Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: rabalder
« skrivet: 07 maj 2011, 19:33:52 »

rabalder. Har de bonus för privatpersoner också. Vad jag kunde var det endast företagskort. får men någon form av bonus så skaffar jag kort. Om inte så tankar jag talloljediesel ändå.

Dom har både bonus o kreditkort där det senare verkar administreras av ikanobanken. Vet att för några år sedan kunde men få typ 40 öre rabatt med ett toyotakort men hur läget är idag har jag inte kollat.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 07 maj 2011, 18:14:20 »

rabalder. Har de bonus för privatpersoner också. Vad jag kunde var det endast företagskort. får men någon form av bonus så skaffar jag kort. Om inte så tankar jag talloljediesel ändå.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 07 maj 2011, 09:32:25 »

Tyvärr slutade förbrukningen på 0,46 enligt mätaren och 0,48 enligt tankningen. Samma som tidigare med vanlig diesel och ingen har väl egentligen påstått att det skulle vara annorlunda. Exakt lika bra men lite lite mindre miljöskadlig. Tillräcklig anledning till att jag nu lämnar statoil som kundoch helt går över till Preem.
Kommit fram till samma slutsats, tänker du skaffa deras kredit eller bonuskort åxå?
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 07 maj 2011, 09:17:15 »

Tyvärr slutade förbrukningen på 0,46 enligt mätaren och 0,48 enligt tankningen. Samma som tidigare med vanlig diesel och ingen har väl egentligen påstått att det skulle vara annorlunda. Exakt lika bra men lite lite mindre miljöskadlig. Tillräcklig anledning till att jag nu lämnar statoil som kundoch helt går över till Preem.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 april 2011, 21:49:46 »

0,69 blev det. Har aldrig legat över 0,7 om jag inte dratt släp, min bil drar inte mindre med andra ord
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 19 april 2011, 17:41:47 »

Jag ligger dessvärre inte på 0,38 längre. 0,43 enligt mätaren nu vilket är ungefär som förra året eller marginellt under. Med lite högre temperatur på morgonen skall jag väl kunna ligga på 0,41. Motorvägskörningen måste inte alltid gå i 110 heller så trafiktomma dagar när man har gott om tid kan bidra ytterligare till sänkning.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 17 april 2011, 20:19:53 »

Nej sant..! Vi kör mer landsväg, men kör ecodrive..

Focusens färddator stämmer inget vidare, jämförde en tank och var över 1dl/mil glädje..det var en 2007.

Vi körde Peugoten till Ikea, 27x2 mil, snäll landsvägkörning med hård pumpade däck, på ( enligt färddator) 0.38liter/mil...på fulolja, tror den är bättre än diesel..
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 17 april 2011, 19:47:22 »

Sverige har europas sämsta bensin, samma gäller nog diesel förutom då kanske tallojlediesel, skall testa vid nästa tank på frugans bil.  :P

MVH/Fidusen
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 17 april 2011, 19:33:27 »

Apan. Problemet är väl att man inte vet om man kör samma mix som tillverkarens tester. Kör man mest 50-80 km/h så kan man nog komma under tillverkarens blandade körning. Vad jag sett och hört är det inte många som klarar tillverkarnas siffror.

Sen så är säkerligen tillverkarnas testsiffror inte gjorda med den Svenska Dieseln som vi har i pumparna. Den energirikare euro dieseln ger något lägre siffror.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 17 april 2011, 18:21:49 »

Apan. Problemet är väl att man inte vet om man kör samma mix som tillverkarens tester. Kör man mest 50-80 km/h så kan man nog komma under tillverkarens blandade körning. Vad jag sett och hört är det inte många som klarar tillverkarnas siffror.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 17 april 2011, 00:38:06 »

Vi ligger med bägge bilarna ganska precis på tillverkarens siffror, eller strax under...
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 16 april 2011, 21:28:17 »

Min passat står 0,59 blandad körn   har alldrig kommit ner så lågt enda chansen är nog att ligga konst på 70 km
ligger mellan 0,65-0,69 men då är det mestadels motorvägs körn.
Kör på preems diesel nu, men tanken sjunker i normalt. Har ingen färdator så vi får se i mitten på nästa vecka vad förb hamnade på
Skrivet av: Apan
« skrivet: 16 april 2011, 19:28:40 »

http://www.teknikensvarld.se/pa-din-sida/081106-eu-cykeln-korcykel/index.xml

Såg att BMW förbrukade 2dl mer/mil än tillverkaren uppgett..skönt och höra..!
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 16 april 2011, 14:52:45 »

Apan. Kovś tester kan jag inte hitta någonstans. Tillverkarna testar väl själv enligt en standardiserad cykel och blandad körning innehåller säkert det du skriver men landsväg vet jag inte om det innefattar 120 km/h. Antar att det mest innehåller 70 km/h vilket är en väldigt bränslesnål hastighet.

