Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten  (läst 3748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
Hej,

Mitt första inlägg här på forumet och jag drar mig egentligen för att skriva detta men har letat igenom många forumtrådar utan att riktigt få svar på det jag efterfrågar.

Jag är på jakt efter att byta ut min gamla bergvärmepump från 2002 innan den går sönder under en kall vinter, till antingen en ny bergvärmepump och då borra ett kompletteringshål, men så har jag börjat snegla på luft/vatten-pumparna. Egentligen enbart för den (vad jag tror) lägre investeringskostnaden. Det ska ju trots allt löna sig, hur kul det än är med teknik  ;)

Detta är uppgifterna jag har på mitt hus.
1,5plansvilla
Antal i hushåll: 2st vuxna och 2st små barn
Boyta: 150kvm
Ventilation: Mekanisk frånluft
Byggår: 1984
Värmesystem: Vattenburna radiatorer
Framledningstemp: 55grader
Bergvärmepump: IVT495 Twin (med återvinning på frånluften)
Borrhål: 72m totalt djup varav 52m aktivt borrdjup. Bor på/i kanten av en rullstensås. Höga vattenflöden enl. karttjänst och brunnsarkivet.
Ort: Karlskoga
Medeltemp för orten: 6,9grader (Enligt firma som jag fått in offert från)
lägsta temp för orten: -16,9grader (Enligt firma som jag fått in offert från)

Jag har summerat vår elförbrukning senaste två åren (bara bott i huset så länge) och vi landar totalt på 13.000kWh per år. Då ska jag säga att jag ställt ned innetempen till 19,5grader under vintern och är överlag sparsam med tända lampor, varmvatten som rinner, osv. Har även ett isolerat garage på 25kvm som det sitter elradiatorer i (bara underhållsvärme så inte vattenledningar fryser)

Med två småbarn som kommer bli större så ser jag ett ökat varmvattenbehov framgent. Sambon tycker även att det är lite väl kyligt inomhus på vinterhalvåret så jag kommer väl ställa upp innetempen till 21grader vad det lider.

Har tagit in lite offerter på ny BVP + borrhål men är överlag missnöjd med informationen kring hur de baserar borrdjup, storlek på pump, osv. Delvis därför jag vänder mig hit!


Har efter lite tjat iallafall fått lite uppgifter från en firma om mitt hus.

Beräknad årlig energiförbrukning EX hushållsel   27500,0   kWh
Hushållsel enl energimyndigheten för hus   5750,0   kWh
Total energiförbrukning utan värmepump    33250,0   kWh

De föreslog en lösning med en 12kW BVP (IVT Geo 612 C), VBX-aggregat samt kompletteringshål på 110m (sedan seriekoppla borrhålen). Allt för den totala kostnaden av 220.900kr, 197.710kr efter ROT. Jag sparkade bakut åt både kostnaden och förslaget..  ???


Jag har efter en del läsning och fundering, samt samtal med rörmokarvänner kommit fram till en lösning jag tycker känns vettig. Det är följande.

Inte köpa IVT, utan går på Bosch 5000 eller 6000-serien, någonstans runt 8kW pump.
Borra nytt borrhål väldigt nära där mitt befintliga är (precis utanför huset) på 200m. Skrota det gamla borrhålet på 72m helt enkelt.
Ventilera ut frånluften utan någon värmeväxling (för att slippa kostnaden av VBX-aggregat).
Eventuellt utöka systemet med en 100L arbetstank/volymtank (hört att man bör ha 20L vatten/kW på värmepumpen och då har jag nog för lite vatten i mitt befintliga system?).

Känns som en superbra lösning enligt mig själv och har bett att få in lite offerter på detta, så inväntar kostnadsförslag.
Är inte sugen på att borra ett till hål 20-30m längre bort på tomten och gräva in nya slangar. Definitivt inte seriekoppla dessa hål.

Rationalen bakom att ventilera ut frånluften är att slippa en investeringskostnad på (uppskattningsvis) 25.000kr och lägga pengarna på att borra djupare hål istället.



Har försökt räkna lite på mitt befintliga värmesystem (IVT495 Twin) och kommer fram till ungefär dessa siffror.
      
Total elförbrukning (räknar extra högt pga barn nu)   15000,0   kWh
Hushållsel                                                                   5750,0   kWh
Drivenergi värmepump                                           9250,0   kWh
COP-värde / verkningsgrad                                           2,97      faktor   (räknar jag fel här? Gammal pump och jag har sett att elpatron gått en del i vintras).
Gratisenergi värmepump                                           18250,0   kWh
Kostnad energiförbrukning ex hushållsel                   14430,0   Kr        (baserat på att jag bundit vårt elavtal på 1,56kr/kWh)
Uppvärmningskostnad kr/kWh                                        0,52           Kr


Skall försöka göra en snarlik kalkyl för ny BVP och en för luft/vatten-pump. Sedan lägga in installationskostnad och någon tidsaxel för att se om det lönar sig med ny BVP eller om luft/vatten är vettigast.

Har dock skitsvårt att förstå vad jag skall räkna med för verkningsgrad på en luft/vatten då jag i princip vill gå på månadsmedeltemperatur och få fram verkningsgrad vid olika minusgradiga intervall på luft/vatten-pumpen (de funkar ju sämre vid kallare utetemp, men när börjar de funka "dåligt" och hur fort går det innan de är 1:1 förhållande till elpatron).


Kom gärna med kritik och vrid o vänd på allt jag skrivit. Är novis på detta men tycker det är superspännande ämne. Behöver er hjälp!
Tanken är att uppdatera här löpande med hur jag räknar på sakerna och även visa olika offerter.

Ber om ursäkt i förväg ifall ämnet hamnar inom fel kategori.

Mvh
Kuula

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2023, 22:25:35 »
Jag tycker köra vidare på gamla borrhålet vore spontant roligaste lösningen och komplettera med frånluftsåtervinning så får du ganska nära precis som du har det idag. Energin kommer ju trots allt från hålet när du har luftåtervinning idag.

Har du fångat några köldbärartemperaturer någon gång över vinterhalvåret? Känns som en bra utgångspunkt om det är dåliga eller bra 52 meter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2023, 22:34:00 »
Beroende på temperatur i ditt 52 meter aktiva borrhål kan du även som tillägg fråga på offerter att fördjupa det inkl ny slang ner i hålet.
Kanske går det eller inte, fråga några stycken och ge dem samtidigt befintlig diameter.
« Senast ändrad: 20 augusti 2023, 22:53:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2023, 08:35:52 »
Jag tycker köra vidare på gamla borrhålet vore spontant roligaste lösningen och komplettera med frånluftsåtervinning så får du ganska nära precis som du har det idag. Energin kommer ju trots allt från hålet när du har luftåtervinning idag.

Har du fångat några köldbärartemperaturer någon gång över vinterhalvåret? Känns som en bra utgångspunkt om det är dåliga eller bra 52 meter.

Hej Berggren och tack för din input.

Jag tänkte så initialt. Kruxet blir att man måste ha ett VBX-aggregat bredvid den nya BVP och det har jag (helst inte) plats för.
Fick in en offert på just sådan lösning och den landade på 130.000kr efter ROT. Dock IVT-produkt.

Har försökt mäta innanför isoleringen till köldbärarslangarna bredvid BVP och fick det till som lägst runt 0gradigt in. Misstänker att det är glädjesiffror..
Försökte hålla koll på hur ofta elpatron gick i vintras. Känslan jag får om borrhålet är att det ej kyldes av och att det är ”bra” 52m.

Men sen är det ju något som lockar med o skaffa en rejäl pump;)

Men allt handlar ju om pengar tillslut..

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2023, 08:41:54 »
Beroende på temperatur i ditt 52 meter aktiva borrhål kan du även som tillägg fråga på offerter att fördjupa det inkl ny slang ner i hålet.
Kanske går det eller inte, fråga några stycken och ge dem samtidigt befintlig diameter.

Hej Börje och tack för ditt svar.

Jag har frågat två borrfirmor om de borrar i befintligt hål men det gör de ej. Har du erfarenhet av att firmor gör detta?  :)

Vad ser du som den stora vinningen i att borra vidare i befintligt hål istället för att skrota befintligt hål och borra precis intill/där det blir smidigast?

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2023, 09:00:03 »
Hej Börje och tack för ditt svar.

Jag har frågat två borrfirmor om de borrar i befintligt hål men det gör de ej. Har du erfarenhet av att firmor gör detta?  :)

Vad ser du som den stora vinningen i att borra vidare i befintligt hål istället för att skrota befintligt hål och borra precis intill/där det blir smidigast?

Fördelen skall ju vara ett bättre pris och mindre grävande på din tomt.
Borr firmorna vill ju självklart gärna fakturera fullt för ett nytt hål.
Jag fick ringa runt till flera, sedan var det en erfaren med lång tid i branschen, som sa ja och till drygt halva priset ungefär. Om jag minns rätt var mitt ursprungshål 145mm, det underlättar om den nya borren får plats 😉
Men kan ju vara speciellt i en rullstensås, och där kanske det rinner massor med vatten i marken som du nämner och då behöver du ju inte borra alls.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 09:16:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2023, 11:02:25 »
Hur har du tänkt göra med garaget? Långsiktigt är lämpligt att antingen installera en luftluftvärmepump där eller gräva kulvert till huset och dra in ett par vattenburna radiatorer. Det skulle givetvis påverka borrdjupet och valet av kapaciteten på värmepumpen.

"Framledningstemperatur 55 grader vid DVUT" - Är det något du själv kunnat observera med egna ögon? (Enligt Boverkets tabell är DVUT för Karlskoga -18,5 °C men det kan skilja en aning mot leverantörernas dimensioneringsprogram). 1984 var precis i brytningstiden mellan elpannor med små smala värmesystem samt riktigt höga framledningstemperaturer och tiden då de första små värmepumparna för vanliga hus började lanseras på marknaden och det blev krav på lågtempererade värmesystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2023, 21:14:32 »
Fördelen skall ju vara ett bättre pris och mindre grävande på din tomt.
Borr firmorna vill ju självklart gärna fakturera fullt för ett nytt hål.
Jag fick ringa runt till flera, sedan var det en erfaren med lång tid i branschen, som sa ja och till drygt halva priset ungefär. Om jag minns rätt var mitt ursprungshål 145mm, det underlättar om den nya borren får plats 😉
Men kan ju vara speciellt i en rullstensås, och där kanske det rinner massor med vatten i marken som du nämner och då behöver du ju inte borra alls.

