Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räkna med ventilation vid val av värmesystem  (läst 1428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Räkna med ventilation vid val av värmesystem
« skrivet: 24 mars 2008, 11:49:12 »
Jag har idag mekanisk ventilation med återvinning (FTX). Hur tycker ni att jag ska räkna på energi- och effektbehov om jag skulle byta uppvärming från dagens elpanna till t.ex. bergvärme. Bör man räkna med nuvarande siffror där FTX:en hjälper till att minska behovet eller borde man räkna på effektbehovet utan FTX? Jag har idag inte för avsikt att slänga ut FTX:en, men man vet ju aldrig.

Ska man se till att dimensioneringen blir tillräcklig för att klara huset även utan FTX eller är det slöseri och onödig överdimensionering eftersom jag planerar att ha FTX:en kvar? Jag tänker främst på dimensionering av borrhål för bergvärme, vilket kan vara svårt att fixa till i efterhand. Hur skulle ni gjort?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räkna med ventilation vid val av värmesystem
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2008, 13:54:27 »
Jag skulle räkna på VP:n som att jag skulle ha kvar FTX men borra som utan FTX.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Räkna med ventilation vid val av värmesystem
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2008, 21:41:48 »
Ja, så har jag också resonerat. Återstår att ta reda på hur mycket effekt och energi som FTX:en sparar som jag då måste addera till mina nuvarande siffror. Någon som vet hur man räknar?

Jag har börjat så här:
Yta 152m3
Takhöjd: 2,4m
Volym: 152 x 2,4 = 365m3
Luften ska bytas 1 gång på 2 timmar, dvs 182,5m3/tim eller 0,051m3/sekund
Innetemp: 22 ºC
DUT i Stockholm: -17
Effekt för att värma tilluften från -17ºC till 22ºC dvs deltaT=39 => 0,051 x 39 x 1,2 = 2,39kW (formel hittat på nätet)
FTX verkningsgrad: 65% dvs 2,39x0,65=1,55kW sparar FTX:en
Dvs utan FTX behöver jag ett borrhål som klarar en pump som har en effekt på ca 1,55kW mer än vad jag behöver idag med FTX. Är detta korrekt beräknat?

Sen tänkte jag räkna ut hur många kWh som FTX:en sparar på årsbasis. Någon som vet hur man gör det?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!