Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extra Cp  (läst 3565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Extra Cp
« skrivet: 09 januari 2011, 11:45:37 »
Hallå.

Har ett litet problem med mitt nya fina självinstallerade radiatorsystem, Har 2 element som inte vill bli varma.
Dessa 2 element kommer från en slinga från övervåningen. Ett i matsalen och ett i köket.

Har en nibe 1245 och ett 2-rörsystem som består endast av 15 rör.

Elementet som gÃ¥r ner i matsalen ligger  mitt i slingan, och elementet i köket ligger näst sist i samma slinga.

Sista elementet i slingan på övervåningen blir varmt å gott, så värmen i rörena verkar finnas där, men av någon anledning så vill inte värmen gå ner till elementerna på nedervåningen.

Har för övrigt ett perfekt justerat system med 7 ºC diff i alla andra element och 7 ºC diff på VBtur VBretur i VP:en, 3 ºC diff från jordvärmen.

Jag antar att det är lite klent flöde då dessa element inte blir varma, så kan jag sätta en extra cp, och var är det lämpligast att installera denna då?
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extra Cp
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2011, 12:36:34 »
Jag är ingen expert, men är det inte bättre att öka befintlig pump lite (om det går) och strypa in de andra radiatorerna en lite aning så att du får mer vatten till de som är kalla?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2011, 12:57:54 »
Har provat det men utan framgång.. kör idag på 80% redan så kanske dom sista 20% inte gör så mkt..
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2011, 14:25:34 »
Fram med IR-termometern och förinställningsverktyget. Jobba med instrypningen, extra cirkpump kostar pengar och kan ställa till problem för andra raddar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 15:01:58 »
Fram med IR-termometern och förinställningsverktyget. Jobba med instrypningen, extra cirkpump kostar pengar och kan ställa till problem för andra raddar.

Ja ir-tempen har jag sprungit med, och alla är i trimm just nu. dom 2 raddarna jag har problem med står på fullt flöde men de vill sig inte iaf..
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 15:07:19 »
Fram med IR-termometern och förinställningsverktyget. Jobba med instrypningen, extra cirkpump kostar pengar och kan ställa till problem för andra raddar.

Ja ir-tempen har jag sprungit med, och alla är i trimm just nu. dom 2 raddarna jag har problem med står på fullt flöde men de vill sig inte iaf..

De två är alltså minst gynnade, de ska vara helt öppna. Men du får strypa lite till på alla de andra... En grej att kolla innan du går vidare med instrypningen kan dock vara att prova att stänga av alla raddar helt (med handrattar eller termostater) förutom de två problematiska. Då ska det bli bra flöde i problemisarna, om inte så får du felsöka.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 15:13:02 »
Ja jag får prova det.

Skickar med en bild på hur mitt system ser ut.
Är gjort i Purmomaster.
om jag sänker kPa till 10 så blir det röda kryss på mer än hälften, men funkar bra på 20 kPa.
vad innebär detta värde kPa?

Edit: Är 2:a Matsal och Kök jag har problem med

och vad jag förstår så är det lilla värdet som syns på varje radd, inställningen på strypningen.
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 15:18:24 av Tjompo »
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 15:22:27 »
Ja jag får prova det.

Skickar med en bild på hur mitt system ser ut.
Är gjort i Purmomaster.
om jag sänker kPa till 10 så blir det röda kryss på mer än hälften, men funkar bra på 20 kPa.
vad innebär detta värde kPa?

Edit: Är 2:a Matsal och Kök jag har problem med

och vad jag förstår så är det lilla värdet som syns på varje radd, inställningen på strypningen.

Pascal är enheten för tryck, 20 kPa borde i detta fall vara drivtrycket som vb-cirkpumpen ger.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 15:24:11 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 15:27:16 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Om du ökar drivtrycket finns det en chans att du fÃ¥r flöde i de minst gynnade raddarna. Drivtrycket kommer frÃ¥n cirkpumpen  Men du har fortfarande obalans i radiatorsystemet, troligtvis fÃ¥r du för liten diff i de mest gynnade raddarna. Du kommer nog inte förbi instrypningen...
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 17:51:21 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2011, 15:32:13 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Om du ökar drivtrycket finns det en chans att du får flöde i de minst gynnade raddarna, ja. Men du har fortfarande obalans i radiatorsystemet, troligtvis får du för liten diff i de mest gynnade raddarna. Du kommer nog inte förbi instrypningen...