Någon som har ett rekord att visa upp på bränslesnålhet? Mitt är hitills ca 0,45 på en hel tank. Ny ford focus miljödiesel. Lyckades köra en mil på 0,32 l/mil enligt mätaren.  Kortare sträckor är helt meningslösa eftersom man då kan dra på rejält och glida vidare flera km på obefintlig bränsleförbrukning.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 16 april 2011, 13:52:31 »

Kov's tester på förbrukning innefattar 120kmh samt visst många omkörningar, 70% landsväg samt 30% stadskörning med visst många minuter tomgånskörning, hela sträckan är 10mil..

Tycker tillverkarens siffror stämmer ganska bra..
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 16 april 2011, 09:47:23 »

Jag undrar om detta med att köra in bilen stämmer. Köpte bilen ny förra året och har inte på 2000 mil märkt att förbrukningen minskat. Fast det har ju passerat en vinter och förbrukningen blev mycket högre p.g.a. kylan och eftersom jag tyvärr inte har motorvärmare.

Hastigheterna har extremt stor betydelse för förbrukningen och kan pendla mellan ca 0,3 för 60 km/h och 0,6 120 km/h.  Bilindustrins tester med sk landsvägscykel innefattar mest ca 70 km/h och kan absolut inte jämföras med motorväg vilket många gör.

Vinterdäck ökar förbrukningen märkbart eftersom däckmönstren har olika funktion. Breda däck är vad jag kan förstå bara negativt förutom om man vill ta kurvorna i 120 km/h.

Om jag får bra förbrukning efter en hel tank skall jag helt byta från Statoil till Preem. Med någon form av kort kanske man får några öre rabatt.

Jag fortsätter rapportera bränsleförbrukningen. jag tror naturligtvis inte att förbrukningen kan ha sjunkit så mycket men kul att testa att bränslen i alla fall inte är sämre och kanske t.o.m. lite, lite bättre.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 april 2011, 20:55:17 »

Äntligen var tanken tom så jag fick tanka lite tallolja. Högst vetenskapligt test visar att bränsleförbrukningen bli mycket lägre. Körde exakt samma sträcka från jobb som vanligt och nu drog den 0,38 mot 0,47 förra tankningen. Så lågt som 0,38 på så lång sträcka har den aldrig dragit tidigare.

Nåja det måste nog ha varit lite medvind också idag för så bra kan den inte vara.

Det vore ju konstigt om det blev så stor skillnad enbart på bränslet eftersom det är som de själva skriver, samma på molekylär nivå. Annars så går min bil billigare med dubbdäckena än med sommardäckena. Stor orsak är nog att vinterdäckena har metall mot vägbanan och är smalare än sommardäckena. Kanske din bil börjar bli inkörd i kombination med medvinden? Hur som helst så är det intressant, fortsätt att delge oss din bränsleförbrukning.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 15 april 2011, 20:38:21 »

Nej jag bytte till sommardäcken redan en tank tidigare. Några grader varmare nu och lite medvind kanske gjorde skillnaden men trots det så är det hittills bättre än jag lyckades med förra sommaren. Nu var detta bara en sträcka på 4 mil så någon vetenskap var det ju iofs inte men jag blev i alla fall förvånad. Jag är mycket nöjd om det blir exakt samma förbrukning till samma pris. jag lämnade nu mitt gamla bolag där jag tankat de senaste 6-8 åren. Satsar man på tallolja skall man ju PREEMieras.

Jag har gått ner nästan en dl, men jag har trott att det berodde på att jag gått från 225 till 205 däck. Kanske är en mix......   Har Q8 i tanken nu...får se vad som händer.

Hur fixar man rabatt på Preem?

Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 15 april 2011, 19:33:36 »

Preems talloljediesel får av ngn anledning mig att tänka på han som började sälja kycklingpastej med buller och bång men som vissa konsumenter blev lite tveksamma till.. och anmälde till närmaste myndighet.
För att få kallas kycklingpastej måste pastejen innehålla minst 50% kyckling..

