Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enklast möjliga: VP kopplad till gammal panna utan ack. tank  (läst 3442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Min far är en inbiten ved-eldare som inte kan tänka sig att skiljas från sin kombipanna från 60-talet. Dock så börjar åren ta ut sin rätt och han har erkänt att de skulle vara skönt att kunna elda lite mindre. Så nu letar jag efter något enkelt system till honom.

Förutsättningarna är: Hus byggt pÃ¥ 30-talet. ca 120 kvm 2 plan + källare,  Massiva träväggar  men inte mycket isolering att tala om.  LÃ¥gtemp-system med rejäla radiatorer. Cirkulationspumpen har inte fungerat pÃ¥ 20 Ã¥r men det funkar fint ändÃ¥. Inget tryckkärl, och som jag förstÃ¥tt det; enbart ett rör pÃ¥ vinden som leder vatten ut pÃ¥ utsidan huset om nivÃ¥n är för hög i radiatorkretsen. En kombi-panna för olja/ved med inbyggd tappvattenberedning. Manuell shunt.

Jag vill hitta ett system som vi enkelt kan koppla in tillsammans med en genomgång av radiatorkretsen (dvs, tryckkärl och en ny cirk.pump). Sedan skall systemet funka utan eldning på sommaren, och tillsammans med eldning på vintern. Enkelheten är överordnat maximal COP. Och slutgiltigen gärna begagnat. Har kollat på en begagnad CTC ecoair 115 men den är lite för stor för huset, och lite väl lågt COP vad jag kan se. Vilka liknande system finns för lite mindre hus?

Antar att att en VVB behövs på sommaren om tappvattnet skall värmas via pannan. Alternativt en lite större vvb som sköter varmvattnet helt på sommaren, går inte så mycket varmt vatten med två i hushållet.



Själv har jag enbart bergvärmepump och är väldigt nöjd med det.
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
CTC är inget dåligt alternativ, de är prisvärda även om ni skulle titta på en ny pump.
Koppla in den i serie med returen från radiatorerna, innan pannan, och sätt in en liten elberedare efter pannan, då får ni förvärmt vatten (i pannan) som fyller den lilla elberedaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
CTC verkar vara det som passar bäst ja. En stor frÃ¥ga dock, när man har en pump som har vatten i utedelen, kan man pÃ¥ nÃ¥got sätt lÃ¥ta den stÃ¥ stilla när det är 15-20 grader kallt? Att köra ut värmt vatten med cirkpump frÃ¥n pannan är ju att elda för krÃ¥korna.  Att lägga värmekabel runt vattenrören pÃ¥ utsidan hjälper ju där men inte för vattnet som är inne i själva utedelen, sÃ¥ sista alternativet, att köra in glykol (miljöglykol?) i radiatorslingan, funkar de?

Eller finns det något annat sätt? Det är förvisso inte många dagar per år som det är så kallt i Bohuslän, men när de väl är det så brukar de eldas för fullt.

Att ha en motsvarande värmepump men med en liten värmeväxlare på insidan och gas i utedel/rören vore ju bättre av den anledningen, utan att ha en stor ack-tank som den jobbar mot. Finns det sånna system?

Tack på förhand för tips o tankar.
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Frysrisk finns bara om det blir strömavbrott, i övrigt är energiförlusterna små, men man måste förstås isolera rören.
Har han kört utan cirkpump de senaste åren så lär det bli en viss självcirkulation även vid strömavbrott.
Att elda med ved rent generellt är att elda för kråkorna, det är oftast lika billigt eller billigare att helt värma med värmepump.
Räkna på ett lån för gubben, vad det kostar med ränta och amortering/år, och vad driftskostnaderna skulle bli, så ser ni att det troligen inte kostar så mycket att konvertera helt från veden.
Nu vet jag ju inte hur gammal din far år, men min erfarenhet är att arbetsförmågan avtar ganska fort sedan de väl börjat erkänna att det är jobbigt att hålla på, så att lägga ut några tiotusen på en halvdan lösning nu kanske inte är bästa lösningen för de närmaste 10 åren?

Det jag är lite osäker på är vad som händer med värmepumpen om returtempen (det som går in i värmepumpen) skulle bli för hög.
Har för mig att jag läst någonstans att en värmepump kan lösa ut om vattnet i värmeväxlaren blir FÖR varmt, kolla upp det om du kan.
I så fall måste han ju elda lite försiktigt (fast om han handshuntar när han eldar skall det ju inte bli ett problem)
Vid värmepumpsdrift skall en rumsgivare starta/stoppa värmepumpen, och shunten skall vara fullt öppen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att köra ut värmt vatten med cirkpump från pannan är ju att elda för kråkorna.

Utedelen är ju isolerad, så det är inte mycket kyleffekt att tala om. När min VP stannar för att det är för kallt ute (~ -17 eller kallare) så 'drar' den ungefär 80-100W plus drivströmmen till cirkpumpen. Det blir ca 100kWh om den skulle stå still en hel månad med -20 grader i sträck...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min far är en inbiten ved-eldare som inte kan tänka sig att skiljas från sin kombipanna från 60-talet. Dock så börjar åren ta ut sin rätt och han har erkänt att de skulle vara skönt att kunna elda lite mindre. Så nu letar jag efter något enkelt system till honom.

Förutsättningarna är: Hus byggt pÃ¥ 30-talet. ca 120 kvm 2 plan + källare,  Massiva träväggar  men inte mycket isolering att tala om.  LÃ¥gtemp-system med rejäla radiatorer. Cirkulationspumpen har inte fungerat pÃ¥ 20 Ã¥r men det funkar fint ändÃ¥. Inget tryckkärl, och som jag förstÃ¥tt det; enbart ett rör pÃ¥ vinden som leder vatten ut pÃ¥ utsidan huset om nivÃ¥n är för hög i radiatorkretsen. En kombi-panna för olja/ved med inbyggd tappvattenberedning. Manuell shunt.

