Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är du nöjd med din Thermia V/V Värmepump??

Super Nöjd
45 (50.6%)
Nöjd
32 (36%)
Funkar väll
3 (3.4%)
Inte nöjd
8 (9%)
Vill byta ut skiten
1 (1.1%)

Antal personer som röstat: 88

 

Författare Ämne: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??  (läst 38442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« skrivet: 14 februari 2006, 08:42:27 »
Hej på er alla.

Lägger ut en omröstning på hur nöjd eller inte nöjd du är med din Thermia V/V Värmepump.
Skriv gärna in en kommentar om hur du definerade din Röst.

MVH: Thermia Support


Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2006, 16:24:22 »
Supernöjd hade jag varit om vv-produktionen varit tillfredsställande. När man duschar t.ex. så måste man hela tiden hålla på och höja tempen på duschblandaren för att inte duschvattnet ska bli för kallt. Även om vattenmängden ligger på 6-7 liter per minut och man endast duschar ca 5-7 minuter. Dåligt tycker jag. Har haft det så i 5 år. Inställt på vv-prod vid 44 grader.

Finns det inga siffror på hur mycket varmvatten man kan tappa kontinuerligt och som VP hinner värma samtidigt? Alltså hur stort flödet av vv kan vara utan att pumpen kallnar. Ligger den gränsen på 1 liter per minut så kan jag förstå att duschvattnet kallnar. Om hela familjen (4 pers) duschar efter varandra och det är kallt ute så tar vv slut helt och hållet. Det är inte ovanligt att vv hamnar på under 40 grader. Extremt irriterande och en klar försämring jämfört med oljepannan. Finns det något man kan göra eller beror det på att pumpen är något underdimensionerad?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2006, 17:43:23 »
Supernöjd,inget som helst problem med varmvattnet. Till och med tonårsdottern nöjd trots hennes intesiva försök att tömma beredaren. studs
Duschen tar 9 liter per minut, starttemp vv 40 grader.  :o                                                     Ã„ven i övrigt är jag jättenöjd,pumpen gÃ¥r tyst och fint inga problem med knäppningar.
Sedan jag satte in inomhusgivaren så blev komforten ypperlig,nu kompenserar denna för blåst. Tidigare blev det lite kallare inne vid kraftig blåst p.g.a. självdragsventilation.
Har ännu inte kollat var gränsen för TS går men vet att pumpen klarar -17 ºC utan tillsats.
Installationskalkylen beräknade att TS skulle behövas från -14,2 ºC.
Nästa månad har pumpen varit i drift ett år. ;D ;D
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2006, 18:06:41 »
Funkar kanon varmt o gott trots ner till - 18 ºC behöver jag ingen tillsats :)
Dock tycker jag att den drar för mycket El vid Enbart VV produktion på sommaren :( ( över 4kW/ gångtimme)
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2006, 18:21:51 »
Nu har jag bara haft den i drift i 2,5 månader.
Men den har hittills motsvarat mina förväntningar. Får återkomma i slutet av Nov för att set om den håller vad som utlovats.
Även om det är lite tidigt, så verkar även borran räcka till.

Men tempgivare kunde ha säkrare mätvärden.
Ta tex tempmvisningen för Brine ut, om man visar den grafiskt. Så liknar den en mest en ekg-kurva.
Så man undrar ju hur säkra värden som man ser i övrigt också.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2006, 18:30:00 »
Det kan ju bero pÃ¥ att temperaturen pÃ¥ brinen ökar om  pumpen stÃ¥r stilla
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2006, 20:01:59 »
Ökar med 10ºc, låter konstigt....
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2006, 20:36:22 »
Givaren sitter ju inne i "skalet" på pumpen och när brinepumpen står stilla värms hela ledningen upp av värmen som finns inne under "skalet". Om man öppnar på frontplåten in till maskinen så är det ju en ganska behaglig värme där. Men kör man brinpumpen utan att VP går visar den efter en liten stund samma temp som brine in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2006, 09:09:10 »
Fungerar bra vi klarade senaste tidens kyla utan TS - 20 tre nätter på rad (vi eldar i köksspisen och det påverkar väl en del) Pumpen installerad i Mars 05. Fick elmätare för pumpen monterad och har förbrukat 300KW/h el på 6 dygn. 50KW/h per dygn är väl ok med denna kyla. Det ser ut att bli följande drift resultat för året (det fattas 3 veckor.) Elförbrukning ca 17 000 KW/h inklusive 10 000 hh plus ca 6m2 ved.
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad agne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2006, 19:02:16 »
Jag är nöjd och framför allt frugan. Så här varmt har vi aldrig haft det, säger hon. Vi köpte en Diplomat 8 TWS som nu gått i en månad. Mycket snyggt installerad av Hedlunds rör i Sandviken. Men, jag tycker att den startar och stoppar för ofta, ca fyra gånger i timmen. Att vi har enrörssystem och tunna element kanske är orsaken. Delta på varma sidan ligger på elva grader. Har beställt tre nya dubbla element för att få mera vattenmängd i systemet. Kanske det hjälper, eller? Bor i villa från 19 71 på 105 kvm med källare och borrhålet är 172 m aktivt.
« Senast ändrad: 18 februari 2006, 19:11:40 av agne »