Vid bedrägerättegången hävdade fabrikören bestämt(innan han fick ngt år inom lås o bom för bedrägeri), att allt var rätt och ärligt på alla sätt, visst var det kycklingpastej han sålde.. Fifty fifty var blandningen. En kyckling och en häst var proportionerna..

Preems "talloljediesel" har inte ens dessa proportioner.. här talar vi om 20% tallolja och 80% Diesel från fossilt bränsle..förnyelsebart och revolutionerande säger Preem mfl.

Kan man göra några reflektioner om detta?
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 15 april 2011, 18:25:02 »

Nej jag bytte till sommardäcken redan en tank tidigare. Några grader varmare nu och lite medvind kanske gjorde skillnaden men trots det så är det hittills bättre än jag lyckades med förra sommaren. Nu var detta bara en sträcka på 4 mil så någon vetenskap var det ju iofs inte men jag blev i alla fall förvånad. Jag är mycket nöjd om det blir exakt samma förbrukning till samma pris. jag lämnade nu mitt gamla bolag där jag tankat de senaste 6-8 åren. Satsar man på tallolja skall man ju PREEMieras.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 15 april 2011, 18:16:58 »

Äntligen var tanken tom så jag fick tanka lite tallolja. Högst vetenskapligt test visar att bränsleförbrukningen bli mycket lägre. Körde exakt samma sträcka från jobb som vanligt och nu drog den 0,38 mot 0,47 förra tankningen. Så lågt som 0,38 på så lång sträcka har den aldrig dragit tidigare.

Nåja det måste nog ha varit lite medvind också idag för så bra kan den inte vara.

Sommardäcken kanske?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 15 april 2011, 17:59:44 »

Nej låter som ett mirakel..att några procent Tallolja skulle sänka förbrukningen med..20%?

Ser ingen skillnad på billig fulolja och diesel..ligger konstant på 0.45 sommar och ca 0.51 vinter..
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 15 april 2011, 17:28:22 »

Äntligen var tanken tom så jag fick tanka lite tallolja. Högst vetenskapligt test visar att bränsleförbrukningen bli mycket lägre. Körde exakt samma sträcka från jobb som vanligt och nu drog den 0,38 mot 0,47 förra tankningen. Så lågt som 0,38 på så lång sträcka har den aldrig dragit tidigare.

Nåja det måste nog ha varit lite medvind också idag för så bra kan den inte vara.
Skrivet av: Borensbergaren
« skrivet: 14 april 2011, 16:53:17 »

kör en Toyota D4D och tankade fullt i helgen. Tycker att den går lite tystare och jag får ut bra med mil. Man skulle ta ett prov nu och spara det för framtiden och jämföra den med senare blandningar. Dom ändrar i innehållet så att det blir sämre senare och vi betalar gladeligen för en "bra diesel". Jag litar inte på oljebolagen, inte heller på deras prispolitik. Vadå fri konkurrrens, blaha blaha.

/Borensbergaren
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 14 april 2011, 06:55:41 »

Etanolen kom för många år sedan, biogasen ökar och nu lite tallolja. Detta tillsammans med allt snålare bilar måste man väl i alla fall se som possitivt. Även om man skulle strunta i alla miljöproblem så bidrar de nya inhemska bränslena till andra possitiva förändringar. Mindre sårbart samhälle (ser vi nu exempel på) fler jobb i Sverige och bränslen som räcker längre in i framtiden.  Än så länge har vi bara löst 10% av problemen men å andra sidan hade vi knappt gjort något alls för 10 år sedan.
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 13 april 2011, 17:14:11 »

Visst är det bra med alternativ men jag är mycket negativt inställd till dom alternativ som finns i dag då det ger en så pass mycket högra förbrukning. Legade på 1,2-1,3L/mil med Tahoen för 6-8 år sedan men nu går det inte att komma under 1,4L/mil på Svensk 95oktan med spritiblandningen  fiR: När vi bilade genom Ryssland för 3år sedan med den så legade vi som lägst på 1,01L/mil och snittade runt 1,2L/mil på Rysk BF95.
Hur fan kan det vara miljövänligt att förbränna mer  :o  Det enda jag ser att det gynnar är statskassan med skatteintäkterna för den högre förbrukningen.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 13 april 2011, 12:49:56 »

Jag är mycket possitiv men ändå skeptisk till talloljan. Jag kommer att sätta mig in i detta och troligen börja tanka detta inom kort.  Kan vi om 20 år ha dieselbilar som drar 0,3 liter milen och tankar 50-100% biodiesel och resten av bilarna drivs med etanol och biogas så har vi nästan löst biltrafikens miljöpåpverkan. Dessutom verkar detta allt mer möjligt. Skulle tro att om det blir som en hel del befarar att bränslepriserna når 18 kr litern i sommar kommer det ännu snabbare fram ännu fler inhemska alternativ.

