Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit  (läst 31501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« skrivet: 29 november 2014, 10:58:29 »
Såg att det fanns ett gör det själv kit för att fylla på mer R410A om pumpen har fått lite gasbrist. Är det någon som har provat detta? Jodå jag vet att den rätta metoden är att tömma pumpen och läcksöka, åtgärda läckan, vakuumsuga och återfylla med rätt mängd. Men frågan är om det kan fungera med att toppa upp med den gasmängd som saknas med dessa gör det själv kit?
http://internetshopping.se/news/fyll-din-ac-varmepump-gordet-sjalvkit/
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #1 skrivet: 29 november 2014, 15:02:30 »
Som du själv skriver ,det rätta är att läcksöka först. FrÃ¥gan är om alla gör sÃ¥ när gas gÃ¥r att köpa frÃ¥n tangentbordet  ???
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #2 skrivet: 29 november 2014, 18:57:14 »
Det var ju ett ganska rejält tilltaget pris jämfört med vad R410a egentligen behöver kosta.

Det finns några få fall där man kan motivera en påfyllning utan att läcksöka innan. T ex om det rör sig om en gammal anläggning som mycket sakta har förlorat kylmedium genom ett mikroläckage som är så litet att det inte finns en chans att upptäcka det med fältmässiga metoder.

Men jag anser att man aldrig ska fylla kylmedium utan att först ha anslutit ett manometerställ och förvissat sig om att det verkligen är kylmediebrist värmepumpen lider av. Och ska man fylla en anläggning som inte är helt tom sedan tidigare gäller det att ha god koll på alla tecken som tyder på lagom fyllning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #3 skrivet: 29 november 2014, 19:39:30 »
Jag vet inte vad skillnaden är att fylla R134a och R410a men R134a har jag fyllt på i min bil med bra resultat.

Bilen är en SAAB med samma typ av "fönster" som i en värmepump där man kan se bubblor och flöden. Efter 9 år tyckte jag att det börjat bubbla litet väl mycket i "fönstret" och tänkte efterfylla systemet. ACCn fungerade då fullt tillfredställande.
Jag köpte då tuber med R134a samt en slang med manometer. Efter att ha fyllt på ca 300 gram R134a började det bubbla i "fönstret" som det skall göra när systemet är "fullt".

En koll hos en AC-firma med manometrar gav svaret "Fungerar som det skall. Ingen fyllning behövs"

Nu 5 år efter min efterfyllning fungerar ACCn fortfarande bra och bubblorna i "fönstret" tyder inte på att det är dags att efterfylla igen.

Så visst fungerar det att göra jobbet själv om man har läst på "hur man skall göra" (fast man får förstås inte göra som jag gjorde).

Per L 
« Senast ändrad: 29 november 2014, 19:42:01 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #4 skrivet: 29 november 2014, 21:56:52 »
Efter av vad jag kan förstå så ska man fylla med värmepumpen i drift. Först så läser man av trycket och sedan så fyller man tills nålen når det blåa fältet på mätaren. Anledningen till att jag tar upp detta är att jag misstänker att min Sanyo har förlorat lite kylmedium och detta alternativ är väl i varje fall billigare än att ta ut en kyltekniker för att genomföra hela baletten. Eller..?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #5 skrivet: 29 november 2014, 22:56:16 »
Varför misstänker du att den har förlorat kylmedium? Och hur länge är det sedan den togs i drift eller senast fylldes?

Enbart en tryckmätning är inte tillräckligt för att avgöra om fyllningen är korrekt, det kan ocksÃ¥ vara lämpligt att titta pÃ¥ sÃ¥dana saker som t ex värmepumpens strömförbrukning, hur utomhusdelens förÃ¥ngare frostar pÃ¥, hetgastemperatur kontra tryck.  Tänk pÃ¥ att alla de här parametrarna ocksÃ¥ varierar beroende pÃ¥ utetemperatur och, om det är en invertervärmepump, vilket varvtal kompressorn gÃ¥r pÃ¥ för tillfället.
Om en granne har en likadan värmepump som säkert går bra så kan den vara intressant att jämföra med.

Det finns ju också andra sorters fel som kan ge ungefär samma symptom som kylmediebrist. T ex om fyrvägsventilen krånglar - har inre läckage eller fastnar i halvläge ibland. Eller om kompressorn har fått en (tillfällig) inre otäthet, detta händer emellanåt då en kylkompressor har stått avstängd en tid och det kan i värsta fall krävas en månads drift innan den går som den ska. Jag har råkat ut för detta på både luftvärmepumpar och kylskåp. På mer avancerade värmepumpar som har expansionsventil istället för kapillärrör så kan krångel med denna säkert också ge liknande symptom.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #6 skrivet: 30 november 2014, 00:32:16 »
Ja den installerades 2008 och jag har märkt att den beter sig inte som den gjorde tidigare. När det gäller förångarens påfrostning så blir det mest och tätast påfrostning på den nedre delen ca en dryg decimeter upp, övrig påfrostning är mycket tunnare. Jämförde med den Panasonicpump som jag också har och den hade en jämn och tät påfrostning över hela ytan vid samma tillfälle.
 
