Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 22 oktober 2020, 04:48:32 »Soppabrist
Skrivet av: DonPablo« skrivet: 22 oktober 2020, 04:48:32 »Soppabrist
Skrivet av: Roland« skrivet: 21 oktober 2020, 20:43:30 »Det är låg differens mellan in- och utgående köldbärare. Det betyder att pumpen tar lite värme från köldbäraren. Differensen brukar ligga runt tre grader. Nu har givarnas felvisning stor inverkan på differensen men jag tror den är någorlunda rätt med tanke på att hetgastemperaturen ligger på 109 grader. Det är för hög temperatur.
Jag tror också att det är något problem i köldmediekretsen, kompressorn eller expansionsventilen. Förhoppningsvis är det expansionsventilen som krånglar, annars borde inte pumpen stanna på grund av LP-larm. Det behövs som sagt en kyltekniker. Skrivet av: HBerggren« skrivet: 21 oktober 2020, 20:06:52 »Ja tycker det ser ut som köldmediekretsrelaterat problem. Allt runt omkring ser ut att fungera. Ring kyltekniker.
Skrivet av: Jonas B« skrivet: 21 oktober 2020, 15:11:13 »Sitter expansionskärlet på högsta punkten ska trycket i det inte spela någon roll. Men det behövs som sagt lite uppgifter om temperaturerna när pumpen har gått minst 10 minuter. Ja, expansionskärlet sitter på den högsta punkten. Skrivet av: Jonas B« skrivet: 21 oktober 2020, 15:09:52 »Det som de har gjort är den naturligt första åtgärden. Det verkar som förutsättningarna är bra för riktig funktion. Jag gör ett försök här. Kom hem, och hade LP larm, Vilket jag nu får flera gånger per dygn när det har blivit lite kallare och under 10 plus ute.... Detta är vad jag har fått fram nu när kompressorn har gått i 15 minuter.
Skrivet av: Roland« skrivet: 19 oktober 2020, 10:15:41 »Aha, har att trycket i den nya expansionskärlet något med saken att göra? Sitter expansionskärlet på högsta punkten ska trycket i det inte spela någon roll. Men det behövs som sagt lite uppgifter om temperaturerna när pumpen har gått minst 10 minuter. Skrivet av: HBerggren« skrivet: 18 oktober 2020, 17:48:37 »Det som de har gjort är den naturligt första åtgärden. Det verkar som förutsättningarna är bra för riktig funktion.
Alla temperaturer är intressanta, framledning, retur, varmvatten, hetgas, sugledning m.m. kärt barn har många namn, men allt du hittar är av värde. Man kan se om ena eller andra sidan är blockerad av temperaturerna. Även om det råder köldmediebrist. Skrivet av: Jonas B« skrivet: 18 oktober 2020, 16:32:37 »Pumpen man bytte var säkert köldbärarpumpen. Sådana kan krångla ibland och ge sådana symptom som beskrivs. Dessutom bytte man expansionskärlet på köldbärarkretsen. Varför man gjorde det begriper jag inte, det kan gärna inte ha haft med saken att göra. Aha, har att trycket i den nya expansionskärlet något med saken att göra? För det sjunker med tiden, och för några veckor sedan fick jag öka trycket till strax över 1 bar. Och i skrivande stund ligger den på lite under 1 bar. Skrivet av: Jonas B« skrivet: 18 oktober 2020, 16:29:40 »Om man monterade ett expansionskärl på kalla sidan bör man också monterat en manometer så man kan läsa av trycket. Vad är trycket? Trycket är just nu: Straxt under 1 bar. Och det är precis som med vätskekärlet var, att det sjunker med tiden... Trycket i expansionskärlet alltså. (Om det ska vara så och om det är bra vet jag inte. Men det sjunker lite under ett år iaf. Och jag får fylla på trycket i den då.) Skrivet av: Jonas B« skrivet: 18 oktober 2020, 16:25:09 »Hade varit intressant att se alla interna temperaturer styrdatorn kan läsa ut under kompressordrift, för att någon ska kunna ge mer pricksäkert svar. Vad för siffror är du ute efter så kan jag se efter vad jag kan få fram... Skrivet av: 944_Driver« skrivet: 18 oktober 2020, 09:51:58 »Om man monterade ett expansionskärl på kalla sidan bör man också monterat en manometer så man kan läsa av trycket. Vad är trycket?
// Magnus Skrivet av: Roland« skrivet: 17 oktober 2020, 10:25:12 »Pumpen man bytte var säkert köldbärarpumpen. Sådana kan krångla ibland och ge sådana symptom som beskrivs. Dessutom bytte man expansionskärlet på köldbärarkretsen. Varför man gjorde det begriper jag inte, det kan gärna inte ha haft med saken att göra.
Återstående förklaringar till problemet kan vara fel på expansionsventilen eller köldmedieläckage, alltså inte läckage i köldbärarkretsen utan köldmedieläckage. Men det behövs som sagt mer uppgifter. Tyvärr verkar det inte finnas något synglas före expansionsventilen på 1235. Ett sådant hade varit till stor hjälp i det här fallet. Skrivet av: HBerggren« skrivet: 17 oktober 2020, 09:52:33 »Hade varit intressant att se alla interna temperaturer styrdatorn kan läsa ut under kompressordrift, för att någon ska kunna ge mer pricksäkert svar.
Skrivet av: Jonas B« skrivet: 17 oktober 2020, 09:25:06 »Hallå där.
Straxt före sommaren så fick jag LP larm på min Nibe Fighter 1235. Det har varit hit folk och fixade lite, luftat systemet, och grejjat. Bland annat byttes en pump. (Vad exakt för pump vet jag inte i skrivande stund, men troligtvis någon pump som orsakade LP larmet antar jag.) Bland annat så tog dom bort ett kärl med vätska och satte dit ett tryckkärl istället. Hur som helst så kom sommaren och jag har inte fått ett enda LP larm alls. Men så fort graderna ute kryper ner mot 0an så får jag flera LP larm om dagen. Startar jag om systemet på morgonen så har jag ett LP larm på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet. När jag startar om systemet så vill kompressorn jobba och värma lite vatten och det går vad jag misstänker ett par timmar till ibland flertalet timmar innan det blir ett LP larm igen. Någon som kan ha koll på vad som orsakar detta fel? // Jonas |