Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.  (läst 31963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #105 skrivet: 20 maj 2012, 10:24:11 »
När man pratar om tank ska man kanske ta hänsyn till att de flesta har en 100-200 liters ukv arbetstank det är sällan man läser om större arbetstankar och vad jag vet finns det bara 1 på forumet som har uvl tank och jag antar att det inte blir så många eftersom försäljningen dragits in. Jag tror att storleken har betydelse ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #106 skrivet: 20 maj 2012, 10:36:49 »
@smurfen ..
ja bara en på forumet men ute i verkligheten finns det mer.

@ Rickard.
 hahaha!  Kan du förtydliga det där med att jag inte skulle följ med prisbilden dom sista 10 Ã¥ren i en Bransch jag varit verksam i över 36 Ã¥r peronligen ..
Jag har inga konkurser bakom mig så Något måste jag gjort rätt..
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #107 skrivet: 20 maj 2012, 10:54:35 »
Naturligtvis finns det fler uvl tankar ute på marknaden och säkert en del uvl kopplade ukv tankar men det är nog en väldigt liten del av marknadens arbetstankar trots allt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #108 skrivet: 20 maj 2012, 12:58:35 »
Det är nog en ganska stor andel av arbetstank marknaden som UVL har.  99,9999 % av alla anläggningar har ju ingen tank alls och de som har en tank har ett knäppkärl. En liten förstoring av röret pÃ¥ 50 liter, vad nu den ska vara bra för ::)

Jag startade en UVL 300 inkopplad maskin igår, blev kanon tummenupp

http://vekab.net/blogg/installationer/viessmann-vitocal-200-g/

Hur dyrt blev dÃ¥?  175000 före ROT med borrning, 10 kw maskin, tank,3st MMA ventiler, avstängningsventiler överallt(kanske 10 st totalt) alpha2 CP, ut med panna och ny rördragning cirka 12m ( 2 st 22 rör och 2 st 28 rör, VP fick en ny plats) blandningsventil, 2st tryckkärl med säkerthetsutrustning och 5 st flexslangar.  Gick jag back pÃ¥ detta, nej!  tjänade jag 50000? nej! Jobbade jag för att det är roligt ge folk gratis utrustning? nej. :)   

« Senast ändrad: 20 maj 2012, 16:04:50 av VEKAB »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #109 skrivet: 20 maj 2012, 13:09:54 »
Där tror jag du har fel är ganska många som har arbetstank och ännu fler som har knäpptank på ca 100 liter. Hur många installatörer är det som gör uvl koppling ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #110 skrivet: 20 maj 2012, 13:19:51 »
Knäppkärl räknas inte, vi jämför med 4-rörskopplat. Då har uvl 1 promille av maknaden,, knappt tummenupp


Ingen aning hur många som UVL kopplar, men det står ju installatörer fritt att kontakta UVL och köpa av dem, eller gå en av deras kurser :)

MÃ¥ste man ha en tank ? NEJ.   Blir det bättre med tank JA,  men allt beror pÃ¥ förusättningar och  önskemÃ¥l  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #111 skrivet: 20 maj 2012, 15:19:22 »
Men det beror på vilken storlek på tank man väljer en 100 liters tank till en stor vp och lågt flöde i rad systemet tror jag inte på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #112 skrivet: 20 maj 2012, 17:18:19 »
Det är nog en ganska stor andel av arbetstank marknaden som UVL har.  99,9999 % av alla anläggningar har ju ingen tank alls och de som har en tank har ett knäppkärl. En liten förstoring av röret pÃ¥ 50 liter, vad nu den ska vara bra för ::)

Jag startade en UVL 300 inkopplad maskin igår, blev kanon tummenupp

http://vekab.net/blogg/installationer/viessmann-vitocal-200-g/

Hur dyrt blev dÃ¥?  175000 före ROT med borrning, 10 kw maskin, tank,3st MMA ventiler, avstängningsventiler överallt(kanske 10 st totalt) alpha2 CP, ut med panna och ny rördragning cirka 12m ( 2 st 22 rör och 2 st 28 rör, VP fick en ny plats) blandningsventil, 2st tryckkärl med säkerthetsutrustning och 5 st flexslangar.  Gick jag back pÃ¥ detta, nej!  tjänade jag 50000? nej! Jobbade jag för att det är roligt ge folk gratis utrustning? nej. :)

En jackapålösning från Nibe, IVT, Thermia eller CTC hade kostat i runda slängar 135 000 före ROT med borrning.
Så i detta fall blev din lösning ca 40 000 dyrare, vilket än en gång styrker de siffror som jag brukar uppge som extrakostnaden för att kunna köra fulleffektsdimensionerat och reglera med termostater.
Besparingen blir i normalfallet inte större än kanske 1000 kr/år.
40 års payofftid på extrainvesteringen med andra ord.

Och kanske en lite jämnare rumstemperatur så länge termostaterna fungerar som de ska.
Behövde inte termostaterna bytas ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #113 skrivet: 20 maj 2012, 18:01:31 »
100 liter gör ingen glad .

