0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varmvattenprogram: EkonomiVärmesystemmax framledning 55min framledning frånkurvlutning 50kurvjustering -4ElpatronElpanna övre 40 (fabriks är 45)Elpanna spets 57Elpanna XVV 60Elpanna övre max 5.5Elpanna nedre 50 (fabriks är 55)Elpanna nedre kw 6.0Övre tankStopp temp VP 59Start/stopp diff övre 7
StyrenhetStatus: VP + SpetsTank övre 57 (57)Tank nedre 44 (49)Eleffekt 0.0 +5.2Driftinfo värmepumpkompressor 79 rpmLaddpump till, 50%Vp in/ut 40.6 / 45.0Utetemp -10.5
Det första man gör är att justera kurvan så att den inte skickar på högre temperatur är absolut nödvändigt.Kurvlutning 50 innebär att den skickar ut 50 C när det är -15 C ute och då höjer den även pannans temperatur till en bit över detta med elspets.Kör så låg kurva det går, öppna alla termostater till max och justera innnetemp med kurvan.Övriga värden ser OK ut, problemet är egentligen att det är en CTC, dessa värmepumpar älskar att spetsa med elpatron oavsett om det behövs eller inte tyvärr.Man kan begränsa Elpanna övre max, men detta kräver att man är aktiv och ställer om värdet när det verkligen behövs tillskott.Med daglig tillsyn så kan man på detta sätt hålla nere elspetsningen.
Har en 610m med 360 innerdel, och den pendlar mellan 0.5-2,5kwh elpatron men då var det -19 när jag gick upp imorse. Inget o göra antar jag. Annars vid "normal" vintertemp spetsar den ingenting
Går den "bara" till max 2.5 kW trots att du har högre "Elpanna övre max kW" inställt?Vad har du för temp under driftinfo för "Vp in/ut"? Den varierar ju en del, men exempelvis igår hade jag 40.6 / 45.0 vid -10.5 utomhustemp, nu är det -11.2 ute och jag har 38.3 / 42.6.
Tack för tips.Termostater i två sovrum något strypta, dessa blir för varma annars.Garaget har jag strypt så det håller ca 5 grader.Dessutom ett förråd som känns onödigt att värma. (Vore det bättre att värma dessa mer bara för att låta termostaterna vara helt öppna?)Ska försöka mig på att minska kurvlutningen. Det enda jag ändrat hittills är kurvjusteringen (från -2 till -4)Nu med -14 grader har värmepumpen nästan hela tiden maxvarv (79rpm) - jag antar att värmepumpen inte kan leverera mer, och därför slås elpatronen på. Känns ju trist, men kanske oundvikligt.
Hur ser din värmekurva ut?
Min fick frispel igår/inatt och verkar ha gått på el. Låg ett fint istäcke under utedelen och hela avloppet är fryst, tror nog inte värmekabeln fungerar som den ska. Har din avfrostning fungerat som det är tänkt?
Lustigt eller olustigt nog ser det precis likadant ut hos mig. Såg detta bara ett par timmar innan du postade ditt inlägg. Min värmekabel verkar alltså inte heller fungera. Däremot har värmepumpen fungerat under tiden, och med lägre temperatur har den inte spetsat med el.
Fick du ordning på värmekabeln? Min satt i fel port på utedelen. Tror du kan funktionstesta den via innerdelen Nu är det -10 igen och snustorrt på plattan vid utedelenGod jul!
Ledsen för sent svar, jag missade helt att svara på detta, för mycket pepparkakor i fokus.Den som installerade min panna kontrollerade när jag inte var hemma. Han sa att det varit glappkontakt och att det bör fungera nu. Därefter har det inte varit tillräckligt kallt för att blir problem, så jag känner viss tvekan inför att problemet verkligen är löst, men kanske var det precis som för dig att den var felkopplad.När du säger "fel port", vad menar du då? Den beskrivning som står i manualen är ganska sparsam, jag ser bara "Värmekabeln ansluts i el-lådan på värmepumpen (ska utföras av behörig elektriker och enligt gällande bestämmelser.)"Tack för svaret och tips om att funktionstesta, har inte gjort men ska se om jag kan göra detta.God fortsättning! (om än något sent )
Matningen ska in på högra skruven på plinten som heter out2 om jag förstod elektrikern rätt.Men lättast är att gå in på menyn i innerdelen och leta efter funktionstest och sen värmekabel. Sen kan du gå ut o känna på kabeln om den blir varm.PS kommer stå startfördröjning eller nått liknande men det försvinner sen
Jag har samma problem med att avloppet fryser igen (EcoAir 614M) när det är längre perioder med riktigt kallt väder. Det känns som värmekabeln inte mäktar med när det är riktigt kallt. Dessutom är värmen bara aktiv 5 eller 10min efter avfrostning (om jag minns rätt), så har det börjat frysa igen i rören så hjälper inte värmekabeln så mycket utan då fryser avloppet igen helt.Det man får vara vaksam på är ifall kondenstråget fryser igen, vilket det gjorde hos mig för något år sedan när det var en längre period med -15 till -20 då var tråget helt fullt med is som började trycka på förångarpaketet.
Märkligt, det har inte skett här efter att värmekabeln kopplades rätt. Den har ju inbyggd trågvärmare och värmekabeln är 5 meter lång. Här går den till dagvattnet där jag pillade ner den till hyfsat frostfritt djup iaf.
Att isolera röret är ju en enkel åtgärd om du konstaterat att kabeln fungerar.