Okej. Jag inser nu hur dålig koll jag har på själva borrningen. Jag har nog tänkt att det är skitsvårt att borra i samma hål (även om du tar borr med mindre diameter än befintligt borrhålsdiameter) pga vinklar/riktning ned i berget osv. Är kanske inget problem alls?  :)

Jag kan inte hjälpa det men jag är verkligen inne på att borra ett nytt "rejält" hål som räcker till nu och många år/effektivare pumpar framöver. Har även ett garage som kanske någon gång skall med i bilden på att värmas genom bvp. Vill inte behöva gå på elpatron ens de kallaste dagarna, men jag förstår att det kanske inte är det mest lönsamma(?) att dimensionera borrhål och pump efter det tankesättet. Jag är dock ute efter att få lite siffror på just det här. Vad är egentligen mest värt rent investeringsmässigt?

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2023, 21:23:56 »
Hur har du tänkt göra med garaget? Långsiktigt är lämpligt att antingen installera en luftluftvärmepump där eller gräva kulvert till huset och dra in ett par vattenburna radiatorer. Det skulle givetvis påverka borrdjupet och valet av kapaciteten på värmepumpen.

"Framledningstemperatur 55 grader vid DVUT" - Är det något du själv kunnat observera med egna ögon? (Enligt Boverkets tabell är DVUT för Karlskoga -18,5 °C men det kan skilja en aning mot leverantörernas dimensioneringsprogram). 1984 var precis i brytningstiden mellan elpannor med små smala värmesystem samt riktigt höga framledningstemperaturer och tiden då de första små värmepumparna för vanliga hus började lanseras på marknaden och det blev krav på lågtempererade värmesystem.

Hej!

Garaget är ju en el-bov i dagsläget.

Har en ackumulatortank på 800L som jag lekt med tanken på o ställa i garaget och gräva kulvert (är ca 2m mellan garage och groventré där bvp står) sedan koppla in någon typ av fläktkonvektor för att blåsa lite varmluft i garaget, alternativt sätta dit något vattenburet element som du säger.

Nu vet jag inte om jag riktigt förstår din fråga. Du frågar om vad den faktiska framledningstempen är vid de kallaste dagarna? Jag har för mig att jag kollade någon kall dag och att det var över 50 grader.

Vart går gränsen för lågtempererade värmesystem?

EDIT:
Var inne och kikade på Boverkets excelfil för DVUT fram till 2021. Så vitt jag kan se är DVUT 1dygn -16,1 grader i Karlskoga. Missar jag något?
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 21:28:49 av Henrik.k »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2023, 21:43:38 »
Hej! Har du bara typ +5 °C i garaget på vintern så är det inte så farlig el-bov men i längden vill man kanske ha mer för att bilen och annat ska torka upp snabbare och vara skön att sätta sig i. Ackumulatortank 800 lit ?? Förefaller onödigt i ditt hus eller garage.

Precis, den framledningstemperatur som krävs i husets värmesystem för att klara att hålla 21 °C inne när det är de kallaste dygnsmedel på orten, vid DVUT. Karlskoga har DVUT -18,5 °C enligt Boverkets tabell: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/oppna-data/dimensionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/  Man utgår från 1-dygnsvärdet när det gäller småhus. De är förhållandevis lätta. Stora flerfamiljshus är flerdygns. Ett värmesystem är lågtemp om den maximala framledningstemperaturen är 55 °C och returen då är runt 45 °C. I början av 80-talet var det elpannor som gällde och de kunde ha högtemp värmesystem 80°/60°. Då blir det svårt att få det fungera bra med värmepump utan att byta radiatorer och kanske vissa värmerör.

Edit: Ser att du har hittat en nyare tabell över DVUT än den jag har!  tummenupp Den nya är visst från i mars i år. Temperaturerna har stigit lite grann.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 21:48:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2023, 21:52:22 »
Vad betyder att garaget är en elbov?
Är det 1000 eller 3000kWh där?
Får för mej att el element ibland förbrukar mer än man tror🤔
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2023, 22:09:49 »
Ett 1-bils varmgarage från 1984 uppskattar jag behöver minst 1,5 kW för att hålla +15 °C vid -16,1 °C ute. Det betyder i vart fall 3000 kWh/år direktverkande el. Med värmepump kanske 750 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2023, 22:20:55 »
Kul att du säjer så  tummenupp,
jag kom på att jag själv ju installerade en billig luft luft i mitt 22m2 garage/verkstad.
Har haft 18°C ca 2-3 dagar per vecka, i övrigt 8°C
På 10,6 månader är förbrukningen just 749kWh 🎩

Vi får se vad Henrik menar och jämföra 😊
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2023, 22:24:55 »
Hej! Har du bara typ +5 °C i garaget på vintern så är det inte så farlig el-bov men i längden vill man kanske ha mer för att bilen och annat ska torka upp snabbare och vara skön att sätta sig i. Ackumulatortank 800 lit ?? Förefaller onödigt i ditt hus eller garage.

Precis, den framledningstemperatur som krävs i husets värmesystem för att klara att hålla 21 °C inne när det är de kallaste dygnsmedel på orten, vid DVUT. Karlskoga har DVUT -18,5 °C enligt Boverkets tabell: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/oppna-data/dimensionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/  Man utgår från 1-dygnsvärdet när det gäller småhus. De är förhållandevis lätta. Stora flerfamiljshus är flerdygns. Ett värmesystem är lågtemp om den maximala framledningstemperaturen är 55 °C och returen då är runt 45 °C. I början av 80-talet var det elpannor som gällde och de kunde ha högtemp värmesystem 80°/60°. Då blir det svårt att få det fungera bra med värmepump utan att byta radiatorer och kanske vissa värmerör.

Edit: Ser att du har hittat en nyare tabell över DVUT än den jag har!  tummenupp Den nya är visst från i mars i år. Temperaturerna har stigit lite grann.

Angående ack.tank så är det mer att den är gratis för min del. Kanske bara blir onödigt stora värmeförluster?

Okej! Tack för förklaringen, då har jag ju definitivt lågtempsystem i huset vilket förenklar saker och ting för min del  :)

Sitter i skrivande stund och försöker få till lite siffror på en Bosch 6000serie 8kW-pump. Vad tror du om detta?


Boschen jag kikar på har en verkningsgrad på 4,75 om jag räknar rätt (här har jag lite svårt att förstå vad jag ska gå på). Det står följande på teknisk fakta kring den.
Värmeeffekt (B0/W35): 7,6 kW
Värmeeffekt (B0/W45): 7,3 kW
Tillförd effekt (B0/W35): 1,6 kW
Tillförd effekt (B0/W45): 7,6kW

Jag tog 7,6/1,6 och fick då en faktor på 4,75. Men vad står B0/W35 respektive 45 för?  :o

Uppskattat energibehov ex hushållsel (värmeeffekt) : 27500 kWh (enligt firma då).
Tillförd effekt blir då enligt mitt tankesätt: 27.500/4,75 = 5789,5 kWh

Jämför jag dessa siffror med vad jag estimerat mitt nuvarande system till så är det:

Verkningsgradsfaktorn på värmeeffektsproduktionen (bara räknat på pumpen på boschen, ej elpatron som ingår i befintligt system) är 4,75 istället för 3,0.
Besparing i kWh / år för drivenergi till värmesystemet blir 9250 kWh - 5789,5 kWh = 3460,5 kWh
Besparing i kr / år (jag har bundit på 1,56kr / kWh) blir: 3460,5 kWh * 1,56kr ~ 5400kr

Tankar?

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2023, 22:29:51 »
Ett 1-bils varmgarage från 1984 uppskattar jag behöver minst 1,5 kW för att hålla +15 °C vid -16,1 °C ute. Det betyder i vart fall 3000 kWh/år direktverkande el. Med värmepump kanske 750 kWh/år.

Åh, jag önskar så att jag hade en separat kWh-mätare till garaget för att kunna ge ett korrekt svar på hur det är hos oss. Jag vet inte hur mycket kWh som går åt för att värma garaget. Tycker dina siffror känns för höga för vårat garage då jag snarare har 5-8 grader i garaget när det börjar bli kallt ute. Men vad vet jag..

Hur räknar du på såna här saker? Jag är supernyfiken  help

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #15 skrivet: 21 augusti 2023, 22:32:28 »
B0 = Brine = Borrhål 0 grader in till värmepumpen
W45 = water = framedningstemperatur

Känns klokt att borra mer, ibland är det man är sugen på den helt rätta lösningen. Ingen lösning är dålig förutom nuvarande hål känns lite klent. Fundera på om du vill använda de gamla hålet också, parallellt kopplat med justerventil på korta hålet så du får in samma temperatur från båda.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #16 skrivet: 21 augusti 2023, 22:47:11 »
Angående ack.tank så är det mer att den är gratis för min del. Kanske bara blir onödigt stora värmeförluster?

Okej! Tack för förklaringen, då har jag ju definitivt lågtempsystem i huset vilket förenklar saker och ting för min del  :)

Sitter i skrivande stund och försöker få till lite siffror på en Bosch 6000serie 8kW-pump. Vad tror du om detta?


Boschen jag kikar på har en verkningsgrad på 4,75 om jag räknar rätt (här har jag lite svårt att förstå vad jag ska gå på). Det står följande på teknisk fakta kring den.
Värmeeffekt (B0/W35): 7,6 kW
Värmeeffekt (B0/W45): 7,3 kW
Tillförd effekt (B0/W35): 1,6 kW
Tillförd effekt (B0/W45): 7,6kW

Jag tog 7,6/1,6 och fick då en faktor på 4,75. Men vad står B0/W35 respektive 45 för?  :o

Uppskattat energibehov ex hushållsel (värmeeffekt) : 27500 kWh (enligt firma då).
Tillförd effekt blir då enligt mitt tankesätt: 27.500/4,75 = 5789,5 kWh

Jämför jag dessa siffror med vad jag estimerat mitt nuvarande system till så är det:

Verkningsgradsfaktorn på värmeeffektsproduktionen (bara räknat på pumpen på boschen, ej elpatron som ingår i befintligt system) är 4,75 istället för 3,0.
Besparing i kWh / år för drivenergi till värmesystemet blir 9250 kWh - 5789,5 kWh = 3460,5 kWh
Besparing i kr / år (jag har bundit på 1,56kr / kWh) blir: 3460,5 kWh * 1,56kr ~ 5400kr

Tankar?

