Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite is, nÃ¥got att oroa sig för?  (läst 9630 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2014, 11:46:18 »
Om den värmer som den ska så beror det nog bara på att det är torr luft, eller på att den nyss avfrostat.
Eller att det är så varmt ute att det inte frostar på alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2014, 11:50:38 »
Min VP går konstant och frostar bara av var 6'e timme just nu. Ändå är avfrostningslogiken känsligare ju kallare det är ute. Efter några timmars drift är det bara ett tunt lager rimfrost.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mango66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2014, 11:54:04 »
Ok, verkar inte va ngt att oroa sig över då.
Förvisso har jag inte sett ngn påisning överhuvudtaget - inte heller när tempen låg strax över 0,
men det är ju varmt inne så förmodligen inga problem.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2014, 13:17:36 »
Ni snackar här om jämn o fin påfrostning, men, om utedelen helt saknar påisning även nu när det är minusgrader, är det normalt?

Tillfälligt, t ex strax efter en avfrostning eller om den går på mycket låg effekt kan det vara normalt, speciellt om det är torrt väder. Men om du tittar till värmepumpen flera gånger om dagen under en vecka och aldrig ser någon is på den så kan det vara dags att börja fundera. Kolla också om du ser något kondensvatten eller is på marken under den.

Jag tar mig friheten att låna denna tråd för en egen liknande fundering, förvisso beträffande en luftvärmepump av helt annat märke, men ändå:
Kan även överfyllning med kylmedium medföra "randig" förångare? Det rör sig om en halvgammal invertervärmepump av lågprismärke, som frostar på jämnt och fint när utetemperaturen är -5 °C eller lägre, men då det är nollgradigt eller några plusgrader är den ständigt randig. Förångaren är uppdelad i två parallella slingor, det vanliga är att de 3-4 understa rören i nedre slingan samt 1-2 understa i övre slingan frostar på men resten är isfri då det är nollgradigt och blötväder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2014, 23:10:41 »
om köldmedie som R407C finns i maskinen så kan det bli något sådant temperaturen är några minusgrade några rörlängder efter expansionsventilen/kapillär-röret och i andra ändan av glide och i slutet av rörlängden så är det +-grader och det syns inte någon frost, utan endast kondens vid temperaturer lite över nollan utomhus.

(är kondensorn/evaporator rätt utförd sÃ¥ bör första rörraden som möter den varmare luften vara i slutet av slingan medans den kallare insläppet bör gÃ¥ ett lager rör bakom det första för att ta ut sÃ¥ mycket värme som möjligt ur luften till sÃ¥ högt evaporatortryck som möjligt.) 

till detta kan man ställa fråga - går maskinen med fullfart eller går det med reducerad fart och låglast i det läget när man har randig isbildning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2014, 09:00:25 »
Tack för svaret!

Den här värmepumpen har R410a och kapillärrör (ingen expansionsventil). Den blir randig även då den går för fullt då det är nollgradigt ute.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #21 skrivet: 28 maj 2023, 11:17:44 »
Har samma modell installerad 2008 som i jan-mars betedde sig likadant som maskinen i tråden. Kom ni fram till någon lösning? Låg köldmedienivå?

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #22 skrivet: 28 november 2023, 12:38:58 »
För er som läser äldre trådar kan jag efter byte tempgivarna återrapportera att pumpen avfrostar sig och fungerar utmärkt igen i kallt väder. Lätt värt 1900 kr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!