Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes  (läst 34420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #90 skrivet: 15 januari 2023, 23:26:50 »
Agro på Händelö utanför Norrköping subventionerar etanolen själva, Vid deras pump kostar etanolen strax över 9kr/l mot 12/13 kr/l på mackarna...


Det verkar vara populärt med etanol i Norrköping. Jag köpte min bil i Norrköping och det är en etanolbil.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #91 skrivet: 15 januari 2023, 23:48:13 »
Det stämmer bra det.
Framförallt är det ideliga förändringar av etsn8lhslyen still kan ge problem ibland för en del onödigt komplicerade motorstyr.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #92 skrivet: 15 januari 2023, 23:52:55 »
Sedan så satte ju många biltillverkare sin egen dödsstöt till etanolen för att folk fick bekymmer med bilarna?

Vilka bekymmer var det?

Bilen ska ju vara konstruerad för etanoldrift. Vilka bekymmer fick de?


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #93 skrivet: 16 januari 2023, 07:41:47 »
Hittade det här nu.

https://www.vibilagare.se/reportage/e85-branslet-allt-fler-valjer-bort

Ett av de vanligare problemen för etanolbilsägare är att spridarna sätts igen av etanolen. Tecken på detta är ryckig motorgång och svårstartade motorer, speciellt vintertid. I vissa fall kan det hjälpa att tanka bensin ett par gånger, i andra fall handlar det om rengöring av/byte av spridare. Det har också handlat om bränslepumpar som tagit stryk av etanolinblandning i bensin eller av E85-bränslet som sådant.
« Senast ändrad: 16 januari 2023, 07:43:55 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #94 skrivet: 16 januari 2023, 12:39:43 »
Bilen fungerar nu hur bra som helst med etanol.

Men omställningen kan bli krångligt.

Vill man byta är det kanske bäst att köra tills tanken är (nästan) tom och sen tanka det "nya" bränslet skulle jag tro.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #95 skrivet: 16 januari 2023, 20:03:44 »
Det ska inte vara nåt problem att blanda valfritt mellan E85 och E10/E5.
E85 innehåller väl bara 85% etanol sommartid, vintertid är det mera bensin på grund av startproblemen vid kyla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #96 skrivet: 16 januari 2023, 23:35:14 »
Det ska inte vara nåt problem att blanda valfritt mellan E85 och E10/E5.
E85 innehåller väl bara 85% etanol sommartid, vintertid är det mera bensin på grund av startproblemen vid kyla.

Precis!

Det är teorin.

Och den verkar dra betydligt mer när man tankar etanol. Det blir mer än 10 l/100 km. Otroliga 10,8 l/ 100 km får jag fram. Och jag åker förhållandevis sakta och blir ofta omkörd på motorvägen.

« Senast ändrad: 16 januari 2023, 23:39:06 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #97 skrivet: 16 januari 2023, 23:46:56 »
Nu har jag tankat bensin 95 igen. Så bilen blev fulltankad vid mätarställningen 111222.

Får se hur mycket den drar nu ... när alltså den första balken försvinner.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #98 skrivet: 17 januari 2023, 07:51:08 »
Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.
Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.
Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #99 skrivet: 17 januari 2023, 08:46:30 »
Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.
Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.
Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1

Okej, bra att veta.

Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.

Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen.

Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).

Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte sÃ¥ fort, dÃ¥ brukar de dra lite mindre.  Dessutom körde jag bara pÃ¥ motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).

Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #100 skrivet: 17 januari 2023, 14:06:14 »
Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.
Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.
Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1

Du kan inte dra den slutsatsen eftersom effektiviteten i förbränningen ökar med ökande halt etanol.
Vi som kört tusentals mil på sprit vet att den reella ökningen från BF95 till E85 ligger på 20-22%.
Om någon här är intresserad så kan jag berätta varför effektiviteten ökar.
Den kan rätt lätt minskas till ingen ökning alls om man ställer om tändningen och kör motorn magert vilket jag gjort på ett par bilar. Egenligen krävs förstås då en annan typ av katalysator eftersom den vanliga kräver lambda 1 men det finns ju de-NOX kattar att tillgå till både dieslar och bensinare numera så vill man bygga en sådan bil är det inga större problem.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #101 skrivet: 17 januari 2023, 14:21:44 »
Okej, bra att veta.

Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.

Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen.

Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).

Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte sÃ¥ fort, dÃ¥ brukar de dra lite mindre.  Dessutom körde jag bara pÃ¥ motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).

Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).

Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.
(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #102 skrivet: 17 januari 2023, 18:43:31 »
Hade en Jeep Wrangler för länge sen.

Motorn var strokad. Det var när etanolen kom. Den gick inte alls på låga varv när man testar lite etanol. Hade tomgång som var pendlande.

En kompis körde en Opel från 80 talet. Den hade inga problem att anpassa sig till etanol. Men drog så pass mer så det var olönsamt.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #103 skrivet: 17 januari 2023, 18:53:33 »
Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.
(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).

Absolut kan det vara så. Mina mätningar är inte vetenskapliga och det finns ju så klart en viss felmarginal i dessa också.

Men då måste man åka in på en verkstad och kanske anpassa styrsystemet för det.

I regel kör jag ju på bensin 95.
« Senast ändrad: 17 januari 2023, 19:15:08 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #104 skrivet: 17 januari 2023, 19:12:08 »
Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.
(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).

Det kan vara så att en av de tidigare ägarna har gjort eller låtit göra ändringar. Alltså att man på något sätt har ändrat fabriksinställningen.

Bilen känns inte alls slö att köra jämfört med Colten som jag hade tidigare, men den som har har nu har 95 hk (jämfört med 75 hk tidigare). Så den som jag hade tidigare hade en 3-cylinders motor och dessa modeller sålde man aldrig i Sverige.

Men bilen som jag har är ju godkänd för etanoldrift och precis som tipo skrev borde det egentligen inte vara något problem att blanda fritt mellan etanol och E10/E5 respektive bensin 95/98.
« Senast ändrad: 17 januari 2023, 20:23:19 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!