Ja en stor tank har en hel del förluster så det gäller att den står i ett utrymme där värmen kommer till nytta i så fall. Man bör ju ha ett hus med mycket gott om utrymme också.

Är inte så bra på Bosch men tillförd effekt vid B0/W45 måste blivit fel. Blir inte helt bra att räkna med COP enbart vid B0/W35 utan man måste ta hänsyn till att framledningstemperaturen varierar hela vägen mellan 25 och 55 grader under uppvärmningssäsongen och ett lågtemp värmesystem. Det är årsvärmefaktorn SCOP man vill ha. Tillverkarna har bra dimensioneringsprogram för detta och sina olika modeller med och utan FTX etc... Ungefärligt kan man själv räkna med antal gradtimmar det är för orten med en del handpåläggning och erfarenhet med tumregler. Finns gamla trådar om beräkning med gradtimmar på forumet om du söker. Sajten www.energiberakning.se är också användbar men det är en hel del att sätta sig in i först och man måste kunna alla husets mått och exakta konstruktion i väggar, golv och tak. Man kan definiera olika värmepumpar med strängar om man vet avgiven effekt, tillförd effekt vid ett antal olika temperaturer.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 22:49:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

PA123

  • Gäst
PA123
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2023, 11:35:48 »
Garage...

Om garaget är 7 * 3 * 2,4 meter så blir hela den omslutande arean = 90 m2.
Antag att det är 95 mm isolering och normal ventilation. U-medel blir då ca 0,5 W/m2K och ventilationsflödet 7,4 l/s.

+10 grader
Om man har +10 grader inne, hela året så får jag byggnadens energianvändning till: 2475 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1609 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 40326.

Här finns beräkningen som utgår från SMHI:s och Boverkets Klimatfil och +10 grader:
https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230822-1113&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=10&10=6&11=21&12=0&13=0&14=BEN3&16=0&17=&18=&19=0&20=&21=&24=1&63=600&25=90&27=0.5&29=0.6&30=0&31=7.4&33=4&33b=0&34=0&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&44=0&45=&46=45&47=&47b=0&47c=0&49=5&50a=100&50f=1

+5 grader
Minskar man till +5 grader inne så blir byggnadens energianvändning: 978 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1327 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 15388.

Bra att veta
OBS att gradtimmarna ändras mycket beroende på vilken inomhustemperatur man har. Alternativa (förenklade) beräkningar som utgår från gradtimmar får man, i sådan här sammanhang, därför ta med en stor nypa salt.
(Jag bedömer att SMHI anger att gradtimmarna ligger någonstans i intervallet 80000 till 100000 för Karlskoga. Och det avser då uppvärmning till +17 grader.)

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #18 skrivet: 23 augusti 2023, 08:32:32 »
Ja en stor tank har en hel del förluster så det gäller att den står i ett utrymme där värmen kommer till nytta i så fall. Man bör ju ha ett hus med mycket gott om utrymme också.

Är inte så bra på Bosch men tillförd effekt vid B0/W45 måste blivit fel. Blir inte helt bra att räkna med COP enbart vid B0/W35 utan man måste ta hänsyn till att framledningstemperaturen varierar hela vägen mellan 25 och 55 grader under uppvärmningssäsongen och ett lågtemp värmesystem. Det är årsvärmefaktorn SCOP man vill ha. Tillverkarna har bra dimensioneringsprogram för detta och sina olika modeller med och utan FTX etc... Ungefärligt kan man själv räkna med antal gradtimmar det är för orten med en del handpåläggning och erfarenhet med tumregler. Finns gamla trådar om beräkning med gradtimmar på forumet om du söker. Sajten www.energiberakning.se är också användbar men det är en hel del att sätta sig in i först och man måste kunna alla husets mått och exakta konstruktion i väggar, golv och tak. Man kan definiera olika värmepumpar med strängar om man vet avgiven effekt, tillförd effekt vid ett antal olika temperaturer.

Tanken med såpass stor ack.tank (förutom att den är gratis) är väl att kunna köpa en vattenmantlad braskamin någon gång. Egentligen bara för mysfaktor med braskamin men då nyttja eldningen lite mer på så vis. Men det ligger långt bort i tiden..

Ja B0/W45 blev fel. Verkningsgraden landade runt 4,0 istället för 4,75. Synd att de inte visar SCOP-värde på pumpspecifikationen..  :-\
Skall göra om mitt räkneexempel med ett estimerat SCOP-värde istället. Måste bara läsa på mer om vad som kan vara ett rimligt sådant värde för vår del.

Den här diskussionen tycker jag är intressant, klurig och skulle vilja få lite klarhet i för jag tror jag tänker fel.. Men så här resonerar jag. Slå gärna hål på resonemanget:

Om man har erforderligt eller t.o.m. överdimensionerat borrhål för husets värmebehov vid DVUT 1dygn så bör köldbärartemperaturen inte bli såpass kall/låg så man tappar speciellt mycket verkningsgrad (COP-värde) även fast det produceras 55gradigt varmvatten. Är det rimligt att ha en köldbärartemp in runt 0 grader även vid dessa förhållanden(?) för då inbillar jag mig att pumpen kan gå med hyggligt hög verkningsgrad?

Med det här i åtanke. Hur ska jag se på luft/vatten-pump som också är ett realistiskt alternativ för vår del. På L/V måste det väl bli en ganska kraftigt fallande skala verkningsgradsmässigt från (nu chansar jag) -5 grader till dess att pumpen inte längre arbetar vid (ännu en chansning) -15 eller -20 grader?




Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #19 skrivet: 23 augusti 2023, 08:37:22 »
B0 = Brine = Borrhål 0 grader in till värmepumpen
W45 = water = framedningstemperatur

Känns klokt att borra mer, ibland är det man är sugen på den helt rätta lösningen. Ingen lösning är dålig förutom nuvarande hål känns lite klent. Fundera på om du vill använda de gamla hålet också, parallellt kopplat med justerventil på korta hålet så du får in samma temperatur från båda.

Tack Herr Berggren!

Jag har egentligen inte någonting emot att använda det gamla borrhålet parallellkopplat med ett nytt hål. Det enda skulle vara om det drar med sig för mycket merkostnad (grävning, mer energi för pumpar att driva runt köldbärarmedlet?).
Händer det någonting mer genom att strypa flödet på det grundare borrhållet med justerventil som du säger. Ingen fara att man får ett högre tryck i det systemet?

Själva idén med ny BVP och framförallt borra ett kompletteringshål känns svårare och svårare att försvara rent ekonomiskt ju mer jag grottar ner mig. Dock är jag beredd att betala en premie för bergvärme och lägre driftskostnader. Frågan är bara hur mycket den premien skall vara värd..  ::)

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #20 skrivet: 23 augusti 2023, 08:39:33 »
Garage...

Om garaget är 7 * 3 * 2,4 meter så blir hela den omslutande arean = 90 m2.
Antag att det är 95 mm isolering och normal ventilation. U-medel blir då ca 0,5 W/m2K och ventilationsflödet 7,4 l/s.

+10 grader
Om man har +10 grader inne, hela året så får jag byggnadens energianvändning till: 2475 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1609 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 40326.

Här finns beräkningen som utgår från SMHI:s och Boverkets Klimatfil och +10 grader:
https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230822-1113&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=10&10=6&11=21&12=0&13=0&14=BEN3&16=0&17=&18=&19=0&20=&21=&24=1&63=600&25=90&27=0.5&29=0.6&30=0&31=7.4&33=4&33b=0&34=0&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&44=0&45=&46=45&47=&47b=0&47c=0&49=5&50a=100&50f=1

+5 grader
Minskar man till +5 grader inne så blir byggnadens energianvändning: 978 kWh/år.
Max effektbehov blir: 1327 Watt vid -18,5 ute.
Beräknade gradtimmar blir: 15388.

Bra att veta
OBS att gradtimmarna ändras mycket beroende på vilken inomhustemperatur man har. Alternativa (förenklade) beräkningar som utgår från gradtimmar får man, i sådan här sammanhang, därför ta med en stor nypa salt.
(Jag bedömer att SMHI anger att gradtimmarna ligger någonstans i intervallet 80000 till 100000 för Karlskoga. Och det avser då uppvärmning till +17 grader.)

Tack för genomgången och förklaringarna. Jag skall kika mer på hemsidorna du länkat till. Men tills dess så kan jag bara tacka för dina uträkningar.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #21 skrivet: 23 augusti 2023, 11:26:30 »
Ja B0/W45 blev fel. Verkningsgraden landade runt 4,0 istället för 4,75. Synd att de inte visar SCOP-värde på pumpspecifikationen..  :-\
Skall göra om mitt räkneexempel med ett estimerat SCOP-värde istället. Måste bara läsa på mer om vad som kan vara ett rimligt sådant värde för vår del.

Om man har erforderligt eller t.o.m. överdimensionerat borrhål för husets värmebehov vid DVUT 1dygn så bör köldbärartemperaturen inte bli såpass kall/låg så man tappar speciellt mycket verkningsgrad (COP-värde) även fast det produceras 55gradigt varmvatten. Är det rimligt att ha en köldbärartemp in runt 0 grader även vid dessa förhållanden(?) för då inbillar jag mig att pumpen kan gå med hyggligt hög verkningsgrad?

Med det här i åtanke. Hur ska jag se på luft/vatten-pump som också är ett realistiskt alternativ för vår del. På L/V måste det väl bli en ganska kraftigt fallande skala verkningsgradsmässigt från (nu chansar jag) -5 grader till dess att pumpen inte längre arbetar vid (ännu en chansning) -15 eller -20 grader?

Man kan jämföra med en bra värmepump från NIBE där det finns tabeller: B0/W35 COP 4,67 och B0/W45 COP 3,69. B0/W55   saknas det tyvärr uppgift för men det brukar hamna på 2,75 eller något liknande. För kallt klimat är SCOP 35° (golvvärme) är 5,0 och SCOP 55° (lågtemp radiatorer) är 4,0. Se sid 12 i följande produktblad: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28400/639320-22.pdf Temperaturen i borrhålet sjunker normalt ett par grader under vintersäsongen fram till slutet på februari då den blir som lägst.

NIBE har bra diagram och tabeller på sina luftvattenvattenvärmepumpar i produktbladen och därifrån ska man kunna sammanställa data för värmepumpen som går att använda på energiberakning.se för att få en någorlunda korrekt uppskattning av energiförbrukningen med luftvattenvärmepump trots mycket varierande utetemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #22 skrivet: 24 augusti 2023, 20:25:00 »
Tack Herr Berggren!

