Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt i huset  (läst 2363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c.hedlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
För varmt i huset
« skrivet: 03 januari 2011, 17:49:08 »
Hejsan!

Jag har bytt ut vår gamla sunkiga kombipanna från -83 och fått en Nibe 2025-8 installerad tillsammans med en VM300 och ett UKV100 (i ett ett-rörsystem). I början hade vi enbart värme på halva elementen och det var ofta 14 - 15 grader i huset, följt av massor med larm om kort drifttid. Var helt klart missnöjd.

Dagen innan julafton ringde jag installatören (efter ha läst och läst på detta utmärkta forum!!) om hög returtemp. Firman hade satt dit fel termostater, som in tesläppte fram värmen. De bytte raskt ut termostaterna samma dag. Och sedan den 23 december har vi haft kanonvarmt i huset. Riktigt mysigt med 23 - 24 grader, men nu börjar det bli lite för varmt.

Just nu är det ca 11 grader i Uppsala och pumpen går utan tillslag av tillskottsvärme och vi har ca 24 grader inne. Min fråga är kort och gott hur kan vi få ner värmen i huset, utan att vi får en massa larm om kort drifttid som verkar ha berott på för hög returtemp. Har idag kurva på 9 och ratten satt till minus 2, på VM300:an. returtempen ligger på 45,8.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: För varmt i huset
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 17:51:45 »
Hejsan!

Jag har bytt ut vår gamla sunkiga kombipanna från -83 och fått en Nibe 2025-8 installerad tillsammans med en VM300 och ett UKV100 (i ett ett-rörsystem). I början hade vi enbart värme på halva elementen och det var ofta 14 - 15 grader i huset, följt av massor med larm om kort drifttid. Var helt klart missnöjd.

Dagen innan julafton ringde jag installatören (efter ha läst och läst på detta utmärkta forum!!) om hög returtemp. Firman hade satt dit fel termostater, som in tesläppte fram värmen. De bytte raskt ut termostaterna samma dag. Och sedan den 23 december har vi haft kanonvarmt i huset. Riktigt mysigt med 23 - 24 grader, men nu börjar det bli lite för varmt.

Just nu är det ca 11 grader i Uppsala och pumpen går utan tillslag av tillskottsvärme och vi har ca 24 grader inne. Min fråga är kort och gott hur kan vi få ner värmen i huset, utan att vi får en massa larm om kort drifttid som verkar ha berott på för hög returtemp. Har idag kurva på 9 och ratten satt till minus 2, på VM300:an. returtempen ligger på 45,8.

Sänk kurvan från 9 till 8 eller 7
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad c.hedlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: För varmt i huset
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 17:54:29 »
med ratteen på minus 2?
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: För varmt i huset
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 18:00:26 »
Är det ungefär samma temperatur inne hela tiden så skulle jag snarare säga sänk kurvförskjutningen (ratten), men det är jag det.
Har ni däremot bara varmt när det är kallt ute, och svalare inne vid varmare väder så gör som ovanstående och börja med att sänka kurvan.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad c.hedlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: För varmt i huset
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 18:04:33 »
Nej det ligger konstant på 23 - 24 grader på under- och övervåningen.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För varmt i huset
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 12:54:54 »
Förskjutningen skall väl bara användas vid tillfällig över/undertemperatur? Jag skulle ha ställt den på 0 och jobbat på att hitta rätt kurva.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: För varmt i huset
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 13:02:01 »
Förskjutningen skall väl bara användas vid tillfällig över/undertemperatur? Jag skulle ha ställt den på 0 och jobbat på att hitta rätt kurva.
Hej, även förskjutningen är del av inställningen (inte bara för tillfälliga förändringar).
Med lutningen ser man till att man får konstant rumstemperatur oavsett utetemp, vilken denna konstanta rumstemp blir (vid 0 i
förskjutning) beror på huset, kan för ett hus vara 17 grader medans det för ett annat är 23.
Med förskjutningen förskjuter du rumstemperaturen så som du önskar den.
Du kan givetvis även använda förskjutningen för att tillfälligt höja eller sänka rumstemperaturen.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!