Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hällan
« skrivet: 19 juni 2006, 13:47:32 »

Hej
Jag har köpt en panasonic XE12DKE och undrar ifall någon har en adress där man hittar en bildbeskrivning på montage av värmekabeln i botten tråget?
Undrar även ifall isproblemen är större i norrland än i götataland tex. luftfuktighet, kylan mm.mm

Tack på förhand
Skrivet av: hällan
« skrivet: 19 juni 2006, 13:11:58 »

Hej alla pupmpfantaster
Jo nu är jag en i gänget men jag har en fråga? är det någon som har en adress där det finns en bildserie på exakt hur man monterar en värmekabel i tråget på min panasonic 12 xe någonting
Den erfarenhet jag själv har är att värmekabel i tråget är ett mycket säkert sätt att få till en bra avrinning. Nu vet jag att Panasonic har en modifierad bottenplatta som antingen modifieras av generalagenten (SPE maskinerna) eller är fabriksmonterad (EKEB).

Har sett en tendens på en del maskiner med den modifierade bottenplattan att man i en del fall kan få kraftig isbildning. Nu undrar jag om forummedlemmar med denna typ av bottenplatta kan dela med sig av sina erfarenheter så att man skulle kunna få en mer rättvis bild av läget.

Är den modifierade bottenplattan ett problem ur avrinning- och isbildningssynpunkt ?

Tack på förhand
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 14 juni 2006, 01:50:46 »

Först så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för denna feta off-topic "rant".

nordicold, v:a frölunda har en kontroll som vi använt till Mitsubishi större maskin och den hade någon typ av fotoceller...
Sweet, då har jag lite konkurans och ett "genomförbart" mål. Tittade på deras hemsida men hittade inte deras optiska manick.
Placeringen blir minst lika viktig som intrimmningen.

paxmax:
Utan att veta, men borde det inte finnas någon styrspänning för "fyrvägsventilen" som du kan använda dig av?
Jepp, logiskt sett så borde det vara ett elektriskt don. En fyrvägare jag såg på nordicold var styrd på 230V/50Hz.
Enda kruxet är att man måste "komma förbi" pumpens egen avfrostningscykel.

Moment 1: Fast pumpen vill avfrosta så vill jag kanske fortsätta en stund till.
Man måste då göra en liten "avledande manöver" och tvinga på ute-fläkten och förhindra omslag av fyrvägarn.
Fast, nackdelen är att värmeregleringen sätts ur spel, men ett par 5-10 minuter avfrostning ger väl inte så farligt hög värmetopp ifall det inte är ett litet rum förstås.

Moment 2: Avfrostning, pumpen anser dock att rumstemp är nådd, kompressorn går på sparlåga.. osv...

Ja ni ser.. det blir lite klurigt! Snart har man fanken byggt om hela kompressorstyrningen inkl temperaturavkänning osv...

Man kanske kan sätta en avgränsning runt att skippa vissa avfrostningscykler enbart, samt naturligtvis enbart värmeslinga "på" när avfrostning FAKTISKT sker.
Kanske ha avkänningen på två nivåer "acceptabelt att skippa avfrostning" samt "varning! hög nedisning!" paniklarm med lämpligt oljud och/eller oljus??
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 13 juni 2006, 23:49:43 »

paxmax:
Utan att veta, men borde det inte finnas någon styrspänning för "fyrvägsventilen" som du kan använda dig av?
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 13 juni 2006, 22:34:44 »

nordicold, v:a frölunda har en kontroll som vi använt till Mitsubishi större maskin och den hade någon typ av fotoceller...
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 13 juni 2006, 20:48:47 »

Jaha? Var då? Hur då? visa!!  :)
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 12 juni 2006, 19:38:16 »

det finns ju att köpa en avfrostningsregulator som "ser" frosten och avfrostar då.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 12 juni 2006, 17:47:06 »

Jag håller på att klura ut en lösning där två tempsensorer känner av när avfrostning pågår.
Då kan man värma precis då, plus kanske någon minut till så att vattnet skall rinna av och bort.

Sen vidare så önskar man en mer intelligent avfrostningsfunktion åsså. En som avfrostar enbart när det faktiskt behövs. Inge "tidsintervall kopplat till ute-temp" tjafs.

Det skulle behövas något som är mer trovärdigt.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 12 juni 2006, 15:14:59 »

Har en E9DKE med "gammal" typ av bottentråg. Vanlig värmekabel (75W fast effekt) är monterad i bottentråget. Markavloppsgaller till dagavlopp rakt under utrinningshålet. Stockholmsområdet. 

