0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visst går det att se i 1235!Du hittar framledningstemp i meny 2.3 och returtemp i meny 2.7VB är samma som framledning/retur från radiatorerna.
Tack för alla svar. Hur långt ner i temperatur vi klarade oss med 6kw elpatronen vete fåglarna, jag försökte låta bli att röra shunten så mycket, den var extremt känslig, utan jag gjorde en brasa i braskassetten i gillestugan när det började kännas kyligt i huset. Men jag skulle gissa någonstans runt -5 till -10 kanske.Tack vare tidigare hjälp här ovan har jag nu fått fram alla siffror. Jag väntade med avläsningen tills det var -3 gradminuter kvar, så att pumpen nästan hade gått klart. Då läste jag följande värden:Utetemp -3,4Framledning 47,6VB-r 42,7KB 0,4 -1,6Hetgas 83 graderVätskeledningstemp 44,3Suggas 6temp efter kondensor 47,2De låga värdena på kb har jag noterat förut, men nästa gång pumpen startar så har de "hämtat sig" till över två grader igen.Man kanske skulle bygga en solfångare och "ladda" hålet på sommaren?Nu ska jag surfa runt lite här på forumet och ta reda på vad DeltaT är för något, jag blir lite orolig när ni tycker att det är lågt!/R
DeltaT = skillnad mellan temp in och ut Bevisar tillsammans med temperaturen bara att hålet är i minsta laget.....hämtar inte upp tillräckligt med värme.en sänkning av pumpen skulle ge ännu lägre temp ut.
Så mitt råd är också att sänka CP ett snäpp på bägge och sedan se om deltat ökar.Framtiden får ju sedan utvisa hur hålet klarar detta.
Vad jag också ser är att din framledning på 47 grader vid -3 grader ute är hög.
Hm, ja. Problemet är att både kb- och vb-pump går på lägsta hastighet...Går det att "skruva ner" mer än vad hastighetsväljaren erbjuder? Fast det är klart, på vb-sidan skulle väl en ackumulatortank ge i princip samma effekt?
Jag kan inte i hela tråden se att du har uppgett vilken kurva du har ställt in, samt var ditt hus ligger, och ingen har heller frågat. Du uppger i ditt andra inlägg att du har en framlednings temperatur 45,2 och ett bör på 41,2 (Värdet inom parentes) PS. Det vore också bra om du kan ange om du har ett eller två-rörssystem, för dessa uppför sig lite olika beträffande framlednings temperaturerna.mvh Jarlen
Lite förbryllande att pumpen verkar sämre än 6 kW elpatron. Är det inget som har ändrats? Högre temperatur inomhus? Mer värme i källaren?
Tack för dina frågor, känner mig dock lite dum när jag funderat lite på dem.Efter att ha läst din sista fråga så kom jag att tänka på att när jag gick över till eldrift i gamla pannan så stängde jag av golvvärmen i gillestugan, men den slogs på igen när Nibepannan var installerad. Det är 40 kvm med en ganska tunn frigolitisolering under så det är klart att det förbrukar en hel del energi. Den är ställd på kanske 17-18 grader, så jag har inte tänkt på att den är på.
Jag hade en CTC kombipanna från 67 tidigare. När oljebrännaren pajade för 1,5 år sedan så gick jag över till elpatron. Hade en 6 kw i pannan som jag använde. På ett år förbrukade jag lite drygt 23000 kwh med den. Eftersom det var manuell shunt så hände det väl att temperaturen ibland dippade till runt 17 grader vid väderomslag.För några månader sedan gjorde vi slag i saken och köpte en Nibe 1235-8, med 110 m borrhål. (fabriksinställningar)Till saken.För att vara en maskin som ska leverera 8 kw tycker jag den går ovanligt mycket. Jag hörde ju tidigare när elpatronen på 6 kw slog till och från, och min känsla är att pumpen går betydligt mer än vad patronen gick, när det egentligen borde vara tvärtom.Har kollat, och de senaste 20 dagarna har jag437 starter390 timmars drift på kompressorn, varav31 timmar varmvatten1,5 timme tillsats.
En annan fråga är hur jag vet om jag har ett- eller tvårörssystem? Det går två rör till elementet, men så lätt kommer jag väl inte undan? Ha ha.
Jepp, det är dessa värden som är intressanta, tempdiffen bör vara minst 5 ºC gärna 7 ºC om man vill få ut full effekt från VP:n
Vad är det som gjort att du kommit till en slutsats att du har ett högtemperatur system? När du hade din CTC kombi panna så hade du tydligen ingen reglerutrustning, utan shuntade ut manuellt. Som du säger så dippade temperaturen ibland, och då är det svårt att få en riktig uppfattning av vad man egentligen behöver för framlednings temperaturer.
Du får beskriva ditt system lite mera ingående. Hur dina radiatorer ser ut. Vad det är för rör som kommer ut i pannrummet. Ta gärna några bilder som du lägger ut. Beträffande din korta borra: Vad ligger till grund för den? Finns det några beräkningar gjorda?// Jarlen