Jag har egentligen inte någonting emot att använda det gamla borrhålet parallellkopplat med ett nytt hål. Det enda skulle vara om det drar med sig för mycket merkostnad (grävning, mer energi för pumpar att driva runt köldbärarmedlet?).
Händer det någonting mer genom att strypa flödet på det grundare borrhållet med justerventil som du säger. Ingen fara att man får ett högre tryck i det systemet?

Själva idén med ny BVP och framförallt borra ett kompletteringshål känns svårare och svårare att försvara rent ekonomiskt ju mer jag grottar ner mig. Dock är jag beredd att betala en premie för bergvärme och lägre driftskostnader. Frågan är bara hur mycket den premien skall vara värd..  ::)
Det finns inga funktionella nackdelar med mer borrhål än man behöver, speciellt inte i parallell konfiguration. Bara lättar lite till på mottrycket jämfört med ett nytt hål. Du kan snåla lite på nya hålet om du vill.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #23 skrivet: 30 augusti 2023, 21:54:27 »
Man kan jämföra med en bra värmepump från NIBE där det finns tabeller: B0/W35 COP 4,67 och B0/W45 COP 3,69. B0/W55   saknas det tyvärr uppgift för men det brukar hamna på 2,75 eller något liknande. För kallt klimat är SCOP 35° (golvvärme) är 5,0 och SCOP 55° (lågtemp radiatorer) är 4,0. Se sid 12 i följande produktblad: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28400/639320-22.pdf Temperaturen i borrhålet sjunker normalt ett par grader under vintersäsongen fram till slutet på februari då den blir som lägst.

NIBE har bra diagram och tabeller på sina luftvattenvattenvärmepumpar i produktbladen och därifrån ska man kunna sammanställa data för värmepumpen som går att använda på energiberakning.se för att få en någorlunda korrekt uppskattning av energiförbrukningen med luftvattenvärmepump trots mycket varierande utetemperatur.

Tack för förklaringar och länken. Har jämfört många olika pumpar nu och det är ju som du säger; Lite ungefärligt men B0/W35 COP 4,5-5,5 och sedan i fallande skala nedåt till någonstans kring COP 3,0.. Aja, det kanske inte är livsviktigt att ha det på decimalen. :P

Vad är rimlig köldbärartemp in i huset när det är -10 grader ute om jag har 230m aktivt borrdjup fördelat på 2st hål á 180m och 50m i Karlskoga?
Varför jag frågar är för jag inbillar mig att man kan påverka COP-värdet genom att öka köldbärartemp in i huset vid B0/W55 till kanske B1,5/W55 eller något åt det hållet?

Har förresten fått in lite fler offerter och energikalkyler. De firmorna jag fått energikalkyl från dimensionerar borrhålet så årsmedeltemp på inkommande brine är -0.40 grader. Är väl helt galet?  :o

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #24 skrivet: 30 augusti 2023, 22:00:51 »
Det finns inga funktionella nackdelar med mer borrhål än man behöver, speciellt inte i parallell konfiguration. Bara lättar lite till på mottrycket jämfört med ett nytt hål. Du kan snåla lite på nya hålet om du vill.

Okej, jag förstår. Förluster i form av pumpar som driver köldbärarvätska extra är försumbart antar jag?

Står och kliar mig i huvudet angående borrdjup på det nya borrhålet. Har mer eller mindre bestämt mig för att nyttja gamla befintliga hålet på 50m aktivt djup och parallellköra med ett nytt hål. Får rekommenderat att "borra bara 100m, det räcker när du redan har ett hål", men jag vill ju spontant dra till med ett nytt hål på 200m. Kanske räcker gott och väl med nytt hål på 150m (130m aktivt djup uppskattningsvis då) + mitt befintliga på 50m aktivt djup.

Blir lite illa till mods av firmornas "årsmedeltemp inkommande brine: -0.4 grader". Men hur mycket skulle ett aaaaaalldeles för djupt borrhål göra på ett sånt mätvärde?  :o


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #25 skrivet: 31 augusti 2023, 09:22:48 »


Rationalen bakom att ventilera ut frånluften är att slippa en investeringskostnad på (uppskattningsvis) 25.000kr och lägga pengarna på att borra djupare hål istället.

Jag tycker det är ett bra alternativ. Man får mycket borrhål för de pengarna. Men det är några oklara saker. Huset ligger på en ås. Hur långt ner är det till berget? På vilken nivå ligger grundvattnet normalt?

Citera

Har dock skitsvårt att förstå vad jag skall räkna med för verkningsgrad på en luft/vatten då jag i princip vill gå på månadsmedeltemperatur och få fram verkningsgrad vid olika minusgradiga intervall på luft/vatten-pumpen (de funkar ju sämre vid kallare utetemp, men när börjar de funka "dåligt" och hur fort går det innan de är 1:1 förhållande till elpatron).


Det fungerar inte att räkna med månadsmedeltemperatur för L/V-pumpar. Ta alternativen en månad med 0 grader dygnet runt jämfört med en månad med +20 halva månaden och -20 andra halvan. Det är samma månadsmedeltemperatur och i princip samma värmebehov men i alternativet +20/-20 kommer en L/V-pump att få betydligt högre elförbrukning då all värme produceras vid -20 grader i stället för vid noll grader. Man måste räkna med ett värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen, inte ett tidsmedelvärde. Det gäller också medeltemperaturen över dygnet. Det är kallare på nätterna och då drar huset mer värme som produceras med sämre COP.

Se till att det blir minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt. Har bekanta som har lyckats köra sönder en kompressor efter 30000 timmar vilket enligt min mening beror på frekventa starter pga för liten vattenvolym i förhållande till pumpens effekt.
« Senast ändrad: 31 augusti 2023, 09:26:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

PA123

  • Gäst
PA123
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #26 skrivet: 31 augusti 2023, 16:31:36 »
Luft-vatten-värmepump (LVVP)...

Du har rätt Roland. Det blir väldigt omfattande beräkningar när man utgår från en klimatfil med timvisa data. Tur att det finns datorer som fixar detta (gratis).

Sålunda...

Om man vet den lägsta utetemperaturen (-10?) som LVVP fungerar vid och dess COP och avgiven effekt samt motsvarande uppgifter vid +15 grader utomhus... Då kan man lägga in dessa i datorprogrammet.

Pedagogiskt LVVP-exempel
utetemperatur  kW   COP
     -10              2      3
    +15              4      5

Dessa värden kan skrivas med semikolon emellan, på en rad så här:
-10;2;3;15;4;5
===================================


Enkel beräkningsinstruktion

Starta programmet och ange:
Ort
Husets golvarea
Klicka på "Beräkna indata"
Husets omslutande area
Husets U-medelvärde
Husets ventilationsflöde. (klicka OK för normalt värde)
Välj typ av värmepump (Luft-Vatten)
Välj Fabrikat/Företag (Generell)
Välj Modell (exempelvis Egen def. 3 kW, COP=2.8)
Radera raden: -15;1.5;1.4;7;3;2.8;20;3;2.8

Klistra in denna rad i programmet istället.
-10;2;3;15;4;5
Klicka OK

Scrolla ner och klicka på "Beräkna effektbehov vid DVUT och energibehov".

KLART!


https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230831-1616&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=21&10=0&11=150&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=4500&18=360&19=500&20=3000&21=68&24=1&63=750&25=400&27=0.4&29=0.6&30=0&31=53.8&33=4&33b=0&34=&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&43=75200011203&44=0&45=&46=45&47=-10;2;3;15;4;5&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #27 skrivet: 31 augusti 2023, 20:26:17 »
Jag tycker det är ett bra alternativ. Man får mycket borrhål för de pengarna. Men det är några oklara saker. Huset ligger på en ås. Hur långt ner är det till berget? På vilken nivå ligger grundvattnet normalt?

Enligt SGU's karttjänst är det "hög" grundvattennivå runt Karlskoga. Befintligt hål så är det 18m foderrör. Jag har tolkat det som att det är strax under 18m till berg, tänker jag rätt?

Det fungerar inte att räkna med månadsmedeltemperatur för L/V-pumpar. Ta alternativen en månad med 0 grader dygnet runt jämfört med en månad med +20 halva månaden och -20 andra halvan. Det är samma månadsmedeltemperatur och i princip samma värmebehov men i alternativet +20/-20 kommer en L/V-pump att få betydligt högre elförbrukning då all värme produceras vid -20 grader i stället för vid noll grader. Man måste räkna med ett värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen, inte ett tidsmedelvärde. Det gäller också medeltemperaturen över dygnet. Det är kallare på nätterna och då drar huset mer värme som produceras med sämre COP.

Se till att det blir minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt. Har bekanta som har lyckats köra sönder en kompressor efter 30000 timmar vilket enligt min mening beror på frekventa starter pga för liten vattenvolym i förhållande till pumpens effekt.

"värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen" Det är det här jag är ute efter. Finns det något sätt att sätta siffror på detta, annat än att ta temperatur timme för timme och lägga in en rimlig COP-faktor för just den givna temperaturen. Uj uj uj vad rörigt. Ska man bara nöja sig med SCOP-värdena som anges?

Okej, tack för det. Gäller även 20L vatten/kW pumpeffekt vid såna här nya "steglösa" pumpar, ex 2-8kW bergvärmepump?

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #28 skrivet: 31 augusti 2023, 20:41:58 »
Luft-vatten-värmepump (LVVP)...

Du har rätt Roland. Det blir väldigt omfattande beräkningar när man utgår från en klimatfil med timvisa data. Tur att det finns datorer som fixar detta (gratis).

Sålunda...

Om man vet den lägsta utetemperaturen (-10?) som LVVP fungerar vid och dess COP och avgiven effekt samt motsvarande uppgifter vid +15 grader utomhus... Då kan man lägga in dessa i datorprogrammet.

Pedagogiskt LVVP-exempel
utetemperatur  kW   COP
     -10              2      3
    +15              4      5

Dessa värden kan skrivas med semikolon emellan, på en rad så här:
-10;2;3;15;4;5
===================================


Enkel beräkningsinstruktion

Starta programmet och ange:
Ort
Husets golvarea
Klicka på "Beräkna indata"
Husets omslutande area
Husets U-medelvärde
Husets ventilationsflöde. (klicka OK för normalt värde)
Välj typ av värmepump (Luft-Vatten)
Välj Fabrikat/Företag (Generell)
Välj Modell (exempelvis Egen def. 3 kW, COP=2.8)
Radera raden: -15;1.5;1.4;7;3;2.8;20;3;2.8

Klistra in denna rad i programmet istället.
-10;2;3;15;4;5
Klicka OK

Scrolla ner och klicka på "Beräkna effektbehov vid DVUT och energibehov".