Ja Dieseln och Bensinen har goda möjligheter att gå upp mot 18 kronor litern till sommaren. Detta är ju på sätt och vis en positiv utveckling som troligen kommer att minska utsläppen vid förbränningen av fossila bränslen genom mindre körning.

Till en viss del har du nog rätt, men det beror på hur pass priskänsliga vi är. Personligen föredrar jag att vi hittar alternativ än att försätta världen i en inflationssnurra och depression. Storkonsumenterna av bensin o diesel har ju eg inget val idag än att köra lastbil eller privatbil. Uppe i Fjollträsk ser man inte problemet på samma sätt då man tror att alla i Sverige bara kan ta tunnelbanan istället.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 13 april 2011, 10:36:38 »

Jag är mycket possitiv men ändå skeptisk till talloljan. Jag kommer att sätta mig in i detta och troligen börja tanka detta inom kort.  Kan vi om 20 år ha dieselbilar som drar 0,3 liter milen och tankar 50-100% biodiesel och resten av bilarna drivs med etanol och biogas så har vi nästan löst biltrafikens miljöpåpverkan. Dessutom verkar detta allt mer möjligt. Skulle tro att om det blir som en hel del befarar att bränslepriserna når 18 kr litern i sommar kommer det ännu snabbare fram ännu fler inhemska alternativ.

Ja Dieseln och Bensinen har goda möjligheter att gå upp mot 18 kronor litern till sommaren. Detta är ju på sätt och vis en positiv utveckling som troligen kommer att minska utsläppen vid förbränningen av fossila bränslen genom mindre körning.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 april 2011, 10:21:45 »

Talloljan räcker nog inte långt. Det blir ca 15 kg tallolja per ton massa som produceras. Sulfatmassaproduktionen i Sverige är lite mindre än 4 miljoner ton/år (återigen Statistisk årsbok). Det blir 60 000 ton tallolja som då är rå tallolja. Hur mycket av den som blir till dieselbränsle efter rening vet jag inte men det borde vara så att bara några tiotusental bilar kan drivas med tallolja om man räknar om det till 100 % drift med tallolja.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 13 april 2011, 07:32:20 »

Jag är mycket possitiv men ändå skeptisk till talloljan. Jag kommer att sätta mig in i detta och troligen börja tanka detta inom kort.  Kan vi om 20 år ha dieselbilar som drar 0,3 liter milen och tankar 50-100% biodiesel och resten av bilarna drivs med etanol och biogas så har vi nästan löst biltrafikens miljöpåpverkan. Dessutom verkar detta allt mer möjligt. Skulle tro att om det blir som en hel del befarar att bränslepriserna når 18 kr litern i sommar kommer det ännu snabbare fram ännu fler inhemska alternativ.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 april 2011, 20:11:40 »

Här finns en intressant debatt om "talloljediesel" där inläggen är av god kvalitet..:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=53070&sid=542626234bf03e324197772022b133bb



Skapligt inlägg, vad du missade var att det påstås att man under vintern går ner till 3% tallolja, verkar knepigt om man i samma andetag säger att talldieseln är lika med vanlig diesel på molekylnivå..... skulle vara intressant att få detta utrett
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 april 2011, 19:58:16 »

Det här var väl ett tydligt exempel på det jag skrev tidigare:

Trist debatteknik du har rabalder..

Kanon, du får godkänt i första lektionen!   Thumbsup
2 inlägg i rad som faktiskt var konsekventa.

Vad du skulle kunna testa nu är att lägga in ett sakligt inlägg som INTE härstammar från  kvällspressens internet siter. Ta gärna med ett par källor o spetsa med en personlig källkritisk åsikt samt var tydlig med varför du skapar just detta inlägg.