Man ställer lite olika parametrar mot varann när man räknar ,Det avgör vad som blir optimalt för installationen
när man jobbar i "lågflödes" system och vill höja effekt täckningen gentemot vad tillgängligt flöde.
40 50 60 70 och en bit in på 80 talet hittar vi dessa system..
i vissa fastighetsbestÃ¥nd jag varit i är man nere pÃ¥ 80-45 vid dut .. DÃ¥ tvingas man  .,;-  innan sÃ¥na system byggs om
Ska det bli bra gäller det att man har koll på flödena , Därav mitt evinerliga tjat om betydelsen av flödesdokumeterande ventiler

Kurser.. i UVL Teknik och dimensionering beräkning injustering av värme installationer,
´Vet inte om jag klarar en klass till, MagsÃ¥ret gick upp ,ständig Migrän och Tinitus efter sista utgÃ¥ngsklassen  *roflmao* Men oooh sÃ¥ roligt det va .. massor med snack och bara om vvs  tummenupp

135 tkr för en 10 kw innan rot  Sc:,h
Hur fick du fram det priset? "jag som har dÃ¥lig koll" pÃ¥ priserna pÃ¥ marknaden  :)  fÃ¥r inte ihop din kalkyl
Berätta gärna för mig vart jag ska köpa matrial borrning ca 170 meter elektriker och VVS montörer
för dom pengarna ... För jag har jobb Ã¥t dom för dom pengarna  tummenupp
Skulle det sen vara ett lÃ¥gflödes system skulle inte 10 kw passat i installationen  ;)
cocacola
 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #114 skrivet: 20 maj 2012, 18:02:23 »
En jackapålösning från Nibe, IVT, Thermia eller CTC hade kostat i runda slängar 135 000 före ROT med borrning.
Så i detta fall blev din lösning ca 40 000 dyrare, vilket än en gång styrker de siffror som jag brukar uppge som extrakostnaden för att kunna köra fulleffektsdimensionerat och reglera med termostater.
Besparingen blir i normalfallet inte större än kanske 1000 kr/år.
40 års payofftid på extrainvesteringen med andra ord.

OM jackapålösningen håller 20 år, vilket den inte gör enligt statistiken....
FÃ¥r du 10 Ã¥rs längre hÃ¥llbarhet pÃ¥ en tanklösning sÃ¥ flyger den uträkningen till fanders, det räcker med nÃ¥gra Ã¥rs längre hÃ¥llbarhet sÃ¥ spricker dina 40 Ã¥rs payoff tid  ::)

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #115 skrivet: 20 maj 2012, 18:27:52 »
OM jackapålösningen håller 20 år, vilket den inte gör enligt statistiken....
FÃ¥r du 10 Ã¥rs längre hÃ¥llbarhet pÃ¥ en tanklösning sÃ¥ flyger den uträkningen till fanders, det räcker med nÃ¥gra Ã¥rs längre hÃ¥llbarhet sÃ¥ spricker dina 40 Ã¥rs payoff tid  ::)



Ja och skulle det va en jacka på bli det som i exemplet ovan räknat i ett "lågflödes system" det som passar är en 6 kw vp
ca 7800 kw i spets köp
med en 8 kw maskin  :'(och här börjar problemen (se tidigare inlägg)
 cocacola   wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #116 skrivet: 20 maj 2012, 20:04:18 »
En jackapålösning från Nibe, IVT, Thermia eller CTC hade kostat i runda slängar 135 000 före ROT med borrning.
Så i detta fall blev din lösning ca 40 000 dyrare, vilket än en gång styrker de siffror som jag brukar uppge som extrakostnaden för att kunna köra fulleffektsdimensionerat och reglera med termostater.
Besparingen blir i normalfallet inte större än kanske 1000 kr/år.
40 års payofftid på extrainvesteringen med andra ord.

Och kanske en lite jämnare rumstemperatur så länge termostaterna fungerar som de ska.
Behövde inte termostaterna bytas ut?

 :)
alltså, nu går du händelserna i förväg igen. Du vet ingenting om det specifika fallet, och oavsett om jag berättar alla detaljer om det så kommer du inte att tro på det ändå, så det struntar jag i att göra ;)

Du jämför hela tiden äpplen och päron  ??? Visst kan man fÃ¥ en billigare installation än den som denna kund valde ( jag valde inte, jag presenterade olika alternativ. Totalt 7 stycken i detta fall ) om man tar en Bosch eller nibe och som du säger bara "jackar pÃ¥ " den mot radiatorsystemet. Det skiljer enormt mycket pÃ¥ en Vitocal 200G med 390l VVB och ett Bosch enhetsaggregat till att börja med. 3 st Klass A CP  ( förutom min extra CP) enormt mycket mer styr och programmerings möjligheter och sÃ¥ dÃ¥ 200l VVB.

Alla dina andra saker i livet,är dem också det billigaste du hittar? Hur är det med skotern och snöskott maskinen? Poolen, sparar du verkligen in den? handlar du på Lidl osv osv.