Efter avfrostning så jobbar den på och innerdelens fläkt går upp i varv och lämnar bra värme men efter en stund så varvar innerdelen ner och värmen minskar. Den går så ca 10 min och sedan så varvar innerdelen upp igen och värmer bra igen tills nästa avfrostning tar vid. Så där har den inte betett sig tidigare, då gick innerdelen upp i varv efter avfrostningen och gick så tills det var dags för avfrostning igen. Kan det möjligtvis vara en tempgivare som krånglar? Tänkte närmast på den som mäter tempen på hetgasröret, om den visar fel värden så går
väl kompressorn ner i varvtal likaså om det fattas kylmedium då stiger väl tempen på hetgasröret om jag förstått det hela rätt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #7 skrivet: 01 december 2014, 21:09:26 »
Hej Boek
Jag har samma modell som du installerad 2006 och samma beteende på pumpen
Har väl också kommit fram till det du gjort, antingen köldmediebrist eller nån tempsensor som bråkar
Just nu fryser den på längst ner på förångaren inom ett par min efter påslag och avfrostningarna verkar flippat ut
Det enda jag haft problem med tidigare är att avrinningshålen isat igen för den ej har värmekabel i tråget
Och att den skramlat och fört oväsen klart
Hittade felsökningsmanual med lite schema om du vill se
Frågan är bara om man kan få tag på mätvärden och reservdelar om man nu kommer fram till nåt

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #8 skrivet: 01 december 2014, 21:45:44 »
Ja det där felsökningsschemat har jag också. Kan det kanske vara någon av termistorerna till värmeväxlaren eller kanske mera troligt den till kompressorn, som har fel värden. Läste någonstans om att värdet ska var 50kohm vid 20 plus.
I går kollade jag hur påfrostningen såg ut och då vara hela utedelen påfrostad med ungefär samma tjocklek över hela ytan.
Det stora problemet, som jag upplever det, är att efter avfrostning så sätter fläkten på innerdelen fart men efter en kort stund så varvar den ner och står bara och fisblåser, detta oavsett tempinställningen på fjärren. Sedan efter mellan 5 och 10 minuter så varvar den upp och tycks fungera normalt. Dock upplever jag att strömförbrukningen är väl hög, som högst i går så låg den på ca. 8A.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #9 skrivet: 01 december 2014, 22:45:12 »
ja jag ska kolla mina tempsensorer så de är hela imorgon iaf och ohmvärdet med, postar det när jag är klar
Vet inte varför min frostar på längst ner hela tiden heller, känns nånstans som lite gasbrist men har inget belägg för det
Vet inte om dräneringshålen som sitter under elementet suger in extra mycket luft som fryser på ev, jag har dessutom borrat upp mina för bättre avrinning Sc:,h
Tempsensorn sitter ju högst upp på elementet och blir igenisad sist men det kanske är rätt tänkt så om den funkar
Du får var glad att din frostar av iaf, slutar den göra det blir man lite orolig
Nu får man vila skallen lite, nya tag imorgon

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #10 skrivet: 01 december 2014, 23:01:10 »
Den tempgivare som sitter högst upp bakom utedelen mäter bara tempen på utomhusluften och sjunker tempen under minus 20 så stannar pumpen. Då kan man lossa den givaren och lägga den i utrymmet vid kompressorn, då fortsätter pumpen gå fast tempen är under 20 grader. :)

Du kan ju också lossa kåpan på höger gavel och känna vid röranslutningarna om det är oljigt där. Finns där olja så är det ett tecken på att kylmedium läckt ut.

Bra att du resistansmäter dina sensorer, återkom med värdena.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #11 skrivet: 01 december 2014, 23:50:37 »
Dock upplever jag att strömförbrukningen är väl hög, som högst i går så låg den på ca. 8A.

Vanligtvis brukar strömförbrukningen bli låg vid kylmediebrist. Ofta ner mot halva märkströmmen innan det har gått så långt att man subjektivt upplever att värmepumpen fungerar dåligt. På invertervärmepumpar bör man mäta vid ett tillfälle då kompressorn går på högsta fart, för att få ett värde som går att jämföra med vad som står på typskylten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #12 skrivet: 02 december 2014, 12:51:30 »
Jag mätte strömförbrukningen när pumpen gick på max. Då kanske det inte är brist på kylmedie då, kanske någon givare eller kretskortsfel..?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #13 skrivet: 02 december 2014, 13:15:25 »
jaha då har man frusit om fingrarna o svurit lite ca +3 här nu på sydkusten o fuktigt
Jag har en autorange multimeter och mätade direkt på kontakten utan o dra ut/loss hela slingan
utetempsensor 13,69 kohm
värmeväxlare 6,44 kohm
kompressor 112,2 kohm

Kan du mäta dina boek så vi kan jämföra uppgifterna, har inte en susning om detta är rätt värde
Inte hittat nåt på nätet heller än

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fyll din AC/Värmepump gör det själv kit
« Svar #14 skrivet: 02 december 2014, 15:51:55 »
Ja nu är det ju mörkt ute, men vi får se om jag får någon tid över i morgon. Jag tror nog att man bör mäta på varje sensor när den är urkopplad för att få rättvisande värden. Sedan beror ju värdena också på vid vilken temperatur man mäter eftersom det rör sig om NTC-termistorer.
(Självfallet gäller även detta för PTC-termistorer)
Sedan vore det ju också bra om man hade någon referens att ta till så att man vet vad de rätta värdena ska vara vid en specifik temperatur.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!