Fixar du även lektion 2 så blir vi alla jätteglada och du kommer att få möjlighet att på ett trovärdigt sätt bli lyhörd i bruset.

Lektion 3 tar vi senare

som sagt du har en trist debatteknik rabalder..
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 april 2011, 19:56:56 »

Här finns en intressant debatt om "talloljediesel" där inläggen är av god kvalitet..:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=53070&sid=542626234bf03e324197772022b133bb

Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 april 2011, 19:44:44 »

Det här var väl ett tydligt exempel på det jag skrev tidigare:

Trist debatteknik du har rabalder..

Kanon, du får godkänt i första lektionen!   Thumbsup
2 inlägg i rad som faktiskt var konsekventa.

Vad du skulle kunna testa nu är att lägga in ett sakligt inlägg som INTE härstammar från  kvällspressens internet siter. Ta gärna med ett par källor o spetsa med en personlig källkritisk åsikt samt var tydlig med varför du skapar just detta inlägg.

Fixar du även lektion 2 så blir vi alla jätteglada och du kommer att få möjlighet att på ett trovärdigt sätt bli lyhörd i bruset.

Lektion 3 tar vi senare
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 april 2011, 19:22:27 »

E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.


Trist debatteknik du har rabalder..

Din grundfråga du hade var talloljediesel, är den bra?
I förhållande till ett rent biobränsle, Nej, eftersom den innehåller 80% fossilt bränsle.

E 10 i förhållande till 95 oktan? Bra i förhållande till 95 oktan, innehåller trots allt 10% etanol.
Och självklart tycker jag att förbränningen av fossilt bränsle skall minska och på sikt upphöra för att helt ersättas av förnyelsebara bränslen.

Snurra inte in dig ytterligare nu i dimman. ;)

Vet inte om jag har trist debatteknik... jag är konsekvent, källkritisk och faktabaserad, när jag lägger in personliga åsikter så är jag tydlig med detta och inte slänger ur mig svammel som jag låtsas vara faktabaserad.

Anledningen till att du lätt råkar i trångomål är att du ofta baserar din argumentation från rubriker i skvallerpressen utan att vara källkritisk och tänka igenom dom motargument som du i princip alltid möter.
Forumet blir därmed nästan som en pseudo kommentar site till kvällstidningarnas artiklar.

Jag skriver inte detta för att vara taskig, jag skriver det för att hjälpa dig. Jag har försökt göra detta flera gånger tidigare i tex härdsmältetråden.

Så mitt råd är kort o gott, tänk efter före och var konsekvent. Thumbsup

Det här var väl ett tydligt exempel på det jag skrev tidigare:

Trist debatteknik du har rabalder..
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 april 2011, 18:21:59 »

E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.


Trist debatteknik du har rabalder..

Din grundfråga du hade var talloljediesel, är den bra?
I förhållande till ett rent biobränsle, Nej, eftersom den innehåller 80% fossilt bränsle.

E 10 i förhållande till 95 oktan? Bra i förhållande till 95 oktan, innehåller trots allt 10% etanol.
Och självklart tycker jag att förbränningen av fossilt bränsle skall minska och på sikt upphöra för att helt ersättas av förnyelsebara bränslen.

Snurra inte in dig ytterligare nu i dimman. ;)

Vet inte om jag har trist debatteknik... jag är konsekvent, källkritisk och faktabaserad, när jag lägger in personliga åsikter så är jag tydlig med detta och inte slänger ur mig svammel som jag låtsas vara faktabaserad.

Anledningen till att du lätt råkar i trångomål är att du ofta baserar din argumentation från rubriker i skvallerpressen utan att vara källkritisk och tänka igenom dom motargument som du i princip alltid möter.
Forumet blir därmed nästan som en pseudo kommentar site till kvällstidningarnas artiklar.

Jag skriver inte detta för att vara taskig, jag skriver det för att hjälpa dig. Jag har försökt göra detta flera gånger tidigare i tex härdsmältetråden.

Så mitt råd är kort o gott, tänk efter före och var konsekvent. Thumbsup
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 april 2011, 17:38:59 »

E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.


Trist debatteknik du har rabalder..

Din grundfråga du hade var talloljediesel, är den bra?
I förhållande till ett rent biobränsle, Nej, eftersom den innehåller 80% fossilt bränsle.