ok...
I alla element har jag 7 ºC diff. men i dessa två minst gynnande har jag till att börja med ca 10 ºC skillnad på toppen gentimot alla andra och en diff på nästan 20 ºC.
Men ska prova att stänga element helt, ett efter ett få se om jag får skjuss i dessa felande element.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 15:44:47 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Om du ökar drivtrycket finns det en chans att du får flöde i de minst gynnade raddarna, ja. Men du har fortfarande obalans i radiatorsystemet, troligtvis får du för liten diff i de mest gynnade raddarna. Du kommer nog inte förbi instrypningen...

ok...
I alla element har jag 7 ºC diff. men i dessa två minst gynnande har jag till att börja med ca 10 ºC skillnad på toppen gentimot alla andra och en diff på nästan 20 ºC.
Men ska prova att stänga element helt, ett efter ett få se om jag får skjuss i dessa felande element.

Den bilden stämmer ju överens med dåligt flöde. Flödet till de två problembarnen är så dåligt att 10 grader värme hunnit avges i rören på väg fram till raddarna, och returtemperaturen från dem ligger väl antagligen vid rumstempnivå?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 15:50:30 »
Ja det kan stämma..

Har provat nu att stänga dom 4 första elementen på övervåningen och har gett resultat i matsalen har en diff på 0 ºC redan. och i köket 3 ºC diff med fullt flöde i bägge en tillops temp på 31 ºC och en framlednings temp på 33 från VP.

SÅ va drar vi för slutsats av detta nu? är det bara å strypa om alla element nu eller?
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extra Cp
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 15:55:11 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 15:59:37 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.

Hur vet man då hur stort tryck Cp orkar prestera på en 1245-8 då? vore intressant att veta då jag laborerar lite i purmomaster. kör jag på 10 kPa så flippar allt ur...
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 16:02:11 av Tjompo »
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extra Cp
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2011, 16:09:43 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.

Hur vet man då hur stort tryck Cp orkar prestera på en 1245-8 då? vore intressant att veta då jag laborerar lite i purmomaster. kör jag på 10 kPa så flippar allt ur...

Det beror på flödet, vilket i sin tur beror på tryckfallet i systemet. Kan man inte ange i purmomaster vad man har för pump så fyller programmet på med rätt data?
Jag skulle tro att det finns ett pumpdiagram i installatörsmanualen man kan utgå ifrån. Annars får du leta ett diagram på pumptillverkarens hemsida.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2011, 16:17:39 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.



Hur vet man då hur stort tryck Cp orkar prestera på en 1245-8 då? vore intressant att veta då jag laborerar lite i purmomaster. kör jag på 10 kPa så flippar allt ur...

Det beror på flödet, vilket i sin tur beror på tryckfallet i systemet. Kan man inte ange i purmomaster vad man har för pump så fyller programmet på med rätt data?
Jag skulle tro att det finns ett pumpdiagram i installatörsmanualen man kan utgå ifrån. Annars får du leta ett diagram på pumptillverkarens hemsida.

Jag är inte så haj på programmet än men vad jag vet så kan man inte bara ange vad man har för Vp eller CP utan bara bestämma vad man har för strypning och vilket tryck pumpen ska ge, men flöde räknar den ut, jag ska ha 757l/h i detta fall med ett tryck på 20kPa. men som sagt trycket vet jag inte, och diagramet som finns i manualen begriper jag inte så mkt av.
Men ändrar jag till 10 kPa så får jag Röda arga kryss på 8 av 14 raddar vilket jag förstår inte funkar då.. så jag bör ha 20 kPa om jag ska slippa dom röda kryssen.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2011, 17:32:28 »
En orsak till att just dessa element krånglar kan nog vara att de får vatten från övervåningen. Varmt vatten är lättare än kallt och hjälper till i cirkulationen när element är ovanför pannan. Just dessa två får självcirkulation emot sig, varmt vatten ska neråt och kallt uppåt. Mer fart på cirkpumpen och stryp andra element!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2011, 18:16:21 »
Jag har nu fått fart på dessa raddar nu efter att jag satte dit termostaerna på dom 4 första raddarna i slingan och stängde dom helt.
Var precis som att det behövdes lite skjuss på dom så att dom skulle starta. som en bil med battritorsk som man rullar igång. och sen gjorde jag lite justeringar på strypningarna, och har nu funkat sen i söndags.
Och termostaterna är bortplockade igen..

Tack för all Hjälp

M.v.H Tjompo
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!