Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: vespaman
« skrivet: 15 november 2012, 16:43:04 »

Har nu kopplat förbi JFB, + mjukstart, och felet har ändrat sig till att en av säkringarna löser ut vid drift, så med största sannolikhet är det kompressorn som är felet trots allt.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 13 november 2012, 23:05:02 »

Ja, jag förstår. (Jag menade inte att ifrågasätta, om det kom ut på det sättet!)
Mjukstarten är en grå Carlo Gavazzi RSE4012-B. Googlar jag på den så ser jag att Elfa har den i sitt sortiment, för cirka 2500 kronor inkl moms.

Om jag ändå ska in o rodda runt i elcentralen, så kan jag nog prova på spåret att koppla ur jordfelsbrytaren för 2010:an och se om den funkar som den skall då. Alt. köpa en ny jordfelsbrytare och byta.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 13 november 2012, 19:02:32 »

Det jag menar är att det kanske är när mjukstarten arbetar som jordfelsbrytare inte fungerar som den ska,
vilken typ/fakrikat på mjukstart har du.
Jag har varit med om jordfelsbrytare som bryter helt utan anledning.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 13 november 2012, 18:41:39 »

Egentligen när jag tänker efter, så undrar jag om verkligen isolationsfel i huset är orsaken. Jag tänker så här; jag har ju värme när elpannan går, och den borde ju dra mer ström än värmepumpen, så om det är så att JFB bryter pga nolla o jord har kortslutits någonstans i huset; då borde jag väl få samma beteende när elpannan kopplar på. Möjligen drar VP mer ström än pannan på någon speciell fas.

Ja, jordfelsbrytaren kan ju vara trasig. Det är väl bara att byta om man vill bli säker på detta. Dock känns det lite surt att köpan en brytare bara för att testa. Ska kolla vad dom kostar..

Jag ska förtydliga med säga att mina säkringar är bara automatsäkringar, förutom inkommande
huvudsäkringar. Sitter dock monterad vertikalt i 2 mycket små/trånga sunk-plastlådor, där säkringarna i en rad glider av skenan när plastkåpan är borta.

Fattiglapp:
Jag vet inte. Iom att JFB bryter, så blir ju jord o nolla frigjorda från varandra, precis som patb skriver.
Jag borde iofs ha kollat att slå ifrån alla andra säkringar bara för att testa. Får göra det nästa gång (torsdag) idag tog ideerna slut (var väl blodsockret som sjunkit). Vet inte heller om detta kan tillskrivas värdelöst vetande, men just nu känns det som att allt vetande är av godo. :)

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 november 2012, 17:37:33 »

En tanke:

Du kan inte med inkommande ström bruten separera nollskenan och jordskenan helt i proppskåpet, för att sedan mäta mellan dem när du skruvar i propp efter propp? Eller blir det värdelöst vetande, uppstår problemet endast när det "icke funna" felet belastas?
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 13 november 2012, 17:18:16 »

Det skulle kunna vara fel på jordfelsbrytaren också, långsökt men inte omöjligt.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 13 november 2012, 13:41:53 »

Puh. Nu har jag letat fel i flera timmar, ska till tandläkaren o vila upp mig snart :)
Skriver av mig för att se om någon har något uppslag, jag börjar känna mig tom i skallen..

Jag har idag kopplat bort all bortkopplingsbart ur elurtag, slagit av alla 3 fasbrytare till pumpar/pannor osv samt skruvat ur alla elkopplingar jag pillat på den senaste månaden.

Det enda som jag tror jag inte har kopplat ur är en ugn, 2 värmegolv, en spisfläkt och taklampor.
Hela tiden får jag ca 840kOhm mellan skyddsjord och nolla när jag mäter med en vanlig multimeter.  (JFB utlöst)

Först fastnade jag i tänket att detta var ett fel, men när jag räknar på det, så blir det ju under en miliampere, så ur det perspektivet kanske detta är helt ok.

