Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Coolix Inverter - nÃ¥n som har erfarenheter?  (läst 74155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #75 skrivet: 06 januari 2011, 19:33:48 »
Energimyndighetens test är ett test inkl avisning, det är ett långtidstest.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #76 skrivet: 06 januari 2011, 19:45:22 »
Energimyndighetens test är ett test inkl avisning, det är ett långtidstest.

Langtidstest er jo det som virkelig gjelder, så avising hører jo med. Ikke at det har så mye å si, men hvordan forholder den langtidstesten seg overfor pumper med "smarte" avisinger, der tiden forlenges mellom hver avising opp til en maks tid. Kjører de f.eks under perfekte forhold, altså lengst mulig tid mellom avising, eller blir det helt tilfeldig?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #77 skrivet: 06 januari 2011, 19:47:58 »
Det finns nånstans på forumet en tråd om hur dom går till väga. Vad jag drar mig till minnes så kör dom igenom olika luftfuktigheter, med andra ord blir värdet ett så nära verkligheten som möjligt..
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #78 skrivet: 06 januari 2011, 20:45:24 »
Energimyndighetens test är ett test inkl avisning, det är ett långtidstest.

Jaså , jag fick för mig att man mäter momentan effekt mellan avfrosningar
under den 4h långa testperioden. Sc:,h
Avfrosningar tar man inte hänsyn till.

TUCSONOR
När du mäter avgiven effekt , är det medeleffekten mellan avfrosningar
eller ögonblicks effekt efter en avfrostning ?

MVH Teltur

PS Har ännu inte fått svar från energimyndigheten efter att ha mejlat dom
för 2 veckor sen.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #79 skrivet: 06 januari 2011, 23:13:48 »
Energimyndighetens test är ett test inkl avisning, det är ett långtidstest.

TUCSONOR
När du mäter avgiven effekt , är det medeleffekten mellan avfrosningar
eller ögonblicks effekt efter en avfrostning ?

MVH Teltur


Det er ikke middeleffekt men momentaneffekt.

Her er bakgrunn for tallene:

Luftstrømåpning på innedelen er 50x770mm. Med vindmåler målt luftstrømmens hastighet ut av inndelen på ti punkter (Hver 70 mm), som varierte mellom 3.3 til 4.8 m/s, snitt 4.3 m/s. Avgitt luftmengde er da nesten de 600m3/h det er oppgitt for pumpen.
Luftfuktighet er rundt 25%. Jeg har to termometer som måler lufttemp inn og ut av innedel samtidig. En effektmåler på inntaket til pumper.

Avleser effekt på målet og temperatur inn og ut av innedel når den har arbeidet jevnt på en effekt, for å unngå feil grunnet tiden det går fra kompressor endrer effektforbruk til det faktisk kan registreres som temperaturendring over innedelen.

Resten er enkel matematikk på å regne på entalpiendringen luften har hatt gjennom innedelen, ved 25% luftfuktighet på innluften.

Resultatet blir da momentan effekt/COP.







 



« Senast ändrad: 06 januari 2011, 23:18:53 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #80 skrivet: 13 februari 2011, 16:43:33 »
Tema: Avfrosting.

Inverterpumpen til Coolix har en simpel styring på avfrosting. Dersom temperatursensor på fordamper holder -2 ºC i mer enn 40 minutter, avfroster pumpen. Dvs, når det er kuldegrader avviser den hvert 40 minutt drift.

Har sett meg lei på dette, da det for det meste ikke er rim eller is på fordamper, spesialt når det er lavere enn -4 ºC ute.
Derfor, i dag satte jeg inn en 65kOhm motstand i parallel med sensor på fordamper. Det flytter punktet for avfrosten til -19 ºC.
Satte inn en bryter slik at jeg kan koble ut motstanden om jeg vil at pumpen skal oppføre seg som originalt. Likeså har jeg for litt siden koblet ut varmekabel som trekker 80W når det er under 0 ºC.

Det er -6 ºC ute nå, og pumpen har gått i tre timer uten avfrosting. Ikke tegn til rim på fordamper. I gjennomsnitt har den benyttet 1020W.
For en tid tilbake logget jeg tre avfrostinger (ca 2.5 timer). Det var da -5 ºC ute. I gjennomsnitt forbrukte den da 1180W+80W= 1260W. Varmekabel er koblet ut, så for sammenligningens del er forholdet med og uten avfrosting 1020W/1180W= 86%.
Tre timer uten avfrosting er for kort til å konkludere, men skal la den gå det neste døgnet å se hva som skjer.
Avslått varmekabel på 80W og eventuelt 160W spart ved ikke å avfroste gir 360W spart.
På et døgn blir det mer enn 8 kWh. Det neste døgnet bør vise klart redusert forbruk mot et tilsvarende kaldt døgn med varmekabel og avfrosting aktivert.





