Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhÃ¥l eller Luft/vatten  (läst 3777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #15 skrivet: 21 augusti 2023, 22:32:28 »
B0 = Brine = Borrhål 0 grader in till värmepumpen
W45 = water = framedningstemperatur

Känns klokt att borra mer, ibland är det man är sugen på den helt rätta lösningen. Ingen lösning är dålig förutom nuvarande hål känns lite klent. Fundera på om du vill använda de gamla hålet också, parallellt kopplat med justerventil på korta hålet så du får in samma temperatur från båda.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #16 skrivet: 21 augusti 2023, 22:47:11 »
Angående ack.tank så är det mer att den är gratis för min del. Kanske bara blir onödigt stora värmeförluster?

Okej! Tack för förklaringen, dÃ¥ har jag ju definitivt lÃ¥gtempsystem i huset vilket förenklar saker och ting för min del  :)

Sitter i skrivande stund och försöker få till lite siffror på en Bosch 6000serie 8kW-pump. Vad tror du om detta?


Boschen jag kikar på har en verkningsgrad på 4,75 om jag räknar rätt (här har jag lite svårt att förstå vad jag ska gå på). Det står följande på teknisk fakta kring den.
Värmeeffekt (B0/W35): 7,6 kW
Värmeeffekt (B0/W45): 7,3 kW
Tillförd effekt (B0/W35): 1,6 kW
Tillförd effekt (B0/W45): 7,6kW

Jag tog 7,6/1,6 och fick dÃ¥ en faktor pÃ¥ 4,75. Men vad stÃ¥r B0/W35 respektive 45 för?  :o

Uppskattat energibehov ex hushållsel (värmeeffekt) : 27500 kWh (enligt firma då).
Tillförd effekt blir då enligt mitt tankesätt: 27.500/4,75 = 5789,5 kWh

Jämför jag dessa siffror med vad jag estimerat mitt nuvarande system till så är det:

Verkningsgradsfaktorn på värmeeffektsproduktionen (bara räknat på pumpen på boschen, ej elpatron som ingår i befintligt system) är 4,75 istället för 3,0.
Besparing i kWh / år för drivenergi till värmesystemet blir 9250 kWh - 5789,5 kWh = 3460,5 kWh
Besparing i kr / år (jag har bundit på 1,56kr / kWh) blir: 3460,5 kWh * 1,56kr ~ 5400kr

Tankar?

Ja en stor tank har en hel del förluster så det gäller att den står i ett utrymme där värmen kommer till nytta i så fall. Man bör ju ha ett hus med mycket gott om utrymme också.

Är inte så bra på Bosch men tillförd effekt vid B0/W45 måste blivit fel. Blir inte helt bra att räkna med COP enbart vid B0/W35 utan man måste ta hänsyn till att framledningstemperaturen varierar hela vägen mellan 25 och 55 grader under uppvärmningssäsongen och ett lågtemp värmesystem. Det är årsvärmefaktorn SCOP man vill ha. Tillverkarna har bra dimensioneringsprogram för detta och sina olika modeller med och utan FTX etc... Ungefärligt kan man själv räkna med antal gradtimmar det är för orten med en del handpåläggning och erfarenhet med tumregler. Finns gamla trådar om beräkning med gradtimmar på forumet om du söker. Sajten www.energiberakning.se är också användbar men det är en hel del att sätta sig in i först och man måste kunna alla husets mått och exakta konstruktion i väggar, golv och tak. Man kan definiera olika värmepumpar med strängar om man vet avgiven effekt, tillförd effekt vid ett antal olika temperaturer.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 22:49:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

PA123

  • Gäst
PA123
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2023, 11:35:48 »
Garage...

Om garaget är 7 * 3 * 2,4 meter så blir hela den omslutande arean = 90 m2.
Antag att det är 95 mm isolering och normal ventilation. U-medel blir då ca 0,5 W/m2K och ventilationsflödet 7,4 l/s.

+10 grader
Om man har +10 grader inne, hela året så får jag byggnadens energianvändning till: 2475 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1609 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 40326.

Här finns beräkningen som utgår från SMHI:s och Boverkets Klimatfil och +10 grader:
https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230822-1113&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=10&10=6&11=21&12=0&13=0&14=BEN3&16=0&17=&18=&19=0&20=&21=&24=1&63=600&25=90&27=0.5&29=0.6&30=0&31=7.4&33=4&33b=0&34=0&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&44=0&45=&46=45&47=&47b=0&47c=0&49=5&50a=100&50f=1

+5 grader
Minskar man till +5 grader inne så blir byggnadens energianvändning: 978 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1327 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 15388.