Det verkar som om kondensvattnet värms upp av värmekabeln och håller någon plusgrad när det droppar ner i markavloppet. Ingen istapp under pumpen ens när det var som kallast (-28). Isbildning i markavloppet endast efter de allara kallaste nätterna i vintras.

Snål som jag är, har jag satt en omkastare på pumpen, så att jag kan koppla bort värmekabeln när det är varmare än -5grader. Hade jag vetat det jag vet idag, så skulle jag monterat en självreglerande värmekabel(30W) som kan anpassa effekten efter omgivningstemperaturen.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 23 maj 2006, 17:52:14 »

Hehe, vilken uträkning Paxmax!!!!

Knappast varannan dag hörrö, det vart 2ggr denna stränga vinter, alltså totalt 67,2 öre för "värme i tråget".
En "vanlig" vinter behövs det troligtvis aldrig, i alla fall inte på mina breddgrader, i norr däremot skulle jag definitivt monterat en värmekabel.

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 23 maj 2006, 09:12:36 »

5 liter varmvatten i samband med att man tömmer ishinken någon gång ibland, det kan jag stå ut med.
Fast när jag tröttnar....då blir det värmekabel.
Hmm.. 5L varmvatten, vad kostar det?
Vatten 15kr/kubiken, 5L = 7.5 öre
Uppvärmning vatten, in-temp kranvatten 8ºC, ut-temp 55ºC, Tdelta = 47ºC
4Watt/sek per cm3 = 1ºC temp-ökning (under ungefär idealiska förhållande, inga förluster etc.).
47 * 4 = 188W/s för att höja 1cm3 kranvatten till 55ºC
5L = 5000cm3.... 5000 * 188 = 940000 W/s
940000 W/s = 940kW/s = ca 0,261kW/h

Ifall man antar 1kr per kW/h så blir det:

Varje 5L hink varmvatten kostar 33,6 öre (trodde ärligt talat det skulle vara lite mer...)
Hinkar du vatten varannan dag är det ju en bra affär!

16W elvärmeslinga kostar 38,4 öre att hålla igång per dygn.
10W dito kostar 24 öre per dygn.
Skrivet av: Genki
« skrivet: 27 mars 2006, 22:11:43 »


Har av viss orsak intresserat mig lite speciellt kring de två varianterna för att dränera bort kondensvattnet. Vintern har ju varit extrem i år här i Småland och så även i övriga landet. Vad jag kommit fram till efter en mängd iakttagelser och efter kontakt med en f.d. Panasonic installatör så verkar det som att det i år varit mångt fler maskiner som haft ett "vattenfall" av is från tråget ner till marken. Detta verkar vara läget för de maskiner som har en "passiv" avledning av kondensvattnet genom en luftspallt under kondensorn. De maskiner som har en mer "aktiv" uppvärmning och avrinning genom befintligt hål har inte haft samma problem. Mönstret jag tycker mig övertygas om i denna icke vetenskapliga undersökning är att en värmeslinga som är rätt monterad ger en mycket tillförlitlig funktion och hjälper till på ett aktivt sätt att säkerställa en god avfrostningsfunktion även vid extrema vinterförhållanden.

I övrigt så har jag en värmeslinge fråga till er som har lite montage erfarenhet:
A) Det finns s.k. självreglerande värmekablar. Hur bra fungerar dessa och vad är max resp min förbrukning/meter vid olika temperaturer ?
B) Behöver man en termostat för denna typ av kabel ?
C) Jag planerar att avleda mitt kondensvatten med en "vanlig" icke isolerad slang (innediameter 1,5 - 2,5 cm) på 4 m och då änvända en värmekabel lagd i slangen. Villen effekt är lämplig per meter och skulle en självreglerande kabel duga ?

Tack uppmärksamheten

Skrivet av: tolins
« skrivet: 23 mars 2006, 20:53:08 »

Jag har fattat att det är en sverigepump från kinnan du köpt isåfall behöver du ju bara prata med installatören så kommer dom och åtgärdar problemet
Skrivet av: Lbl
« skrivet: 23 mars 2006, 18:21:29 »


Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.

De är ju inte vanligt att de händer men de händer ju ibland.
Räcker att börjar bygga lite utanför elementet så går de inte bort via avfrostningar utan byggs
bara störe med tiden. Så utedelar är inte helt underhålsfria utan man får nog kolla till dom ibland.
Men går ute tempen upp på plus ett tag kan ju isen ramla bort själv, så de är ju inte alla gånger
man vet att de har varit is.

