Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir dockad till oljepanna hur?  (läst 1450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
EcoAir dockad till oljepanna hur?
« skrivet: 18 december 2007, 15:43:44 »
Hej, jag blottar härmed min okunnighet i ämnet  :-[ . I stort förstÃ¥r jag hur det fungerar med separat VVB och pannan som spetsvärme. Jag förutsätter att EcoLogic används ocksÃ¥.

När pannan är igÃ¥ng och kör spetsvärme sÃ¥ förvärms varmvattnet innan det gÃ¥r vidare till VVB. Men vad händer egentligen när man inte behöver tillföra spets? VarmhÃ¥lls pannan av VP? Eller fÃ¥r den kallna? Det verkar ju konstigt i sÃ¥ fall.  Sc:,h
Hur tillverkas i sÃ¥ fall VV pÃ¥ sommaren?  Sc:,h

Begriper någon vad jag menar?
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: EcoAir dockad till oljepanna hur?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2007, 16:16:40 »
Jag tror jag begriper, jag dockar mot oljepanna med elpatron 120 l vatten och en slinga för VV. Sen har jag en liten VVB i serie efteråt. Jag har en shuntautomatik med både rums- och utegivare och en liten display i vardagsrum så jag skippade ecologic. VP varmt vatten går in i ett T mellan expkärl och panna. Retur till VP vid pannans utlopp och in i cirk. Har sparat ca 17000 kWh med ecoair 105 och L/L som spets och ac.

Spetsade inte förra vintern. VVB höjer från ca 50 till 85°. Hade volymen (end 30 l) varit större skulle jag kunna haft VVB lägre. DOCK KAN JAG INTE HA PÅ VVC FÖR DÅ VÄRMER VVB PANNAN BAKVÄGEN!

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: EcoAir dockad till oljepanna hur?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2007, 20:57:28 »


Jag har den lösningen du  beskriver. PÃ¥ höst-vinter-vÃ¥r när du behöver värme till radiatorer sÃ¥ stÃ¥r shunten pÃ¥ gamla panna helt öppen och elpatronen är avstängd. VP jobbar i serie med radiatorer och panna. Pannan blir som en "volymförstorare". VP jobbar med sk flytande kondensering, och pannans temp blir densamma som du för tillfället har i radiator slingan. Detta innebär sÃ¥ledes att vv förvärms i din panna innan det kommer till extern vvb.

Behövs spetsvärme  fiR: , dvs när VP inte nÃ¥tt börvärde pÃ¥ radiatorretur inom den tid som du valt i Specialmenyn, sÃ¥ stänger eco logic shunten och aktiverar el patronen, genom att frisläppa den kontaktor som du monterat i din gamla panna. Sedan shuntar eco logic ut "spets värmen" samtidigt som VP gÃ¥r kontinuerligt. (Ned till -15 ºC ute alt att den bryter pÃ¥ för hög retur +48 ºC)

På sommaren stänger eco logic växelventilen, och inget vatten cirkulerar i radiator slingan utan enbart mellan panna och vp. När VP går i sommarläge över går den till fast kondensering och kör på tills +55 ºC och stannar sedan. Detta medger således bättre förvärmning i panna än under övriga året då flytande kondensering används.



Hoppas att det var lätt att förstå allt. :-)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: EcoAir dockad till oljepanna hur?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2007, 21:15:39 »
Tackar för era svar. Det klarnade betydligt,  Thumbsup speciellt när jag fattade att det skulle vara en växelventil med för att koppla bort radiatorerna när det inte finns nÃ¥got uppvärmningsbehov.

Det har fortfarande inte varit mycket kallare än -5C sedan jag flyttade in i februari sÃ¥ jag vet inte hur hög framledning som behövs om det är kallt ett tag  huvuddunk , det är den sista pusselbiten jag vill ha.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!