E 10 i förhållande till 95 oktan? Bra i förhållande till 95 oktan, innehåller trots allt 10% etanol.
Och självklart tycker jag att förbränningen av fossilt bränsle skall minska och på sikt upphöra för att helt ersättas av förnyelsebara bränslen.

Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 april 2011, 17:11:36 »

E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 april 2011, 16:34:51 »


E 85 är naturligtvis bättre, 85% biobränsle 15% fossilt bränsle. 

Energimässigt är E85 ungefär 23 % fossilt bränsle eftersom bensinen har högre energinnehåll per liter. Har för mig att det vintertid är högre inblandning av bensin. Etanolen har krävt varierande mängder fossilt bränsle för framställningen. Det beror på varifrån den kommmer vad det blir för %-andel fossilt bränsle. Är det Brasilienetanol blir det ändå bra andel biobränsle i slutändan.

Biogas i Stockholm är för närvarande på marginalen 100 % fossil naturgas eftersom det är brist på biogas men fossil naturgas är i alla fall bättre än bensin.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 april 2011, 15:53:30 »

Lika komisk som vanligt. Nu tycker du att vi ska åka till Brasilien och tanka. ;D

Men det verkar ju som om äntligen biogasen  börjar slå igenom även i Sverige vilket gör det möjligt att tanka "miljövänligt" om man nu vill det.

Tills vidare så får vi leva med att andelen fossilt bränsle i våra bensin o dieseltankar sjunker.

E10 tycker jag är ett bra initativ när vi vet hur vi kan försörja denna våldsamma etanolökning på produktionssidan.
Jag vet att du zibrosc tycker att E10 inte är bra men det är ditt problem.

E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.

E 85 är naturligtvis bättre, 85% biobränsle 15% fossilt bränsle. 
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 12 april 2011, 15:42:11 »

Lika komisk som vanligt. Nu tycker du att vi ska åka till Brasilien och tanka. ;D

Men det verkar ju som om äntligen biogasen  börjar slå igenom även i Sverige vilket gör det möjligt att tanka "miljövänligt" om man nu vill det.

Tills vidare så får vi leva med att andelen fossilt bränsle i våra bensin o dieseltankar sjunker.

E10 tycker jag är ett bra initativ när vi vet hur vi kan försörja denna våldsamma etanolökning på produktionssidan.
Jag vet att du zibrosc tycker att E10 inte är bra men det är ditt problem.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 12 april 2011, 14:32:23 »

Miljödieseln har kostat oss miljoners miljoner i utslitna dieselpumpar pga brist på smörjning. När den kom var det en del splitt nya bilar som inte gick att köra på den.
Tillsats nödvändig, typ Redline. För smörjning och bättre effekt.

När man kommer söderut ryter en dieselmotor till och går mycket bättre, starkare och snålare.
(Jag har kört i över 70 länder så jag vinner väl tårtan?).

Etanol ett skämt? Jovisst, redan i Tyskland-Holland börjar det bli svårt eller omöjligt att hitta etanol i pumparna. Bara Sverige satsade på etanol, och vi har visst inte så mycket att säga till om i Europa. Snopet för Volvo/Saab som satsade FoU på flexifuelmotorer men ännu mer för oss konsumenter.
Europa satsar på gas. Borde vi också ha gjort, men är visst lite bättre/smartare/dummare (välj själv) än the rest?
Annars var Flexifuel bra i början men de höjde raskt priset så det blev samma milpris som med bensin. Minns alla inklusive några forummedlemmar som satsade & förlorade. Byggde om bilen för tiotusen+ och bråkade med SBP.

Nu tittar jag på en Peugeotkombi.
Fordonsskatt diesel 6000, bensin 1800 (minns att dåvarande sossepolitruken som höjde deselfordonsskatten motiverade det med att de skitade ner - det var innan man var rädd för CO2).
Förbrukningen skiljer 0,5 diesel 0,7 bensin.
Fördel bensin om jag inte kör tusentals landsvägsmil (vilket jag kanske gör).
Höjer dårarna dieseln med 2.50 som föreslagits så försvann sista fördelarna med diesel (jo diesel är fortfarande bättre i en dragbil). Man tar ut skatt där man ser ett utrymme.

Vi konsumenter är nerknarkade labråttor som tacksamt slickar i oss nypåfundigheter som talldiesel, palmdiesel, RME, batteribil, etanol eller whatever. Och betalar skjortan för barnsjukdomarna. 20000 för ett filter, heja. Motiverade med partiklar eller klimat eller nåt annat.