Tack för råden. Just nu är det mycket is över hela aggregatet. Har inte sett att det avfrostat de senaste 3-4 timmarna(kanske längre). Kan man manuellt tvinga fram en avisning?

Är kanske dags att reklamera den. Tog bort all is med värmepistol igår. Tråget var fullt av kärnis. Då var det bara 40% av totalt luftintag som var fritt direkt efter avisning. Idag 20 timmar senare har det redan byggt ett 1,5 cm tjockt islager.
Kollade på tillverkningsmåndad och det är 2005-08
Skrivet av: dragan
« skrivet: 22 mars 2006, 23:04:15 »

Ja, i maskinen, så att säga fläktkammaren där ska ju hålet följa kanten på elementet så de
inte glipar. På så vis suger den ju luften genom bateriet och inte hålet.
Sen bakanför elementet spelar de ju ingen roll hur de ser ut.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 22 mars 2006, 21:57:35 »

Till saken. Jag tycker att detta är ett intressant ämne. Elkabeln är ju en nödlösning hur man än ser det. Det är som att ta fram målarlådan och måla över mässlingsprickarna.  ;D

Om man skär upp botten längs batteriet borde ju avrinningen vara löst, men det borde inte vara bra att att det suger luft genom glipan. Hur löser man det ? Borde plåten framför ligga precis kant i kant mot batteriet ? Kanske med en liten lutning = droppnäsa. Kanske i plast ?

MVH/Gano
Skrivet av: Gano
« skrivet: 22 mars 2006, 21:44:48 »


Fast jag antar att du väl redan märkt att man får inte tycka om Panasonic och man skall avguda Råd&Rön samt skriva in COP lite här och där för att passa in i gänget.

MVH
Messer

Nej jag tycker det känns som om de flesta härinne "tycker om" Panasonic. Personligen trodde jag faktiskt att Bosse jobbade på Kinnan......

MVH/Gano
Skrivet av: Lbl
« skrivet: 22 mars 2006, 20:28:22 »


Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.

De är ju inte vanligt att de händer men de händer ju ibland.
Räcker att börjar bygga lite utanför elementet så går de inte bort via avfrostningar utan byggs
bara störe med tiden. Så utedelar är inte helt underhålsfria utan man får nog kolla till dom ibland.
Men går ute tempen upp på plus ett tag kan ju isen ramla bort själv, så de är ju inte alla gånger
man vet att de har varit is.

Tack för råden. Just nu är det mycket is över hela aggregatet. Har inte sett att det avfrostat de senaste 3-4 timmarna(kanske längre). Kan man manuellt tvinga fram en avisning?
Skrivet av: dragan
« skrivet: 22 mars 2006, 14:23:31 »


Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.

De är ju inte vanligt att de händer men de händer ju ibland.
Räcker att börjar bygga lite utanför elementet så går de inte bort via avfrostningar utan byggs
bara störe med tiden. Så utedelar är inte helt underhålsfria utan man får nog kolla till dom ibland.
Men går ute tempen upp på plus ett tag kan ju isen ramla bort själv, så de är ju inte alla gånger
man vet att de har varit is.
Skrivet av: Lbl
« skrivet: 22 mars 2006, 11:38:57 »

Hej
Bor vid västkusten och min CU-HE9SPK är nu mycket isig. De senaste dagarnas dimma vid minusgrader har gjort enheten mycket isig och vid avfrostning tinar bara en del. 50 % av elementeten på vänstersidan har ett tjockt istäcke när avfrostningen är klar. Hur styrs avfrostningen? Kan man förlänga tiden? Isberget under och istapparna som hänger ner får man väl leva med.

Har du kollat så du inte bara har ett istäcke som går längs med elementet, du har altså en lite spalt

mellan isen och elementet, så själva elementet igentligen är isfritt och isen ligger utanför.
Är de så kommer den inte att försvinna med längre avfrostningstid, då elementet som blir varmt under
avfrostning inte tar i isen. Måste tas bort manelt med typ varmvatten.

Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 20 mars 2006, 18:46:14 »

Lbl om du har problem med igenisning tycker jag att du ska kontakta din installatör han löser det kretskortet behöver troligen programeras om.Sen undrar jag varför inte nic 2 monterar en värmekabel istället för att hålla på med vattenhinkar de skulle iallafall jag göra

5 liter varmvatten i samband med att man tömmer ishinken någon gång ibland, det kan jag stå ut med.
Fast när jag tröttnar....då blir det värmekabel.
Skrivet av: dragan
« skrivet: 20 mars 2006, 18:33:26 »

Hej
Bor vid västkusten och min CU-HE9SPK är nu mycket isig. De senaste dagarnas dimma vid minusgrader har gjort enheten mycket isig och vid avfrostning tinar bara en del. 50 % av elementeten på vänstersidan har ett tjockt istäcke när avfrostningen är klar. Hur styrs avfrostningen? Kan man förlänga tiden? Isberget under och istapparna som hänger ner får man väl leva med.