Om jag köper ett hus för 2 miljoner så vill jag ha ett riktigt värmesystem i det, inte bara jacka på vad som helst bara det är billigt.

Alla är vi olika. Jag föredrar att sakerna verkligen fungerar som de ska. Och du vill bara ha det billigaste, mÃ¥ngfald förgyller vÃ¥r tillvaro och är en förutsättning för att samhället ska fungera  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #117 skrivet: 20 maj 2012, 21:13:00 »
CocaCola, Priset avser inte en 10 kW VP, utan en 7-8 kW värmepump som ger 65-80% effekttäckningsgrad. (ger ca 200-400 kWh/år eltillskott)
Här finns prisexempel på faktiska offerter:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23451.msg225809#msg225809
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30131.msg288513#msg288513
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35779.msg331165#msg331165

VEKAB

Jag har väl aldrig påstått att jag bara vill ha det billigaste, eller att en tanklösning skulle vara dålig, jag försöker bara lyfta fram fakta, att det inte är något som behövs i alla lägen, i de allra flesta fall fungerar en värmepump bra i ett egnahem.
Du skrev ju nyss att det saknas tank i 99% av alla installationer, vilket i min värld är ovedersägliga bevis för att det inte är nödvändigt.
Naturligvis skall förutsättningarna undersökas och om förutsättningar för vettig drift inte finns utan tank så bör man sätta in en tank.
PROBLEMET med detta är att inte alla vill/kan satsa de extrapengar som detta innebär, och istället sätter in luftvärmepump, eller luft/vatten som blir billigare, men som inte är lika bra för miljön.

Min egen anläggning är nu 9 år, nära 100% effekttäckning, har 30 000 starter och 31450 drifttimmar (570 h tillskott).
Detta i ett system med liten vattenvolym (ca 15 liter/kW) och helt utan termostater som stör, förlÃ¥t - styr.  ;)
Eftersom den förbrukar i snitt ca 1.8 kW när den går, och har en årsmedel-COP på ca 3.0 har den sparat in 169830 kWh, eller 18770 kWh/år.
Investeringskostnaden var ca 90 000 kr (jordvärme, Nibe 7 kW VP, 14 radiatorer, rör och rördelar), billigt eftersom jag gjorde allt jobb själv, utom grävningen för jordvärmen som kostade 7000 kr.
I min kalkyl vid investeringstillfället var ett krav att installationen skulle löna sig från första månaden om vi lånade upp till hela investeringen på ett tioårslån. (Vi tjänade ca 300 kr/månad från första månaden)
Jag tror att många räknar så för att försvara investeringen, och då blir det svårt att köpa allt för dyrt.

Hade jag inte kunnat räkna hem investeringen som jag gjorde hade jag istället köpt en poolvärmepump för poolen, och en luft/luft-värmepump för huset, det hade blivit billigare, men sparat mindre, och varit sämre för miljön.

Ditt pris för allt du levererat var självklart väldigt lågt jämför med vad många andra skulle ta för en jämförbar anläggning, och ändå ligger det avsevärt högre än vad en jackapålösning kostar hos de som kryddar priserna mer än vad du gör.

Och som sagt, än en gång, jag rekommenderar inte en jackapålösning utan att förklara att det är viktigt att tillräckliga värmeavgivande ytor finns, och att kravet på framledningstemp inte är för högt.
Det slutgiltiga beslutet måste grundas på hur det ser ut i det enskilda fallet.
I de flesta fallen funkar en jackapålösning, men inte alltid.

Jag håller helt och fullt med dig om att det är fel att bara titta på vad som blir billigaste lösningen, skillnaden mellan mig och dig är att jag inser att så är fallet, och försöker bemöta frågeställningarna i forumet på ett sätt som gör att de som frågar kan köpa en billig och väl fungerande anläggning.
Jag försöker inte ändra pÃ¥ hur folk tänker/agerar när det gäller den "flärdfulla investeringen"  ;) i nytt värmesystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #118 skrivet: 20 maj 2012, 21:21:17 »
 :) Jag rekommenderar bara tankar om jag anser att dessa krävs för att fÃ¥ in adekvat effekt i ett system, finns det bara 0,1l/s sÃ¥ kan man ju inte rekommendera nÃ¥gon att välja en 10 kw maskin utan en tank, precis som du säger. <sÃ¥ vi tänker lika  ??? ::) ??? :o :o  hahaha!

 

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #119 skrivet: 20 maj 2012, 21:36:02 »
Ditt distrubutions system ser lite annerlunda ut gentemot tex en fastighet i spånga jag va och titta på efter en installation
av en annan entrepenör.. Katastof! alla fel i boken i samma installation  :'(..      dina radiatorer klarar att ge ifrÃ¥n sig tillförd energi i balans med flödet..
65% kan va förstort pÃ¥ vissa ställen 80%  blir Ã¥t he----- för stort ..
lösningen och effekt rekomendationen man lämnar ses bäst på plats om det är en jacka på lösning kunden vill ha.
100% går alltid med tank. 50% skulle jag våga säga utan att ha varit på plats men inget mer .. Funktionsansvaret :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!