Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skall man behöva frysa i vinter ??  (läst 4109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Skall man behöva frysa i vinter ??
« skrivet: 18 september 2010, 19:09:33 »
Så allvarligt ska det nog inte behöva bli. Men spliten min har larmat om att värmepumpen är avstängd.
Felkod 0 ???? Hittar ej den i Nibes larmlista.
Går för tillfället på eltillskott. Då pumpen tycks vilja strula.
Installatören var här igår (torsdag) trodde att han fick den att leva genom att återstarta den. Men tji fick han/vi.
Nu är nån av Nibes ombud på gång att undersöka det hela. De/dom hade aldrig hört talas om detta problem om detta förut. Jag blir ej förvånad (se tidigare spörsmål)  fiR:

Fortsättning följer......

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #1 skrivet: 18 september 2010, 19:15:37 »
Min gissning är att styrkortet har pajat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #2 skrivet: 22 september 2010, 21:09:28 »
Tyke - hur går det?
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #3 skrivet: 22 september 2010, 21:22:48 »
i Utedelen sitter en säkring i en plasthållare...kolla denna.
den sitter i ovankant inne i pumpen....på en kabel mellan de två korten.
glöm inte att bryta spänningen först...det kittlar så förbannat när man går imot kortet annars  ???
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #4 skrivet: 22 september 2010, 21:45:28 »
Tack för undringen plus förslag.  *vinkar*
Nibe skall skicka någon för felkoll.
Installatören min "Jimmy" hittade ej något fel.
Min Split var hans första så han är väl inte helt insatt på den.
Å andra sidan så verkar ej heller Nibe har stenkoll på sylarna.

Hade fått felkod " 0 "som varken Jimmy eller jag eller Nibe har hört talas om.

Fortsättning följer. Jag försöker ge er fortlöpande info. Hoppas Nibes folk dyker upp innan  tomte::.

Vill här tacka Jonas B återigen för ett mastodontarbete. TACK  *vinkar*.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #5 skrivet: 23 september 2010, 00:11:32 »
Det har altså förflutit nästan en vecka, och Nibe har ännu inte lyckas få dit en kompetent
person som kan börja felsöka, detta under September då det inte borde vara högtryck  huvuddunk.
Hur svårt kan det vara, på mitt jobb hade vi gått till personen som hade konstruerat
programvaran och frågat under vilka förutsättningar som den spottade ut sig 0 som
felkod. Hade det handlat om vårt företag (som inte alls är inom denna branch) hade vi haft
denna info inom 24 timmar (och jag jobbar inte på ett fåmans företag där alla känner alla,
utan ett företag som engagerar 100.000 anställda i 130 länder).
 
Mer och mer (i praktiken det mesta) pekar mot att Nibe har stora svårigheter med deras supportkedja,
och att kunnskap om styrsystemkonstruktionen saknas inhouse :-X

MVH/Jonas

Ps. Tyke - försök få ut så mycket info. som möjligt om vad detta problem verkligen betyder
och innebär, det är av stort värde för Nibe Split's erfarenhetsdatabas.  *vinkar* Ds.
« Senast ändrad: 23 september 2010, 00:22:29 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #6 skrivet: 23 september 2010, 17:31:56 »
Fick besked idag att de kommer på tis den 28'e.
För att utföra en felsökning.  b00k Sc:,h

Fortsättning följer....

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #7 skrivet: 23 september 2010, 19:12:19 »
Lycka till! Hoppas de fixar det på tisdag!
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #8 skrivet: 25 september 2010, 20:55:20 »
Låter inte tryggt.

Vad händer om inte patron hade kunnat vakna och det varit vinter.

Om dem inte kan fixa felet snabbt borde dem skicka dit en ny pump och ersätta installationskostnaden.


Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #9 skrivet: 25 september 2010, 21:41:09 »
Som sagt tur att det ej är - vinter än.

Har som snabbast tittat till elmätaren, inser hur mkt nytta pumpen gör när den funkar. 

Förbrukningen har ökat ngt grymt nu när inte pumpen värmer vv.  fiR: huvuddunk

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad a99vilpi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #10 skrivet: 27 september 2010, 12:02:05 »
Hej

Var står det felkod 0.
Blinkar den i meny 1.0 eller är det i larmloggen du tittar?

/ Vilpi

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #11 skrivet: 27 september 2010, 17:02:47 »
Larmloggen !

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad a99vilpi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #12 skrivet: 28 september 2010, 10:53:45 »
Hej igen.

Felkod 0 visas i larmloggen när larmloggen rensas.
Har du några intressanta värden sparade i loggen?

Har du någon info från värmepumpen under meny 5?
Om inte så fungerar inte kommunikationen med utedelen.

Har den aldrig fungerat (vet ej när du installerade pumpen) beror det förmodligen på att kommunikationstrådarna är felkopplade.
Annars är det ju inte helt ovanligt med kommunikationsfel relaterade till åska.

/ vilpi

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man behöva frysa i vinter ??
« Svar #13 skrivet: 28 september 2010, 18:03:13 »
Hej splitägare.
Ordningen återställd hoppas jag. Utedelen snurrar på efter att service firman var här.
Tyvärr har jag inte mkt info att komma med. Killen som var här var nog duktig på nibes grejor.
Även om han aldrig stött på detta fenomen förut. Enligt honom såg alla värden bra ut i burken "innedelen"
 Vad jag vet & vad han sa gjorde han inget speciellt. Nämnde att det uppkomna ev ? kunde bero på något fel på styrkortet. Som Carl N tidigare påpekat. *vinkar*

Blir väl lagom att nästa gång det brakar så är det -20 ºC å långhelg då kanske man bara behöver vänta en månad för hjälp  huvuddunk fiR:.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 624
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!