KLART!


https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230831-1616&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=21&10=0&11=150&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=4500&18=360&19=500&20=3000&21=68&24=1&63=750&25=400&27=0.4&29=0.6&30=0&31=53.8&33=4&33b=0&34=&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&43=75200011203&44=0&45=&46=45&47=-10;2;3;15;4;5&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Tack!

Får ut ett energibehov på huset som är runt 22.000 kWh istället för 27.500 kWh som enligt en av offerterna. Nyttig hemsida som jag definitivt ska sitta och latcha lite med för att få mer grepp på sammanhangen.


Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #29 skrivet: 31 augusti 2023, 21:05:04 »
Update  ::)

Har på två till offerter fått in energikalkyler samt förslag på värmepump och borrhål. En del siffror jag reagerar på är följande.

Företag A:
IVT Greenline GEO 612 C (12kW värmepump steglös)
Totalt aktivt borrhål: 162m
Minimivolym värmesystem: 110 liter
Årsmedeltemp. inkommande brine: -0.40 grader
Energi- och effektuttag/m: 121 kWh / 34W

Företag B:
IVT Geo 608 C (8kW värmepump steglös)
Totalt aktivt borrhål: 107m
Minimivolym värmesystem: 66 liter
Årsmedeltemp. inkommande brine: -0.40 grader
Energi- och effektuttag/m: 121 kWh / 38W

Har några funderingar kring dessa siffror som jag hoppas någon har lust och kunskap att bolla med mig..  a:gl

1) Varför räknar de med så låg årsmedeltemp på inkommande brine? Jag har ju typ tänkt att jag vill ha runt 0 gradigt som lägsta temp vid DVUT 1dygn. Tänker jag galet?

2) Finns det något sätt att räkna ut/någon tumregel hur mycket ex. 10m djupare borrhål höjer årsmedeltemp på inkommande brine? Allra helst vid specifika utetemperaturer, förutsatt hög framledningstemp inomhus. (Jag hör hur många rörliga delar det är i min önskan om att få ett snabbt svar  tOOmten )

3) Hur mycket effektivare skulle en bergvärmepump (någon av exemplen ovan) bli vid kalla utetemperaturer om man ökar inkommande brine-temperatur med 1, 2, 3, 4 & 5 grader?

4) Något ni reagerar på som jag bör reagera på gällande dessa siffror?

Mvh
Henrik


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #30 skrivet: 01 september 2023, 09:12:54 »

Gäller även 20L vatten/kW pumpeffekt vid såna här nya "steglösa" pumpar, ex 2-8kW bergvärmepump?

20 L/kW gäller för on/off-pumpar. Nyare pumpar med variabel hastighet på kompressorn går väldigt sällan on/off.

Update  ::)

1) Varför räknar de med så låg årsmedeltemp på inkommande brine? Jag har ju typ tänkt att jag vill ha runt 0 gradigt som lägsta temp vid DVUT 1dygn. Tänker jag galet?

Det kan vara vettigt att sikta på noll grader in vid vanlig vintertemperatur. Noll grader in på köldbäraren när det är som kallast ute ger säkert inte bästa totalekonomi. Det är vanskligt att försöka beräkna ett optimum då det kräver att man känner till framtidens elpriser.
Citera
2) Finns det något sätt att räkna ut/någon tumregel hur mycket ex. 10m djupare borrhål höjer årsmedeltemp på inkommande brine? Allra helst vid specifika utetemperaturer, förutsatt hög framledningstemp inomhus. (Jag hör hur många rörliga delar det är i min önskan om att få ett snabbt svar )

I Karlskoga är bergets temperatur ca +7 grader. Vid ett kontinuerligt värmeuttag från borrhålet är temperaturskillnaden mellan bergets temperatur och köldbärarens medeltemperatur direkt proportionell mot uttagen värmeeffekt per meter borrhål. Har man ett borrhål på 120 meter aktivt djup och köldbärarens medeltemperatur är -1 grad skulle ett 20 meter djupare borrhål ge en medeltemperatur som är 7 - 120 x (7 - -1)/140 = 0,14 grader. Det är teorin. I praktiken är värmeuttaget inte kontinuerligt. Uttagen värmeeffekt blir inte oförändrad. Högre köldbärartemperatur ökar COP vilket betyder att uttaget av värme från borrhålet ökar något. Men det är ju det man eftersträvar då det leder till att kompressorns elförbrukning minskar med motsvarande belopp.

Citera
3) Hur mycket effektivare skulle en bergvärmepump (någon av exemplen ovan) bli vid kalla utetemperaturer om man ökar inkommande brine-temperatur med 1, 2, 3, 4 & 5 grader?

Man brukar räkna med att varje grad högre temperatur på  köldbäraren ökar COP med 2,5% om det är radiatorsystem i huset och 3% om det är golvvärme. COP är i princip omvänt proportionell mot skillnaden mellan värmebärar- och köldbärartemperaturerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #31 skrivet: 04 september 2023, 20:33:57 »

I Karlskoga är bergets temperatur ca +7 grader. Vid ett kontinuerligt värmeuttag från borrhålet är temperaturskillnaden mellan bergets temperatur och köldbärarens medeltemperatur direkt proportionell mot uttagen värmeeffekt per meter borrhål. Har man ett borrhål på 120 meter aktivt djup och köldbärarens medeltemperatur är -1 grad skulle ett 20 meter djupare borrhål ge en medeltemperatur som är 7 - 120 x (7 - -1)/140 = 0,14 grader. Det är teorin. I praktiken är värmeuttaget inte kontinuerligt. Uttagen värmeeffekt blir inte oförändrad. Högre köldbärartemperatur ökar COP vilket betyder att uttaget av värme från borrhålet ökar något. Men det är ju det man eftersträvar då det leder till att kompressorns elförbrukning minskar med motsvarande belopp.

Man brukar räkna med att varje grad högre temperatur på  köldbäraren ökar COP med 2,5% om det är radiatorsystem i huset och 3% om det är golvvärme. COP är i princip omvänt proportionell mot skillnaden mellan värmebärar- och köldbärartemperaturerna.




Så.. Om 120m offererat borrhål ger en årsmedeltemp på -0.4 grader, och 20m extra borrhål ger (i teorin) ungefär 1 grad varmare KB in, bör jag inte då borra bra många meter mer än 120m? Jag vet heller inte när årsmedeltemp är? Är det vid 0 gradigt utomhus? Kan jag likställa det med "vid snällt vinterklimat"? Bör ju isåfall innebära att vid "normalvinter" så kommer jag garanterat ha någon/några minusgrader in på köldbärartemp, vilket hyfsat kraftigt försämrar COP?

Den enda slutsatsen jag kan dra är "borra mer än vad offerten säger" men jag får inget grepp om hur mycket mer. Någonstans blir det ju fallande marginalnytta vid överdrivet djupt borrhål. Tänker då spontant någonstans 180-200m. Baserat på.. magkänslan.
« Senast ändrad: 04 september 2023, 20:37:01 av Henrik.k »

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #32 skrivet: 04 september 2023, 21:29:59 »
Update  tummenupp

Har i dagsläget tre offerter från två firmor som känns aktuella.

Företag A, offert 1
Värmepump: Bosch 5000 serie, 7kW (on/off-pump)
Borrhål: 200m
Värmepump vid B0/W45: COP 3,05 (Använder detta som SCOP i mina räknemodeller, kanske helt fel? Försöker tänka konservativt)
Estimerad värmebehov: 22500 kWh / år
Drivenergi pump: 7377 kWh / år
Offererat pris: 215 375kr innan ROT.

Saker jag ser positivt med denna offert  :)
* 30m foderrör ingår och det som ej går åt återbetalas (900kr/m) och det krävs högst troligt 18m foderrör: -10 800kr
*All grävning ingår (Om jag vill borra nya hålet 30m bort och parallellköra båda hålen).
*Billigare märke: 20 000kr billigare än IVT som är samma produkt mer eller mindre?

Saker jag ser negativt med denna offert  :(
* Justerventil på KB för parallelldrift av borrhål ingår ej: +2500kr (?)

Uppskattad faktisk kostnad: 215 375 - 10 800 + 2500 =  207 075 Innan ROT, Efter ROT = 185 332 kr


Företag A, offert 2 Enda skillnaden mot offert 1 är pumpen.
Värmepump: Bosch 7800i LWM 8kW (steglös 2-8kW)
Värmepump vid "högtempsystem" : SCOP 4,16
Drivenergi pump: 5409 kWh / år

Offererat pris: 241 312kr innan ROT. (pumpen är 25 937kr dyrare än offert 1)

Uppskattad faktisk kostnad: 241 312 - 10 800 - 2500 = 233 012kr innan ROT, Efter ROT = 208 546 kr


Företag B, offert 3
Värmepump: IVT Geo 608C (2-8kW)
Borrhål: 120m (i offertpriset)
Värmepump vid "högtempsystem" : SCOP 4,16
Drivenergi pump: 5409 kWh / år
Estimerad värmebehov: 22500 kWh / år

Offererat pris: 207 247kr innan ROT.

Saker jag ser positivt med denna offert  :)
* Egentligen ingenting förutom att det är en IVT-produkt (flaggskepp?).

Saker jag ser negativt med denna offert  :(
* 6m foderrör ingår och det krävs högst troligt 18m foderrör (906kr/m) : +10 872kr
* 4m grävning ingår. Vid borrhål 29/30m bort ger det 25m extra grävning (375kr/m) : +9375kr
* 120m borrhål ingår. Jag vill ha 200m och det kostar (325kr/m) vid extra : +26 000kr

Uppskattad faktisk kostnad: 207 247 + 10 872 + 9375 + 26 000 = 253 494kr innan ROT, Efter ROT = 226 877 kr

Här skall jag tillägga
att firma A monterar en kanalfläkt och ventilerar ut min mekaniska frånluft (har återvinning på det i dagsläget) medans firma B ej gör det. Något jag för göra själv eller leja bort (5000-1000kr extra).

MEN! Det ska ju även räknas på hur fort detta kan tänkas återbetala sig, om det gör det.