Allra mest förvånande är kanske de som självutnämner sig till predikanter för nymodigheterna och slår oss andra i skallen med nån sorts moralbibel.  >:D

Nja det där om etanol som ett skämt stämmer inte. Brasilien tex. har kört på ren etanol mest, i flera decennier!
Klokt val av dom förresten, de ville komma ifrån oljeberoendet, rätta till sin bytesbalans och minska miljöbelastningen och lyckades. Och så började dom tillverka sin eget bränsle/etanol av sockerrör. En riktig win/win historia.
http://www.e24.se/makro/varlden/etanol-kor-om-bensin-i-brasilien_973069.e24

Så mycket FoU kostnader behövdes ej heller att utveckla ottomotorn(bensinmotorn) till att köra på etanol heller förresten. Och alla biltillverkare som exporterat bilar till Brasilien har sedan decennier krav på att de skall kunna köras på etanol, fast det höll tillverkarna rätt tyst på eftersom dom satt i knät på oljemaffian.

Nu kommer snart ett EU beslut att slå igenom då all 95 oktan(som redan nu innehåller 5 etanol i hela europa) skall ersättas med E10(10% etanol) som de flesta bilar klarar utan problem.

För att få ur hela EU området ur oljeberoendet diskuterar man nu sedan länge en EU lag där man skall ställa krav på att alla bensinbilar även skall kunna köras på E85 eftersom det inte kostar ngt mer och inte är särskilt svårt att utrusta bilarna så för alla tillverkare. Det kommer att innebära som nu när man köper en flexifuel bil(e85 alt95 oktan) så blir det inte dyrare men man får större valfrihet. Och sist men inte minst man ersätter ett fossilt bränsle, 95 oktan med ett på lång sikt hållbart bränsle, etanol. Ytterligare en win/win situation.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 april 2011, 13:41:47 »

Miljödieseln har kostat oss miljoners miljoner i utslitna dieselpumpar pga brist på smörjning. När den kom var det en del splitt nya bilar som inte gick att köra på den.
Tillsats nödvändig, typ Redline. För smörjning och bättre effekt.

När man kommer söderut ryter en dieselmotor till och går mycket bättre, starkare och snålare.
(Jag har kört i över 70 länder så jag vinner väl tårtan?).

Etanol ett skämt? Jovisst, redan i Tyskland-Holland börjar det bli svårt eller omöjligt att hitta etanol i pumparna. Bara Sverige satsade på etanol, och vi har visst inte så mycket att säga till om i Europa. Snopet för Volvo/Saab som satsade FoU på flexifuelmotorer men ännu mer för oss konsumenter.
Europa satsar på gas. Borde vi också ha gjort, men är visst lite bättre/smartare/dummare (välj själv) än the rest?
Annars var Flexifuel bra i början men de höjde raskt priset så det blev samma milpris som med bensin. Minns alla inklusive några forummedlemmar som satsade & förlorade. Byggde om bilen för tiotusen+ och bråkade med SBP.

Nu tittar jag på en Peugeotkombi.
Fordonsskatt diesel 6000, bensin 1800 (minns att dåvarande sossepolitruken som höjde deselfordonsskatten motiverade det med att de skitade ner - det var innan man var rädd för CO2).
Förbrukningen skiljer 0,5 diesel 0,7 bensin.
Fördel bensin om jag inte kör tusentals landsvägsmil (vilket jag kanske gör).
Höjer dårarna dieseln med 2.50 som föreslagits så försvann sista fördelarna med diesel (jo diesel är fortfarande bättre i en dragbil). Man tar ut skatt där man ser ett utrymme.

Vi konsumenter är nerknarkade labråttor som tacksamt slickar i oss nypåfundigheter som talldiesel, palmdiesel, RME, batteribil, etanol eller whatever. Och betalar skjortan för barnsjukdomarna. 20000 för ett filter, heja. Motiverade med partiklar eller klimat eller nåt annat.

Allra mest förvånande är kanske de som självutnämner sig till predikanter för nymodigheterna och slår oss andra i skallen med nån sorts moralbibel.  >:D
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 12 april 2011, 09:07:38 »

Om man inte vet att det är biobränsle kommer många nog inte att märka något heller antar jag. Som med kaffet på en av våra arbetplatser. Vi bytte till kravmärkt och ingen sa något på 2 månader. Sen sa vi en morgon att idag har vi bytt till kravmärkt och nästan hälften tyckte också att det den morgonen smakade sämre än vanligt. Det intressanta är att på en annan plats tyckte majoriteten att det smakade bättre efter att fått reda på att det var kravkaffe.

