Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ där ja H16  (läst 17061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Så där ja H16
« skrivet: 03 januari 2010, 20:47:44 »
Nu var det min tur att få H16.
Pumpen är tillverkad februari 2006
Har mailat H16 support.
Hur hanterar dom det i dag med H16?
Min pump då höll inte länge.
Har används som ac i 2år och enbart till uppvärmning när det blåser mer än typ 10 m\s och det blir kallt på ovanvåningen.
Normalt använder jag ved.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja H16
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 21:26:30 »
Hej!

Det skall bli intressant att se hur det hanteras samt vad du får för något i utbyte. Har du tid & lust så får du gärna "blogga" hur ärendet förlöper i denna tråd, så vi som "väntar på H16" vet hur det kan gå till.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad dislund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Så där ja H16
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2010, 12:36:01 »
Jag har fått stopp på min pump med timerlampa som blinkar. Utedel från maj 2005. Hur vet Panasonic eller jag för den delen om det är H16 problem? Jag kollade inte ev. felkod utan bröt strömmen och slog igång igen. Nu finns iaf ingen kod i fjärren.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Så där ja H16
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2010, 13:00:44 »
Hur vet Panasonic eller jag för den delen om det är H16 problem?

Det står H16 i fjärren då.
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 13:02:21 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja H16
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2010, 13:16:07 »
Jag har fått stopp på min pump med timerlampa som blinkar. Utedel från maj 2005. Hur vet Panasonic eller jag för den delen om det är H16 problem? Jag kollade inte ev. felkod utan bröt strömmen och slog igång igen. Nu finns iaf ingen kod i fjärren.

Kanske var det dumt...

att inte kolla felkoderna direkt när den stannade. Jag själv kollade felkoderna och när jag såg H16 anmälde jag omedelbart till installatören. Sedan startade jag om, och H16 kom tillbaka efter några veckor. Oftare och oftare.

Efter cirka 4 veckor kom en reparatör, kollade H16 felkoden och åkte hem igen. Efter ytterliggare 8 veckor med mycket tjat fick jag utedelen utbytt till en ny.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad dislund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Så där ja H16
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2010, 13:22:03 »

Kanske var det dumt...

att inte kolla felkoderna direkt när den stannade. Jag själv kollade felkoderna och när jag såg H16 anmälde jag omedelbart till installatören. Sedan startade jag om, och H16 kom tillbaka efter några veckor. Oftare och oftare.

Efter cirka 4 veckor kom en reparatör, kollade H16 felkoden och åkte hem igen. Efter ytterliggare 8 veckor med mycket tjat fick jag utedelen utbytt till en ny.
[/quote]

Ja det var nog dumt, visste inget om H16 vid tillfället. Men det behöver inte vara det. Utedelen isar igen hela tiden bara sÃ¥ nÃ¥t skit är det  :(.
När var det du fick din utbytt? Görs det fortfarande byten av utedelar med H16?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja H16
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2010, 13:34:37 »

Kanske var det dumt...

att inte kolla felkoderna direkt när den stannade. Jag själv kollade felkoderna och när jag såg H16 anmälde jag omedelbart till installatören. Sedan startade jag om, och H16 kom tillbaka efter några veckor. Oftare och oftare.

Efter cirka 4 veckor kom en reparatör, kollade H16 felkoden och åkte hem igen. Efter ytterliggare 8 veckor med mycket tjat fick jag utedelen utbytt till en ny.

Ja det var nog dumt, visste inget om H16 vid tillfället. Men det behöver inte vara det. Utedelen isar igen hela tiden bara sÃ¥ nÃ¥t skit är det  :(.
När var det du fick din utbytt? Görs det fortfarande byten av utedelar med H16?
[/quote]

Jodå...
är det H16 så kommer felet tillbaka. Garanterat.

Min Panasonic E9DKE installerades sommaren 2006 och fick H16 oktober 2007.
Ja, det görs utbyten av utedelar fortfarande, med det sägs att man ev. får en renoverad utedel numer.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja H16
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2010, 17:11:50 »
Görs det fortfarande byten av utedelar med H16?
Den förlängda kompressorgarantin för H16 problematiken gäller 5år från inköps/installations datum.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så där ja H16
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2010, 17:25:16 »
Görs det fortfarande byten av utedelar med H16?
Den förlängda kompressorgarantin för H16 problematiken gäller 5år från inköps/installations datum.