Bra att veta
OBS att gradtimmarna ändras mycket beroende på vilken inomhustemperatur man har. Alternativa (förenklade) beräkningar som utgår från gradtimmar får man, i sådan här sammanhang, därför ta med en stor nypa salt.
(Jag bedömer att SMHI anger att gradtimmarna ligger någonstans i intervallet 80000 till 100000 för Karlskoga. Och det avser då uppvärmning till +17 grader.)

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #18 skrivet: 23 augusti 2023, 08:32:32 »
Ja en stor tank har en hel del förluster så det gäller att den står i ett utrymme där värmen kommer till nytta i så fall. Man bör ju ha ett hus med mycket gott om utrymme också.

Är inte så bra på Bosch men tillförd effekt vid B0/W45 måste blivit fel. Blir inte helt bra att räkna med COP enbart vid B0/W35 utan man måste ta hänsyn till att framledningstemperaturen varierar hela vägen mellan 25 och 55 grader under uppvärmningssäsongen och ett lågtemp värmesystem. Det är årsvärmefaktorn SCOP man vill ha. Tillverkarna har bra dimensioneringsprogram för detta och sina olika modeller med och utan FTX etc... Ungefärligt kan man själv räkna med antal gradtimmar det är för orten med en del handpåläggning och erfarenhet med tumregler. Finns gamla trådar om beräkning med gradtimmar på forumet om du söker. Sajten www.energiberakning.se är också användbar men det är en hel del att sätta sig in i först och man måste kunna alla husets mått och exakta konstruktion i väggar, golv och tak. Man kan definiera olika värmepumpar med strängar om man vet avgiven effekt, tillförd effekt vid ett antal olika temperaturer.

Tanken med såpass stor ack.tank (förutom att den är gratis) är väl att kunna köpa en vattenmantlad braskamin någon gång. Egentligen bara för mysfaktor med braskamin men då nyttja eldningen lite mer på så vis. Men det ligger långt bort i tiden..

Ja B0/W45 blev fel. Verkningsgraden landade runt 4,0 istället för 4,75. Synd att de inte visar SCOP-värde pÃ¥ pumpspecifikationen..  :-\
Skall göra om mitt räkneexempel med ett estimerat SCOP-värde istället. Måste bara läsa på mer om vad som kan vara ett rimligt sådant värde för vår del.

Den här diskussionen tycker jag är intressant, klurig och skulle vilja få lite klarhet i för jag tror jag tänker fel.. Men så här resonerar jag. Slå gärna hål på resonemanget:

Om man har erforderligt eller t.o.m. överdimensionerat borrhål för husets värmebehov vid DVUT 1dygn så bör köldbärartemperaturen inte bli såpass kall/låg så man tappar speciellt mycket verkningsgrad (COP-värde) även fast det produceras 55gradigt varmvatten. Är det rimligt att ha en köldbärartemp in runt 0 grader även vid dessa förhållanden(?) för då inbillar jag mig att pumpen kan gå med hyggligt hög verkningsgrad?

Med det här i åtanke. Hur ska jag se på luft/vatten-pump som också är ett realistiskt alternativ för vår del. På L/V måste det väl bli en ganska kraftigt fallande skala verkningsgradsmässigt från (nu chansar jag) -5 grader till dess att pumpen inte längre arbetar vid (ännu en chansning) -15 eller -20 grader?




Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #19 skrivet: 23 augusti 2023, 08:37:22 »
B0 = Brine = Borrhål 0 grader in till värmepumpen
W45 = water = framedningstemperatur

Känns klokt att borra mer, ibland är det man är sugen på den helt rätta lösningen. Ingen lösning är dålig förutom nuvarande hål känns lite klent. Fundera på om du vill använda de gamla hålet också, parallellt kopplat med justerventil på korta hålet så du får in samma temperatur från båda.

Tack Herr Berggren!

Jag har egentligen inte någonting emot att använda det gamla borrhålet parallellkopplat med ett nytt hål. Det enda skulle vara om det drar med sig för mycket merkostnad (grävning, mer energi för pumpar att driva runt köldbärarmedlet?).
Händer det någonting mer genom att strypa flödet på det grundare borrhållet med justerventil som du säger. Ingen fara att man får ett högre tryck i det systemet?

