Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verklig uteffekt E9EKEB? (E9-SPP "Prima Scroll")  (läst 1432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Verklig uteffekt E9EKEB? (E9-SPP "Prima Scroll")
« skrivet: 29 mars 2007, 07:56:32 »
Det är lite lustigt tycker jag att Panasonic säljer E9EKEB som en "5,4kW" värmepump.
Kikar man i datablad så menar det på att den har 5,4kW kapacitet.

Kikar man i SP's testprotokoll däremot så lyckdes dom inte klämma ur mer än 3,8kW Sc:,h
Så?? När kommer det 5,4kW ur den?
Luktar lite falsk marknadsföring.
Det känns som maskinen har en "spärr" emot högre uteffekt vid varmare väderlek (för att hålla kondenseringstryck i schack?).

Det är inte fel, behöver man den effekten vid den varma temperaturen så har man nog fel slags hus, MEN:
Då bör man förklara det, inte dölja det bakom falska effektangivelser som inte kommer ur maskinen!
Jag tycker att gängse standard för effektangivelse är max uteffekt konternuerligt vid +7ute/+20inne. Mig veterligen så stämmer det på i princip alla andra pumpar.

Kanske man kan få ut 5,4kW vid "powerful"-läget? (om den har det?) Då tycker jag det bör anges, att detta är en momentan grej.

Nå'n som vet bättre?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Verklig uteffekt E9EKEB? (E9-SPP "Prima Scroll")
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2007, 10:42:05 »
Jo ..jag håller med om ett det verkar tveksamt.
det finns väl två vitsar med en inverter, en är väl att man kan bibehålla max uteffekten inom ett större tempratur-spann ute ! dvs att vid lägre upptagen effekt i förångaren så kompenseras detta med högre tillförd effekt med kompressor, och vise versa.
detta ska ju ge en kontinuerlig uteffekt inom det spannet invertern reglerar !
dvs. 5,4kw.
sen kan den givetvis reglera ner också, när den uppnåt önskad tempratur.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!