Hej...

sÃ¥g att du hade en gammal E9DKE. Jag har en som installerades i juni 2005 och  är tillverkad i första kvartalet 2005. Den sägs (av en installatör frÃ¥n V&S, som bytt massor av H16) vara för gammal för att drabbas av H16. But... You never know!

Händer det så händer det naturligtvis när man behöver den som bäst.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så där ja H16
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2010, 17:54:10 »
Görs det fortfarande byten av utedelar med H16?
Den förlängda kompressorgarantin för H16 problematiken gäller 5år från inköps/installations datum.

Hej...

sÃ¥g att du hade en gammal E9DKE. Jag har en som installerades i juni 2005 och  är tillverkad i första kvartalet 2005. Den sägs (av en installatör frÃ¥n V&S, som bytt massor av H16) vara för gammal för att drabbas av H16. But... You never know!

Händer det så händer det naturligtvis när man behöver den som bäst.





Om inte jag minns fel var min h16 från 2005.01. Fick den bytt för några år sedan så jag kan minnas fel dock.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så där ja H16
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2010, 18:03:07 »
Görs det fortfarande byten av utedelar med H16?
Den förlängda kompressorgarantin för H16 problematiken gäller 5år från inköps/installations datum.

Hej...

sÃ¥g att du hade en gammal E9DKE. Jag har en som installerades i juni 2005 och  är tillverkad i första kvartalet 2005. Den sägs (av en installatör frÃ¥n V&S, som bytt massor av H16) vara för gammal för att drabbas av H16. But... You never know!

Händer det så händer det naturligtvis när man behöver den som bäst.





Om inte jag minns fel var min h16 från 2005.01. Fick den bytt för några år sedan så jag kan minnas fel dock.


det står åxå på din gammla innedel brukar nästn vara lika tillv dat

min H-16 var 2005 05
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så där ja H16
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 21:28:13 »
Hej!
Det skall bli intressant att se hur det hanteras samt vad du får för något i utbyte. Har du tid & lust så får du gärna "blogga" hur ärendet förlöper i denna tråd, så vi som "väntar på H16" vet hur det kan gå till.

Var i kontakt med Panasonic i dag och fick beskedet att följande gäller nu.

Dom tar alla H16 reklamationer oavsätt var man köpt pumpen fram till pumpen blir 5 år och ersätter den med en renoverad ute del.
På utbytes enheten lämnas sen garanti 6 månader eller till pumpen är 5 år om den är mindre än 4,5 år vid haveriet.

Enl panasonic ska utbytes enheterna vara fullgott skick men nÃ¥gon enstaka skavank kan  förekomma tex mindre repor.

Blir spännande och se vad man får för ute del för min nuvarande är i ny skick utan ens en lite repa.

Får ta foto innan och efter bytet och reklamera om den nya ser för hemsk ut

Ut bytet skulle ske innom 4 veckor helt utan kostnad för mig.

Mvh Göran

Uppdatering

kunde inte låta bli att bryta strömmen och starta om den och då försvann H16 utan det blev F91 istället.
Tom skramlet från kompresorn försvann.
Den kommer så klart att rasa igen men nu går den iaf att använda en tid om det börjar blåsa ute.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 02:22:33 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Så där ja H16
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2010, 22:53:33 »
När jag reklamerade min via den leverantör jag köpte pumpen så var detta vad Panasonic ville veta.

Modell:
Serienummer utedel:
Serienummer innedel:
Serienummer kompressor:
Inköpsdatum:
Installationsdatum:
Installerande företag:
Installatör:
Tel. installatör:
Ditt namn:
Adress:
Postnr:
Ort:
Tel.:
E-Post:
Felkod (från fjärrkontroll):
Detaljerad felbeskrivning
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så där ja H16
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2010, 00:27:20 »
För min del räckte det med tillverknings datum
serie nr och var jag köpt den.
Serie nummret på kompressorn låter lite bökigt att få fram
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Så där ja H16
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2010, 10:15:13 »
Inte speciellt......lossa lock och front vika undan isoleringsfilten och numret stÃ¥r pÃ¥ kompressorn......tog  5  min

Är din pump en  kinnan eller en  sk "fulpump" ? det kan ju iofs skilja i hanteringen dÃ¥......att dom vill veta installatören menar jag......
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!