Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump  (läst 766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« skrivet: 24 januari 2023, 22:08:36 »
Hej,
Har försökt läsa igenom alla inlägg om detta ämne. Är tacksam för alla som svarar, trots att det säkert blivit en del upprepningar genom Ã¥ren.  "love"

Har ett ganska stort hus om 350kvm+ från 1929. Blandat radiatorer och golvvärme, ca 75/25. Fläckvis tilläggsisolerat. 15,5 kW ny ersättningsbergvärmepump från Thermia.
Verkar som att jag måste köra på ca 42 gradig kurva för att det skall bli tillräckligt varmt.
Inget rum är extra varmt eller kallt, efter lite strypning av gamla vred/termostat.
Skillnaden mellan fram och returledningen verkar bli ca 4,5 grader.

Har läst att det är "för lågt" för att vara optimalt, men jag förstår inte riktigt varför man anser det och vad jag kan göra?
Optimerar inte pumpen differensen?

I teorin förstår jag att ju större skillnad i vattentemperatur som kommer tillbaka, desto mer värme har avgivits.
Samtidigt avges mest värme i Joule om skillnaden mot rumsluften är som störst, vilket den är om genomsnittstemperaturen på elementen är hög.
Det kräver hög cirkulationshastighet, men då blir ju inte returen så kall....

FörstÃ¥r inte hur jag skall optimera det här?  dontknow
« Senast ändrad: 24 januari 2023, 22:15:09 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2023, 23:01:22 »
Om pumpen är relativt ny (vilken modell har du?) så ska den reglera tempdiffen själv.
Det stämmer att värmeavgivningen på en radiator ökar med lägre tempdiff, men eftersom den värmer luften genom konvektion motströms så vinner man i princip inget på att ha en lägre tempdiff än 5 C över radiatorn.
Samma framledning men högre retur ger då ingen ökad effekt på radiatorn.
En högre tempdiff ger däremot mer underkylning i värmepumpens kondensor, som i sin tur ökar COP en aning då man tar ut lite mer värme ur samma flöde köldmedia, men om den ökar över 5 C så börjar man förlora lite på sämre värmeavgivning på radiatorerna.
Jag uppskattar att nånstans 7-8 C tempdiff så får man nån form av "break even" mellan värmepumpens COP och radiatorns värmeavgivning.
« Senast ändrad: 24 januari 2023, 23:04:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2023, 09:42:42 »
Tack Carl! Jag har en Atlas 18 Duo.

Håller kanske inte riktigt med om att den varma ytan inte har stor korrelation med uppvärmd luft?
Luftemp =/= framledningstemp i närheten av radiatorn, skillnaden är betydande vilket leder till energiflöde. Uppvärmningen korrelerar väl också till hur länge luften sveper förbi ytan och därmed den varma sträckan? Ett bottenkallt element avger mindre värme än ett genomvarmt.
Ett superhett element, men endast på toppen är sannolikt sämre än ett genomljummet element. Eller?

Men, vad vet jag. Det är det här jag försöker förstå.
Konsoliderar till följande tråd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79787.0
« Senast ändrad: 25 januari 2023, 09:51:42 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2023, 08:33:24 »
Svarar här ändå, det är lite skillnad mellan denna och en CTC.
Jag tror att du inte behöver greja så mycket med den, tempdiffen blir ofta lägre när kompressorn går på låglast.
Det som kan störa är om det sitter någon extern cirkpump, t ex till golvvärmen som påverkar flödet även över värmepumpen?
Om du lägger upp en bild på golvvärmecentralen så kan jag försöka förklara hur den ska rattas in?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2023, 23:25:14 »
Hej,
Det var vänligt av dig.
Jag har två undercentraler.
Lite svårt att ta bilder, men det sitter först en shunt med ett termostat som tar ned 45 till 35, följt av en pump som cirkulerar runt det i slingorna.
Skulle inte tro att pumpen driver så mycket av flödet i 45 graderssystemet till värmepumpen?
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2023, 22:18:39 »
Det som kan störa är om det sitter någon extern cirkpump, t ex till golvvärmen som påverkar flödet även över värmepumpen?
Om du lägger upp en bild på golvvärmecentralen så kan jag försöka förklara hur den ska rattas in?
Vid närmare granskning av undercentralen på vinden, blir jag lätt förskräckt.
Själva utrymmet är ju som det är (en katastrof) pga plats, men regleringen funkar ju inte!

- termostatet verkar satt ur spel. Nästan samma temp som min framledningstemp. Även om jag drar den i botten, flödar det fritt.
- funkar den termiska återkopplingen? Måste den inte isoleras på något sätt?
- termostatet styr ju inte riktigt shunten, utan en ventil innan. I teorin kan det vara likvärdigt, eller?

Rent praktiskt skulle jag vilja ha lägre värme i några av slingorna (trägolv). Hur stryper man dem?

Tusen tack!
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2023, 22:42:13 »
PÅ bild 2 så är det en termostat och den maximerar tempen till GV , vad står den på nu.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ställa in radiatorsystem mot bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2023, 23:11:40 »
Just vid det tillfället stod den på 3, men mitt intryck är att den inte funkar.
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!