« Senast ändrad: 13 februari 2011, 21:04:35 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #81 skrivet: 02 april 2011, 11:11:55 »
194 dager med Coolix 5.2kW inverter.

I gjennomsnitt har maskinen dratt 845W. Forbruket er 3933kWh.
Mot et gjennomsnittlig år uten varmepumpe har vi benyttet 4545 kWh mindre enn forventet. Faktisk har gjennonitttemperatur vært -0.8 grader lavere enn nomalen, som omregnet til forbruk betyr behov av 186kWh mer enn nomalt.
Sett over perioden har pumpen spart 4731 kWh inkl merforbruket grunnet kaldere periode enn normalen. Ã…rsvarmefaktoren blir da 2.2.
Strømkostnaden har i perioden vært lik med 1 kr/kWh. Besparelse så langt er da snart 5000,-. I tillegg har jeg benyttet ca 0.5 favn minde bjørkved enn normal, ca 1000 kroner det også.

For snart 2 uker siden ble pumpens anvendelse utvidet, med uttak av varmt vann (Underkjøling) på kondensatsiden. Siden da har gjennomsnittlig effekt tilført pumpen økt til 1084W. Men døgnforbruket på energi ble senket med ca 11 kWh. Pumpen har under produksjon av varmt vann i snitt trekt 260W mer, mens forbruket av el har sunket med 458W. Det gir COP på 2.77 for den mereffekt pumpen bruker på å kompensere for uttaket av det varme vannet.

Skal jeg driste meg med en konklusjon så er pumpen originalt hva man betaler for, dvs i ytelse lavere enn andre dyrere pumper. Men, er man litt fingernem og får isolert for de åpenbare energitapene grunnet (grusomt) dårlig isolering fra fabrikk, og kan plassere innedel i deler av huset hvor man ikke oppholder seg (Den støyer mer enn "normale" pumper), er det en svært grei pumpe.

Pumpen vil for min del være inntjent til kommende vinter som betyr på godt under 2 år. Få andre varmepumper matcher det, om noen?!

« Senast ändrad: 02 april 2011, 12:31:40 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #82 skrivet: 11 juni 2011, 11:31:14 »
Oppdatering.

264 dager med varmepumpen nÃ¥, og sommeren er her uten mer bruk for varmepumpe forhÃ¥pentlig. Det ser da ut til at Ã¥rsforbruket skal ende opp pÃ¥ ca 5000 kWh  mindre enn Ã¥rene før, og omlag 1 favn mindre forbruk av bjørkved. Det er ca NOK6000 kroner, og pumpen kostet 10.000,- Er da godt fornøyd med det.




- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #83 skrivet: 19 augusti 2011, 23:46:06 »
Vår Coolix inverter har nå 334 dager drift bak seg.
Som nevnt tidligere, er den gått gjennom en del oppgraderineger, som ekstra isolering og uttak av underkjølt varme for oppvarming av varmvann. Varmelager med coil for varming av vann er nå i sommer suplert med en svært enkel solvarmefanger: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42817.0

Vi går under 20000kWh for inneværende år. Uten å den etterisolering som er gjort, ville vi nok ha vært 1000 kWh høyere.
Ser frem til en ny sesong, den har delvis vært igang igjen nå når kveldstemperatur kryper ned til 5-6 ºC.
Med underkjøling, etterisolering av varmepumpen og solvarmen håper jeg på ytterligere 1500 kWh besparelse.


- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #84 skrivet: 13 september 2011, 22:04:17 »
På kommende søndag har jeg vært lykkelig eier av Coolix Inverter i ett år. Sitter å ser gjennom alle data jeg har samlet meg det siste året med varmepumpe i hus.

Et sett data jeg har er energiforbruk og gjennomsnitt utetemperatur per døgn. Satte det i et plot, og fikk opp ET-diagram for boligen med Coolix og ved som varmekilde.

Et mønster i dataene fikk min oppmerksomhet, det ser ut som forbruket på energi har vært økende når utetemperatur er mellom 0 ºC til +3 ºC. For hver grad har trend vært 36W/grad mer forbruk. Under null og kjøligere, 61W/grad. 61 W per grad mer med varmepumpe på COP f.eks 2,2 virker å ende opp i et fornuftig normalt nøkkeltall, nemlig at varmebehovet i huset lik 61x2.2=134W/grad.

Det at det fra 0 og opp til 3 grader er økende forbruk kommer kanskje av at varmepumpen iser ned mer, og følgelig forbruker mer effekt til avising, samt COP blir dårligere pga is på fordamper?
På søndag kommer fasit på absolutt forbruk at strøm etter ett år. Det ser ut til å ende på 19.880kWh, mot gjennomsnittet de foregående 4 årene på 24.320kWh.

