Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump  (läst 17783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« skrivet: 05 oktober 2019, 14:08:38 »
Hej,

Jag är ny inflyttad i ett stort hus (200kvm) från 1910. Huset har en luftvatten värmepump IVT Optima 1100, men ändå är förbrukningen på 39 000 kWh. Vad kan vara fel? Jag tar gärna emot alla tips och trix

Backgrundsfakta:

Enligt energideklarationen var förbrukningen 2018; 39 060 kWh
EON (mitt nätbolag) har uppskattat att jag ska förbruka; 31307 kWh
Huset är på strax under 200 kvm, och byggt 1910. Huset är överlag ganska dåligt isolerat.
Luft/vatten värmepumpen: IVT Optima 1100
IVT Elpatron




Värmekurvan är 27,5/80 (se bild). Bör jag ändra värmekurvan?
Är det några andra inställningar som rekommenderas?

Tar tacksamt mot all hjälp

Mvh
4fun

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2019, 14:44:39 »
Hej! Ja det borde vi här på forumet kunna hjälpa till att reda ut. Var i landet står huset? Väldigt stor skillnad om det är i Trelleborg eller Arjeplog! Hörs det att kompressorn arbetar på Optiman?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2019, 19:22:42 »
Skriv ner alla temperaturer. Sen är kurvans V-värde alldeles för högt. Har du tokvarmt inne eller termostater som bromsar när värmepumpen gasar på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2019, 21:51:26 »
39000 Kwh låter högt om du inte bor i ett durkslag. Ok att huset kan ha dålig isolering men det blåser väl inte rakt igenom?

27 grader framledning vid 20 grader utetemp är extremt högt. Borde ligga på max 21-22 grader, det är ju lite bortkastat att ha värmen på halva sommaren om man inte är extremt frusen av sig. 80 grader framledning med en luft/vatten pump vid -35 betyder troligen att elpatronen jobbar häcken av sig mellan -10 till -35 då framledningen är högre än 55 grader redan vid -10 och det är nog mer än vad man kan förvänta sig från en luft vattenpump. Vilket betyder att en större del av värmen kommer från tillsats istället för genom värmepumpen.

En bra början vore att gå igenom alla radiatorer och försöka få så stort flöde som möjligt. Öppna alla termostater/ventiler och om möjligt, öka flödet på cirkulationspumpen.

Justera ner kurvan till 18 framledning vid 20 grader ute och till 55 vid -20. Justera sedan sakta kurvan uppåt tills du fått den temperatur du vill ha.

En annan väg att gå är att skaffa rumsgivare, det sparar en del vid varmare väderlek.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2019, 09:53:07 »
Vad är det för typ av radiatorer? Radiatorerna i gamla hus brukar fungera bra ihop med värmepumpar. Däremot kan det vara problem med snedfördelning av flödet mellan radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2019, 10:33:16 »
Alla tidigare synpunkter är bra- vilket betyder att du måste skaffa lite verktyg :

1) Ir-termometer så att du kan trimma in elementen.  Över elementen bör man ha 4-7 C skillnad mellan in och ut.

Det bör finas en intrimningsventil  i botten på elementen men inte helt säkert i så gamla hus. om några element får allt flöde så blir andra delar kallare och temp skillnaden mellan utgående och retur liten vilket minskar COP- mät även dessa temp med IR.

2) luftningsnyckel-  OM elementen är dåligt luftade - sämre  värmeavgivning.

3) ett anteckningsblock.  skriv av eller nollställ gångtider för kompressor och helpatron.  Hur mycket varmvatten görs ? Åtgärder måste ju få några resultat- svårigheterna är väl att det nu samtidigt blir kallare.  samtidigt ligger din största förbrukning i dec-febr. Titta på din månadsvisa förbrukning.  OM inte värmen var igång i somras pga din högt ställda kurva så ska förbrukningen där var mkt låg (hushållsel+ varmvatten)

OM intrimning av kurvan inte får ner elförbrukningen så måste i alla fall delar av systemet byggas  om /kompletteras i riktning mot  - lågtemperatur system. Dvs golvvärme eller fläktkonvektor.  Då är det troligare att du kan klara dig utan elspets. som kickar in nånstans vid 55C och kanske vid varmvattentillverkning.

Man brukar säga att tilläggsisolering av Vind är den åtgärd som har kortast  avskrivningstid ( några år ) medans fönsterbyte tar längst tid att tjäna in .

