Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?  (läst 2219 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad floors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej forumet!

Vi har precis köpt ett hus och fått lite problem på halsen med en icke fungerade CTC Electronic elpanna från byggåret 1981. Problemet är sådant att vi mest vill få vattnet i elementrören att cirkulera så att ledningarna inte fryser i bottenplattan på huset. Möjligen är detta inte ett problem på vintern, vi vet inte då vi inte kan få svar från föregående ägare pga att hen fått en stroke inte längre är förmögen att tala om detta för oss. Uppvärmningen löser vi just nu på annat sätt genom luftvärmepump och kakelugn men vi kommer så småning om att vilja byta till luftvattenvärmepump och därför vill vi ha det vattenburna systemet intakt.

Problemet med elpannan uppdagade vi för någon månad sedan när vi drog igång pannan och den alldeles för snabbt värmde upp vattnet men utan att det cirkulerade i pannan. Vi tog dit en rörmokare som bytte cirkulationspump och pannan fungerade sedan som den skulle i en dag varefter det började gå proppar i huset och värmen slog ifrån samtidigt som cirkulationspumpen fortsatte att gå. Vi tog dit en elektriker (inte utbildad på att mecka med CTCs elpannor) som sa att värmeelementet var dåligt och att det blev någon överspänning någonstans.

Nu är min fråga om det går att Åsanissekopplaur elpatronen och pannan i övrigt för att bara driva cirkulationspumpen de dagar det är kallt utomhus för att förhindra rörsprängning, och om det är möjligt, hur gör man?

// Fredrik
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 13:36:53 av floors »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2018, 14:06:05 »
Prova att ställa ner effekten till minsta möjliga på den manuella effektbegränsaren, sid 7 i manualen.
Testa annars att koppla ur säkringarna på L1 och L3 (bara L2 används till cirkpump och styrning).
Funkar inget av detta så får man öppna pannan och koppla ur kontaktorerna till elpatronerna, jag har aldrig öppnat en CTC electronic så jag vet inte hur det ser ut inuti.
Kopplingsschema finns i manualen.

http://www.rorjour.se/ctc/electronic.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2018, 14:10:05 »
Du har en s.k. pannkaka som den kallas , en svart luring som ligger ovanpå VVB
Har du jordfelbrytare ?  löser inte den sÃ¥ är det inte överledning till jord i elementen , snarare är det kortis i nÃ¥gon kontaktor
 3 st innanför högra luckan eller att den har smält i anslutningarna för ledningarna
Är standardfel på dessa pannor , om du stänger av pannan och öppnar luckan så sitter dom lite trångt i nederkant , det går att se om dom har smält och det går att koppla om
Har du otur så har kortet gått , kostar ca 5000 + byte om det går att få tag i , dom nya kort som fanns för bra länge sedan går inte att bara stoppa in , det måste till en massa omkopplingar , har repat några stycken för länge sedan
Börja där och se hur det ser ut , och återkom

Utloggad floors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2018, 14:27:36 »
Tack för alla svar!

Är det någon av er som kan och har behörighet att repa detta hos oss. Jag bor i sydöst om Stockholm i kranskommun.

Jag tar några bilder ikväll och visar. Är det den vänstra luckan som jag ska öppna (där cirkulationspumpen sitter), eller är det bakom reglagen?

//Fredrik
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 14:30:55 av floors »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2018, 14:28:55 »
Tack för alla svar!

Är det någon av er som kan och har behörighet att repa detta hos oss. Jag bor i sydöst om Stockholm i kranskommun.

//Fredrik
Ge mig ett PM med telefonnummer

Utloggad floors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2018, 10:45:59 »
Nu har jag fotat av ett antal bilder på baksidan av panelen. Det var rät rörigt där så jag visste inte exakt vad jag skulle fota så jag fotade lite olika grejer. Det såg dock inte så bränt ut i kontakterna vad jag kunde se.

https://drive.google.com/open?id=1T6yMH_uaj3mp0FmzvtQSQRqYAZk4VJDU

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2018, 11:30:04 »
Du har inte testat att köra den på bara en säkring, L2?
Det borde funka om det är ett element som har gått eftersom de är Delta-kopplade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla förbi elpanna och enbart köra cirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2018, 11:39:17 »
Du är ju  ny 'ägare till huset , i den pannan har nÃ¥gon varit och rotad ,lappat lite   det har blivit ett skatbo ,  samt att
 det syns pÃ¥ kontaktorernas placering  ( ligger lösa ) , dom sitter normalt fast i botten pÃ¥ en fästlinjal innanför luckan 
På foto 9 och 10 syns kontaktor och något relä ( ej orginal ) ledningarna går till patronerna
Svårt att säga något enbart på foton , måste ses på plats av en el-gubbe med insyn i CTC Electronic
 normalt stryker kontaktorerna med i den typ av panna 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!