Sedan har jag meggat hela 2010, bara för att kolla om det var några andra jordströmmar i maskinen, den låg på över 1GOhm vid 500V alla faser+nolla ihopkopplade, så det känns ju helt OK.

Sedan har jag tragit upp tiden 'ramp up' på mjukstarten. Det verkade inte påverka förloppet för fem öre - jfb drar fortfarande efter kanske 2 sekunder kompressorstart.

Kvarstår då två slutsatser:
1. Misstänka att felet ligger i någon av kontaktorerna/mjukstarten/motorskyddet i  2010:an.
2. Det är trots allt fel på isolationen i resten av huset. Jag har inte meggat, och kanske får man helt andra värden när man mäter med högre spänning.

Finns det någon annan slutsats?

För att gå vidare med dessa två:
1.a Försöka koppla förbi alltihop: JFB, kontaktorer, motorskydd, mjukstart som bl.a. xxargs föreslår.
1.b alternativt, se om man blir klokare om man kopplar in mätinstrument på ledarna mot kompressorn. En multimeter för varje fas. Alternativt ett oscilloscope alla faser?
2. Ta tjuren i hornen och börja riva i min eländiga elcentral (trångt och bökigt) och göra en riktig isolationsmätning.

1.b känns ju relativt enkelt, så det skulle man ju kanske kunna prova först.
1.a skulle man ju kunna ta i delmoment, koppla förbi mjukstarten först, följt av motorskyddet
Kan man göra det ostraffat? Dvs kan något ta skada av detta?

Skrivet av: pricken
« skrivet: 10 november 2012, 21:24:00 »

Kan fylla på med ett exempel hur jfb beter sig, visserligen redan nämnt, men här kommer det autentiskt.

Skulle komplettera med några uttag, slog ifrån automatsäkrinen i fråga och började tråda. 3-4 ggr löste jfb, och jag började fundera varför. Det visade sig att direkt när nolla och jord fick kontakt med varandra så löste jfb. Jag får felström via nollan, antagligen via något som är anslutet i ett annat uttag som leder till frånslag av jfb.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 10 november 2012, 21:11:56 »

Grymt bra kommentarer från er! Jag blir klokare för varje inlägg!  :)

Följdfråga:
Visst borde det vara 'säkert' att mäta nollan/jord med 250 Volt m.h.a. isolationsmätaren om JFB har brutit? Dvs säkert på så sätt att man inte kan pajja någonting i huset. Kan man t.o.m. gå högre, tex 500V om det behövs? Jag förstår att det kan vara dumt att gå mellan 1 fas och jord vid högre spänningar, men mellan nolla o jord kanske det är lugnare?
Känns bättre än att köra med en vanlig multimeter, eftersom jag inte tror det blir ett rättvist resultat..
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 10 november 2012, 18:48:29 »

En 3-fas jordfelsbrytare bryter 4-poligt och en 1-fas bryter 2-poligt.
Den bryter alltså Nollan och Fas(erna), det betyder att det går att mäta mellan Nolla och Jord när jordfelsbrytaren är från, förrutsatt att man mäter efter jorfelsbrytaren.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 10 november 2012, 17:51:36 »

Detta skulle kunna vara en slutning mellan skyddsjord och nolla var som helst efter jordfelsbrytaren. Jag har haft ett sådant problem två gånger, i stort sett vad man än slår till, så smäller jordfelsbrytaren av. TV, mikrovågsugn, spis, en taklampa etc. Första gången var innan huset var helt klart, källaren var under arbete. Elsnubben hade dragit ledningar i rör och lämnat dem anslutna i centralen och hopsnodda i andra änden. Var ju inget problem, säkringarna var ju inte isatta, tyckte han som nog aldrig hade installerat en JFB förr. Men den reagerade surt. Bara att lossa på ledningarna så funkade allt.
Andra gången hände detsamma, felet den gången var att en av IR-strålarna i uterummet hade rört sig i armaturen så att nollstiftet rörde det jordade höljet.
Det är inte lätt att hitta ett sådant fel om man inte kan koppla loss apparaterna så att också nollan är borta. Det är inte lönt att bara mäta ohm eftersom nolla och jord sitter ihop i centralen före jordfelsbrytaren.
Säkringarna reagerar inte, och att bryta genom att lossa dem påverkar inte.