Som frågades tidigare är huset extremt otät ???  Lister i fönsterna är också billigt.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2019, 13:51:07 »
Att värmekurvan är hög vid - 35 betyder inte så mycket egentligen om inte huset står i Norrlands inland. På äldre rego-versioner kunde man inte ställa in DUT, så bor man i Skåne man får ställa in värdet vid - 35 så att det blir ett bra värde vid 10-15 minusgrader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2019, 15:33:23 »
Att värmekurvan är hög vid - 35 betyder inte så mycket egentligen om inte huset står i Norrlands inland. På äldre rego-versioner kunde man inte ställa in DUT, så bor man i Skåne man får ställa in värdet vid - 35 så att det blir ett bra värde vid 10-15 minusgrader.

Håller inte med där, det går ju att följa kurvan och se att den ligger på ca 60 grader vid -20. Erfarenhetsmässigt (från Norrlands inland) så är det en hög kurva. Tillsammans med värmepump och speciellt en luft/vatten värmepump, så får man extremt dåliga förutsättningar för att spara energi. Finns egentligen två val, kasta ut luft/vattenpumpen och ersätta med nåt annat och helst då en modell av bergvärmepump som klarar mycket höga temperaturer ut.

Det andra är att försöka få ner framledningen så långt det går och ändå ha ett drägligt klimat. Ibland går det ganska enkelt med lite flödesjusteringar och eventuellt genom att komplettera med fler/större radiatorer.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2019, 16:04:18 »
Håller inte med där, det går ju att följa kurvan och se att den ligger på ca 60 grader vid -20. Erfarenhetsmässigt (från Norrlands inland) så är det en hög kurva. Tillsammans med värmepump och speciellt en luft/vatten värmepump, så får man extremt dåliga förutsättningar för att spara energi. Finns egentligen två val, kasta ut luft/vattenpumpen och ersätta med nåt annat och helst då en modell av bergvärmepump som klarar mycket höga temperaturer ut.

Det är ändå att ta i. Vi har inte en aning om var huset ligger. Inte heller har vi några uppgifter om antal kompressortimmar resp. tillsatstimmar. Att då döma ut pumpen är väl förhastat. Det kan ju vara så att den har gått som elpanna av någon anledning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2019, 16:23:00 »
Håller inte med där, det går ju att följa kurvan och se att den ligger på ca 60 grader vid -20.

Ställer man ner V-värdet till något mer rimligt så blir det inte så illa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2019, 20:48:05 »
Vad är det för typ av radiatorer? Radiatorerna i gamla hus brukar fungera bra ihop med värmepumpar. Däremot kan det vara problem med snedfördelning av flödet mellan radiatorerna.

Det är väldigt gamla radiatorer, där termostatern står på max. Vissa av termostaterna är lite dåliga (och riktigt fula) och jag har tänkt att byta de efter vintern.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2019, 21:01:06 »
Ställer man ner V-värdet till något mer rimligt så blir det inte så illa.
Tyvärr jag begränsad erfarenhet och vet inte riktigt vad rimligt är. Vad rekommenderar du?

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2019, 21:05:23 »
Att värmekurvan är hög vid - 35 betyder inte så mycket egentligen om inte huset står i Norrlands inland. På äldre rego-versioner kunde man inte ställa in DUT, så bor man i Skåne man får ställa in värdet vid - 35 så att det blir ett bra värde vid 10-15 minusgrader.

Huset ligger i södra Skåne, huset är väldigt gammalt och ganska otätt men vi har nya fönster.
Alla element är avluftade förutom ett.
« Senast ändrad: 06 oktober 2019, 21:19:22 av 4fun »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2019, 22:35:34 »
Då har den enbart gått som el-panna.
Om du inte har el till ladugården eller att någon granne tar ström ifrån dig.

Om ni inte duschar konstant så borde er elförbrukning ligga en bra bit under 20000kwh.

Grattis att du hittat detta forum det kommer du spara mycket pengar på.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2019, 23:25:27 »
Hej,

Jag är ny inflyttad i ett stort hus (200kvm) från 1910. Huset har en luftvatten värmepump IVT Optima 1100, men ändå är förbrukningen på 39 000 kWh. Vad kan vara fel? Jag tar gärna emot alla tips och trix

Backgrundsfakta:

Enligt energideklarationen var förbrukningen 2018; 39 060 kWh
EON (mitt nätbolag) har uppskattat att jag ska förbruka; 31307 kWh
Huset är på strax under 200 kvm, och byggt 1910. Huset är överlag ganska dåligt isolerat.
Luft/vatten värmepumpen: IVT Optima 1100
IVT Elpatron




Värmekurvan är 27,5/80 (se bild). Bör jag ändra värmekurvan?
Är det några andra inställningar som rekommenderas?