Själva idén med ny BVP och framförallt borra ett kompletteringshÃ¥l känns svÃ¥rare och svÃ¥rare att försvara rent ekonomiskt ju mer jag grottar ner mig. Dock är jag beredd att betala en premie för bergvärme och lägre driftskostnader. FrÃ¥gan är bara hur mycket den premien skall vara värd..  ::)

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #20 skrivet: 23 augusti 2023, 08:39:33 »
Garage...

Om garaget är 7 * 3 * 2,4 meter så blir hela den omslutande arean = 90 m2.
Antag att det är 95 mm isolering och normal ventilation. U-medel blir då ca 0,5 W/m2K och ventilationsflödet 7,4 l/s.

+10 grader
Om man har +10 grader inne, hela året så får jag byggnadens energianvändning till: 2475 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1609 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 40326.

Här finns beräkningen som utgår från SMHI:s och Boverkets Klimatfil och +10 grader:
https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230822-1113&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=10&10=6&11=21&12=0&13=0&14=BEN3&16=0&17=&18=&19=0&20=&21=&24=1&63=600&25=90&27=0.5&29=0.6&30=0&31=7.4&33=4&33b=0&34=0&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&44=0&45=&46=45&47=&47b=0&47c=0&49=5&50a=100&50f=1

+5 grader
Minskar man till +5 grader inne så blir byggnadens energianvändning: 978 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1327 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 15388.

Bra att veta
OBS att gradtimmarna ändras mycket beroende på vilken inomhustemperatur man har. Alternativa (förenklade) beräkningar som utgår från gradtimmar får man, i sådan här sammanhang, därför ta med en stor nypa salt.
(Jag bedömer att SMHI anger att gradtimmarna ligger någonstans i intervallet 80000 till 100000 för Karlskoga. Och det avser då uppvärmning till +17 grader.)

Tack för genomgången och förklaringarna. Jag skall kika mer på hemsidorna du länkat till. Men tills dess så kan jag bara tacka för dina uträkningar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #21 skrivet: 23 augusti 2023, 11:26:30 »
Ja B0/W45 blev fel. Verkningsgraden landade runt 4,0 istället för 4,75. Synd att de inte visar SCOP-värde pÃ¥ pumpspecifikationen..  :-\
Skall göra om mitt räkneexempel med ett estimerat SCOP-värde istället. Måste bara läsa på mer om vad som kan vara ett rimligt sådant värde för vår del.

Om man har erforderligt eller t.o.m. överdimensionerat borrhål för husets värmebehov vid DVUT 1dygn så bör köldbärartemperaturen inte bli såpass kall/låg så man tappar speciellt mycket verkningsgrad (COP-värde) även fast det produceras 55gradigt varmvatten. Är det rimligt att ha en köldbärartemp in runt 0 grader även vid dessa förhållanden(?) för då inbillar jag mig att pumpen kan gå med hyggligt hög verkningsgrad?

Med det här i åtanke. Hur ska jag se på luft/vatten-pump som också är ett realistiskt alternativ för vår del. På L/V måste det väl bli en ganska kraftigt fallande skala verkningsgradsmässigt från (nu chansar jag) -5 grader till dess att pumpen inte längre arbetar vid (ännu en chansning) -15 eller -20 grader?

Man kan jämföra med en bra värmepump frÃ¥n NIBE där det finns tabeller: B0/W35 COP 4,67 och B0/W45 COP 3,69. B0/W55   saknas det tyvärr uppgift för men det brukar hamna pÃ¥ 2,75 eller nÃ¥got liknande. För kallt klimat är SCOP 35° (golvvärme) är 5,0 och SCOP 55° (lÃ¥gtemp radiatorer) är 4,0. Se sid 12 i följande produktblad: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28400/639320-22.pdf Temperaturen i borrhÃ¥let sjunker normalt ett par grader under vintersäsongen fram till slutet pÃ¥ februari dÃ¥ den blir som lägst.

NIBE har bra diagram och tabeller på sina luftvattenvattenvärmepumpar i produktbladen och därifrån ska man kunna sammanställa data för värmepumpen som går att använda på energiberakning.se för att få en någorlunda korrekt uppskattning av energiförbrukningen med luftvattenvärmepump trots mycket varierande utetemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #22 skrivet: 24 augusti 2023, 20:25:00 »
Tack Herr Berggren!

Jag har egentligen inte någonting emot att använda det gamla borrhålet parallellkopplat med ett nytt hål. Det enda skulle vara om det drar med sig för mycket merkostnad (grävning, mer energi för pumpar att driva runt köldbärarmedlet?).
Händer det någonting mer genom att strypa flödet på det grundare borrhållet med justerventil som du säger. Ingen fara att man får ett högre tryck i det systemet?

