Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min pump pyser. Ska det vara sÃ¥  (läst 6094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Min pump pyser. Ska det vara så
« skrivet: 04 november 2008, 08:55:53 »
Hej!

Jag har en Toshiba Ras-10.

I går kväll bäörjade min pump låta konstigt.
Tänkte först att den kanske avfrostade men tidigare har den då blåst till och gurglat lite, varit tyst i ca 10 min. och sedan blåst till igen. tyst i 3-4 min. och sedan tuffat på som vanligt.
Det är väl avfrostningsförloppet.

I går kväll blåste den på som vanligt men helt plötsligt pyste den till.
Det lät som man släppte ur luften på en ballong man blåst upp lite grann.
Alltså ett pysljud.

Tänkte inte mer på det men efter ett par minuter pyste den till på samma sätt igen.
Totalt pyste det 3 ggr innan frugan stängde av pumpen och började elda i öppna spisen.
Den värmer som vanligt annars och blåser på när det pyser.

Har lyssnat lite på jobbet och någon tror att det kan vara kompressorn som bråkar när det blir kallare.

En annan att det är en luftficka i systemet.

Vad tror ni???

Mvh Niklas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #1 skrivet: 04 november 2008, 09:47:15 »
Hej Niklas!  Enda gÃ¥ngen som jag kan höra ett slags svagt pysande ljud i min Toshiba är i samband med inledningen av pumpens avfrostningsprocedur. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #2 skrivet: 04 november 2008, 09:56:54 »
Hej Raffen!

Det märkliga är ju att vid avfrostning slutar ju pumpen att blåsa under avfrostningen.
Detta pysandet hörde vi även i andra rum.

Mvh Niklas

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #3 skrivet: 04 november 2008, 18:17:03 »
Niklas.
Vid avfrostnig skall fläkten stanna inne för avfrostning innebär ju att då blir innedelen kall och utedelen varm.
Då vill man så klart inte att kylan i innedeln skall komma ut i rummet.
Samma skydd har cp vid kallstrat. Den verkan liksom inte svara, men i själva verket är den still tills tempen är hög og att blåsa ut inne.

Normala pysljud sker efter avfrostningen där fyrvägsventilen växlar om. OM du kollar en vp, så ser du då att den liksom först avfrostar. Känn med handen vid innedeln så känns den kall då. Sen startar "laddningen och ett pys låter, som en punltering, det tar en liten stund och ser ut som om inget händer, men sen börjar fläkten varva upp.
Deta är normalt.
Utan för dessa perioder förekommer inget pys normalt. DEt stora pyspunkaljudet är helt enkelt att vp där byter strömningsväg via ventiler. Utan detta ljud skulle din pump vara trasig, ofta en ventil som inte växlar som den skall.

Har du andra pysljud, kolla dina rör om de läcker gas/vätska.
Efterdra dina kopplingar till rätt värden.

Tror du det läcker får en kylfirma mäta detta.
Ogta kan man se att det fungerar genom en enkel tempkoll av in/ut och diffen mellan dom.

Läcker ngt är det oftast i kopplingar. En så fin pump bör knappast ha medfödda fel i kretsarna utan en dålig kona, eller dåligt åtdragen koppling är nog vanligast.

MCH ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #4 skrivet: 04 november 2008, 18:41:51 »
Okej tack för svaret ElVikingo.

Det märkliga är att pysljudet hördes när fläkten blåste på i fläktläge 3 med ett par minuters intervall.

mvh niklas

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #5 skrivet: 04 november 2008, 19:10:56 »
Ok...
Kan det vara ventilen som fastnar och inte växlar då?

Om jag fattat det rätt så har du ett pys-tyst-pys-tyst-ljud med treminuter mellan pys???

Ett trix för att se om fyrvägaren fastnar pga något, kan vara is tex.

Kör forced cool. Vet inte vad det heter på din, men du har ett läge där du kör mac kyla med max fläkt, kan kallas testläge.
Gor detta i trettio minuter, kolla nu i värmelåget.

En sak du har väl satt den på värme och inte på auto??????????
I auto växlar den mellan för lite för mycket dvs kyla/&värme som termostat. det är fel läge. Den skall vara i heat/värme hela tiden!!!

PÅ sommaren är det cool som gäller så aldrig auto!!!!!

Ok tbx till testem.Kör alltså cool sedan heat.
Ibland kan det behövas flera ggr, men då bara tills funktionen kommit igång.
Du skickar då trycket/värmen från olika håll ungefär och ibland kan detta få loss ventilen om den sitter.
Häder det igen eller inget blir bättre 'r det nog fel i fyrvägsventilen.
Inte ovanligt då dena är en känslig sak att löda vid tillverkningen.

Det sitter en sladd med ström till den med som kan ha lossat lite. Men med din pump bör allt detta vara en fråga om garantier i så fall.

Alltså OM det är ventilen KAN den lossna om du kör omväxlande heat och cool några ggr.

Neb kolla först om du hamnat i autoläget!
MvH ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #6 skrivet: 05 november 2008, 06:41:47 »
Bara spÃ¥nar men...kall-lödning/glapp   Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h
när kortet blivigt uppvärmt i innedelen sÃ¥ släpper spänningen till fyrvägsventilen...för att sen efter ett tags kyldrift fÃ¥ kontakt igen när det svalnar.  Sc:,h   Sc:,h

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Min pump pyser. Ska det vara så
« Svar #7 skrivet: 05 november 2008, 10:59:27 »
Ja det är konstigt.

Fläkten blåser samtidigt som den pyser.

Mvh Niklas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!