Tar tacksamt mot all hjälp

Mvh
4fun

Prognosen är 31.000 kWh/årmför både hushållsel och uppvärmning.....det låter inte onormalt för ett gammalt, stort hus med luftvattenpump.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2019, 10:01:17 »
Huset ligger i södra Skåne, huset är väldigt gammalt och ganska otätt men vi har nya fönster.
Alla element är avluftade förutom ett.

Om huset ligger i södra Skåne så är den ganska höga inställda värmekurvan inte ett stort problem. Optima 1100 klarar ge upp till 65 grader värme ner till -20 grader om dess effekt räcker. I södra Skåne DVUT -10 grader så framledningstemperaturen blir aldrig i närheten av den högsta möjliga. När huset är gammalt och dåligt isolerat och radiatorerna inte är särskilt stora kan det krävas en hög värmekurva.

Men något verkar galet med värmepumpen eftersom el-förbrukningen är så hög. Läs av de olika temperaturerna som föreslogs ovan när kompressorn arbetat en stund.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2019, 10:07:41 »
EON:s prognos är nog baserad på tidigare års förbrukning. I så fall är 2018 en avvikelse med högre förbrukning än normalt. 

Hur många timmar har kompressor resp. elpatron gått?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2019, 10:14:40 »
För att se antal drifttimmar behöver man byta till fabriksbehörighet om jag inte minns fel, dvs gå till 'accessnivå' och knappa in dagen datum, men lägg till 1 på varje siffra (2118 i dag alltså istället för 1007).

Sen ska det finnas en meny med statistik om man går tillbaks till den avancerade menyn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2022, 22:20:38 »
Jag har gått in på avancerad (logat in enligt dina uppgifter) men hittar inte statistik. Vart ska det ligga?

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2022, 22:21:32 »
Om huset ligger i södra Skåne så är den ganska höga inställda värmekurvan inte ett stort problem. Optima 1100 klarar ge upp till 65 grader värme ner till -20 grader om dess effekt räcker. I södra Skåne DVUT -10 grader så framledningstemperaturen blir aldrig i närheten av den högsta möjliga. När huset är gammalt och dåligt isolerat och radiatorerna inte är särskilt stora kan det krävas en hög värmekurva.

Men något verkar galet med värmepumpen eftersom el-förbrukningen är så hög. Läs av de olika temperaturerna som föreslogs ovan när kompressorn arbetat en stund.


Förlåt hängeri nte med, vilka siffror ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2022, 09:30:32 »
Som också skrevs i inlägg #2 alla temperaturer som går att läsa ut såsom hetgastemperatur, framledningstemperatur, returtemperatur etc så man kanske kunde listat hur bra/dåligt värmepumpen fungerar i nuläget. Men om du nu bestämt dig för att byta är det kanske redan överspelat(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2022, 22:04:59 »
Jag funderar på köpa en ny, men jag skulle gärna vilja ha svar på vad som är fel innan jag köper en ny :D

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2022, 12:38:31 »
Jag har gått in på avancerad (logat in enligt dina uppgifter) men hittar inte statistik. Vart ska det ligga?
Hittar du något i larmloggen? Du borde nog också ställa ner varmvattnet några grader, åtminstone tillslaget, det står nog på så mkt max det går...
« Senast ändrad: 03 februari 2022, 11:08:47 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Wiberg9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2023, 14:48:34 »
Hej,

Jag är ny inflyttad i ett stort hus (200kvm) från 1910. Huset har en luftvatten värmepump IVT Optima 1100, men ändå är förbrukningen på 39 000 kWh. Vad kan vara fel? Jag tar gärna emot alla tips och trix

Backgrundsfakta:

Enligt energideklarationen var förbrukningen 2018; 39 060 kWh
EON (mitt nätbolag) har uppskattat att jag ska förbruka; 31307 kWh
Huset är på strax under 200 kvm, och byggt 1910. Huset är överlag ganska dåligt isolerat.
Luft/vatten värmepumpen: IVT Optima 1100
IVT Elpatron




Värmekurvan är 27,5/80 (se bild). Bör jag ändra värmekurvan?
Är det några andra inställningar som rekommenderas?

Tar tacksamt mot all hjälp

Mvh
4fun

Hej!!! Får man fråga om du fick ordning på det? /hur gick du till väga i så fall?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!