Jag vill hitta ett system som vi enkelt kan koppla in tillsammans med en genomgång av radiatorkretsen (dvs, tryckkärl och en ny cirk.pump). Sedan skall systemet funka utan eldning på sommaren, och tillsammans med eldning på vintern. Enkelheten är överordnat maximal COP. Och slutgiltigen gärna begagnat. Har kollat på en begagnad CTC ecoair 115 men den är lite för stor för huset, och lite väl lågt COP vad jag kan se. Vilka liknande system finns för lite mindre hus?

Antar att att en VVB behövs på sommaren om tappvattnet skall värmas via pannan. Alternativt en lite större vvb som sköter varmvattnet helt på sommaren, går inte så mycket varmt vatten med två i hushållet.

Vad är det för en panna?
Om den har hyfsad vattenvolym är det enklaste att docka en LVVP direkt mot pannan med fast kondensering.
Detta ger både varmvatten på sommaren och gör det enkelt att vedelda på vintern.
Den kommer larma på hög retur när man eldar på vintern, men detta är normalt inget som skadar utedelen.

Denna dockningsprincipen ger lite vägledning om vad som krävs, man kan se panna + VVB-tank som en integrerad del om det är en panna med hyfsat stor vattenvolym.
http://www.nibe.se/nibedocuments/12927/M10561-4.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har på detta sätt.....med enbart utedel.

Enkelt......och fungerar.

Låt gubben f nå´t liknande. Om fem år, kan han få en innedel......och slippa elda.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Blir lite att fundera på de här, de har inte varit några kostnader för uppvärmning förutom bensin/olja till motorsågen och tre avverkade billiga vedklyvar under de tre senaste 25 åren, så vad vi än installerar så blir det en stor kostnadsökning. Annars vore pellets givetvis intressant men de är inte gratis heller. Och de blev nyss tvingade av kommunen att installera ett avloppsreningsverk till en ganska rejäl kostnad. Därav försöka hitta något billigt nu som funkar i några år.

Funderar lite på en vanlig luft/luft och så får han elda när den inte räcker + en mindre VVB kopplad efter pannan så att det finns lite varmvatten på morgonen. Detta borde vara det billigaste för stunden? Fram tills det blir en "riktig" anläggning typ Mitsubishi Ecodan.
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Detta kan ju dock vara intressant. Någon som vet något om dessa maskiner? Tror det är rätt maskiner på bild 2 och 3

https://www.netauktion.se/auction/product/luftvatten-varmepumpspaket-11kw-11/
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Detta kan ju dock vara intressant. Någon som vet något om dessa maskiner? Tror det är rätt maskiner på bild 2 och 3

https://www.netauktion.se/auction/product/luftvatten-varmepumpspaket-11kw-11/
Det rör sig om Amitimes värmepumpar, den på den undre bilden är brandad som EnergySave. Är en helt ok kinapump, i synnerhet om du får den till ett fördelaktigt pris. Har själv en likadan 11kW. Nåt effektmonster vid sträng kyla är det ju inte och gränssnittet för styrningen är inget att hurra för men tycker själv att den i övrigt gör ett bra jobb vad gäller att producera värme. Värmer 145m2 i SKärgårdshavet, gick väl ca 30h 3kW tillskott under förra vintern, i praktiken under 2 dagar då tempen gick under -23C.

Den har snabbkopplingar så kan i praktiken installeras utan kylmontör, lagligt är det givetvis inte om man gör det som lekman.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Dom där billiga kinamodellerna brukar sällan vara särskilt bra när det är kallt. Men om han inte har några problem att elda större delen av vintern så kan det vara ett billigt tillfälligt alternativ.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Det rör sig om Amitimes värmepumpar, den på den undre bilden är brandad som EnergySave. Är en helt ok kinapump, i synnerhet om du får den till ett fördelaktigt pris. Har själv en likadan 11kW. Nåt effektmonster vid sträng kyla är det ju inte och gränssnittet för styrningen är inget att hurra för men tycker själv att den i övrigt gör ett bra jobb vad gäller att producera värme. Värmer 145m2 i SKärgårdshavet, gick väl ca 30h 3kW tillskott under förra vintern, i praktiken under 2 dagar då tempen gick under -23C.

Den har snabbkopplingar så kan i praktiken installeras utan kylmontör, lagligt är det givetvis inte om man gör det som lekman.

Vad är det verkliga priset för den här ungefär? För det priset som står som normalt på auktionssidan så får man ju en Mitsubishi med tank.
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Vad är det verkliga priset för den här ungefär? För det priset som står som normalt på auktionssidan så får man ju en Mitsubishi med tank.
AWH modellen på 11kW kostade (vad jag minns) motsvarande ca 25000 sek i partihandeln när jag köpte, var då yttre+inre enhet samt anslutningskit, dvs rör och kabel mellan enheterna. Vad den kostar i Sverige vågar jag inte säga men kan knappast tänka mig att den skulle vara dyrare där i partihandeln än här på finska marknaden. Är ju dock dryga två år sen jag köpte min.

Vad AWT modellen kostar vet jag inte, vi har inte installerat nån sån så har aldrig begärt pris på den. Nog är den säkert en del dyrare då varmvattenberedaren ingår.

På det hela taget tycker jag pumpen har ett ok förhållande på pris och prestanda.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!