Själva idén med ny BVP och framförallt borra ett kompletteringshÃ¥l känns svÃ¥rare och svÃ¥rare att försvara rent ekonomiskt ju mer jag grottar ner mig. Dock är jag beredd att betala en premie för bergvärme och lägre driftskostnader. FrÃ¥gan är bara hur mycket den premien skall vara värd..  ::)
Det finns inga funktionella nackdelar med mer borrhål än man behöver, speciellt inte i parallell konfiguration. Bara lättar lite till på mottrycket jämfört med ett nytt hål. Du kan snåla lite på nya hålet om du vill.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #23 skrivet: 30 augusti 2023, 21:54:27 »
Man kan jämföra med en bra värmepump frÃ¥n NIBE där det finns tabeller: B0/W35 COP 4,67 och B0/W45 COP 3,69. B0/W55   saknas det tyvärr uppgift för men det brukar hamna pÃ¥ 2,75 eller nÃ¥got liknande. För kallt klimat är SCOP 35° (golvvärme) är 5,0 och SCOP 55° (lÃ¥gtemp radiatorer) är 4,0. Se sid 12 i följande produktblad: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28400/639320-22.pdf Temperaturen i borrhÃ¥let sjunker normalt ett par grader under vintersäsongen fram till slutet pÃ¥ februari dÃ¥ den blir som lägst.

NIBE har bra diagram och tabeller på sina luftvattenvattenvärmepumpar i produktbladen och därifrån ska man kunna sammanställa data för värmepumpen som går att använda på energiberakning.se för att få en någorlunda korrekt uppskattning av energiförbrukningen med luftvattenvärmepump trots mycket varierande utetemperatur.

Tack för förklaringar och länken. Har jämfört många olika pumpar nu och det är ju som du säger; Lite ungefärligt men B0/W35 COP 4,5-5,5 och sedan i fallande skala nedåt till någonstans kring COP 3,0.. Aja, det kanske inte är livsviktigt att ha det på decimalen. :P

Vad är rimlig köldbärartemp in i huset när det är -10 grader ute om jag har 230m aktivt borrdjup fördelat på 2st hål á 180m och 50m i Karlskoga?
Varför jag frågar är för jag inbillar mig att man kan påverka COP-värdet genom att öka köldbärartemp in i huset vid B0/W55 till kanske B1,5/W55 eller något åt det hållet?

Har förresten fÃ¥tt in lite fler offerter och energikalkyler. De firmorna jag fÃ¥tt energikalkyl frÃ¥n dimensionerar borrhÃ¥let sÃ¥ Ã¥rsmedeltemp pÃ¥ inkommande brine är -0.40 grader. Är väl helt galet?  :o

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #24 skrivet: 30 augusti 2023, 22:00:51 »
Det finns inga funktionella nackdelar med mer borrhål än man behöver, speciellt inte i parallell konfiguration. Bara lättar lite till på mottrycket jämfört med ett nytt hål. Du kan snåla lite på nya hålet om du vill.

Okej, jag förstår. Förluster i form av pumpar som driver köldbärarvätska extra är försumbart antar jag?

Står och kliar mig i huvudet angående borrdjup på det nya borrhålet. Har mer eller mindre bestämt mig för att nyttja gamla befintliga hålet på 50m aktivt djup och parallellköra med ett nytt hål. Får rekommenderat att "borra bara 100m, det räcker när du redan har ett hål", men jag vill ju spontant dra till med ett nytt hål på 200m. Kanske räcker gott och väl med nytt hål på 150m (130m aktivt djup uppskattningsvis då) + mitt befintliga på 50m aktivt djup.

Blir lite illa till mods av firmornas "Ã¥rsmedeltemp inkommande brine: -0.4 grader". Men hur mycket skulle ett aaaaaalldeles för djupt borrhÃ¥l göra pÃ¥ ett sÃ¥nt mätvärde?  :o


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #25 skrivet: 31 augusti 2023, 09:22:48 »


Rationalen bakom att ventilera ut frånluften är att slippa en investeringskostnad på (uppskattningsvis) 25.000kr och lägga pengarna på att borra djupare hål istället.

Jag tycker det är ett bra alternativ. Man får mycket borrhål för de pengarna. Men det är några oklara saker. Huset ligger på en ås. Hur långt ner är det till berget? På vilken nivå ligger grundvattnet normalt?

