Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: lÃ¥gtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100  (läst 3104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« skrivet: 20 september 2019, 08:03:27 »
Hej,

Min IVT 1100 har börjat larma.
Först var det T6 hög hetgas och sedan kom det även lite låg pressostat larm.

Senast jag fick larmet om hög Hetgas så hade jag dessa värden.
(Ursäkta att det står på engelska)

Heat Carrier Return: 51
Heat Carrier Forward: 54
Brine In Evaporator: -3
Brine Out Condenser: 52
Outdoor: 4
Hot Water Top: 53
Hot Gas Compressor: 120
Air Intake: 6

Senast larmet gick såg jag att det var en "blixt" på displayen, något jag aldrig sett innan. Är det tillskott på EL då?

Min värmekurva är enligt nedan.
Heat Set Curve Left: 24
Heat Set Curve Right: 65

Jag har luftat via nippeln där uppe och även på behållaren där nere.
Det finns en liten slang som har en bilventil, jag försökte lufta den men där kom inget. Jag har för mig att när jag gjorde detta förra året så kom det lite vatten.
Till vänster och i mittenhöjd på hela maskinen så finns det ett tjockare rör. I det röret sitter det en givare. Den kan man dra upp och ner, har ingen aning om den skall sitta fast innuti det tjockare röret.

Jag har inte tummen mitt i handen, men med sådana här saker frågar jag hellre först än provar mig fram.
RÃ¥d och tips mottages tacksamt!  help

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #1 skrivet: 20 september 2019, 08:15:19 »
Lägger in en liten graf (väldigt rörig jag vet) på hur det sett ut senaste 2 dygnen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #2 skrivet: 22 september 2019, 12:58:48 »
Hej!
Om hetgasgivaren visar rätt temp så gissar jag på gasbrist.
Kolla att det finns tryck i värmesystemet vid expansionskärlet? Annars funkar det inte att lufta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #3 skrivet: 23 september 2019, 07:19:47 »
Tack för svaret!
Jag tittade på den delen som sitter utomhus och där finns ett tittglas (se bild).
Jag vet faktiskt inte hur jag skall tolka det som.
Det ser tomt ut och jag har inte haft möjlighet att vara där när fläkten startar för att se om det kommer bubbblor.

Jag har en manometer ovanpå innomhusdelen. Till den sitter det en liten kran som jag kan fylla på vatten till systemet (ex när jag luftar).
Ibland håller den en tid, men ibland så går den ner och jag får fylla på.
Fyller jag för mycket och trycket går upp så kommer det ut vatten genom en liten slang på sidan.

Det har inte kommit ett endaste larm på 3 dagar, men det kanske beror på att det inte varit så kallt ute och då fungerar allt ok?

Nu har jag ringt tekniker som får komma ut och titta på den. Känns bara surt om det vore något enkelt som jag kunde åtgärdat själv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #4 skrivet: 23 september 2019, 10:21:17 »
Det låter som att expansionskärlet inte är OK
Be teknikern kolla på denna också.

Synglaset visar om det är brist på gas om det bubblar när kompressorn går.
Om bilden är vid drift så tror jag att det kan vara nått annat än gasbrist, om bilden är från när kompressorn står så säger detta inget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #5 skrivet: 23 september 2019, 10:29:40 »
Hej,

Har instruerat frugan att vara pÃ¥ teknikern (stackars honom  ;)).
Jag återkopplar med vad teknikern hittar lite senare!

ps: När vi flyttade in i huset förra året gjorde vi en service på anläggningen. Då sa serviceteknikern att expansionskärlet var sönder. Eftersom jag är lekman så märkte jag inget fel innan vi bytte, och märkte ingen skillnad efter den var bytt på hur systemet uppträdde.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #6 skrivet: 24 september 2019, 15:27:35 »
Uppdatering:

Tekniker kollade loggar och kände på ompressorerna (?). Han påpekade att den ena av dem skakar och brummar lite och var varm. Ingen fara, men vi skulle hålla ögonen på den.
Hittade inget ovanligt och bytte T6 givaren på utedelen (höghetgasgivaren).
Han ändrade så att säkerhetsventilsutmynningarna gick till vart sitt kärl för att se om det kom vatten från någon av dem.

Jag frågade varför han inte kontrollerar expansionskärlet och fick svaret att han inte har med någon sådan utrustning för det stod inte i ordern.
Så då skulle vi behöva ha en ny utkörning för att kontrollera det. Väldigt konstigt tycker jag för ett sådant testinstrument borde väl vara standard i varje bil vid felsökning?

Nåväl, den ena säkerhetsutmynningen kom det droppar ifrån så de misstänker expansionskärlet. Eftersom det byttes mindre än 1 år sedan går detta eventuellt på garantin.
Nu kan man kanske diskutera om expansionskärlet kunde ge larm om låg pressostat och hög hetgas genom att det inte fungerade bra.
Tankar på det?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #7 skrivet: 24 september 2019, 15:34:30 »
Det låter väldigt långsökt att en droppande säkerhetsventil ska ge dom symptomen. Snarare borde högtryckspressostaten lösa då om det blir lite vatten så att cirkulationen hämmas.

