Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör  (läst 15289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #15 skrivet: 22 december 2004, 14:03:07 »
Citera
Nu är vi tillbaka med rumsgivaren "neutral" vid rätt temp inne och rätt lutning på kurvan (samma temp inne oavsett utetemp). Nu kommer innegivaren att justera kurva parallellt upp och ner beroende på om den känner att det är för varmt eler kallt inne.
Vill man höja tempen inne justerar man detta på innegivaren, INTE på VP.
Höjer du nu kurva fÃ¥r att fÃ¥ varmare sÃ¥ blir det varmare och varmare inne  ju kallare det blir ute, du fÃ¥r fel förhÃ¥llande mellan ute och innetemp.

Hur ska man göra istället, då? Om man bara höjer på innegivaren kommer man ju aldrig upp i den önskade temperaturen. Då minskar ju parallellhöjningen av kurvan ju mer man börjar närma sig den inställda temperaturen. Menar du kanske att man ska göra som Bertil sade innan, att höja till exempelvis 25 grader om man vill ha 22?

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Citera
Då minskar ju parallellhöjningen av kurvan ju mer man börjar närma sig den inställda temperaturen.
Parallellhöjningen skall ju minska när du närmar dig inställt värde, ju längre ifrÃ¥n inställt varde ju större parallellförflyttning. Ligger du pÃ¥ inställt värde skall ju kurvan vara neutral. Jag vet inte hur stor diff du pratar om men hos mig pendlade tempen mellan 21,8-22,3 gr när innegivare var pÃ¥ 22gr. Vid blÃ¥st eller sjunkande utetemp känner innegivaren av detta och kompenserar för detta, det tar lÃ¥ng tid dÃ¥ det är ett trögt system, först sakll innetempen sjunka och sedan skall VP höja detta.  Likadant vid övertemp tex. solinstrÃ¥lning, dÃ¥ stiger tempen och innegivaren kompenserar för detta men tempen sjunker ju inte direkt snabbt i huset.
Att hamna på exakt 22 gr inne om man har detta som börvärde går nog aldrig.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Menar du kanske att man ska göra som Bertil sade innan, att höja till exempelvis 25 grader om man vill ha 22?

Om du tillfälligt vill höja 2 grader då bör du göra som jag sa. Annars tar det väldigt lång tid, ca 1 dygn innan det stabiliserar sig.
Som sagt om du tillfälligt önskar en högre temp då har du ju egentligen för låg kurva i datorn, men det fixar sig genom att du överkompenserar på rumsgivaren....

Samma om du har en braskamin.. vill du tillfälligt höja rumstempen då eldar du ju på ordentligt....

Men om du ställer pÃ¥ 25 grader dÃ¥ kanske du höjt 2 grader efter gissningsvis 5 timmar..... dÃ¥ kan du nog sänka till ca 23 och ändÃ¥ fÃ¥ 22   fint eller hur  ;D ;D
logiskt sÃ¥ det förslÃ¥r  >:( men det blir helknasigt eftersom den inte ger önskad temp utan kompenserar för avvikelse frÃ¥n börvärdet.

men för att ge dig ett konkret råd!!! vill du ha en viss temp innen lite snabbt, då ställer du rumsgivarens känslighet på max, då kopplas utegivaren bort.
Då är ditt problem löst.
Men med viss risk att elpatronen aktiveras...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #18 skrivet: 22 december 2004, 18:30:18 »
OK. Jag får testa det där nästa gång jag vill ha en annan temperatur än tjugo grader.

Citera
men för att ge dig ett konkret råd!!! vill du ha en viss temp innen lite snabbt, då ställer du rumsgivarens känslighet på max, då kopplas utegivaren bort.
Då är ditt problem löst.
Men med viss risk att elpatronen aktiveras...

Kör du alltså utan utegivare? Eller är max något annat än fyra på Villa? Jag kanske borde ställa tillbaka den till tre då. Kan det vara så att jag kör utan utegivare när jag har den på fyra?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
På Thermia Villa är det så här ( eller var 1999)
Citat:
RUMfaktor med detta menas hur mycket hänsyn reglerdatorn ska ta, i sin reglering av framledningstempen till skillnaden mellan önskad värde och verkligt värde på rumstempen.
Värdet är inställbart mellan 0 och 6, där noll inte tar nån häsnyn till skillandet mellan önskad och verklig temp och 6 tar full hänsyn till avvikelsen.
rekommederat värde är 3, 4, eller 5.
Om rumsgivare inte är monterad visas inte denna rad.
Slut citat

Alltså på min maskin kan man både koppla bort rumsgivaren helt läge 0 och köra bara med rumsgivaren läge 6. Jag kör i läge 4.

Men som sagt jag tar vissa saker för givet eftersom jag tappade bort mina digitala papper från thermia på dilpomat :-[ :-[

Dom kanske har begränsat möjligheterna??? pÃ¥ Diplomat??  Synd isÃ¥fall, för det är bra att koppla bort rumsgivaren om man vill justera kurvan och vid tex haveri pÃ¥ utegivaren kan det va bra att bara köra pÃ¥ rumsgivaren!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Detta svaret fick jag av Adam, på frågan hur rumsgivaren till Diplomaten fungerar:
--------------------------------------------------------------------
Hej,

Rumsgivaren förskjuter börvärdet. Den påverkar framledningstemperaturen i relation till

hur många graders avvikelse det är i rummet kontra börvärdet. Framledningstemperaturen

följer den kurva som är inställd.

