Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla  (läst 4747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Kyla
« skrivet: 30 januari 2006, 21:23:33 »
Finns det nån möjlighet att få ut kyla ur en frånluftsvärmepump för att tex. kyla ett sovrum sommartid? Luften som kommer ut borde väl vara kall? Nån som har experimenterat?
Jag är i färd att byta ut min gamla trasiga Elektrostandard Aques 380 och tittar efter alternativ, vore trevligt med lite kyleffekt också.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyla
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 08:01:03 »
Finns det nån möjlighet att få ut kyla ur en frånluftsvärmepump för att tex. kyla ett sovrum sommartid? Luften som kommer ut borde väl vara kall? Nån som har experimenterat?
Jag är i färd att byta ut min gamla trasiga Elektrostandard Aques 380 och tittar efter alternativ, vore trevligt med lite kyleffekt också.

Jag skulle inte Ã¥teranvända utgÃ¥ende luft dÃ¥ relativa luftfuktigheten torde vara hög samt att luften kommer frÃ¥n WC och andra vÃ¥tutrymmen.  ::)

Möjligen kan du kyla ingÃ¥ende luft med utgÃ¥ende med en luftvärmeväxlare och köra VP:n hela tiden pÃ¥ sommaren, annars fÃ¥r du bara kyla dÃ¥ du tappar varmvatten.  :P

Med andra ord, vanlig luftkonditionering är billigare och enklare.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Kyla
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2006, 14:30:04 »
Tack för ditt svar. låter inte som nån bra idé alltså. Finns det nåt annat sätt att få någorlunda billig kyla på sommaren än bergvärme? Behöver ha det i minst 3 sovrum.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kyla
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2006, 09:36:25 »
Jag har samma problem.  Mitt nybyggda hus behöver ventilation, varmvatten och hus värme men även kyla.  Jag hittade ett frÃ¥nlufts och till lufts värme pump i Danmark som även ger kyla.  Det är utav märket Nilan och modelen VP 18 C EK.  Kolla in  http://www.nilan.dk/p115.asp

finns även i Sverige  http://nilanvillavarme.se/

Bra eller dålig? Vet ej.

Exipnos

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Kyla
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2006, 10:40:19 »
Tack för ditt svar. låter inte som nån bra idé alltså. Finns det nåt annat sätt att få någorlunda billig kyla på sommaren än bergvärme? Behöver ha det i minst 3 sovrum.
Sätt in en luft/luft vp du får då en bra kombination där du får uppvärmt av vp:en på vintern med stöd av din frånlufts vp... samt kyla på sommaren... Frånluften gör varmvatten hela tiden..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Kyla
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2006, 22:38:56 »

Sätt in en luft/luft vp du får då en bra kombination där du får uppvärmt av vp:en på vintern med stöd av din frånlufts vp... samt kyla på sommaren... Frånluften gör varmvatten hela tiden..

Jo tanken har slagit mig, kanske inte nån ide att krångla med en massa dyra speciallösningar.
Kruxet är att jag vill ha kallt i sovrummen så jag kan inte använda den för värme på vintern. Kanske köpa flera de börjar bli billiga nu.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kyla
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2006, 21:40:40 »
I somras provade jag att "vända" min comfortzone för att kyla huset med. Den extra värmen la jag i garagegolvet. Trots detta lyckades jag inte att få ner temperaturen mer än kanske 3-4 grader i huset och vad är var vitsen med det då temperaturen ändå var runt 27-30 garader kanske. jag provade under ett par dagar,men sedan så brydde jag mig inte mer om det. Det behövs en kraftigare kylanläggning för vårat hus om det skulle fungera.....
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Kyla
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 22:07:55 »
Var väl vad jag misstänkte med, får nog köra med min portabla ett tag till, fast den låter så mycket så den går inte att använda när man ska sova.
Nilan kanske kunde va nåt men då producerar den sakert för lite värme, eller nåt.
Är du nöjd med din Comfortzone annars,Abuquir?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kyla
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2006, 22:19:52 »
Ja, jag är mycket nöjd med den. Jag är glad att jag inte satsade på bergvärme. Vi har ca 15000 kw/ år inklusive hushållsel och det går en himla massa hushålls el. 270 m2 hus.
Bilder finns på min hemsida.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kyla
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2006, 00:40:11 »
Bsba - Vet ej om Nilan producerar tillräckligt med värme.  När kyl funktionen är igÃ¥ng sÃ¥ fÃ¥r du massor med grattis varmt vatten (säger firman).  Nilan har stora företag typ McDonalds som kunder och de verkar kunna ventilation och kyla ganska bra. Jag har dock ingen erfarenhet och vet ej hur bra kvalitet de har. 

Abuquir - Jag ser att du har ett 270m2 stort hus. Hur har du fixat med ventilationen? Kör du allt genom CE50? 

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kyla
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2006, 09:08:31 »
Jag kör allt genom CE 50:n. Fläktläge 5 för att klara luftutbytet i huset.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!