturmätare,-2-kanals/p/36-6895
Det är ju smidigare att mäta med.

Annars kanske det är dags för kyltekniker att mäta upp systemet.

Annars leta oljefuktiga läckor runt kylkretsen. Finner du inget, kör tills elräkningen passerar smärtgränsen eller pumpen larmar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2021, 21:09:25 »
Rickard, hur upptäckte du att din VP tappade effekt?

VPn gick över till kontinuerlig drift vid varmare utetemperaturer jämfört med förut?
VPn orkade inte upp i samma temperatur på utgående elementvattnet jämfört med förut?
Det bubblade mer i synglaset jämfört med förut?
Eller....

Jag märkte det egentligen inte, var lite kallare inne, vi fick köra en radiator tidigare än vad vi innan gjort, men till sist började den lösa ut på hög ström, och effekten var uppenbarligen inte lika hög som tidigare.
Jag är fortfarande inte 100% säker på att kompressorn var kass, men den lämnade lägre uteffekt än vanligt, vi kunde inte hålla värmen inne på samma sätt som vi var vana med, och den hade en väldigt hög hetgastemp under normal drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2021, 23:23:37 »
Det kan vara lite besvärligt att mäta men temperaturen på det utgående köldmedieröret från kompressorn säger en hel del om hur kompressorn mår. Den temperaturen bör ligga ca 30 grader högre än utgående värmebärartemperatur. Är temperaturen på det komprimerade köldmediet betydligt högre är något fel.

Utgående rör på kompressorn är klart över 50C då den bränns, IR säger ca 60C men osäkert

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2021, 21:56:54 »
Det kan vara lite besvärligt att mäta men temperaturen på det utgående köldmedieröret från kompressorn säger en hel del om hur kompressorn mår. Den temperaturen bör ligga ca 30 grader högre än utgående värmebärartemperatur. Är temperaturen på det komprimerade köldmediet betydligt högre är något fel.

Säg att jag har 50 grader högre än utgående värmebärartemperatur, vad kan man dra för slutsats av det?
Hur mycket sämmre är den? Fara o färde eller går den med hyffsad verkningsgrad l några år till? eller färdig för byte?

77000 drifttimmar och 400h/Ã¥r med eltillskott

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2021, 05:32:14 »
Blir det som för mig så skär kompressorn ihop helt en vacker dag.
Min värmepump började som sagt var att förbruka mycket stora strömmar, mätte upp över 4 kW driveffekt innan jag stängde av den för gott. (Den hade då löst ut några gånger på motorskyddet)
Den förbrukade som mest ca 2 kW när den var "frisk".
Höga temperaturer ger varm olja som koksar, och det leder rätt fort till haveri när det passerar en gräns.
Exakt var den gränsen finns är svårt att svara på, men om maskinen är så sliten att du märker av förlorad effekt så tror jag inte att det finns några år att spela på, det är nog dags att planera för ett byte.
Mycket hänger dock på hur beroende du är av din värmepump, är du OK med att låta den gå som elpanna i några veckor innan du får den utbytt finns ju egentligen inga skäl att byta ut den så länge kompressorn fungerar. Rent ekonomiskt är det troligen mest lönsamt att köra den så länge som möjligt, men för din sinnesro kanske det är bättre att byta ut den så snart som möjligt, OM du kan konstatera att det faktiskt är på väg att haverera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2021, 10:11:45 »
Säg att jag har 50 grader högre än utgående värmebärartemperatur, vad kan man dra för slutsats av det?

Att det är inre läckage i kompressorn så att en del av det komprimerade köldmediet läcker tillbaka och så att säga komprimeras två gånger alternativt att expansionsventilen är felaktig så att trycket i förångaren är för lågt. 50 graders temperaturökning i stället för 35 kanske ger 20% sämre COP, lite gissning från min sida.

Är det radiatorer i huset är en hetgastemperatur pÃ¥ 60 grader för lÃ¥g för att vara rimlig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2021, 15:56:16 »
Ska se om jag kan mäta upp detta på ett bättre sätt. Återkommer

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ändrat sej? IVT
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2021, 19:30:05 »
Det kan vara lite besvärligt att mäta men temperaturen på det utgående köldmedieröret från kompressorn säger en hel del om hur kompressorn mår. Den temperaturen bör ligga ca 30 grader högre än utgående värmebärartemperatur. Är temperaturen på det komprimerade köldmediet betydligt högre är något fel.

Nu har jag mätt med en trådtermometer som jag kollade mot en rörtermometer som satt på utgående värmebärarare och dom visade samma = 38C.
Utgående rör på kompressorn var 75C så det blir en diff på 37C

Hade ni gjort något eller kört vidare?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!