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2006, 23:16:23 »
J Brine på varma sidan ligger på elva grader.

DÃ¥ gissar jag att ni borrat typ en kilometer djupt.  ;D
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2006, 11:09:07 »
Enda smolket i glädjebägaren var att den böjda fronten vibrerade som ett trummskinn.
En resa till mekonomen senare, och med en ljuddämpnings matta i näven så var det löst.

Jag grät när jag fick 6 h tillsats och t o m 2-3h tillsats2, med VP stopp!
Men det är ett radiator problem, inte ett VP problem.
- Och jag kommer att komma över det ... - Det är jag nästan säker på.

/Erland
« Senast ändrad: 17 februari 2006, 06:31:28 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2006, 22:04:11 »
Har en Optimum TWS 8, det verkar som den anpassar sig bra efter husets behov, har bara behövt fintrimma kurvan lite (38 ºC) i övrigt slipper jag pilla. Den har varit i drift en månad nu så det är väl en av de tidigare Optimum "varvtalsstyrda". Folk blir irriterade på benämningen varvtalsstyrda då de inser att det inte gäller kompressorn, men att pumparna justeras efter behovet är inte fel.
Eftersom systemet följer husets behov rätt väl, innebär det mindre justeringar för mig och att få vara lat och inte behöva mecka en massa är ju en av vinsterna med värmepump. Annars kan man ju roa sig med vedhuggning.

En fundering dock, nu ligger gränsen för TS vid -16 ºC vilket verkar bra, hur mycket kan man räkna med att TS inkoppling ändras efter 1-2 Ã¥r? 

Alltnog, hustrun är glad, barna är glada och badar som aldrig förr och jag tycker att det blev för varmt inne. ;)

140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2006, 10:12:44 »
För oss var varmvattentillgÃ¥ngen viktigast och den är vi MYCKET nöjda med - vi har oändligt med minst 40 gradigt vatten  ;D
Det innebär att våra 4 tonåringar kan duscha så länge de vill utan att någon behöver bli upprörd.

När det gäller värmen så är det självklart inga problem när man har en överdimensionerad pump. Med den gamla vvb på 300 liter som volymtank så är det inga problem med antal starter eller korta gångtider.
Ex vis vid utetemp -5 så har vi (med vv-körningar borträknade):
c:a 12 starter/dygn
40 min gång
80 min stopp
VB-f 38, VB-r 32
Kb-f 5, KB-r 2

När det var som kallast c:a -20:
8 starter/dygn
100 min gång
80 min stopp
VB-f 43, VB-r 37
KB-f 4, KB-r 1
vid ett tilfälle hade vi KB-f 3, KB-r 0 efter att ett antal vv-körningar fått pumpen att gå nästa 5 timmar i sträck

Har inte haft någon TS eftesom den är helt avslagen. Med vår varmvattenförbrukning så tror jag inte det finns något behov av legionellakörningar.

Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2006, 20:01:43 »
Har varmvattenproduktionen ändrats i Thermia-pumparna sedan min modell Villa Classic? För i den finns det sannerligen inte oändligt med 40-gradigt vatten. Duschar man fem minuter så räcker vattnet men tar man en långkörare eller hela familjen duschar så blir det kallt för den som är sist.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!