Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Genomföring kollektor i vägg?  (läst 8445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bate

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • göra och göra om.....
Genomföring kollektor i vägg?
« skrivet: 06 april 2006, 07:36:38 »
Hej.
Skall dra in kollektorslangen genom väggen, vad är lämpligt att täta med?
Funkar det med vanligt fogskum eller finns det nåt annat bra medel.
ngn som vet?????
tack på förhand
mvh Niclas
Nibe 1230/8 2*300 m kollektor inst. själv 060510

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2006, 10:48:25 »
Fogskum fungerar utmärkt, men sätt in plaströr först som du drar slangarna genom.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2006, 16:08:56 »
Och i vilken springa skall fogskummet in?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2006, 17:31:15 »
i röret,  slangen, lÃ¥t det vara nÃ¥gra cm pÃ¥ varje sida om slangen röret ska skydda slangen mot skavning mot ev vassa föremÃ¥l i väggen om det skulle röra sig lite, ev. kan du fästa röret mot väggen med fogskum ocksÃ¥ men det beror ju pÃ¥ vad det är föt sorts vägg.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2006, 17:36:25 »
För 10 år sedan drog man in kollektorslangen i princip fram till VP:n. Om jag minns rätt läste jag för en tid sedan att man inte får dra in slangen inomhus utan skall använda kopparrör (28 mm) ut genom väggen och först utomhus skarva på slangen. Orsaken skulle vara brandrisk och att den sprit-vattenfyllda slangen då kan smälta. Vet någon hur det förhåller sig?
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #5 skrivet: 06 april 2006, 18:38:09 »
Har hört samma sak.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #6 skrivet: 06 april 2006, 19:04:38 »
Ja, så är det. Men sedan godtar man att man har ett plastkärl vid värmepumpen så jag vet inte om man ska ta det så allvarligt. dock blir det en snyggare inst. med kopparrör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #7 skrivet: 07 april 2006, 19:02:26 »
Blir inte klok på vilket som är det rätta utifrån era spekulationer.
Jag står i begrepp att gräva och lägga slang.
I mitt tillstånd från kommunen står det att om man måste skarva så skall det ske genom svetsning. Sätter man övergången mellan koppar och slang utanför vägg så får man ju en skarv ute som man inte har kontroll över såvida man inte gör en brunn intill väggen.
Är det inte bättre att gå in ca 20 cm innanför vägg och där byta koppar ?
Finns det verkligen någon skrivning som reglerar detta ?
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #8 skrivet: 07 april 2006, 22:58:05 »
Jag tycker att du kan skarva inne och " frÃ¥g man int sÃ¥ fÃ¥r man "  brukar vi säga i byn där jag bor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #9 skrivet: 07 april 2006, 23:05:51 »
Det är klart det är OK, slangen har ju legat så ända sedan det var praxis att dra in den ;)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #10 skrivet: 08 april 2006, 09:14:41 »
Bra!
För vad gäller tätning tänkte jag så här:
Låter slangen gå ca 20 cm innanför väggen.
Väggen är ca 50 cm. Borrar diameter 80mm. Låter armaflexen gå 40 cm in på slangen i hålet utifrån räknat.
Isolerer sedan insidan inkl.ventiler och kopplingar och slang 5 cm in i väggen. Fyller sedan utrymmet mellan hålet och armaflexen med fogskumm. Då blir det en bit på 5 cm där skummet ligger ända mot slangen och ger täthet mot ev. vattenintrång.

LÃ¥ter detta vettigt ?
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #11 skrivet: 09 april 2006, 21:01:26 »
LÃ¥ter detta vettigt ?

Verkar jättebra, men jag begriper inte allt. Skall själv gå in i källaren med fyra slangar (från två hål) och skulle vilja ha förslag på hur jag enklast och säkrast gör?
Fyra slangar blir en ut, en in till varje hål ggr två hål.
 *vinkar*
« Senast ändrad: 09 april 2006, 22:53:58 av Varmtägott »
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad KJE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #12 skrivet: 09 april 2006, 21:21:30 »
LÃ¥ter detta vettigt ?

Verkar jättebra, men jag begriper inte allt. Skall själv gå in i källaren med fyra slagnar (från två hål) och skulle vilja ha förslag på hur jag neklast och säkrast gör?
 *vinkar*
Är det två slingor?

Utloggad Bergvärmediggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #13 skrivet: 05 november 2006, 12:27:21 »
Sprutade in fogskum bakom träpanel på husets utsida. Panelen trycktes utåt då skummet expanderade under dagarna efteråt. Finns inte risk att de trycker ihop slangarna i tex. ett 30 cm långt plaströr? Se upp!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Genomföring kollektor i vägg?
« Svar #14 skrivet: 05 november 2006, 22:45:32 »
Sprutade in fogskum bakom träpanel på husets utsida. Panelen trycktes utåt då skummet expanderade under dagarna efteråt. Finns inte risk att de trycker ihop slangarna i tex. ett 30 cm långt plaströr? Se upp!

Det är stor skillnad i hur krafterna fördelas när skummet expanderar runt ett rör respektive mot en plan yta. Risken för att fogskummet skulle trycka ihop slangarna är inte särskilt stor. Speciellt om man låter ändarna på hålet i fasaden vara öppna så länge som skummet expanderar. Sen behöver man ju inte fylla hela hålet på en gång. Sätt en täckplast i ena änden av hålet och fyll någon decimeter i taget. Vänta någon timme och fyll på med mer skum.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!