Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l // eller // Slang  (läst 9701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Borrhål // eller // Slang
« skrivet: 11 oktober 2009, 18:00:09 »
Det finns säkert gamla skrifter om detta sedan tidigare men jag tror på upprepningar som lyfter fram fler personers nya erfarenheter.


Fråga: Är det bara inköpskostnaden som skiljer mellan borrhål eller slang?

För på mina offterer så blir slutsumman ungefär den samma oavsett slang eller borrhål så det gör mig ju då tveksam till slang.

Fråga: På vilka fler sätt skulle slang vara bättre än borrhål?

Sen läste jag att man kunde borra eller använda andra grejer till borrhålet för att få ut lite mer effekt. lite större dimensioner utav något - fast vad kan det ha varit som jag läste?

Har någon ångra sitt val?

(mina grannar har 17 och 14meter till berg, har jag tur kanske jag har 11 då jag bor lägre än dem)

 studs
« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 18:04:07 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 09:13:43 »
Man brukar väl räkna på att borrning är ungefär dubbelt så dyrt som läggning av slang.

Här uppe i norra sverige där vi vintertid har snö på backen som isolering så är jordvärme att föredra om man har den möjligheten. För här uppe är berget kallare, min faster installerade bergvärme i somras och tempen in från borrhålet från start var +3. Och den tempen lär ju sjunka efterhand. Jag har med jordvärme varmare än +3 långt in på vintern. I södra sverige är bergstempen mycket högre (+6 - +7 är väl inte ovanligt) och förmodligen blir jorden söderut kallare vintertid eftersom det inte finns något isolerande snötäcke...så där är det förmodligen omvända förhållanden som gäller(alltså fördel bergvärme).

Funderar du på frikyla så är bergvärme också att föredra, fast det finns de med jordvärme som kör med frikyla med lyckat resultat också...

Väljer du bergvärme så se till att du får fast pris...min faster hade borrarna i över en vecka hos sig pga att berget var så trasigt så fick de borra om 3-4 gånger innan de fick ner slangen de 210m de skulle ner...tur att de inte hade timpenning...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 09:19:53 »
Man kan nog säga att markförhållanden avgör, har du tillgång till stora ytor lerjord, så blir det jord. har du liten tomt blir det berg.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2009, 09:50:12 »
I ditt fall hade jag satsat på slang då du har åker intill.
Jag har läst någonstans att det ska kosta ca 30kr metern att plöja ner slangen till 1 meters djup.
3meter slang motsvarar ca 1 meter borr hål.
Kostnaden för brine vätska ökar dock till det 3 dubbla när man lägger slang och bonden vill nog ha en slant med.
Det är bara att räkna på det
Lägger man slang kan man över dimensionera ordentligt utan att kostnaderna skenar i väg.
Bor du lägre än dina grannar så har du troligen djupare till berg för sediment samlas i sänkor.
Det är en vanlig missuppfattning att man har kortare till berg om man bor lågt


"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2009, 10:06:48 »
Extra kostnaden för slang och brine brukar vara ungefär 20:-/m
Och 30:-/m för grävning är ganska rättvisande...men det går nog att komma undan billigare också...det brukar alltid finnas någon granne/bonde som har någon gammal grävare som kan hjälpa till för en billig penning.

Fördelen med jordalternativet är att man kan hjälpa till med mycket själv och hitta billiga alternativ så att man kan få ner kostnaderna...bergborrningen är ju inte lika lätt att pressa priserna på.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2009, 10:14:42 »

3meter slang motsvarar ca 1 meter borr hål.
Kostnaden för brine vätska ökar dock till det 3 dubbla när man lägger slang och bonden vill nog ha en slant med.

Slangen i borrhålet är dubbel så det blir 1,5 gånger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2009, 10:29:38 »
Göran.w menar nog att 1m borrning motsvarar ungefär 3m jordslinga... 3ggr
Men slangåtgången blir då som du säger 1,5ggr
« Senast ändrad: 13 oktober 2009, 10:34:00 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2009, 11:01:16 »
Jag ger mig själv ett halvt rätt där.
Menade som sas 1 meter borra motsvarar ca 3 meter slang i marken.
Jag gjorde en tanke vurpa och glömde att slangen måste vara dubbel i hålet.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2009, 15:58:21 »
Så... det är varmare nere i ett brunnhål... Det känns mer övervägande i jakten på bästa resultat...