Citera

Har dock skitsvårt att förstå vad jag skall räkna med för verkningsgrad på en luft/vatten då jag i princip vill gå på månadsmedeltemperatur och få fram verkningsgrad vid olika minusgradiga intervall på luft/vatten-pumpen (de funkar ju sämre vid kallare utetemp, men när börjar de funka "dåligt" och hur fort går det innan de är 1:1 förhållande till elpatron).


Det fungerar inte att räkna med månadsmedeltemperatur för L/V-pumpar. Ta alternativen en månad med 0 grader dygnet runt jämfört med en månad med +20 halva månaden och -20 andra halvan. Det är samma månadsmedeltemperatur och i princip samma värmebehov men i alternativet +20/-20 kommer en L/V-pump att få betydligt högre elförbrukning då all värme produceras vid -20 grader i stället för vid noll grader. Man måste räkna med ett värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen, inte ett tidsmedelvärde. Det gäller också medeltemperaturen över dygnet. Det är kallare på nätterna och då drar huset mer värme som produceras med sämre COP.

Se till att det blir minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt. Har bekanta som har lyckats köra sönder en kompressor efter 30000 timmar vilket enligt min mening beror på frekventa starter pga för liten vattenvolym i förhållande till pumpens effekt.
« Senast ändrad: 31 augusti 2023, 09:26:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

PA123

  • Gäst
PA123
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #26 skrivet: 31 augusti 2023, 16:31:36 »
Luft-vatten-värmepump (LVVP)...

Du har rätt Roland. Det blir väldigt omfattande beräkningar när man utgår från en klimatfil med timvisa data. Tur att det finns datorer som fixar detta (gratis).

SÃ¥lunda...

Om man vet den lägsta utetemperaturen (-10?) som LVVP fungerar vid och dess COP och avgiven effekt samt motsvarande uppgifter vid +15 grader utomhus... Då kan man lägga in dessa i datorprogrammet.

Pedagogiskt LVVP-exempel
utetemperatur  kW   COP
     -10              2      3
    +15              4      5

Dessa värden kan skrivas med semikolon emellan, på en rad så här:
-10;2;3;15;4;5
===================================


Enkel beräkningsinstruktion

Starta programmet och ange:
Ort
Husets golvarea
Klicka på "Beräkna indata"
Husets omslutande area
Husets U-medelvärde
Husets ventilationsflöde. (klicka OK för normalt värde)
Välj typ av värmepump (Luft-Vatten)
Välj Fabrikat/Företag (Generell)
Välj Modell (exempelvis Egen def. 3 kW, COP=2.8)
Radera raden: -15;1.5;1.4;7;3;2.8;20;3;2.8

Klistra in denna rad i programmet istället.
-10;2;3;15;4;5
Klicka OK

Scrolla ner och klicka på "Beräkna effektbehov vid DVUT och energibehov".

KLART!


https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230831-1616&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=21&10=0&11=150&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=4500&18=360&19=500&20=3000&21=68&24=1&63=750&25=400&27=0.4&29=0.6&30=0&31=53.8&33=4&33b=0&34=&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&43=75200011203&44=0&45=&46=45&47=-10;2;3;15;4;5&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #27 skrivet: 31 augusti 2023, 20:26:17 »
Jag tycker det är ett bra alternativ. Man får mycket borrhål för de pengarna. Men det är några oklara saker. Huset ligger på en ås. Hur långt ner är det till berget? På vilken nivå ligger grundvattnet normalt?

Enligt SGU's karttjänst är det "hög" grundvattennivå runt Karlskoga. Befintligt hål så är det 18m foderrör. Jag har tolkat det som att det är strax under 18m till berg, tänker jag rätt?

Det fungerar inte att räkna med månadsmedeltemperatur för L/V-pumpar. Ta alternativen en månad med 0 grader dygnet runt jämfört med en månad med +20 halva månaden och -20 andra halvan. Det är samma månadsmedeltemperatur och i princip samma värmebehov men i alternativet +20/-20 kommer en L/V-pump att få betydligt högre elförbrukning då all värme produceras vid -20 grader i stället för vid noll grader. Man måste räkna med ett värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen, inte ett tidsmedelvärde. Det gäller också medeltemperaturen över dygnet. Det är kallare på nätterna och då drar huset mer värme som produceras med sämre COP.

Se till att det blir minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt. Har bekanta som har lyckats köra sönder en kompressor efter 30000 timmar vilket enligt min mening beror på frekventa starter pga för liten vattenvolym i förhållande till pumpens effekt.

"värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen" Det är det här jag är ute efter. Finns det något sätt att sätta siffror på detta, annat än att ta temperatur timme för timme och lägga in en rimlig COP-faktor för just den givna temperaturen. Uj uj uj vad rörigt. Ska man bara nöja sig med SCOP-värdena som anges?

Okej, tack för det. Gäller även 20L vatten/kW pumpeffekt vid såna här nya "steglösa" pumpar, ex 2-8kW bergvärmepump?

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #28 skrivet: 31 augusti 2023, 20:41:58 »
Luft-vatten-värmepump (LVVP)...

Du har rätt Roland. Det blir väldigt omfattande beräkningar när man utgår från en klimatfil med timvisa data. Tur att det finns datorer som fixar detta (gratis).

SÃ¥lunda...

Om man vet den lägsta utetemperaturen (-10?) som LVVP fungerar vid och dess COP och avgiven effekt samt motsvarande uppgifter vid +15 grader utomhus... Då kan man lägga in dessa i datorprogrammet.

Pedagogiskt LVVP-exempel
utetemperatur  kW   COP
     -10              2      3
    +15              4      5

Dessa värden kan skrivas med semikolon emellan, på en rad så här:
-10;2;3;15;4;5
===================================


Enkel beräkningsinstruktion

Starta programmet och ange:
Ort
Husets golvarea
Klicka på "Beräkna indata"
Husets omslutande area
Husets U-medelvärde
Husets ventilationsflöde. (klicka OK för normalt värde)
Välj typ av värmepump (Luft-Vatten)
Välj Fabrikat/Företag (Generell)
Välj Modell (exempelvis Egen def. 3 kW, COP=2.8)
Radera raden: -15;1.5;1.4;7;3;2.8;20;3;2.8

Klistra in denna rad i programmet istället.
-10;2;3;15;4;5
Klicka OK

Scrolla ner och klicka på "Beräkna effektbehov vid DVUT och energibehov".

KLART!


https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230831-1616&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=21&10=0&11=150&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=4500&18=360&19=500&20=3000&21=68&24=1&63=750&25=400&27=0.4&29=0.6&30=0&31=53.8&33=4&33b=0&34=&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&43=75200011203&44=0&45=&46=45&47=-10;2;3;15;4;5&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Tack!

Får ut ett energibehov på huset som är runt 22.000 kWh istället för 27.500 kWh som enligt en av offerterna. Nyttig hemsida som jag definitivt ska sitta och latcha lite med för att få mer grepp på sammanhangen.


Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #29 skrivet: 31 augusti 2023, 21:05:04 »
Update  ::)

Har på två till offerter fått in energikalkyler samt förslag på värmepump och borrhål. En del siffror jag reagerar på är följande.

Företag A:
IVT Greenline GEO 612 C (12kW värmepump steglös)
Totalt aktivt borrhål: 162m
Minimivolym värmesystem: 110 liter
Ã…rsmedeltemp. inkommande brine: -0.40 grader
Energi- och effektuttag/m: 121 kWh / 34W

Företag B:
IVT Geo 608 C (8kW värmepump steglös)
Totalt aktivt borrhål: 107m
Minimivolym värmesystem: 66 liter
Ã…rsmedeltemp. inkommande brine: -0.40 grader
Energi- och effektuttag/m: 121 kWh / 38W

Har nÃ¥gra funderingar kring dessa siffror som jag hoppas nÃ¥gon har lust och kunskap att bolla med mig..  a:gl

1) Varför räknar de med så låg årsmedeltemp på inkommande brine? Jag har ju typ tänkt att jag vill ha runt 0 gradigt som lägsta temp vid DVUT 1dygn. Tänker jag galet?

2) Finns det nÃ¥got sätt att räkna ut/nÃ¥gon tumregel hur mycket ex. 10m djupare borrhÃ¥l höjer Ã¥rsmedeltemp pÃ¥ inkommande brine? Allra helst vid specifika utetemperaturer, förutsatt hög framledningstemp inomhus. (Jag hör hur mÃ¥nga rörliga delar det är i min önskan om att fÃ¥ ett snabbt svar  tOOmten )

3) Hur mycket effektivare skulle en bergvärmepump (någon av exemplen ovan) bli vid kalla utetemperaturer om man ökar inkommande brine-temperatur med 1, 2, 3, 4 & 5 grader?

4) Något ni reagerar på som jag bör reagera på gällande dessa siffror?

Mvh
Henrik


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!