Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimering IVT490  (läst 2732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gullhoved

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Optimering IVT490
« skrivet: 13 februari 2008, 12:57:39 »
Hej!

Har i höstas köpt ett hus med en IVT490 från 2003 och har intresserat mig mer och mer för att få denna att funka så optimalt som möjligt. Fick för några veckor sedan nys om detta förträffliga forum och har läst som en tok när jag haft möjlighet. Jag är nu ute efter synpunkter huruvida min anläggning förefaller funka effektivt och vad man ev kan göra för att optimera den ännu mer. Pumpen styrs av Rego401 ver 2.10. 



 Förutsättningarna är följande:
•   Tvåplans villa på totalt 142 m2 i Göteborgsområdet byggår 2003. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Total yta bottenplatta ca 70-80 m2. Öppen planlösning, också mellan övre och nedre plan. Full takhöjd på bägge plan, således relativt stor luftvolym. Braskamin Contura, primärt myseldning.  Relativt välisolerat; väggar 220 mm, tak 400 mm, bottenplatta 300 mm. Treglas superisolerfönster. Stora fönster i söderläge ger stark solinstrålning stor del av året.
•   Helöppna termostater överallt, styr helt på pumpen.
•   Frånluftsflödet injusterat till totalt 60 l/s enligt besiktningsprotokollet från när huset var nytt, hastighet 4 (150V) på fläkten (Har sedermera sänkt hastigheten,  se nedan. Ej pillat på donen). 
•   4 pers; 2 vuxna, 2 pyttesmå. Hushållsel har vi generellt ganska mycket, mer i nuläget då 1 vuxen och 2 pyttesmå är hemma på dagarna. Beräknar hushållselen till ca 7000-8000 kwh/år i nuläget.


Följande inställningar har jag på pumpen:
•   Ekonomiläge
•   Kurva 3,8 (gav ca 20-21 g innan installation av rumsgivare).
•   Innetemp satt till 21 g på rumsgivare.
•   Snabbstart tillskott: 5
•   Vv spets var 7 dag.

Följande åtgärder har jag vidtagit efter inspiration från forumet:
•   Har installerat rumsgivare, primärt för att dra större nytta av solinstrålning. Inställd påverkan: 2
•   Varmvattentemp sänkt från 52 g till 50 g. Detta innebär i praktiken en vv temp på 46-49 g i ekonomiläge beroende på yttre omständigheter.
•   Fläkthastighet sänkt från hastighet 4 till 3 (135V), dock främst pga önskan att minska kallras/drag inte för besparingens skull (verkar dessutom vara delade åsikter huruvida sänkt fläkthastighet ger högre eller lägre elförbrukning) efter tips i annan tråd.


Ovanstående har renderat en total förbrukning på mellan 35 kwh och 67 kwh per dygn under perioden 20 nov 2007 – 12 feb 2008 beroende på yttre omständigheter (som kallast ca -8, varmast ca +7). Noteras skall att fläkt och vv temp justering gjorts nyligen (senaste veckorna). Noteras skall också att rumsgivaren stod på påverkan 5 tills för ett tag sedan; således beror mina högsta dygnsvärden troligen på återhämtning efter nedkyld platta de dagar vi eldade som mest under jul och nyår. Tji besparing där, har fattat nu att jag inte kan ha så kraftig givarpåverkan. Snittet för hela perioden ligger på ca 50-55 kwh/dygn, snittempen ute för samma period har varit någonstans runt 2-3 g skulle jag tro. Med ovanstående inställningar leder pumpen fram ca 31 g vid 2 g ute, ca 34-35 g vid 0. Har noterat att skillnaderna i förbrukning är ganska dramatisk för varje grad under +5 ute, men det ligger väl i linje med förväntan eftersom pumpen uppges klara hela försörjningen ner till denna temp. Jag mäter tempen inne dagligen på 7 ställen och skillnaderna mellan mätplatserna beror mest på att det är billiga termometrar som inte visar exakt lika, således inga väsentliga tempskillnader. De tidigare ägarna (2 vuxna, 2 barn ej tonår) gjorde av med 12000 kwh sista året, har dock ingen uppfattning om deras hushållsel. I övrigt ganska lika yttre förhållanden med mild vinter