Pumpen har tilbakebetalt 50% av anskaffelseskostnad første år, og da ikke regnet med det reduserte forbruk av ved jeg har hatt siste år.


« Senast ändrad: 14 september 2011, 19:07:22 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #85 skrivet: 14 september 2011, 08:24:23 »
Ja, din observation är nog rätt. När det är runt 0 grader så innehåller fortfarande luften mycket vattenånga, när det blir kallare så blir luften torrare vilket gör att det blir mindre frost på maskinen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #86 skrivet: 22 september 2011, 23:02:45 »
På søndag 19/9 var pumpen 1 år, og strømforbruket det siste året 19879 kWh, som er 4441 kWh mindre enn gjennomsnitt de siste 4 foregående år.

Nå ser jeg at pumpen (på Julas norske hjemmeside) ikke selges mer, ei heller Comfee pumpen som var indentisk.
Så, mine erfaringer er da mer som observasjon av en døgnflue regne.

Men, for min del får jeg håpe den holder minst ett år til (Noe jeg tror den gjør), for da er den inntjent i alle fall. Det har vært et lærerikt år det å følge opp hvordan pumpen har oppført seg gjennom årstidene, den ekstra isoleringen og alt det andre jeg har puslet med på pumpen.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #87 skrivet: 02 februari 2012, 21:59:22 »
Tema: Avfrosting.

Inverterpumpen til Coolix har en simpel styring på avfrosting. Dersom temperatursensor på fordamper holder -2 ºC i mer enn 40 minutter, avfroster pumpen. Dvs, når det er kuldegrader avviser den hvert 40 minutt drift.

Har sett meg lei på dette, da det for det meste ikke er rim eller is på fordamper, spesialt når det er lavere enn -4 ºC ute.
Derfor, i dag satte jeg inn en 65kOhm motstand i parallel med sensor på fordamper. Det flytter punktet for avfrosten til -19 ºC.
Satte inn en bryter slik at jeg kan koble ut motstanden om jeg vil at pumpen skal oppføre seg som originalt. Likeså har jeg for litt siden koblet ut varmekabel som trekker 80W når det er under 0 ºC.

Det er -6 ºC ute nå, og pumpen har gått i tre timer uten avfrosting. Ikke tegn til rim på fordamper. I gjennomsnitt har den benyttet 1020W.
For en tid tilbake logget jeg tre avfrostinger (ca 2.5 timer). Det var da -5 ºC ute. I gjennomsnitt forbrukte den da 1180W+80W= 1260W. Varmekabel er koblet ut, så for sammenligningens del er forholdet med og uten avfrosting 1020W/1180W= 86%.
Tre timer uten avfrosting er for kort til å konkludere, men skal la den gå det neste døgnet å se hva som skjer.
Avslått varmekabel på 80W og eventuelt 160W spart ved ikke å avfroste gir 360W spart.
På et døgn blir det mer enn 8 kWh. Det neste døgnet bør vise klart redusert forbruk mot et tilsvarende kaldt døgn med varmekabel og avfrosting aktivert.

TEMA: Defrost Coolix 5.2kW Inverter.

Jeg må dementere mitt "funn" omkring defrost på denne Coolix. Gjennom lengre logging nå i mer stabilt kaldt tørt vær viser det seg at pumpens styring inneholder mer fornuftig logikk for defrost enn manual for tilsvarende uteneget fra 2007.
Det er tre intervaller for defrost, 40, 80 og 120 minutter. Kritteriene for når de intreffer er:



- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #88 skrivet: 31 augusti 2013, 09:48:06 »
Sesong 4:

Nærmer seg behov av varme, og Coolix Inverter vi har skal på sin fjerde sesong. Diverse forbedringer på den er gjort, slik som isolering og en mulighet til å slå av defrost, og varmekabel (kontant på til +5 grader).
Maskinen kostet 9990,-, og har spart minst 15.000kWt de tre foregående sesonger, så ren "netto". Til billig kinavare å være, godt fornøyd.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #89 skrivet: 11 oktober 2014, 09:52:19 »
Sesong 4:

Nærmer seg behov av varme, og Coolix Inverter vi har skal på sin fjerde sesong. Diverse forbedringer på den er gjort, slik som isolering og en mulighet til å slå av defrost, og varmekabel (kontant på til +5 grader).
Maskinen kostet 9990,-, og har spart minst 15.000kWt de tre foregående sesonger, så ren "netto". Til billig kinavare å være, godt fornøyd.
Sesong 5 i gang. Ingen unormale lyder å høre, og med en ordentlig god dyp rens i sommer på innedel blåser den mye god varme. En god investering har det vært.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 197
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!