Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrkort till IVT Greenline 5R  (läst 1694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Gren

  • Gäst
Jan Gren
Styrkort till IVT Greenline 5R
« skrivet: 26 oktober 2017, 15:49:56 »
Hej,
jag söker ett fungerande styrkort till IVT Greenline 5R.
Någon som har eller har tips på var jag kan hitta?

Enligt IVT så har de utgått och finns inte längre att köpa.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Styrkort till IVT Greenline 5R
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2017, 20:43:06 »
skicka bild pÃ¥ det,  vi har kanske pÃ¥ firman.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Styrkort till IVT Greenline 5R
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2017, 11:40:57 »
Jag är nyfiken på vad detta är för något. Väldigt få träffar på nätet, JS-energi visar PT1000 givare på reservdelar för denna modell. Vad är problemet med den?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrkort till IVT Greenline 5R
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2017, 12:01:40 »
Jag är nyfiken på vad detta är för något. Väldigt få träffar på nätet, JS-energi visar PT1000 givare på reservdelar för denna modell. Vad är problemet med den?

Gammal grej från förra seklet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Styrkort till IVT Greenline 5R
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2017, 13:45:10 »
Styrkortet på denna är hela övre plåten med vred och dioder.

Är svårt att få tag i.

Jag har en på firman men den är jag inte intresserad av att sälja förrän vi har 2st

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styrkort till IVT Greenline 5R
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2017, 15:59:01 »
Om den är från förra seklet finns ju ofta chansen att löda om och byta trasiga komponenter. Oftast är det elektrolytkondensatorerna som ger sig, ibland sväller de t.o.m. upp i toppen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JanGren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrkort till IVT Greenline 5R
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2017, 09:11:14 »
Hej och tack för era svar.
Det är en jordvärmehistoria som är installerad 97-98 i ett gammalt hus som vi har köpt.
Lägger upp några bilder så ni får se hur det ser ut. Försökte att se om det finns några art nr eller ngt att gå på men inget synligt genom att öppna upp som ni ser på bild.







Jag har problem med att den indikerar på 24 grader ute, trots att det är någon plusgrad idag. Bytte utegivaren till en ny men med samma fel, så givaren verkar ändå vara ok.
Enligt tips jag har fått så lutar det åt styrkortet (jag är helt okunnig inom det här)

Känns ju trist att man ska behöva byta hela pannan (enligt rek) pga att det inte finns styrkort att få tag på. Det blir ju en ganska stor skillnad i kostnad.
Tar tacksamt emot tips på var man skulle kunna hitta ett att köpa.

@brutusnr1 - Så det är uteslutet att du vill sälja det som ni har liggandes?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!