Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isbildning?  (läst 2937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frank.a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Isbildning?
« skrivet: 31 januari 2007, 11:18:27 »
Hej

Isbildning?

Jag har sök en del på forumet men kan inte rickligt hitta svar på mitt problem.
Skrev för ca ett år sedan och fick massa bra svar. (luft/luft pump i ett bergrum)

Nu till dagens problem
Jag har 2 st  6 kwh GALANZ 18H on/off pumpar.

Ute delen sitter i ett stort bergrum som alltid är +12 grader. Inne delen i ett annat bergrum
det är ett ganska stort rum som pumparna skal värma (ca 800m2) det kommer aldrig upp i termostat 21 grader. Rummet blir max 19-20grader vilket räcker för oss. Men pumpen får går i princip hela tiden utom när den avfrostar.


Pumparna har gått felfritt i ca 10 månader. Men under dom två sista veckorna har den ena bildat massa IS på hela utedelen och det kommer bara på någon dag. Så mycket att fläcken tar i. Vi har inte ändrat på några instälningar.

Har någon nått tips på vad det är och hur man åtgärdar det?


Med vänlig hälsning Frank

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2007, 22:12:19 »
Kul att det funkade såpass bra ändå, det var ju en ganska udda installation! Är det fortfarande 12 grader i det stora bergrummet efter att pumparna fått gå konstant ett tag?

Det verkar som att pumparna tillsammans har nätt och jämnt den kapacitet som behövs eftersom de går för jämnan. Kanske vore idé att skaffa en till om möjligt. Det är inte lätt att höfta till vad som behövs i ett oisolerat bergrum.

Eftersom jag var en av de som yttrade sig i frågan för ett år sedan kan jag ju lika gärna yttra mig igen, ingen expert alls på detta bara en VP-ägare bland andra. Ingen erfarenhet av just din pump men det jag tycker är mysko är att din pump frostar igen vid +12 grader eller vad det nu blev i grottan, det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Hoppas någon av kylkillarna hoppar in och berättar vad man kan göra åt saken.

Lycka till!

Mvh
/Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isbildning?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2007, 23:21:36 »
Spontant skulle jag säga, kolla tempgivaren i utedelen, det borde (jag vet inget om de där pumparna) sitta givare som triggar avfrostningen som kan ha hamnat på sniskan i en av värmepumparnas utedel.

Det kan ju naturligtvis ha hänt något allvarligare också...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Isbildning?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2007, 07:16:07 »
Som sagts ovan.
de borde inte frosta igen vid 12 ºC i rummet.
eftersom den frostar på så är det ju rätt med avfrostning(givaren)
det känns lite märkligt att problemet kommit nu, har den alltid avfrostat ? ?
i så fall låter det som kortslutning, dvs den suger hem sin egen kylda luft.
det går inte att at ställa dit en provisorisk fläkt som blåser bort den kylda luften som ett test, för att säkerställa att det inte är kortslutning ? ?
det vore intressant att veta vad du har för RF i bergrummet. ? ?
den kanske ligger nära 100% hela tiden samt kortslutning runt pumpen, då vore det inte konstigt med dina symptom. ? ?
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isbildning?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2007, 07:45:17 »
Med +12 grader på förångarsidan och +18 grader på kondensorsidan får maskinerna säkert en grymt hög verkningsgrad och det är i så fall anledningen till påfrysningen, ingen vanligt placerad värmepump går på fullast vid +12 grader utetemp...
Dessutom är det säkert hög fukthalt i bergrummet vilket ytterligare ökar COP markant!
Jag gissar på COP 5, minst!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Isbildning?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2007, 21:18:56 »
skruva loss bakplåten på pumpen, jag kan lova att pumpen spottat ut avfrostgivaren......det händer ganska ofta på galanz pumpar....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!