Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mÃ¥nga frÃ¥gor..och förhoppningsvis svar pÃ¥ dom...  (läst 1400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
bor i en villa me källare och 2 plan,har vattenburet i källaren och en plan till,inredd vind me direktverkande el.  frÃ¥ga 1. ska sätta in en kassett i öppna spisen,om ja sätter in en inomhusgivare kopplad till min luft/vatten anläggning,sätter givaren i vardags rummet där kassettet ska vara,blir det dÃ¥ inte kallt i källaren? hur pass bra är dessa inomhusgivare? om kassetten svalnar pÃ¥ natten börjar dÃ¥ pumpen direkt och värma till elementen om behov finns?   frÃ¥ga 2.  hjälper det att sänka inomhus temeraturen pÃ¥ förskjutning värmekurva,fÃ¥r man ner antalet kw pÃ¥ pump och panna eller det är sÃ¥ smÃ¥ skillnader pÃ¥ och ha 20 grader mot typ 18? har en nibe fighter 2020-10kw pump och vvm 300 elpanna som värmekälla nu. tacksam för alla svar.

Utloggad A.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: många frågor..och förhoppningsvis svar på dom...
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2009, 13:44:17 »
ingen som kan/vill hjälpa/mig?? säkert enkla problem för dom som kan det..men inte för mig  huvuddunk

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: många frågor..och förhoppningsvis svar på dom...
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2009, 14:44:53 »
Sätter du inomhusgivaren i rummet som kassetten monteras så kommer vp beroende på vilken rumskomp du satt innegivaren till att dra ned på värmeprod, dvs sänka kurvförskjutningen, och därigenom så kommer naturligtvis det att bli svalare i källaren eftersom ingen värme från kassetten kommer tillgodo där.

När sedan kassetten svalnar så kommer vp så småning om att börja producera värme igen. Studera min templog 3/1 då jag eldade och vp slutade producera värme, nackdelen med mitt eldande är att jag inte får upp värmen till övervåningen, så det blir svalare där.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad A.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: många frågor..och förhoppningsvis svar på dom...
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 12:28:39 »
oki då vet ja lite mer om detta. tackar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!