Har du kollat så du inte bara har ett istäcke som går längs med elementet, du har altså en lite spalt
mellan isen och elementet, så själva elementet igentligen är isfritt och isen ligger utanför.
Är de så kommer den inte att försvinna med längre avfrostningstid, då elementet som blir varmt under
avfrostning inte tar i isen. Måste tas bort manelt med typ varmvatten.
Skrivet av: Lbl
« skrivet: 20 mars 2006, 18:17:27 »

Lbl om du har problem med igenisning tycker jag att du ska kontakta din installatör han löser det kretskortet behöver troligen programeras om.Sen undrar jag varför inte nic 2 monterar en värmekabel istället för att hålla på med vattenhinkar de skulle iallafall jag göra

Skall kolla några dagar till, men just nu är knappt 50 % av av luftintaget på vänstersidan isfritt efter avisningen. Ett par cm tjock is finns kvar på resten.  Avisningen upphör alltså innan isen är borta.  Har varit i drift sedan 3 november 2005 så det borde väl vara den nya versionen av kreskortet, men kanske behövs justering ändå med hänsyn till det fuktiga klimatet. Tacksam för info.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 20 mars 2006, 15:28:22 »

Lbl om du har problem med igenisning tycker jag att du ska kontakta din installatör han löser det kretskortet behöver troligen programeras om.Sen undrar jag varför inte nic 2 monterar en värmekabel istället för att hålla på med vattenhinkar de skulle iallafall jag göra
Skrivet av: dragan
« skrivet: 20 mars 2006, 13:32:40 »

Nej då, de är ingen risk.Är hålet skurett efter batteriet, så de inte glipar massa då kan de
suga tjuvluft. Fick iden efter ha monterat en CTC L/V pump, dom har öppet under batteriet
från fabrik.
Är de svårt att skära precis efter batteriet, för att slippa skada något kan man göra hålet
större och klippa till en plåt som du formpassar efter batteriet och fäster de över glipan,
fungerar lika bra.
Fördelen är ju att slippa dessa problem med värmekabel som håller några år.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 20 mars 2006, 12:23:17 »

En L/V pump som jag installerat var med några hål i botten men utan värmekabel den hade tendens
att frysa igen så vi skar upp plåten under batteriet, hållet blev någon milimeter bredare än batteriet.
Fungerar kanon bra.

Tar den inte tjyvluft den vägen då, och tappar massor med effekt med ett sådant ingrepp?
Vitsen är väl att all luft skall passera batteriet.
Skrivet av: dragan
« skrivet: 20 mars 2006, 12:16:35 »

En L/V pump som jag installerat var med några hål i botten men utan värmekabel den hade tendens
att frysa igen så vi skar upp plåten under batteriet, hållet blev någon milimeter bredare än batteriet.
Fungerar kanon bra.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 20 mars 2006, 11:13:33 »

Har en E9 utan värmekabel sedan början på jan i år.
Har tittat till "hålet" ibland, och ibland har det vart igenfruset.

Numera har jag som vana att avfrosta bottenplattan med en hink varmvatten varje helg.
Skrivet av: Lbl
« skrivet: 20 mars 2006, 11:06:14 »

Hej
Bor vid västkusten och min CU-HE9SPK är nu mycket isig. De senaste dagarnas dimma vid minusgrader har gjort enheten mycket isig och vid avfrostning tinar bara en del. 50 % av elementeten på vänstersidan har ett tjockt istäcke när avfrostningen är klar. Hur styrs avfrostningen? Kan man förlänga tiden? Isberget under och istapparna som hänger ner får man väl leva med.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 20 mars 2006, 00:54:38 »

Har en E9DKE som monterades upp i början av september -05 och har fungerat helt perfekt. På den finns ingen värmekabel installerad och det har varit nedåt - 16-17 grader kallt, och jag har inte märkt tillstymmelse till isbildning, Evakueringshålet är alltid rent och fritt från is, oavsett antal minusgrader. Däremot avser jag att installera en värmekabel (10 watt/m) inuti en isolerad slang för automatisk evakuering av avisningsvattnet till våren, det tycker jag att det kan vara värt.
Skrivet av: messer
« skrivet: 11 mars 2006, 10:55:33 »

Hej Bosse, bara för att du är moderator ska du inte sluta tala om vad du tycker.

