Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 borrhÃ¥l KBin dilemma  (läst 1317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JE.Sven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
2 borrhål KBin dilemma
« skrivet: 21 januari 2008, 10:00:40 »
Hej!

Installerade bergvärme för ca en vecka sedan. Pumpstorlek på 12 kw och det var tänkt att borrhålet skulle vara 190 meter djupt. Nu gick det inte att borra djupare än 153 m pga av högt vattenflöde (>30m3/h). Installatören borrade då ett kompletterande hål på på 60 m. Hålen paralellkopplades sedan och kulventiler sattes in som avstängare för hålen. Med denna lösningen borde större delen av brineflöde gå ned i det grundahålet vilket borde påverka KB-in temp negativt.

För att testa lite har jag strypt pÃ¥ kulventilen till det grunda hÃ¥let för att tvinga ner mer brine i det djupare hÃ¥let. Resultatet blir att Kb-in blir 1°C  högre och stabilare med strypt ventil och delta KBin/ut blir 4 °C. Kör jag med öppna ventiler blir KB-in 1 °C lägre än med strypta ventiler och delta KBin/ut blir 3 °C.   

Vilket driftsätt är bäst?
Med strypta ventiler får jag lägre brineflöde men högre temp på KB-in och större diff KBin/ut
Ostrypt får jag högre brineflöde lägre Kbin och lägre diff KBin/ut

Eller är det bara en meningslösjakt på tiondelar?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 2 borrhål KBin dilemma
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2008, 10:13:35 »
Om du kör helt ostrypt kommer det största flödet gå i det kortare hålet beroende på att det lägre flödesmotståndet. Det kan tom bli "kortslutning" så att det längre hålet inte används alls.

Försök att strypa det kortare hålet så att du får samma returtemperatur från båda hålen.

Det är rätt tålamodsprövande att göra det med kulventiler eftersom ett litet vrid ger stora förändringar i flödet. Det är enklare att trimma med vanliga skjutventiler eller allra helst riktiga trimventiler. Men det går med skjutventiler också men inte lika enkelt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 2 borrhål KBin dilemma
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2008, 10:39:35 »
Eller är det bara en meningslösjakt på tiondelar?

Det tycker jag inte. Går det att höja köldbärarens medeltemperatur i förångaren med en halv grad (vilket redan verkar vara klart) och det leder till en tryckhöjning i förångaren som motsvarar den temperaturhöjningen kommer pumpen att dra minst 1 % mindre el. På några års sikt blir det bra timpenning på en injustering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 borrhål KBin dilemma
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2008, 13:41:01 »
Kör du ostrypt kommer det korta hålet inom några veckor att vara svinkallt, försök att så snart som möjligt trimma in flödet tills returtempen från hålen är desamma, kontrollera sedan detta nån gång då och då under första året i alla fall, låt aldrig returtempen från det korta hålet gå under temperaturen från det djupare hålet.

En logger kanske skulle underlätta för dig: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28&osCsid=rb161h6c5kbihcbgve23gc8ie3
(Enklare intrimmning - bättre resultat - högre timpeng  ;) )
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!