Då vi ändå behöver byta värmepump pga hög ålder så kommer jag räkna med 130 000 kr som "underhållskostnad" för att bara byta ut vårat befintliga system ifall vi skulle välja den lösningen.

Alltså tänker jag så här: Offertpris - underhållskostnad = investeringskostnad  ???

Offert 1)
185 332 - 130 000 = 55 332 kr
Drivenergi värmepump: 7377 kWh
Elpris (1,56kr/kWh), har ej räknat med elnätsbolagskostnader osv..
Sparade kr i drift / år, jämfört med befintligt system: 972 kr
Sparade kr i drift / 20 år jämfört med bef: 19 436 kr
Differens investeringskostnad kontra sparade kr över 20 år : 19 436 - 55 332 = -35 896 kr

Offert 2)
208 546 - 130 000 = 78 546 kr
Drivenergi värmepump: 5409 kWh
Elpris (1,56kr/kWh), har ej räknat med elnätsbolagskostnader osv..
Sparade kr i drift / år, jämfört med befintligt system: 4043 kr
Sparade kr i drift / 20 år jämfört med bef: 80 850 kr
Differens investeringskostnad kontra sparade kr över 20 år : 80850 - 78 546 = +2304 kr

Offert 3)
226 877 - 130 000 = 96 877 kr
Drivenergi värmepump: 5409 kWh
Elpris (1,56kr/kWh), har ej räknat med elnätsbolagskostnader osv..
Sparade kr i drift / år, jämfört med befintligt system: 4043 kr
Sparade kr i drift / 20 år jämfört med bef: 80 850 kr
Differens investeringskostnad kontra sparade kr över 20 år : 80850 - 96 877 = -16 027 kr


Tilläggas ska väl att jag även vill ha 100L volymtank om det är en on/off-pump vilket försämrar offert 1 ännu mer.

Offert 2 känns ju mest rimlig rent spontant.
Tankar?  ::)

Har en erkänt billigare gubbe som skall lämna offert kommande veckor för 200m borrhål och bosch 5000 serie 7kW on/off-pump. Räknar med att den landar billigare än offert 1!


Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #33 skrivet: 05 september 2023, 05:56:36 »

Bor du i Karlskoga, ligger väl nära Arvika. Kanske en Thermia Legend 8, till alt 1?

Hade du med garaget?

Är verkligen varvtals styrda så mycket effektivare, tycker mej läst är inte här på forumet?
« Senast ändrad: 05 september 2023, 06:09:26 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #34 skrivet: 05 september 2023, 06:49:43 »
Bor du i Karlskoga, ligger väl nära Arvika. Kanske en Thermia Legend 8, till alt 1?

Hade du med garaget?

Är verkligen varvtals styrda så mycket effektivare, tycker mej läst är inte här på forumet?

Hej Börje!

Arvika ligger 10min väster ut, mer mot Norge till. Karlskoga är närmare Örebro. Men visst, hyggligt nära.
Varför rekommenderar du Thermia? Jag har dålig koll/inte läst på om Thermia. Vad ser du för fördelar kontra typ Bosch/IVT/nibe?

Angående garaget så går det på elradiatorer, har en lite mer långsiktig plan att ställa in ack.tank i garage och få med det i det vattenburna systemet.

Vet faktiskt inte hur mycket mer effektiva de är, om de nu är det. Jag föreställer mig att de är mer effektiva vid mindre kallt klimat, dvs när pumpen inte behöver gå nära max effekt-output. Skulle vara intressant o höra folks erfarenheter :-)

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #35 skrivet: 05 september 2023, 19:17:09 »
Tror många håller med om att Thermia är robusta, väljer du dessutom en basic on-off som är beprövat kanske det blir mer problemfritt, finns även 18 års försäkring och antagligen reservdelar.
Låter nog nu som en lismande försäljare ☺️
« Senast ändrad: 05 september 2023, 19:18:53 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #36 skrivet: 07 september 2023, 18:43:06 »

 Jag vet heller inte när årsmedeltemp är? Är det vid 0 gradigt utomhus? Kan jag likställa det med "vid snällt vinterklimat"? Bör ju isåfall innebära att vid "normalvinter" så kommer jag garanterat ha någon/några minusgrader in på köldbärartemp, vilket hyfsat kraftigt försämrar COP?


Så höll jag också på att resonera innan jag skaffade värmepump. Det var en rätt meninglös sysselsättning. Krångla inte till det.

Ta reda på vad det är för medeltempatur december till och med februari. Det är under den tiden ungefär hälften av antalet kWh värme förbrukas. Ta reda på hur många kW huset förbrukar vid den temperaturen och vad värmeuttaget från berget då blir. Borra så många meter aktivt hål att värmeuttaget blir ca 30 W/meter om det är normalt berg. Då kommer medeltemperaturen på ingående köldbärare att bli ca noll grader i snitt. Men det är aldrig fel att borra lite mer om ekonomin inte lägger hinder i vägen.

Att bara räkna på elpriset räcker inte. Rörliga elnätsavgiften för mig är ca 67 öre/kWh. Energiskatten ligger ju där.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #37 skrivet: 12 september 2023, 20:00:54 »
Så höll jag också på att resonera innan jag skaffade värmepump. Det var en rätt meninglös sysselsättning. Krångla inte till det.

Ta reda på vad det är för medeltempatur december till och med februari. Det är under den tiden ungefär hälften av antalet kWh värme förbrukas. Ta reda på hur många kW huset förbrukar vid den temperaturen och vad värmeuttaget från berget då blir. Borra så många meter aktivt hål att värmeuttaget blir ca 30 W/meter om det är normalt berg. Då kommer medeltemperaturen på ingående köldbärare att bli ca noll grader i snitt. Men det är aldrig fel att borra lite mer om ekonomin inte lägger hinder i vägen.

Att bara räkna på elpriset räcker inte. Rörliga elnätsavgiften för mig är ca 67 öre/kWh. Energiskatten ligger ju där.

Okej, tack för ditt resonemang.

December, januari och februari ger en snittmedeltemperatur på -2 grader. Hur jag ska ta reda på huset värmebehov vid den temperaturen vet jag inte hur jag ska göra. Alla energikalkyler jag får räknar ju med en medeltemperatur för orten över ett helt år, i mitt fall 6,9 grader. Sedan räknar de på DVUT 1 dygn vilket är -17 grader ungefär.

Angående den ekonomiska kalkylen så lade jag till elnätsrelateradeavgifter, vilket landade på 67öre/kWh.

Då blev ju såklart besparingen mycket större.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #38 skrivet: 13 september 2023, 10:32:14 »
Jag har läst igenom tråden och det finns skilda bud på husets värmebehov. Räknar man med  27500 kWh totalt värmebehov varav 5000 kWh är för varmvatten skulle huset maximala värmebehov bli ca 10 kW. 

Önskemålet är att pumpen skulle kunna klara maximalt värmebehov utan tillsats även de kallaste dagarna. Tycker det är ett vettigt önskemål,  elen kommer att vara väldigt dyr då. I så fall är en pump på 8 kW för klen. Alternativet i första inlägget, en IVT Geo 612 (12 kW max effekt), verkar vara vad som behövs. Det går i praktiken inte att få ut den angivna maximala effekten då man brukar dimensionera borrhålen så att det blir minusgrader på köldbäraren när maximal effekt tas ut.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #39 skrivet: 13 september 2023, 20:21:57 »
Jag har läst igenom tråden och det finns skilda bud på husets värmebehov. Räknar man med  27500 kWh totalt värmebehov varav 5000 kWh är för varmvatten skulle huset maximala värmebehov bli ca 10 kW. 

Önskemålet är att pumpen skulle kunna klara maximalt värmebehov utan tillsats även de kallaste dagarna. Tycker det är ett vettigt önskemål,  elen kommer att vara väldigt dyr då. I så fall är en pump på 8 kW för klen. Alternativet i första inlägget, en IVT Geo 612 (12 kW max effekt), verkar vara vad som behövs. Det går i praktiken inte att få ut den angivna maximala effekten då man brukar dimensionera borrhålen så att det blir minusgrader på köldbäraren när maximal effekt tas ut.

Jag tror 27500kWh som en firma angav är lite väl högt, men det baserar jag enbart på att en annan firma angett 22500kWh och att jag själv när jag använder mig av beräkningssnurrorna folk länkat får det i trakterna kring 22500kWh. En 12kW-pump tror jag är aningen stort för mitt behov, men jag är ju inte helt säker..  :o

Jag är okej med att det är minusgrad(er) när det är som kallast ute (-17 grader och kallare) men jag ser helst att 95% av värmepumpens drifttid är det +gradig köldbärartemp in. Mest bara för att det känns bra, haha..  ::)

Men om jag ska återvända till vi pratade om från början.
Säg att mitt hus har ett maximalt effektbehov på 8kW, vilket gör en 8kW-pump rimligt. För att lyckas räkna ut hur djupt jag behöver borra för att ha +gradig köldbärartemp in vid -2 grader medeltemperatur utomhus december - februari får jag väl ange DVUT som -2 grader i räknesnurrorna (lura programmet) för det borde ge mig husets effektbehov vid den givna temperaturen (-2 grader, men ej riktigt DVUT). Eller? Jag vet inte hur jag får till det i snurrorna på energiberäkning.se dock.

Men lek med tanken att det blir 4kW.
Om jag då räknar på COP 3,5 (tänker att det är lägre framledningstemp än 55 grader vilket börja öka COP) bör det ge (4000W / 3,5 = 1142W) 1.15kW drivenergi värmepump?
Om jag sedan räknar på 30W/m aktivt borrdjup, ska jag då tänka (4000W - 1142W =  2858W) att borrhålet belastas med 2858W kontinuerligt under den här perioden.
Det ger isåfall ett borrhål på (2858W / 30W = 95,3m) 95m aktivt borrdjup.

Slå hål på resonemanget och lär mig lite mer  a:gl

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #40 skrivet: 16 september 2023, 22:36:02 »
Inser att det jag skrev om 30 W/m inte är så relevant när det gäller inverterpumpar så glöm  det. Är önskemålet plusgrader på ingående köldbärare 95% av tiden lär det behövas 130 meter aktivt borrhål men det är sagt utan några djupare kalkyler.

Där jag bor är temperaturen i berget ungefär densamma. Mitt hus drar ca 24000 kWh/år och aktiva borrhålet är 118 meter. Jag skulle med facit i handen ha borrat djupare och valt en ett nummer kraftigare pump. Oljepannan hade högre verkningsgrad än vad jag räknade med.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #41 skrivet: 17 september 2023, 11:03:04 »
Jag greppar inte den här tråden, får vibbar från min kusin.

