Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det blev en diesel !!  (läst 2338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
Det blev en diesel !!
« skrivet: 18 september 2013, 00:06:36 »
Har under långt tid funderat på att byta min gamla 2001 rav4 mot en nyare 7 sitsig då barnen har vuxit upp och behöver mer utrymme.
Tittat på en qashqai, Verso, Santa fe, ford s max, Outlander, galaxy och sharan men eftersom jag är van med höga bilar så landade jag på en outlander 2013 där dom hade nedsatt priset med 30 tusen för att få plats för 2014 bilar, egentligen så gillar jag outlander plugin men den kostar 475 tusen.
En Outlander business 2.2 diesel, drar 0.71/mil stadskörning.
Har aldrig haft en diesel bil så gick in och tittat på blocket att det finns trimmboxar som drar bränslet ner ytterligare och ger mer hästkraft, stämmer detta?
Riskerar man bli av med dem 8 års garanti om man trimmar?
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #1 skrivet: 18 september 2013, 05:19:20 »
Har aldrig haft en sådan ( bara åkt ) men de ser fina ut... :)
Kolla med BSR angående trim. Du ændrar normalt bara programvaran i bilen med en dosa du koppla in i diagnostik uttaget.
Kan återstælla nærsomhelst... samtidigt tror jag att de har en motorgaranti...
Kul med ny bil :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #2 skrivet: 18 september 2013, 11:26:45 »
Jag har kört mina dieslar med KCR's chip och är helt nöjd med resultatet - Mer vrid och lägre bränsleförbrukning. Boxen pluggar man in på kabeln till bränslepumpen och det är jätteenkelt att plugga ur den tillfälligt om man skulle vilja det. Ingen omprogrammering eller andra ändringar av bilen behövs...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #3 skrivet: 18 september 2013, 12:57:01 »
Mmm, det "enda" som blir sämre är emissionerna... >:(
Men det kanske inte gör något?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #4 skrivet: 18 september 2013, 12:59:22 »
Man får låta bli att gasa så mycket...
 ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #5 skrivet: 18 september 2013, 13:04:10 »
Man får låta bli att gasa så mycket...
 ::)

Isåfall lär man inte märka någon "besparing"..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #6 skrivet: 18 september 2013, 15:39:23 »
Det är ingen superhemlig idé att trimma sin dieselmotor med en trimmbox något dom redan kunde ha gjort vid tillverkningen och varför tror du fabrikanterna avstår Sc:,h

Har själv läst spaltmeter om att trimma en dieselmotor för husbilen, men när någon skrev om just det jag nämnde ovan så bestämde jag mig för att inte trimma..

Garantierna ryker garanterat om du trimmar!!   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #7 skrivet: 18 september 2013, 15:57:32 »
Det kan dock vara svårt för biltillverkaren att bevisa att det boxtrimmats.
Jag tror inte det problemet är så stort i praktiken.
Däremot är det som sagt ett miljösamvete som måste rymma att man kanske dubblerar NOx och sot-emissionerna, även vid lugn körning påverkas NOx, eftersom man som sagt kör i "otillåtet" område där motorn går snålare.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #8 skrivet: 18 september 2013, 18:19:15 »
Självklart ryker garantierna om inte tillverkaren har godkänt trimmet, deesutom ska den väl egentligen typbesiktigas igen.
Volvo säljer ju däremot godkända satser som är kontrollerade och då bibehålls garantin.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #9 skrivet: 18 september 2013, 19:14:59 »
Det är väl inte helt osannolikt att i stort sett samma modell kan ha olika effekt beroende på vilken mjukvara man har valt att sätta i bilen från början och att trimma då bör vara riskfritt beträffande hållbarhet men garantin ryker såklart. På tex utombordare är det ju närmast regel att man par bygger motorerna tex 50-60 hk och 75-90 hk och oftast är det endast mjukvaran som skiljer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #10 skrivet: 18 september 2013, 19:34:31 »
Många trimboxar till dieslar är ju av 'plugintyp', dvs man kopplar ur kabeln till bränslepumpen och sätter boxen mellan. Plockar man bort den när man lämnar bilen på service så har dom ingen aning om att den har suttit där, så det är väldigt svårt att bevisa nåt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Det blev en diesel !!
« Svar #11 skrivet: 19 september 2013, 16:40:57 »
Helt riskfritt var det inte dÃ¥  :(
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!