Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.  (läst 1063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Ger

  • Gäst
Joakim Ger
NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.
« skrivet: 29 oktober 2018, 21:26:29 »
Jag har gjort omfattande sökningar på olika forum och söker nu svar genom att ställa frågan till er.

Jag köpte ett hus på västkusten som är byggt 2007. Värmeanläggningen som är från samma år består av en NIBE 310p och vattenburen golvvärme i tre plan. Byggytan är 82 kvadrat. Huset är av souterrängtyp.
Vi använder huset som fritidshus.

Nu till min fråga. Jag tycker energiförbrukningen är mycket hög. Beräknad förbrukning 13 000kwh/ år. Golven känns kalla i alla rum. Jag ser att det återkommer höga energitoppar med jämna mellanrum.

Jag har ställt in värmepumpen enligt Nibes rekommenderade inställningar men tycker inte att det blir bra vare sig energimässigt eller värmemässigt.

Kan jag få kloka tips om något kan vara fel eller om det kan vara helt i sin ordning.

Utloggad onjoge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2018, 21:38:54 »
Nu lyckades jag hitta lösenordet till min inloggning också :)

Bostad:Nibe 1215,  5kW, 120m borrat hÃ¥l. 165m2 uppvärmd yta plus garage och källare pÃ¥ ca 50m2. Fritidshus: NIBE 310p , vattenburen golvvärme i tre plan. Byggyta 82 kvadratmeter.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2018, 09:19:35 »
Om byggytan är 82 kvm blir ju boytan ca 240 kvm!? Över 200 kvm brukar man rekommendera bergvärme i första hand. En frånluftsvärmepump är heller inte så lämplig i ett fritidshus som används ibland eftersom den återvinner värme ur ventilationsluften. När huset står tomt blir inte så mycket gratis värme. Golvvärme är värmetrögt och det tar lång tid att få upp värmen vilket kanske inte är optimalt i ett fritidshus som snabbt vill kunna få varmt. Eftersom klimatet på västkusten är milt bör ett byte till luftvattenvärmepump vara ett bra alternativ.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad onjoge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2018, 07:38:00 »
Hade jag byggt hade jag nog gjort annorlunda men nu köpte vi begagnat och hade inget val. Jag tänkte bara att nÃ¥gon mÃ¥ste ju tänkt till dÃ¥ de byggde? Eller inte🤔?. Jag inser att luft/luft inte är optimalt. FÃ¥r kanske överväga luft/vatten. Känner du igen de höga förbrukningstopparna?
Bostad:Nibe 1215,  5kW, 120m borrat hÃ¥l. 165m2 uppvärmd yta plus garage och källare pÃ¥ ca 50m2. Fritidshus: NIBE 310p , vattenburen golvvärme i tre plan. Byggyta 82 kvadratmeter.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2018, 09:02:23 »
Huset var förmodligen tänkt som permanentboende när det byggdes och dÃ¥ var NIBE 310P en enkel lösning pÃ¥ värme, varmvatten och  ventilation för byggaren. Kompressorn i 310P klarar bara värmen i huset ner till omkring 8-9 grader ute tror jag. Sedan kopplas el-patronen in korta stunder till att börja med. Steg 1 är 6 kW och steg 2 ger ytterligare 2-3 kW. Det syns som spikar i ditt diagram. Om 13.000 kWh/Ã¥r är mycket eller lite är svÃ¥rt att säga beroende pÃ¥ hur huset utnyttjas och hur varmt det är i huset. Hade det varit 240 kvm permanentboende med familj pÃ¥ 4 pers hade sagt mycket bra lÃ¥g förbrukning med en 310P. Men som sagt en luftvattenvärmepump passar bättre för att fÃ¥ en riktigt lÃ¥g energiförbrukning. DÃ¥ sätter man en vanlig kanalfläkt som ventilation och den sättas pÃ¥ minimum när ni inte är i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad onjoge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 310p hög energiförbrukning och kall golvvärme.
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2018, 14:00:41 »
Tack Josth för informationen. Efter vad jag har läst så verkar vår 310:a gå på övertid men då vet jag hur jag ska tänka vid ett eventuellt byte.
Bostad:Nibe 1215,  5kW, 120m borrat hÃ¥l. 165m2 uppvärmd yta plus garage och källare pÃ¥ ca 50m2. Fritidshus: NIBE 310p , vattenburen golvvärme i tre plan. Byggyta 82 kvadratmeter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!