Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen räcker inte till, ojämn  (läst 2571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Casa.Erizo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« skrivet: 05 juli 2020, 19:59:57 »
Hej,

Bor sen cirka 2år tillbaka i en villa från sent 30-tal med en uppvärmd yta på ca 300km. Vi har 2 problem, dels är det ojämn värme i huset, de mindre rummen håller OK värme, förutom rummet högst upp som är alldeles för varmt. Dels två stora radiatorer plus att värmen stiger. I de större sällskapsytorna är det däremot för kallt, vilket jag tror beror på under dimensionerade radiatorer.

Det andra problemet är att värmepumpen vid nollgradigt vill köra på full tillsatsvärme. Gissar på att det dels beror på att systemet är lite underdimensionerat samt att radiatorerna i vissa delar av huset är underdimensionerade vilket gör att vi måste köra högre framledningstemperatur för någorlunda hålla värmen i dessa utrymmen.

Värmepumpen är en Thermia Duo 16 frÃ¥n ca 2005 men 2x160m borrhÃ¥l. VÃ¥ra radiatorer saknar termostater och kan bara strypas via vred, vilket blir ganska digitalt, antingen pÃ¥ eller av.  Totala elförbrukningen har legat mellan 35-60 000kW för de Ã¥ren jag har tillgÃ¥ng till.

Vad skall jag börja med att se över. I den bostadsrättsföreningen jag bodde tidigare tog vi in en energigubbe som räknande fram vilka flöden olika radiatorer behövde beroende på var i huset de fanns och ställde sen in ventilerna efter detta. Denna justering sänkte uppärmningskostnaden med ca 10-15%. Kan detta vara en bra start att göra?

 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2020, 21:07:29 »
Hej! Jag tycker man först ska göra service på värmepumpen och kontrollera inställningarna, kapaciteten och att värmeautomatiken fungerar som den ska. Den ska inte behöva gå med massor av tillsatsvärme redan vid nollgradigt väder. Det är en mycket hög energiförbrukning med uppåt 60 MWh/år för 300 kvm. Sedan bör man då förmodligen komplettera med ett par ytterligare radiatorer i de stora rum som känns kalla. Jag tror inte de gamla ventilerna har förinställning så det är inte som i bostadsrättsföreningen som kanske bytta alla ventiler till termostatventiler med förinställning som kan finjusteras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2020, 10:29:52 »
Håller med, får du inte grundförutsättningarna rätt, med korrekta inställningar av kurvlutning och grundflöden - och tillräckligt stor värmeavgivande yta i alla rum så kommer du även långsiktigt att ha problem med tidigt eltillskott.
Ofta är det rätt grova feljusteringar i system som uppträder på det sätt som du beskriver, men det KAN förstås vara så att vissa rum har alldeles för klena radiatorer, som behöver >55 grader varmt vatten redan vid 0 grader ute, det är dock mycket ovanligt om man inte plockat bort en massa radiatorer i olika ombyggnader.
Lite bilder på de olika rummen/radiatorerna kanske kan ge oss ett hum om hur illa det är?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Casa.Erizo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2020, 14:39:22 »
I det största rummet är en radiator nu mer en MP 590 x 2400, de övriga i rummet är med 4 paneler, så gissningsvis har även det bytta elementet varit med 4 paneler. I de andra rummet är båda bytta till MP med måtten 500x1000 och 50x2400, gissningvis har det även här suttit radiatorer med 4 paneler. Finns gott om plats under fönsterbänkarna.

Dessa rum är placerade på varandra och anslutet med ett "trapphus" som saknar radiatorer.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2020, 15:03:42 »
Lite konstigt att det inte är sektionsradiatorer i de olika rummen Sc:,h Det var normalt standard på 30-talet och ända fram till 50-talet vad jag vet. En rörmokare behöver titta på det där på plats och se vad man kan komplettera eller byta till. Trapphuset bör också ha en liten lagom radiator och där passar kanske en panelradiator bäst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Casa.Erizo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2020, 15:34:44 »
Tack för hjälpen, får leta upp en kompetent rörmokare att titta på det hela.

Gällande sektionsradiatorer så finns det i vissa rum, exempelvis i hall, källare och "tjänstefolkets" badrum. Är det så att sektionsradiatorer är ett lite billigare och därför använts i enklare rum medans panelradiatorer har använts i övriga rum. De ser ut att vara original eller iaf inte vara bytt på senare tid möjligtvis på 50-60 talet.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2020, 16:05:14 »
Sektionsradiatorer och grova rör användes ju mycket förr eftersom de har stor yta och ger mycket värme ifrån sig även om framledningstemperaturen inte alltid är särskilt hög. Man eldade med ved eller koks och panntemperaturen varierade. När det senare blev oljeeldning var det lättare att hålla jämn och hög framledningstemperatur. Kanske någon på 50/60-talen ville modernisera och bytte ut de radiatorer som syntes mest i huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Värmepumpen räcker inte till, ojämn
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2020, 04:55:47 »
jag har varit med om samma hos en kund som pÃ¥stod att han aldrig rört sin pump, utan helt plötsligt efter nÃ¥gra Ã¥r, sÃ¥ hade den börjat dra väldigt mycket el. Pumpen var enligt honom sÃ¥ avancerad, att han inte vÃ¥gade röra inställningar. NÃ¥ja jag var där och fick igÃ¥ng maskin och fick den att gÃ¥, men den larmade ändÃ¥ ibland, sÃ¥ nästa gÃ¥ng jag kom, var inställningarna ändrade, men kund hade inte ändrat nÃ¥got, han hade nog vättar i huset som var och fibblade dÃ¥. Detta var ett hus som eldats med ved och olja, och sedan var rakt konverterat till bvp nibe 1255-16, han fick inte in det i skallen, hur mycket jag än pÃ¥talade att han hade för smÃ¥ tunna element i huset, för han hade 16kw, och installatören hade sagt att den skulle klara allt utan elpatron. Vart sÃ¥ less, sÃ¥ gick in och ställde manuellt in pumpar m.m. sÃ¥ att han fick  lÃ¥g hastighet pÃ¥ cirkpump, han fick hög framledning och lÃ¥g retur. ringde efter nÃ¥gra dagar och frÃ¥gade hur det funkar, jo vi har aldrig haft sÃ¥ här varmt, vad har du gjort? Ja jag ändrade nÃ¥ grejer, minns inte vad, men ge fan i att röra pumpen när den nu funkar.

Många installatörer av värmepumpar vet inte vad de håller på med, de vill bara sälja och installera, de har ingen susning om hur grejerna funkar, och hur man får de att fungera optimalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!