Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310p  (läst 1070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cold like ice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
310p
« skrivet: 29 september 2009, 21:46:42 »
Hej.
Detta är min andra vinter ihop med nibes 310p, och jag undrar om det verkligen ska vara så att elpatrpnen går in så ofta som den gör ca 10-15min mellanrum (trots allt bara slutet på september). provade att blockera den imorse och nu är pann temeraturen nere på 36c utan att nått varmvatten har använts, kan speca upp resten av kanelerna..

1:36
2:36
3:01
4:06
5:07
6:10
7:00
8:36
10:42
11:06

En annan nyfiken frÃ¥ga installerade en braskamin förra vintern med extern tilluftmatning till denna. Men elpatronen gick in som vanligt trots att jag eldade upp inne tempen till ca 30c, ska inte niben jobba med den redan uppvärmda luften och Ã¥teranvända denna? sitter ett frÃ¥nluftdon precis brevid  :(
Tack på förhande...

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: 310p
« Svar #1 skrivet: 29 september 2009, 23:21:57 »
Har du en kamin så måste du ha en innegivare för att 310an ska backa på framledningstemperaturen när du eldar.
Den finns att köpa på bla vvs-boden.se

Angående elpatronen så ja, den går väldig ofta när det börjar bli kallare. 310P har en kompressor som kan ge ca 2kW så det blir en hel del extra tillskott under vintern.
Kanal 10 är framledningen som krävs för tillfället, kanal 2 är aktuell. Så som du ser på dina egna siffror så räcker det inte till.
Jag kör fortfarande med min elpatron blockerad då sambon inte är hemma. (jag duschar på jobbet) Under natten faller tempen till 33 grader och hustempen från 20 till 19. Det är inga problem för kompressorn att hämta hem det under dagen.

Ser att du har 1 grad ute (kanal 3). Vad har du för temp inomhus?

Mitt råd är att köpa en innegivare snarast, så att du kan utnyttja kaminen.

Tråden är även felplacerad. Ligger under Luft/vatten men hör hemma under Frånluftspumpar. Någon moderator kanske fixar till det.

//Johan
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad cold like ice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 310p
« Svar #2 skrivet: 30 september 2009, 21:13:45 »
det var inte bra att jag hamnade fel  ::)  men jag tackar för infon, fÃ¥r titta pÃ¥ en sÃ¥n inomhusgivare dÃ¥..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!