Nä för mig är en moderator  en som tar bort dumma inlägg som t.ex om  jag skulle skriva att gästen bara är bitter eller nått annat taskigt om honom.
Sen tycker jag att alla får ha vilken uppfattning dom vill och jag bedömer dom efter vad jag tycker om det dom skriver.

Fast jag antar att du väl redan märkt att man får inte tycka om Panasonic och man skall avguda Råd&Rön samt skriva in COP lite här och där för att passa in i gänget.

MVH
Messer
Skrivet av: teery
« skrivet: 11 mars 2006, 10:14:09 »

Bosse! Du gör ett jätte bra jobb som moderator. Dom flesta tycks faktiskt äga en panasonic pump. Ju fler som äger ett märke desto mer frågor ang det märket. ::)
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 11 mars 2006, 08:36:52 »

Bosse-värmepumpsdoktor.
Du har:

115 inlägg Panasonic.
5 inlägg Nordic Air.
4 Inlägg Sanyo.

Du hyllar och hjälper till med Panasonic på heltid!  :D

Du kritiserar indirekt andra fabrikat.     :'(

Du är moderator.    :-\





Jag jobbar idag med Panasonic till största delen och känner bäst till dessa, men även andra fabrikat kommer jag ofta i kontakt med, då mest ifråga om service och reparationer viket intresserar mig mer än rena montage. jag jobbar även med större värmepumpar inom industri och butiker.

Jag försöker att hjälpa till i forumsdelen Panasonic för den intresserar mig mest och jag hoppas att någon kan ha haft nytta av något tips!
och ibland behöver även en Moderator ställa frågor!
Jag hoppas verkligen att mina inlägg inte uppfattas som att jag gör reklam för Panasonic och jag upprepar därför ett tidigare inlägg som löd ungefär
" Köper man en inverter R-410A så köper man vad tekniken erbjuder i dag oavsett om den heter Panasonic eller Mitsubishi eller Fujitsu osv."
Möjligtvis är jag en Japansk infiltratör ;)

Jag får en del privata mess härifrån ang värmepumpsköp och försöker även då att inte föreslå något fabrikat eller handlare!

Jag skall givetvis försöka tänka ännu mer på hur det kan uppfattas om en Moderator på Forumet gör en stor mängd inlägg under en och samma forumsdel! om än långsökt i mitt tycke så har ju i varje fall du uppfattat det som favoricering av panasonic och då kan ju även fler dela ditt tycke.  :'(

Tack för påpekandet!     
 
Mvh/Bosse
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 11 mars 2006, 00:47:34 »

Bosse-värmepumpsdoktor.
Du har:

115 inlägg Panasonic.
5 inlägg Nordic Air.
4 Inlägg Sanyo.

Du hyllar och hjälper till med Panasonic på heltid!  :D

Du kritiserar indirekt andra fabrikat.     :'(

Du är moderator.    :-\



Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 10 mars 2006, 21:07:16 »

Jag har satt in värmekabel på maskiner som normalt inte fodrar en sådan tex Sanyo, dessa har haft sex hål i bottentråget men har i år frusit igen, dock utan någon rent mekanisk katastrof som följd utan problemet uppmärksammades i tid. 
Skrivet av: tolins
« skrivet: 09 mars 2006, 07:34:11 »

Jag har heller inte haft några problem. En del här på forumet menar att med större hål i botten tappar man effekt det har jag heller inte upplevt.
Tomas
Skrivet av: Guest
« skrivet: 08 mars 2006, 21:36:16 »

Det enda jag sett är att det kan hänga nån liten istapp från tråget men det
ser inte ut som det skapar några problem. Inga kunder har hört av sig att
det strular på nån av dom olika 'exclusiva' modellerna.

BjörnK
Skrivet av: Genki
« skrivet: 08 mars 2006, 21:24:49 »

 Den erfarenhet jag själv har är att värmekabel i tråget är ett mycket säkert sätt att få till en bra avrinning. Nu vet jag att Panasonic har en modifierad bottenplatta som antingen modifieras av generalagenten (SPE maskinerna) eller är fabriksmonterad (EKEB).

Har sett en tendens på en del maskiner med den modifierade bottenplattan att man i en del fall kan få kraftig isbildning. Nu undrar jag om forummedlemmar med denna typ av bottenplatta kan dela med sig av sina erfarenheter så att man skulle kunna få en mer rättvis bild av läget.

Är den modifierade bottenplattan ett problem ur avrinning- och isbildningssynpunkt ?

Tack på förhand

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!