xxargs är inne på samma spår. Leta nollslutningar mot jord.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 10 november 2012, 16:55:25 »

[@hek: Japp!  :)]

Pga olägenheten med placeringen av min elcentral, så köpte jag iaf en isolationsprovare på elfa och har nu varit ute och mätt.. Och dra på trissor - kompressorn klarar biffen när jag mäter direkt på den!   :o
Hoppets gnista har åter tänts! :)

Har nu förvarnat min hyresgäst om att det krävs vidare felsökning någon dag under kommande vecka, där mina egna kopplingar skall sättas högst på listan.

Men, jag har inte gett upp att det kan vara fel i vp: En sak som jag har sett, är att det mjukstartsrelä som sitter sist, dvs direkt mot kompressorn - har en inställning 'ramp up' på 3,5s vilket skulle kunna matcha hur lång tid pumpen går med kompressorn inkopplad.
Inte för att jag fattar hur detta kan påverka, men det är lite konstigt att det alltid tar några sekunder innan jfb bryter.
Eller brukar det finnas någon tidskomponent i JFB &så? Dvs om felströmmen är ganska låg, men relativt lång tid, så "bryt!"?


Tack för att ni fick mig att ta ett "andra varv"!
Skrivet av: hek
« skrivet: 09 november 2012, 19:47:03 »

Vafasen hänger du här också!

Skulle kolla runt om det går få till någon (z-wave) styrning av vår nibe split på något vis.

Trist med din pump. Hoppas det löser sig.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 05 november 2012, 21:56:02 »

En variant kan ju vara att slå av alla säkringar i elskåpet o se om det gör någon skillnad. Men det är väl inte 'heltäckande', eller hur?
 Sc:,h

Tyvärr sitter min elcentral i en uthyrningsdel i huset, så jag kan inte bara klampa in och bryta strömmen hur som helst, utan jag måste planera varje testtillfälle. Nackdelen med att hyra ut...

Egentligen borde jag flytta elcentralen och göra rätt. Han som ägde huset två ägare innan mig var elektriker till yrket, och det var han som gjorde denna installation. Skomakarens barn...
Skrivet av: gossen
« skrivet: 05 november 2012, 19:05:46 »

Om jag var dig hade jag testat att stänga strömmen till dom där dimrarna innan jag sprang o köpte en megger (även om en megger är bra att ha).

Skrivet av: vespaman
« skrivet: 04 november 2012, 22:15:48 »

OK, tack för alla uppslag! Jag skall börja med att megga.

Jag läser i manualen för 2010:an att dessa två startförsök som den gör, är för att testa/korrigera fas-följden, så det blir nog inte lätt för mig att koppla in kompressorn rätt om jag måste gå förbi logiken. Om jag inte hittar någon manual på kompressorn, that is.

Jag har inte köpt något nytt, samma dag som pumpen började strula, men jag har några dagar tidigare gjort lite ändrngar (bytt några dimmrar osv och detta i gamla metalldosor) så det skulle isf. kunna vara en bov i dramat.

Men, ett problem i taget. Först megga. Ser att man kan dra iväg 2500V (upp till 20GOhm) med en mätare Kjell säljer. Då får man väl ett utslag oavsett, hur mycket brukar vara 'normalt' för en motor/kompressor? Eller ska man bara göra som när man mäter kompet på motorer - leta efter en fas som "sticker ut"?