Min fråga till detta fantastiska forum är då: vad kan jag göra ytterligare? Verkar dygnsförbrukningen tyda på effektiv drift eller finns det mer saker man uppenbart kan ”skruva” på? Följande har jag själv varit inne på:
•   Vv-inställningar: har förstått att 490 starkt prioriterar vv. Skulle en sänkning av snabbstart tillskott ge någon väsentlig besparing?   Det pratas bla om vv-hysteres. Vad är det? Hur ändrar man det? Kanske sänka vv temp ytterligare alt förlänga spetsperioden till var 10 dag tex?
•   Instrypning golvvärme och delta T: viktigt förstår jag, tror också jag förstår ungefär hur man justerar detta. Hur vet om man inte har optimal inställning här; stora tempdiffar mellan rummen? Kan det vara icke-optimal instrypning på golvvärmen även om man inte har stora tempdiffar mellan rummen (vilket jag inte har)?


Som sagt, all input och alla ytterligare optimeringstips emottages mycket tacksamt.


Bästa hälsningar,

Thomas

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT490
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2008, 15:46:54 »
Det jag spontant reagerar på är kurvan 3,8 , men det kanske beror på att du kör med radiatorer. Jag körde kurva 2,8 för ingjuten golvvärme 168 KVM.

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT490
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2008, 09:49:42 »
Spontant tycker jag att du verkar ha ett väl avvägt system du skall vara nöjd med. Jag lever i samma klimat (bor i Halland). Mitt hus är 145 m (enplans-2006), bättre isolerat än ditt (golv 300, vägg 300, tak 500), med två vuxna heltidsarbetande (låg hh-el under veckan), och v-buren golvvärme på hela ytan (låg framledningstemp.). Allt detta borde vara fördelaktigare än i ditt fall.

Till min nackdel kan nämnas ytterbelysning (ca. 2Kwh/dygn) samt välisolerat garage/förråd med (el) underhållsvärme (5-7°C). I sammanhanget nästan försumbart jämfört med vad kvinna med två småbarn hemma bör förbruka. Jag har ingen innegivare.

Min dygnsförbrukning var i snit 67Kwh/dygn under januari månad med de temperaturer du nämner. Blåste gjorde det både i Göteborg och här. Årsvis (2006 och 2007) har min totalförbrukning varit 15000Kwh.

Ytterligare möjligheter att spara:

Jag har faktiskt kurva 2,5 med 2°C parallellförskjutning och har istället knäckt kurvan mellan + 15°C och 0°C utetemp. Jag har funnit att det är i detta spann det känns "rått" inne, aldrig när termometern kryper under nollan med torr luft och hyfsad framledningstemperatur. Därför verkar det bättre att gasa bara mellan dessa temperaturer än att gasa över hela kurvan. Dock kan du säkert behöva en något brantare kurva eller större parallellförskjutning (d.v.s. högre framledningstemp.) tack vare att du har vanliga radiatorer på övervåning.

Jag har även v.v. spets var 10:e dag. Det gör (litet) ytterligare i besparing och har fungerat bra (vi lever).

Utloggad Gullhoved

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT490
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2008, 13:02:23 »
Hej igen,

tack för intressant input Lantis. Väldigt lika förutsättningar vilket gör det extra intressant att jämföra. Det där med kurvan har jag experimenterat med lite grand men inte särskilt mycket. Märkte dock snabbt att jag var tvungen att ha i närheten av kurva 4 för att orka över 20,5 g. Antar att det beror på radiatorerna. Dock intressant lösning du har, det är ju faktiskt så att mellan 0 och 10 ute är absolut värst; senaste veckrona när det legat mellan 0 och 7 så har jag kunnat frysa som en hund även fast det varit 21-22 inne. Skall experimentare lite med att sänka kurvan och knäcka den istället ungefär som du.

Mvh,

Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!