19 grader inomhus är omänskligt, framförallt om man har fru och barn!
Ena gången så ska det fläskas i med ett nytt borrhål/tank och i nästa andetag så sparkas det bakut.
Att koppla in tanken i garaget kostar minst 30000kr och tanken du får är garanterat av fel sort.
Och sen ytterligare en slant för att installera den mot den vattenmantlade braskaminen som kostar ca 20-40000 installerat och klar som ska värmas med dyr ved. Sc:,h Krångla inte till det med konstiga lösningar.

Du ska ha en 12Kw pump och borra minimum, 100 meter till i befintligt hål om du ska hålla ner kostnaden.
Har du fler våningsplan och källare som ska värmas så KAN du ha en arbetstank, ingen gratistank som någon vill bli av med!

Min borrare sa att det är som regel inga problem att fördjupa hål, fördjupa hålet med 130 meter "så hamnar du inom dom rekommenderade 400 meter kollektorslang". så kanske någon är intresserad av att borra, dessutom slipper du betala för nya foderrör.


När du väl höjer inomhustemperaturen och ungarna börjar använda varmvatten så kommer en snålt tilltagen pump jobba som en galning för att försöka hinna med att göra varmvatten/värma huset, då kickar el-patronen in.
Du har fått alla bra råd i tråden redan!

MEN, det du väljer att inte betala för idag får du betala till elbolaget i morgon.


« Senast ändrad: 17 september 2023, 11:34:09 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #42 skrivet: 18 september 2023, 19:22:23 »
Inser att det jag skrev om 30 W/m inte är så relevant när det gäller inverterpumpar så glöm  det. Är önskemålet plusgrader på ingående köldbärare 95% av tiden lär det behövas 130 meter aktivt borrhål men det är sagt utan några djupare kalkyler.

Där jag bor är temperaturen i berget ungefär densamma. Mitt hus drar ca 24000 kWh/år och aktiva borrhålet är 118 meter. Jag skulle med facit i handen ha borrat djupare och valt en ett nummer kraftigare pump. Oljepannan hade högre verkningsgrad än vad jag räknade med.

Jag förstår. Av ren nyfikenhet; Är ditt hål underdimensionerat idag mot din värmepump? Dvs kyls hålet av vid för kalla utetemperaturer och full drift på värmepumpen? Eller går elpatron in pga det? Antar att du har någon form av skydd för att kyla av borrhålet.

Varför ska jag strunta i resonemanget kring 30W/meter vid inverterpump?  Sc:,h

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #43 skrivet: 18 september 2023, 19:33:07 »
Jag greppar inte den här tråden, får vibbar från min kusin.

19 grader inomhus är omänskligt, framförallt om man har fru och barn!
Ena gången så ska det fläskas i med ett nytt borrhål/tank och i nästa andetag så sparkas det bakut.
Att koppla in tanken i garaget kostar minst 30000kr och tanken du får är garanterat av fel sort.
Och sen ytterligare en slant för att installera den mot den vattenmantlade braskaminen som kostar ca 20-40000 installerat och klar som ska värmas med dyr ved. Sc:,h Krångla inte till det med konstiga lösningar.

Du ska ha en 12Kw pump och borra minimum, 100 meter till i befintligt hål om du ska hålla ner kostnaden.
Har du fler våningsplan och källare som ska värmas så KAN du ha en arbetstank, ingen gratistank som någon vill bli av med!

Min borrare sa att det är som regel inga problem att fördjupa hål, fördjupa hålet med 130 meter "så hamnar du inom dom rekommenderade 400 meter kollektorslang". så kanske någon är intresserad av att borra, dessutom slipper du betala för nya foderrör.


När du väl höjer inomhustemperaturen och ungarna börjar använda varmvatten så kommer en snålt tilltagen pump jobba som en galning för att försöka hinna med att göra varmvatten/värma huset, då kickar el-patronen in.
Du har fått alla bra råd i tråden redan!

MEN, det du väljer att inte betala för idag får du betala till elbolaget i morgon.

Hej! Jag är för konstruktiv kritik - det är därför jag startat den här tråden. Jag greppar dock inte vem din kusin är eller vad den personen har för värmesystem. Anar något raljant försök där, men du kom med en del konkreta saker också vilket jag tackar dig för  :)

Angående acktank så håller jag inte med dig. Varför skulle det kosta 30.000 att koppla in en acktank som jag kommit över gratis? Jobbet görs självklart kostnadsfritt själv/med assistans av min far som jag förövrigt får tanken av.
Vattenmantlad kamin är också mer en rolig tanke och ingenting jag baserar valet av pump och borrhål på. Men ska man ändå ha en kamin för mysfaktornsskull så känns det relevant med vattenmantlad och acktank (som jag då isåfall redan har installerat).
Det är dock någonting som ligger år bort i (en eventuell) planering. Tror det kan vara vettigt på sikt med effekttaxa och volatilt elpris - men det är en annan diskussion.

Angående 12kW pump och borra ”minimum” så tycker jag även det låter galet, men du får mer än gärna motbevisa mig.
I min värld skulle det ge dålig verkningsgrad och även vara en överdimensionerad pump. Återigen - motbevisa mig gärna. Jag tror (baserat på energikalkyler från firmor) att husets maximala effektbehov för värme är 9kW DVUT 1dygn.

Angående att fördjupa befintligt borrhål hade jag hemskt gärna gjort det. Har dock fått nej på det från tre olika borrfirmor då de inte vill riskera att borrkronan fastnar i berget vid eventuella skiktningar/rörelser. Jag vet i fan om det låter rimligt men de vill inte utföra jobbet åt mig.  :(

Angående 19 grader inomhus så var det för pumpen idag är på 4,5kW och vi hade rörligt elpris. Jag drog i alla möjliga handbromsar för att få ned kostnaderna. Dessa kalkyler bygger på en inomhus temp på 21-22 grader.  ;)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #44 skrivet: 19 september 2023, 18:49:58 »
Hej! Jag är för konstruktiv kritik - det är därför jag startat den här tråden. Jag greppar dock inte vem din kusin är eller vad den personen har för värmesystem. Anar något raljant försök där, men du kom med en del konkreta saker också vilket jag tackar dig för  :)

Angående acktank så håller jag inte med dig. Varför skulle det kosta 30.000 att koppla in en acktank som jag kommit över gratis? Jobbet görs självklart kostnadsfritt själv/med assistans av min far som jag förövrigt får tanken av.
Vattenmantlad kamin är också mer en rolig tanke och ingenting jag baserar valet av pump och borrhål på. Men ska man ändå ha en kamin för mysfaktornsskull så känns det relevant med vattenmantlad och acktank (som jag då isåfall redan har installerat).
Det är dock någonting som ligger år bort i (en eventuell) planering. Tror det kan vara vettigt på sikt med effekttaxa och volatilt elpris - men det är en annan diskussion.

Angående 12kW pump och borra ”minimum” så tycker jag även det låter galet, men du får mer än gärna motbevisa mig.
I min värld skulle det ge dålig verkningsgrad och även vara en överdimensionerad pump. Återigen - motbevisa mig gärna. Jag tror (baserat på energikalkyler från firmor) att husets maximala effektbehov för värme är 9kW DVUT 1dygn.

Angående att fördjupa befintligt borrhål hade jag hemskt gärna gjort det. Har dock fått nej på det från tre olika borrfirmor då de inte vill riskera att borrkronan fastnar i berget vid eventuella skiktningar/rörelser. Jag vet i fan om det låter rimligt men de vill inte utföra jobbet åt mig.  :(

Angående 19 grader inomhus så var det för pumpen idag är på 4,5kW och vi hade rörligt elpris. Jag drog i alla möjliga handbromsar för att få ned kostnaderna. Dessa kalkyler bygger på en inomhus temp på 21-22 grader.  ;)

Klart att du inte kan veta hur min kusin är, en helt fantastik person.
Men om du läser igenom allt du har skrivit så förstår du nog likheten mellan min kusin och ditt funderande.

Det finns ingen röd tråd utan det hoppas från en on-off maskin till inverter, luftvatten, vedpanna/tank och så ska man försöka hitta det optimalaste och så skall allt betala sig själv i form av effektivitetsförbättring. Allt kommer inte betala sig inom en överskådlig framtid när man går från värmepump till värmepump, ibland måste man betala för någonting annat.

Du borde redan i somras ha installerat en luft/luft så slipper familjen frysa kommande vinter, dessutom får du fantastisk kylning på sommaren så även om du förbättrar värmesystemet framöver så har du glädje av en AC sommartid.

Om du har en sådan far som kan montera in en tank som är klurigare att montera in än värmepumpen så borde ni installera värmepumpen själva.
Min högst personliga åsikt: Vill du ha det enkelt så satsar du på en inverter då slipper du tveksamheterna över vilken storlek på pump du ska satsa på, då klarar du dig bra utan tank men ta bort termostatventilerna.
 
Vill du ha en avancerad anläggning: Kör onoff, separat varmvattentank och en riktig arbetstank så kan man ha kvar alla termostatventiler på radiatorerna.

Eftersom du ville ha ett nytt hål någonstans i din text!
Borra ett nytt hål på 200 meter och köp inverter med inbygg varmvattenberedare ta hjälp av farsan för monteringen så får du en bra anläggning som stjäl minimalt med plats.   
https://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_bergvarmepumpar/nibe_bergvarmepump_f_1255/nibe_markvarmepump_bergvarme_f1255_3-12_kw--6247744
Nu har jag inte googlat fram lägsta pris..

Använd gamla hålet för bevattning eller koppla på det på huset, en djupvattenpump kostar ca 3500kr.

För att du ska få ordning på värmesystemet så får du nog inse att det kostar 200000kr
Mitt värmesystem kommer aldrig att återbetala sig och det kommer inte ditt heller att göra om vi inte har turen att elen börjar kosta 7-8 kr kWh.  DSdascxas

Vill du komma undan billigt så satsa på en LLVP och så kör du gamla bergvärmepumpen tills den rasar, men vad du än gör hitta inte på egenhändigt gjorda genialiska lösningar som min kusin skulle ha gjort.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #45 skrivet: 19 september 2023, 20:26:04 »
Klart att du inte kan veta hur min kusin är, en helt fantastik person.
Men om du läser igenom allt du har skrivit så förstår du nog likheten mellan min kusin och ditt funderande.