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 04 november 2012, 20:46:43 »

Eftersom det kommer efter några sekunder drift så kan det vara strömberoende - helt enkelt att något blir varmt av motorströmmen och det börja joxa och gnitta.

kontaktorer och startströmsbegränsare ligger då nära till hands - men gå ut till proppskåpet och kolla hur säkringarna och proppbrunnarna ser ut först (om du har diazed-säkringar) - är det bränt och eländigt på säkringen och brunnsbotten och dessutom kanske varmt om detta kollas precis efter starten och JFB-utlösningen så har du förmodligen hittat ett misstänkt ställe.  Om du har automatsäkringar där så får du titta på säkringen innan dessa

En väg (efter att du meggat kompressorn)  är att förbikoppla kontaktor och startströmsbegränsningsboxen och kan koppla in kompressorn separat och ansluta det med en 3-fashanske eller via en arbetsbrytare  - OBS - du måste ha väldigt god koll på fasföljden så att kompressorn inte snurrar baklänges om det är en 3-fasmotor och i övrigt ha en viss elvana så att nolla och skyddsjord också kopplas in korrekt

slutligen -  du har inte köpt någon ny 'leksak' som stor färgskärm, dator mm. då dessa kan läcka ganska mycket ström via avstörningskondensatorerna och helt enkelt gör att marginalerna för strömmar på skyddsjorden är mindre vid JFB om den känner av husets samtliga skyddsjordströmmar till alla anslutna apparater - Obs du måste rycka sladden ur vägguttaget för att den typen av last skall försvinna, det räcker inte med att stänga av utrustningen.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 04 november 2012, 19:41:01 »

Har provat att Ohm-mäta alla faser mot jord med vanlig multimeter, den ger inget utslag. Men jag ska se om jag kan låna en megger (alt. köpa). Annars var det ett bra tips med niovoltarna!

Har kört utan VP sedan förra veckan, på elpannan, och det funkar bra, så jag kan inte se att den skulle vara problemet.
Varenda gång jag kopplar in 2010:an (med kompressorn) så löser JFB efter 2-3 sekunders kompressordrift garanterat. Och, dessutom så hade jag elpannans element avslagna när JFB löste de första 5 gångerna (när jag felsökte).

Hur kan jag kolla strömbegränsare/kontaktorer osv enklast? Räcker det att låta kompressorn vara urkopplad och mäta på sista plinten mot kompressorn s.a.s.? Det är öken att dra hus-JFB hela tiden - har tröttnat rejält på det nu  :) :)
Det räcker väl inte att bara mäta när inget är inkopplat?

Kan säga att ett stift på kompressorn satt väldigt dåligt, och dess ledare såg rätt svedd ut. Dock var det samma visa när jag klämt till den.

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 04 november 2012, 18:43:14 »

Provat att Ohm-mäta kompressorn (helst med en megger) mellan dess stift och kompressorkapsling? - dock är det inte säkert att man ser felet med en gång eller felet visar sig med låga mätspänningar som en vanlig multimeters Ohm-läge ger. Ett 'home-made' sätt att öka på mätspänningen en del är att köpa 5-6 st billigaste möjliga  9-Volts batterier och seriekoppla (det är bara att trycka i hona-hanne i varandra med ett steg förskjutet och lätt att 'desarmera' efteråt om man har småungar i hushållet) och ha den i serie med multimeter (med rätt polaritet) och det man mäter - då får man ca 50 Volt mätspänning som knuffar på multimeterns befintliga spänning och det skall fortfarande visa 'OL' - oändlig impedans - om man är modig så kan man använda flera 9 V batterier i serie ;-). 

Kollat igenom säkringar, startapparat/startströmbegränsare  och kontaktorer hela vägen så att du inte har skumma startlägen som tvåfasdrift eller att det står och blixtrar och gnittar i brytarna eller säkringbottnar innan då sådana transienter kan mycket väl höras över kapacitivt till jord via kompressorn lindningar och JFB hugger och bryter. - likaså att du inte har tjall med din nolla till fastigheten - för då kan det bli väldigt skumma effekter  och det är ett mycket allvarligt fel.

Om du har elelement i beredaren - helt säker att det inte är någon av dessa som strular - egentligen??