Var det verkligen en kyltekniker du beställde hem, eller en 'vanlig' röris/installatör? Om det var en kyltekniker så verkar det konstigt att inte utrustningen för att mäta upp kylprocessen finns i bilen...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #8 skrivet: 25 september 2019, 08:02:05 »
Det låter väldigt långsökt att en droppande säkerhetsventil ska ge dom symptomen. Snarare borde högtryckspressostaten lösa då om det blir lite vatten så att cirkulationen hämmas.

Var det verkligen en kyltekniker du beställde hem, eller en 'vanlig' röris/installatör? Om det var en kyltekniker så verkar det konstigt att inte utrustningen för att mäta upp kylprocessen finns i bilen...

Det var en "riktig" tekniker från IVT återförsäljare/service.
Nu skall de komma över och göra mätningar och eventuellt sätta ett expansionskärl utanför (för att det var så trångt inne). Tror meningen var att se om den kopplats på dåligt eller något.
Detta skulle eventuellt gå på garantin. Bästa var att de skulle ringa tillbaka till oss för detta och boka en tid. Hade de inte ringt inom 2v skulle vi ringa dem. Ganska komiskt tycker jag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #9 skrivet: 25 september 2019, 08:48:33 »
Expansionskärlet har inget med lågtryckslarmet att göra. För att kolla upp det behöver dom koppla upp manometerstället och mäta tryck/temperatur i kylkretsen när kompressorn jobbar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #10 skrivet: 25 september 2019, 09:02:52 »
Expansionskärlet har inget med lågtryckslarmet att göra. För att kolla upp det behöver dom koppla upp manometerstället och mäta tryck/temperatur i kylkretsen när kompressorn jobbar.

Detta skulle de göra för att de verkar ju som att vi tappar tryck i systemet (manometern går ner på noll och det droppar vatten från ventilen).
Min fru fick berättat att det kunde vara svårt att installera expansionskärlet för det är så trångt där inne och då kan det bli otätt.
Vi får se när de dyker upp. Jag postar här i allafall så att man kan följa historien :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #11 skrivet: 25 september 2019, 09:36:38 »
Finns det plats och möjlighet så är det bättre att sätta ett nytt kärl vid sidan om. Det gamla kan sitta kvar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #12 skrivet: 30 september 2019, 21:26:20 »
Efter att de bytte T6 givaren har vi inte haft några larm. Däremot har det börjat komma vatten från slangen som går till manometern som sitter på det lilla kärlet därnere.
Ibland visar den manometern lite tryck. Ibland inget.
Manometern ovanpå hela åbäket håller ibland trycket ett par dagar. Ibland går det över dygnet ner mot 0.
Vad tror ni att det låter som? Byta säkerhetsventilen vid den manometern där nere?

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2019, 09:49:18 »
Lyckan var kortvarig. Både hög hetgas och låg pressostat löser nu ut lite då och då. Suck

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2019, 10:43:45 »
Du behöver en kyl tekniker så klart.

Men för att ta expansionskärlet. Det är en enkel behållare med en gummiblåsa i. För att se om gummiblåsan är trasig och mäta tryck vid bildäcksventilen som går till blåsan MÅSTE kärlet kopplas bort tömmas så att det är öppet mot luft. först då kan korrekt tryck mätas. OM ditt system är helt trycklöst borde man till nöds kunna mäta ändå.

Tips inför ditt nya expansionskärl .

1: be dem sätta dit en trevägsventil eller tvÃ¥ separata  kranar  sÃ¥ att du slipper tömma ner ditt värmesystem när expansionskärlet ska kollas.

2) ditt läckage  som tömmer trycket kan ju sitta varsomhelst i värmesystemet. ett nÃ¥got större expansionskärl gör Ã¥tminstone att du inte blir trycklös sÃ¥ ofta medan ni letar ....

KAN ju vara läckage i säkerhetsventiler .
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #15 skrivet: 11 oktober 2019, 07:49:27 »
Uppdatering:

En annan tekniker var här i går.
Han tittade i loggarna och såg 'direkt' att det var fel på en givare GT11 (?) och bytte den.

Han satte även dit ett nytt expansionskärl och nu håller trycket fint i systemet.
Så expansionskärlet hade gått sönder. Som tur var gick det på garantin (bytte den förra året).

Nu håller jag tummarna för att allt fungerar fint när det börjar bli kallare igen.
Tack alla för era svar och tips!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #16 skrivet: 11 oktober 2019, 08:24:07 »
Jag reagerade inte på T11 då den visade ett rimligt värde i första inlägget.
Men kollar man grafiken i andra så ser man att T11 (Evaporator) inte visar rätt värde.
Den kan inte vara högre än utetemp vid normal drift.
Så vi får hoppas att detta kommer hjälpa?
« Senast ändrad: 11 oktober 2019, 08:29:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: lågtryckspressostat + hög hetgas IVT 1100
« Svar #17 skrivet: 04 november 2019, 08:38:22 »
Ville bara återkoppla på hur det gått.

Tekniker bytte ju en ventil till och bytte även expansionskärlet.
Efter detta hålls trycket i systemet och nu när det varit kallt (minusgrader) så har larmet inte lösts ut en endaste gång.
Tack alla för era svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!