Om rumsgivare ställs på läge 3 och det är 20 grader i rummet men man har en önskad temperatur

på 21 så kommer börvärdet att förskjutas upp med 3*(21-20)=3 grader. När det inte är någon skillnad

mellan (inställt) börvärde och (faktiskt) ärvärde så påverkar inte rumsgivaren.

Mvh

Adam
-------------------------------------------------------------------
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #21 skrivet: 23 december 2004, 09:34:28 »
Exakt. Jag har för mig att det stod något liknande i instruktionsboken som vi har pratat om. På vår pump kan man alltså bara ha den på mellan noll och fyra. Det kan väl omöjligt vara så att man avaktiverar utegivaren om man har den på läge fyra?

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det kan väl omöjligt vara så att man avaktiverar utegivaren om man har den på läge fyra?
Jag tror inte heller att man avaktiverar utegivaren helt vid läge fyra, man ger den bara större möjlighet att påverka.
Detta betyder ju att det är jätteviktigt att man verkligen hittar rätt kurva innan man aktiverar rumsgivaren.
Min installatör sa till mig att det spelar ingen roll vilken kurva jag har när jag har rumsgivare för den kommer att begära den framledning som behövs.
Skitsnack, eftersom rumsgivaren inte kan påverka hur mycket som helst.
Detta innebär att du kan få både för varmt och för kallt inne, trots att du har rumsgivare.
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Exakt. Jag har för mig att det stod något liknande i instruktionsboken som vi har pratat om. På vår pump kan man alltså bara ha den på mellan noll och fyra. Det kan väl omöjligt vara så att man avaktiverar utegivaren om man har den på läge fyra?

Då har dom ändrat, jag tror heller inte att den reglerar helt på rumsgivaren i läge 4. den går alltså inte höja mera!?
Ska kolla hos farsgubben han har en nyare Villa med "digital" rumsgivare. Kanske det är ändrat redan där.. Hos han finns papperen kvar...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #24 skrivet: 24 december 2004, 11:01:23 »
Citera
Då har dom ändrat, jag tror heller inte att den reglerar helt på rumsgivaren i läge 4. den går alltså inte höja mera!?

Nej. Den går inte att höja mer. Tror du att det är en bra idé att ha den på fyra eller bör jag ha den på två eller tre?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Jämnare temp med hägt värde på rumsgivaren, men liiiite mer risk för nån elpatrontimme.... pga av att den vill höja snabbt vid undertemp...
Men det kan man balansera om man vill med att höja gradminuterna för tillskottet..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #26 skrivet: 26 december 2004, 13:21:38 »
Citera
Men det kan man balansera om man vill med att höja gradminuterna för tillskottet..

Om jag märker att det skulle bli ett problem kan jag ju göra det. Dock har jag svårt att tro att det skulle hända med tanke på att det inte brukar bli så kallt här. Om det någon gång skulle bli det kanske det är rätt att tillskottet går in. Vi får se.

Varför skulle en sådan kraftig undertemperatur kunna uppstå, förresten?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
tror inte heller det behöver bli så..
Jo ju högre värde (större känslighet) desto större ökning av börvärdet även vid mindre avvikelser...
Du kan ju kolla hur mycket det ökar från läge tre till fyra..
Du kan tex höja på rumstermostaten säg 2 grader, kolla vilket börvärde det ger, sen kan du ju öka känsligheten till max så ser du skillnden i börvärde.

Blir skillnaden mellan är och börvärdet för stort då startar Vp direkt (hysteres) och även tillskottet aktiveras om skillnaden ökar ändå mera..

PÃ¥ det sättet kan man bÃ¥de starta VP och tillskottet med rumstermostaten.... höj den riktigt mycket dÃ¥ nÃ¥r du säkert "hysteres" dÃ¥ startar pumpen och även tillskottet om man vill det..  ja samma väg gÃ¥r det om man sänker rejält dÃ¥ stannar pumpen..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #28 skrivet: 27 december 2004, 07:16:19 »
Citera
Blir skillnaden mellan är och börvärdet för stort då startar Vp direkt (hysteres) och även tillskottet aktiveras om skillnaden ökar ändå mera..

PÃ¥ det sättet kan man bÃ¥de starta VP och tillskottet med rumstermostaten.... höj den riktigt mycket dÃ¥ nÃ¥r du säkert "hysteres" dÃ¥ startar pumpen och även tillskottet om man vill det..  ja samma väg gÃ¥r det om man sänker rejält dÃ¥ stannar pumpen..

Vad tycker du om standardinställningarna på hystreserna, då? Brukar de vara lagom?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Ang hysteres...
Har man bra vattenvolym då brukar det räcka till, men tex hos farsgubben med lite små radiatorytor och ganska stor pump då gick det inte...

Kolla sÃ¥ här...  sitt kvar vid pumpen ( i fotöljen som ska stÃ¥ intill pumpen  ;) ) sen den startat kolla vartefter hur framledningstempen stiger... om framlednningen blir för hög i förhÃ¥llande till börvärdet ( stÃ¥r det 7 grader i papperen??) dÃ¥ stoppar pumpen direkt och kvarvarande gradminuter nollas.
Det är inte bra dels fÃ¥r man inte värmebalans eftersom gradminuter försvinner dessutom ökar antalet starter  kraftigt.

Händer detta ska man höja hysteres så att den valda tempskillanden inte nås.
Men jag undrar om inte Thermia också höjt värdet, på min gamla Villamodell var det 7 graderfrån "fabrik".
Tex NIBE som har exakt likadan styrprincip har valt 13 grader!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!