Skrivet av: vespaman
« skrivet: 04 november 2012, 17:44:25 »

Nej. Eller: det blir väldans bökigt då mitt elskåp är rena rama skräcken att hålla på med, trångt som 17, speciellt inkommande vid jordfelsbrytaren - kablarna till jordfelsbrytaren är original 38 med tygisolering till råga på allt.

(Det är alltså husets jfb, inte någon speciell för 2010:an.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 04 november 2012, 17:29:13 »

Kan du koppla förbi jordfelsbrytaren?
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 04 november 2012, 17:02:13 »

OK, i helgen demonterade jag så lågnt att jag kunde lossa matningen direkt på kompressorn, och även då gick 2010:an utan problem, så helt klart är att kompressorn har något jordfel i sig, trots att den fungerar, sas.

Nibe säger att jag måste byta till 2026-8 eftersom kompressorn inte finns att tillgå längre (vilket är vad flera redan har rapporterat här på forumet).   :'(
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 31 oktober 2012, 17:09:49 »

OK, idag kom solen åter, så jag passade på att felsöka lite granna. Kompressorn är den som löser jfb.
Kopplar jag ur den, så går fläkt och annat.

Kopplar jag in kompressorn, så startar den*, och går i några sekunder innan jfb löser ut. Den låter precis som vanligt, så den kan inte ha skurit. Vad kan ha hänt? Finns det något man kan göra vid?

* 2010 gör ju två provstarter när den varit avstängd, den första efter någon minut, som går i 5 sekunder, sedan en andra efter ytterligare en minut. Det som händer är att den startar på första provstarten, går i 3 sekunder ungefär innan jfb löser.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 30 oktober 2012, 17:58:37 »

Hm, jag önskar att jag hade haft en, för då hade hoppets ljus tänts :)

I morgon kanske det ska sluta att regna, och jag kan då göra lite närmare undersökning, kanske man kan koppa ur fläkt (någon nämde att även den kunde lösa jfb), och kompressor var för sig och testa.

Nibe säger iaf att jag kan ersätta 2010:an med en 2026-8 och en UKV-100 volymtank, alt. vvm300. Volymtanksalternativet verkar enklare, men tar en hel del plats.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 oktober 2012, 10:10:09 »

Har du nån värmekabel till kondensavrinningen? Det är inte ovanligt att dom blir dåliga så att jordfelsbrytaren löser ut...
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 29 oktober 2012, 23:13:56 »

Har haft problem med min 2010-8 förr:
2008 havererade kompressorn, gick på garanti.
2010 läckage i kylslingan.
2011 återigen läckage.
Idag: kom hem och tände några lampor, sedan löste jordfelsbrytaren till huset. Såklart funkar huset så länge jag inte slår på 2010:an. Gissar att kompressorn har havererat igen. Suck.

Egentligen är det väl inte hela världen med felen ovan, men jag ser den stora förlusten i stillestånd och strul, bara ett fåtal vintrar har pumpskrället gått hela vintern sedan jag flyttade in 2006.

Förhoppningsvis kan jag få tag i en ny pump innan det blir för kallt. Men vad har jag att välja på?
Nibe 2026 känns "sådär". Dels är jag så less på Nibe, men sedan känns det som att det är rätt gammal teknik i det här laget om man jämför med konkurrenterna (tex Thermia Atec). Den enda fördelen är att installationen borde bli enkel.

Vattenrören till 2010:an går i väggar och undertak, så det skulle vara knepigt att byta dessa. Dessutom går dessa genom en uthyrningsdel i kåken, så det är inte läge att riva. Har en vanlig EVC240 elpanna, så 2010:an har gått med fast kondensering. 2010-8 har klarat uppvärmningen helt ensam ner till -5, sedan har elpannan fått gå in och stödja emellanåt. 89+89 kvadrat funkishus -38, sutteräng.

Eftersom 2010 har havererat förr, så känns det lämpligt att kolla här. :) I och för sig kanske de som bytt från Nibe inte läser detta forum längre.

Synpunkter, någon?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!