Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel  (läst 14976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
 Den erfarenhet jag själv har är att värmekabel i trÃ¥get är ett mycket säkert sätt att fÃ¥ till en bra avrinning. Nu vet jag att Panasonic har en modifierad bottenplatta som antingen modifieras av generalagenten (SPE maskinerna) eller är fabriksmonterad (EKEB).

Har sett en tendens på en del maskiner med den modifierade bottenplattan att man i en del fall kan få kraftig isbildning. Nu undrar jag om forummedlemmar med denna typ av bottenplatta kan dela med sig av sina erfarenheter så att man skulle kunna få en mer rättvis bild av läget.

Är den modifierade bottenplattan ett problem ur avrinning- och isbildningssynpunkt ?

Tack på förhand

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2006, 21:36:16 »
Det enda jag sett är att det kan hänga nån liten istapp från tråget men det
ser inte ut som det skapar några problem. Inga kunder har hört av sig att
det strular på nån av dom olika 'exclusiva' modellerna.

BjörnK

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2006, 07:34:11 »
Jag har heller inte haft några problem. En del här på forumet menar att med större hål i botten tappar man effekt det har jag heller inte upplevt.
Tomas

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag har satt in värmekabel pÃ¥ maskiner som normalt inte fodrar en sÃ¥dan tex Sanyo, dessa har haft sex hÃ¥l i bottentrÃ¥get men har i Ã¥r frusit igen, dock utan nÃ¥gon rent mekanisk katastrof som följd utan problemet uppmärksammades i tid. 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2006, 00:47:34 »
Bosse-värmepumpsdoktor.
Du har:

115 inlägg Panasonic.
5 inlägg Nordic Air.
4 Inlägg Sanyo.

Du hyllar och hjälper till med Panasonic på heltid!  :D

Du kritiserar indirekt andra fabrikat.     :'(

Du är moderator.    :-\



« Senast ändrad: 11 mars 2006, 08:36:34 av Bosse-värmepumpsdo »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Bosse-värmepumpsdoktor.
Du har:

115 inlägg Panasonic.
5 inlägg Nordic Air.
4 Inlägg Sanyo.

Du hyllar och hjälper till med Panasonic på heltid!  :D

Du kritiserar indirekt andra fabrikat.     :'(

Du är moderator.    :-\





Jag jobbar idag med Panasonic till största delen och känner bäst till dessa, men även andra fabrikat kommer jag ofta i kontakt med, då mest ifråga om service och reparationer viket intresserar mig mer än rena montage. jag jobbar även med större värmepumpar inom industri och butiker.

Jag försöker att hjälpa till i forumsdelen Panasonic för den intresserar mig mest och jag hoppas att någon kan ha haft nytta av något tips!
och ibland behöver även en Moderator ställa frågor!
Jag hoppas verkligen att mina inlägg inte uppfattas som att jag gör reklam för Panasonic och jag upprepar därför ett tidigare inlägg som löd ungefär
" Köper man en inverter R-410A så köper man vad tekniken erbjuder i dag oavsett om den heter Panasonic eller Mitsubishi eller Fujitsu osv."
Möjligtvis är jag en Japansk infiltratör ;)

Jag får en del privata mess härifrån ang värmepumpsköp och försöker även då att inte föreslå något fabrikat eller handlare!

Jag skall givetvis försöka tänka ännu mer pÃ¥ hur det kan uppfattas om en Moderator pÃ¥ Forumet gör en stor mängd inlägg under en och samma forumsdel! om än lÃ¥ngsökt i mitt tycke sÃ¥ har ju i varje fall du uppfattat det som favoricering av panasonic och dÃ¥ kan ju även fler dela ditt tycke.  :'(

Tack för pÃ¥pekandet!     
 
Mvh/Bosse
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2006, 10:14:09 »
Bosse! Du gör ett jätte bra jobb som moderator. Dom flesta tycks faktiskt äga en panasonic pump. Ju fler som äger ett märke desto mer frågor ang det märket. ::)
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2006, 10:55:33 »
Hej Bosse, bara för att du är moderator ska du inte sluta tala om vad du tycker.

Nä för mig är en moderator  en som tar bort dumma inlägg som t.ex om  jag skulle skriva att gästen bara är bitter eller nÃ¥tt annat taskigt om honom.
Sen tycker jag att alla får ha vilken uppfattning dom vill och jag bedömer dom efter vad jag tycker om det dom skriver.

Fast jag antar att du väl redan märkt att man får inte tycka om Panasonic och man skall avguda Råd&Rön samt skriva in COP lite här och där för att passa in i gänget.

MVH
Messer

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2006, 00:54:38 »
Har en E9DKE som monterades upp i början av september -05 och har fungerat helt perfekt. På den finns ingen värmekabel installerad och det har varit nedåt - 16-17 grader kallt, och jag har inte märkt tillstymmelse till isbildning, Evakueringshålet är alltid rent och fritt från is, oavsett antal minusgrader. Däremot avser jag att installera en värmekabel (10 watt/m) inuti en isolerad slang för automatisk evakuering av avisningsvattnet till våren, det tycker jag att det kan vara värt.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Lbl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2006, 11:06:14 »
Hej
Bor vid västkusten och min CU-HE9SPK är nu mycket isig. De senaste dagarnas dimma vid minusgrader har gjort enheten mycket isig och vid avfrostning tinar bara en del. 50 % av elementeten på vänstersidan har ett tjockt istäcke när avfrostningen är klar. Hur styrs avfrostningen? Kan man förlänga tiden? Isberget under och istapparna som hänger ner får man väl leva med.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2006, 11:13:33 »
Har en E9 utan värmekabel sedan början på jan i år.
Har tittat till "hålet" ibland, och ibland har det vart igenfruset.

Numera har jag som vana att avfrosta bottenplattan med en hink varmvatten varje helg.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2006, 12:16:35 »
En L/V pump som jag installerat var med några hål i botten men utan värmekabel den hade tendens
att frysa igen så vi skar upp plåten under batteriet, hållet blev någon milimeter bredare än batteriet.
Fungerar kanon bra.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2006, 12:23:17 »
En L/V pump som jag installerat var med några hål i botten men utan värmekabel den hade tendens
att frysa igen så vi skar upp plåten under batteriet, hållet blev någon milimeter bredare än batteriet.
Fungerar kanon bra.

Tar den inte tjyvluft den vägen då, och tappar massor med effekt med ett sådant ingrepp?
Vitsen är väl att all luft skall passera batteriet.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2006, 13:32:40 »
Nej då, de är ingen risk.Är hålet skurett efter batteriet, så de inte glipar massa då kan de
suga tjuvluft. Fick iden efter ha monterat en CTC L/V pump, dom har öppet under batteriet
från fabrik.
Är de svårt att skära precis efter batteriet, för att slippa skada något kan man göra hålet
större och klippa till en plåt som du formpassar efter batteriet och fäster de över glipan,
fungerar lika bra.
Fördelen är ju att slippa dessa problem med värmekabel som håller några år.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenheter modifierad bottenplatta v.s värmekabel
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2006, 15:28:22 »
Lbl om du har problem med igenisning tycker jag att du ska kontakta din installatör han löser det kretskortet behöver troligen programeras om.Sen undrar jag varför inte nic 2 monterar en värmekabel istället för att hålla på med vattenhinkar de skulle iallafall jag göra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!