Jag kommer nog att tycka att biodieseln (om den är bra framtagen) kommer at ge mycket mer effekt i motorn och förbruka mycket mindre bränsle. Tankens (och fördomarnas) kraft är stark.

Tycker det är bra att det kommer allternativ som t.ex. talloljediesel eller syntetisk Diesel. Är dock försiktig då man har hört mycket problem med t.ex. Partikelfiltret. Om vi tar de allternativ till bensin som finns t.ex. E85 så är denna skräp. Körde själv petrolium då blyfritt kom för många år sedan och om folk hade vetat om alla tillsatser som finns i denna så hade de blivit riktigt rädda. Vi ser ju även idag att många kommer att få problem med 95 oktanig bensin när de ökar halten E85. Diesel är ju dock en olja och lite lättare att få till som en bra produkt.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 12 april 2011, 07:01:20 »

Om man inte vet att det är biobränsle kommer många nog inte att märka något heller antar jag. Som med kaffet på en av våra arbetplatser. Vi bytte till kravmärkt och ingen sa något på 2 månader. Sen sa vi en morgon att idag har vi bytt till kravmärkt och nästan hälften tyckte också att det den morgonen smakade sämre än vanligt. Det intressanta är att på en annan plats tyckte majoriteten att det smakade bättre efter att fått reda på att det var kravkaffe.

Jag kommer nog att tycka att biodieseln (om den är bra framtagen) kommer at ge mycket mer effekt i motorn och förbruka mycket mindre bränsle. Tankens (och fördomarnas) kraft är stark.
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 11 april 2011, 22:21:38 »

Körde mest på LukOil´s Euro 1 Diesel men testade även diesel från mindre mackar och Euro 1 rök mindre men hade ändå samma låga förbrukning och bättre effekt än våran Svenska Diesel.
Sista resan var med bensinbil och jag blev ruskigt överraskad över den lägre förbrukningen på Rysska 95oktaniga soppan.
Ska nog bila ner i år igen så det blir intressant att se om även denna bil tar mindre på Ryssbensin.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 11 april 2011, 21:57:46 »

Jo så är det, körde med finndiesel, lite mer rök med gaspådrag, och luktade mer diesel och mer effekt, och garanterat nyttigare för motor och dieselpump, ej lila torrr.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 april 2011, 21:51:06 »

Ryssdiesel är väl just riktig diesel

I Sverige  kör vi på sk. MK1 Diesel (Miljöklass 1, låg svavel diesel) och vi är det enda landet i Världen som gör det.
Sen är all Diesel i Sverige utblandad med 5% RME kanske därför den är tröttare.

Europeisk Diesel är MK3 och RyssDieseln är troligtvis högsvavlig så den kanske är runt MK5

Även den svenska bensinen 95oktan är blandad med 5% fast då med etanol
man är troligtvis på gång att höja denna inblandning till 10% i en nära framtid (om det inte redan är gjort)
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 11 april 2011, 21:14:05 »

Hur är energi innehållet i talloljan? RME´n har väl ett lägre energi innehåll än diesel så det ger något höjd förbrukning. Rätt så stor skillnad på "riktig" Diesel tex Ryssdiesel och den Svenska miljödieseln i förbrukning och en klart märkbar effektökning på Ryss dieseln.
Även Bensinen skiljer det en hel del på i förbruknings siffra med nackdel för den Svenska Bensinen  :(
Har precis köpt min 1:a flexifuel och bara testat E85 ännu med en förbrukning på styvt 2L/mil. Skulle tagit en Diesel men det finns inga Suburban Dieslar i den serien jag köpte   :'(  En nyare med Diesel hade jag inte råd med och en äldre ville jag inte köpa.
Svårt hitta 7sitsiga bilar med rejält lastutrymme när jag vägrar Buss
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 10 april 2011, 22:47:05 »

Jag tankade en fulltank idag på preems diesel. Märkte ingen skilnad i effekt i alla fall.
såg sen att det hade priskrig på diesel, så preems var inte den billagaste trots sänkningen på 1kr litern

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!