Lite bekymrad av att jag kan påverka mina två vattenbrunnar dock men...

Det kan inte bli strul med jordslangen då? de kan inte krångla? Eller är dom säkra i sig?


* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2009, 16:36:10 »
Nej, det är det inte men man kan ta ut högre effekt per meter borrhål än per meter jordslang. Berg leder värme bättre än jord, dessutom är det ju som sagt två slangar i borrhålet. Det gör att för en jordslang vill man inte ta ut mer än 10-15 Watt/meter medan ett borrhål kan belastas med 30-40 W/m i mellersta Sverige även om jag skulle vilja rekommendera att man försöker hålla sig nära den nedre gränsen. Finns det möjlighet att gräva ner slangen utan att förstöra trädgården blir det billigare och är likvärdigt ur funktionssynpunkt.

Visst kan det bli strul med en jordslang men det kan det bli med borrhål också. JAg fick min slang utbytt för att det hade blivit veck på den när den sänktes ner i borrhålet.

Problem man kan råka ut för är luftfickor i slangen om den ligger på varierande nivå och man inte har haft en tillräckligt kraftig pump vid fyllningen av slangen. Vassa stenar kan skada slangen. Men det är sällan det blir problem vad jag vet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2009, 16:59:28 »
har en Ã¥ker här intill, mycket sten i den sägs det. jag är orolig att krocka med dräneringar, eller att elverket tillslut fÃ¥r tummen ur och gräver ner den el-ledning som gÃ¥r snett över... osv osv... det känns utmanande, tänk om de plöjer marken nÃ¥gon dag, har iofs läst att de inte plöjer sÃ¥ djupt sÃ¥sett..  Känns som om det är massor som kan gÃ¥ fel..

grannen har dragit slang från hans hus och ner mot den stora damm som är vid gränsen mellan våra åkrar... Han valde slang av ekonomiska skäl... jag känner att det verkar bli ganska dyrt om jag ska behöva dra 3-4gånger så lång slang för kompensera effektförlusten...

Nu är min egna brunn en bra bit bort, den är riktigt bra och vill inte att den påverkas, sen har jag en liten mesig brunn på andra sidan utav mitt hus, den kanske är lite förnära då måntro... tänker på detta med att nytt borrhål kan påverka omgivningen..

Kan nog gräva ner hur mycket slang som helst såsett... känns stönigt ifall man säljer markerna dock, men och andra sidan ligger avloppsbrunnen i åkern också...

Jag bor precis under vänern, betraktas detta området som ett varmt och bra ställe?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2009, 18:51:54 »
Stenar är inget problem så länge det inte är jätte stenar.
Att dom skulle plöja av en slang behöver du inte vara orolig för alls för bonden plöjer max ner 30cm och en kollektor slang plöjs ner betydligt djupare.
El kablar läggs normalt på 60cm:s djup så där är det heller inga problem.
Jag vet inte exakt hur djupt dom kan plöja ner en kollektor slang men 1,5 meter bör inte vara några problem.
Ska du sälja markerna skriver man bara ett servitut så är det problemet ur världen det med.
Har du fått ungefär samma summa på borrhål och slang är det något som inte stämmer.
Att lägga 600meter slang kostar runt 30 000 inkl slang och brinne.
För dom pengarna får du runt 100 meter borrhål om man räknar med att du behöver 11 meter foder rör, sen tillkommer slangar och brinne vätska.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2009, 08:42:32 »
jag känner att det verkar bli ganska dyrt om jag ska behöva dra 3-4gånger så lång slang för kompensera effektförlusten...


Är inte med på resonemanget här. Slanglängden jämfört med borrhål blir ungefär 1,5 gånger. Däremot blir grävda längden 3 gånger borrhålsdjupet men det är billigt att gräva jämfört med att borra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2009, 09:01:27 »
Och i pengar kan man räkna med ungefär följande siffror...
600m jordvärme: 30.000:- då ingår grävning, slang och brine.
200m borrhål: 50.000-60.000:- det drar fort iväg om du har långt till berg.
Min granne hade 30m till berg så bara det blev en extrakostnad på 14.000:-.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2009, 09:47:49 »
så, sluteffekten blir den samma bara att jag behöver jävulskt mycket slang då... jag förlorar ingen effekt i sig?
jag vill ha effekt, jag vill ha billig drift.

slutnotan var ungefär den samma för 140meter borr eller 600meter slang, dock två olika pumpar..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!