Det finns ingen röd tråd utan det hoppas från en on-off maskin till inverter, luftvatten, vedpanna/tank och så ska man försöka hitta det optimalaste och så skall allt betala sig själv i form av effektivitetsförbättring. Allt kommer inte betala sig inom en överskådlig framtid när man går från värmepump till värmepump, ibland måste man betala för någonting annat.

Du borde redan i somras ha installerat en luft/luft så slipper familjen frysa kommande vinter, dessutom får du fantastisk kylning på sommaren så även om du förbättrar värmesystemet framöver så har du glädje av en AC sommartid.

Om du har en sådan far som kan montera in en tank som är klurigare att montera in än värmepumpen så borde ni installera värmepumpen själva.
Min högst personliga åsikt: Vill du ha det enkelt så satsar du på en inverter då slipper du tveksamheterna över vilken storlek på pump du ska satsa på, då klarar du dig bra utan tank men ta bort termostatventilerna.
 
Vill du ha en avancerad anläggning: Kör onoff, separat varmvattentank och en riktig arbetstank så kan man ha kvar alla termostatventiler på radiatorerna.

Eftersom du ville ha ett nytt hål någonstans i din text!
Borra ett nytt hål på 200 meter och köp inverter med inbygg varmvattenberedare ta hjälp av farsan för monteringen så får du en bra anläggning som stjäl minimalt med plats.   
https://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_bergvarmepumpar/nibe_bergvarmepump_f_1255/nibe_markvarmepump_bergvarme_f1255_3-12_kw--6247744
Nu har jag inte googlat fram lägsta pris..

Använd gamla hålet för bevattning eller koppla på det på huset, en djupvattenpump kostar ca 3500kr.

För att du ska få ordning på värmesystemet så får du nog inse att det kostar 200000kr
Mitt värmesystem kommer aldrig att återbetala sig och det kommer inte ditt heller att göra om vi inte har turen att elen börjar kosta 7-8 kr kWh.  DSdascxas

Vill du komma undan billigt så satsa på en LLVP och så kör du gamla bergvärmepumpen tills den rasar, men vad du än gör hitta inte på egenhändigt gjorda genialiska lösningar som min kusin skulle ha gjort.

Din kusin låter som en (utöver helt fantastisk) lätt tankspridd person - någonting jag nog kan uppfattas som också. Låter även lite orealistisk och "nyttomaximerande" - någonting jag inte uppfattar mig själv som, iallafall det förstnämnda. Jag vill däremot veta vad det är jag kommer köpa och vad det kostar mig jämfört med andra alternativ.

Som rubriken lyder så är tanken med den här tråden att försöka jämföra olika typer av uppvärmningssystem och pumpar för att se vad som kan tänkas vara mest rationellt att satsa på nu när jag befinner mig i den tråkiga situationen att jag inte nöjer mig med befintligt system. Jag skulle tro att det är därför du uppfattar det som ingen röd tråd  ???

Jag har ingenstans sagt att jag var tvungen att ställa ned temperaturen i vintras, jag gjorde det enbart pga min egen snålhet. Har svårt att tro att en L/L-pump skulle hjälpa till speciellt mycket vid -18 grader som det var i vintras till och från. Jag har däremot varit inne på en L/L på övervåningen då det är 3-5 dygn per sommar som blir sådär jobbigt varma. Har konstaterat att det är en lyxvara som får vänta till senare. Eller kanske köra frikyla vartefter (med risk för att falla ännu längre bort från någon slags röd tråd  ::) )


Men nu åter till pumpsnack!  tummenupp

Tack för dina åsikter. Jag lutar mer och mer åt 200m borrhål och en 8kW inverterpump, mest för att "göra det enkelt för mig".

Var till en början mer inne på en on/off-pump för att komma undan 20-25.000 billigare jämfört med inverterpump, men har blivit väldigt osäker kring om jag bör installera en volymtank på säg 100L för att förbättra driftförutsättningarna om jag kör på on/off-pump. Inte primärt för att ge kompressorn skonsammare gång och förhoppningsvis längre livslängd, utan för att få en effektivare pump som sparar mig pengar. Jag har idiot-svårt att få fram några siffror på hur mycket det skulle effektivisera pumpen (besparing i % kr / år, typ). Rörmokare och återförsäljare av pumpar ger mig olika bud hela tiden och forumet verkar även det ha väldigt spretiga åsikter. Har du några tankar kring detta?

Är ju helt klart fördelaktigt att slippa en volymtank inne i groventren där bvp står (som den skulle hamna i, i nuvarande situation). Är trångt nog som det är.

Som du säger så får jag nog räkna med 200.000 och lite till för inverterpump med 200m borrhål. Man skulle köpt ett hus med erforderligt borrhål från början så hade man sluppit göra om denna process, hehe.

Edit:
Jag fungerar som så att jag vill veta i förväg vad saker och ting kommer innebära. Det är någonting jag stöter på stora problem med kring denna investering. Väldigt många duktiga människor kommer med bra resonemang som säkert är det rätta, men det är så otroligt svårt att få siffror på resonemangen. Oavsett vem jag pratar/skriver med. Jag förstår att det är många parametrar att ta hänsyn till och att man aldrig kan ge något exakt svar, men det hade varit gött att få lite mer förtroende och kunskap på vad detta kommer resultera i. Men jag får väl nöja mig med att se vad jag har för KB-temp in vintertid osv - i efterhand.  dontknow
« Senast ändrad: 19 september 2023, 20:31:40 av Henrik.k »

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #46 skrivet: 20 september 2023, 20:10:09 »
Tanken med den här tråden är, förutom att själv få svar på hur jag bör gå tillväga, även att andra personer i min sits framöver ska kunna gå in och se hur det resonerades i mitt fall. Tänkte därför göra en liten update  :)

Valet har (egentligen) hela tiden stått mellan A) On/off-pump utan volymtank. B) On/off-pump med volymtank. C) Inverterpump utan volymtank.
Diskussionen kring volymtank för att förbättra driftförutsättningar vad gäller on/off-pump och hur viktigt det är (eller inte är) har jag svårt att förstå. Det känns som att det är två läger i den frågan.
Då jag inte kan bilda mig en egen uppfattning kring det har jag valt att gå på alternativ C.


Jag har fått in 3st intressanta offerter för en inverterstyrd 8kW bergvärmepump av både Bosch och IVT-märkena. Borrhålsdjup var mellan 180-200m på alla offerter. Det skiljde i hur många meter foderrör som ingick, allt från 6m, 21m och 30m.

Företag A)
Bosch 7800i LWMF (2-8kW steglös)
200m borrhål
30m foderrör
Pris: 243.000 innan ROT.

Företag B)
Bosch 7800i LWMF (2-8kW steglös)
180m borrhål
21m foderrör
Pris: 227.000 innan ROT.

Företag C)
IVT Greenline GEO 608C (2-8kW steglös)
180m borrhål
6m foderrör
Pris: 207.000 Innan ROT.

Jag hade dessa tre alternativ på bordet. Företag C kändes mest relevant. Hade räknat med 21m foderrör så räknade med ungefär 15.000kr extra för mer foderrör. Alltså ungefär 222.000kr innan ROT. Företag C erbjöd även IVT-produkt vilket jag förstått är ett dyrare märke än Bosch men i praktiken samma pumpar. Längre garantier kanske? Nåväl..

Samlade mod och ringde företag A för att förhandla. Kändes jäkligt obekvämt men jag sa att "för att kunna välja er behöver jag få en annan prisbild". Jag sa att jag vill ha exakt det dom offererar fast för 225.000 innan ROT, inte 243.000.   :-\

Vi kom tillslut överens om följande:
Samma pump (steglös Bosch 8kW)
220m borrhål
21m foderrör
Pris: 226.000 innan ROT.
Dom drog ned på foderrör från 30m till 21m (värt typ -8500kr) och la till 20m borrhål (värt typ 6000kr). Priset sänkte de även med 17.000kr.
Nya borrhålet som hamnar ett par meter ifrån mitt befintliga (ska ej använda befintliga längre) har 21m foderrör. Därför räknar jag iskallt med att 21m foderrör krävs även för detta hål. Jag la dock in en klausul: Ifall det krävs mer än 21m foderrör delar vi på kostnaden för extra meter foderrör 50/50, dvs 450kr/m istället för 900kr/m för min del.

Jag fick inte ner priset så mycket som jag hade tänkt, men han skickade till mig 20 extra meter borrhål. Förmodligen nästan onödiga metrar men jag tycker någonstans att det känns lite kul, så det får väl gå på "hobbykontot". Är väldigt nöjd med dealen att dela på foderrör efter 21m om det behövs, det skänker mig ett lugn och större trygghet i att kunna estimera vad det faktiskt kommer kosta. Förövrigt känns det "helt rätt" med företaget. Har bara hört gott om dem och de är trevliga och svarar fort vid samtal/mail.

Efter ROT estimerar jag att det kommer kosta 201.500kr. Om det drar iväg med foderrör (10-20m mer) så blir det maximalt 9000kr till innan ROT, vilket känns klart mycket bättre än 18.000kr.

Fan. Det är lite kul att förhandla ändå.  ::)

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #47 skrivet: 20 september 2023, 20:26:46 »
Jag tycker att det liknar köp på en basar/marknad i Playa del Ingles.....där man begär överpris för en skinnjacka....som sedan ska prutas ned.....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #48 skrivet: 20 september 2023, 20:57:35 »
Jag tycker att det liknar köp på en basar/marknad i Playa del Ingles.....där man begär överpris för en skinnjacka....som sedan ska prutas ned.....

Jo, det känns något fruktansvärt dyrt. Svärfar skaffade en L/V-pump 2015. Då var materialkostnad för pump 68.000 ink moms. Idag går den typen av pump för 120.000 ink moms. Det är inte indextempo inte!

Stof

  • Gäst
Stof
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #49 skrivet: 24 september 2023, 15:43:57 »
Får man fråga vilka företag ut utgick från på offerterna då jag är i samma sits och i samma stad.

Olika bud från de man frågar och olika svar hela tiden.


Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #50 skrivet: 25 september 2023, 20:59:59 »
Får man fråga vilka företag ut utgick från på offerterna då jag är i samma sits och i samma stad.

Olika bud från de man frågar och olika svar hela tiden.

Vad får du för svar då?

Kan skriva i PM, känns lite trist o nämna företag vid namn på ett forum som alla kan läsa  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!