Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 56 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 20:01:18 »

Som akut kan du göra lite vad du vill, bara det blir värme. När du fick ordning på A så blev mer flöde på hetvattnet till B, helt normalt. Att det steg över börvärde är helt normalt det med. Alla portar öppna och det går inte att reglera ner tempen, finns alltid en övertemp flöde då, som blandas in i returen och höjer  efter några timmar till nästan samma temp som tanken.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 19:35:37 »

Det knepiga är att jag, så länge det var rejält kallt , upplevde att allt fungerade, det var när värmen ute kom som jag märkte att framledning sköt över börvärde, sen nu när jag fick ordning på shunt A så blev problemet med shunt B uppenbart... temporärt kan jag sänka UKV, till samma kurva som klimatsystem 2 och öppna shunten manuellt till klimatsystem 3 , då blir det inte så stor övertemp och ingen frysrisk, har kurva som ger 43C vid -15C på klimatsystem 2
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 19:14:21 »

Fungerar inte, alla portar får inte vara öppna helt, då blir det kortis
Yes, det budskapet var, precis som du tidigare sa. Men det går att få lite värme, eftersom pumpen lämnar bestämt genom hela värmeslingan den kopplad till, sen vad den hittar i sin tur blir lite rysk roulette. Kanske 25% värme i bästa fall, är det någon golvvärme så kanske det går att boka in röris i lugn och ro utan stress.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 19:07:27 »

Jag gick precis och fingrade på en VRG133, jag snackar dynga nu igen  :-))

Det du kan göra är att den blockerar en av ändarna, käglan är bara 90 grader stor. Andra sidan på ställdonets arbetsområde blir att käglan hamnar centrerad ut i det anslutningsfria området och alla 3 anslutningar blir öppna mot varandra. Så då får du en shunt som aldrig kan ge mer än 50%, samtidigt som pumpen mitt emot suger då kanske det blir mindre i praktiken än så. Dags för rörmockaren igen faktiskt om inte värmen räcker i det läget. Byta shuntmodell eller dra om rören, blir väl samma utgift för den drabbade.
Fungerar inte, alla portar får inte vara öppna helt, då blir det kortis, kan gå att ställa lite manuellt men tempen i systemet kommer att öka, så det blir nästa hetvatten ut efter några timmar. Går att vända shunten 180 grader så nere kommer upp. Men då svårt att på på ställdonet på baksidan , inget bra. Röris nästa.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 19:01:31 »

Förstår det med populärt, men som nu är så är shunt A rätt. Men B fel, den för att fungera rätt, så skulle den vändas  180 grader så blir det helt fel, det rör som nu går till höger kallas AB port och ska alltid vara öppen. Beroende hur shunten monteras så kan dom andra vara A eller B. Som det är nu så kommer med vänstergång alla portar att vara vara öppna ( direkt kortis nu ) och högergång stänga AB-porten  och inget  flöde till huset. För att få till det men inte bra, dåligt med plats. Då ska shunten vridas 180 grader, så nedre anslutningen kommer upp och vissevärsa. B ska vara lika kopplad på rören som A. Hetvatten in = A och B = retur AB = ut till huset shuntat temperatur. A och B kan skifta i namn beroende på vilket av dom har hetvatten på sig.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 18:57:42 »

Jag gick precis och fingrade på en VRG133, jag snackar dynga nu igen  :-))

Det du kan göra är att den blockerar en av ändarna, käglan är bara 90 grader stor. Andra sidan på ställdonets arbetsområde blir att käglan hamnar centrerad ut i det anslutningsfria området och alla 3 anslutningar blir öppna mot varandra. Så då får du en shunt som aldrig kan ge mer än 50%, samtidigt som pumpen mitt emot suger då kanske det blir mindre i praktiken än så. Dags för rörmockaren igen faktiskt om inte värmen räcker i det läget. Byta shuntmodell eller dra om rören, blir väl samma utgift för den drabbade.
Har sökt ytterlägen senaste timmen och kommit till samma slutsats, har landat i att ha möjlighet till max retur(blockerad framledning) är bäst då jag kan säkerställa att den inte får onödigt varmt vatten ut i klimatsystem 3,  då UKV normal sett alltid är varmare så jag kan temporärt leva med lite blandat vatten som max. framledning, dock verkar det som att jag får ta ett snack med röris igen... :(
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 18:46:13 »

Jag provar att flytta shuntens läge, fattar nu att det krävs 45grader vridning för att blockera o då ska det funka som du säger  :)

Sen ang. Appar, det gör ju att man kan vara social o ändå pula med pumpen, juldagen i pannrummet uppskattas ju inte av alla  tOOmten
Jag gick precis och fingrade på en VRG133, jag snackar dynga nu igen  :-))

Det du kan göra är att den blockerar en av ändarna, käglan är bara 90 grader stor. Andra sidan på ställdonets arbetsområde blir att käglan hamnar centrerad ut i det anslutningsfria området och alla 3 anslutningar blir öppna mot varandra. Så då får du en shunt som aldrig kan ge mer än 50%, samtidigt som pumpen mitt emot suger då kanske det blir mindre i praktiken än så. Dags för rörmockaren igen faktiskt om inte värmen räcker i det läget. Byta shuntmodell eller dra om rören, blir väl samma utgift för den drabbade.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 17:56:11 »

Det funkar att köra ut i mitten även på din, testa i manuella läget (dra ut ratten en klick och sen vrid) så märker du om det skulle vara på annat vis. 90 grader bred kägla + 90 grader vridning = 180 grader täckning.

Apparna är lite av jävulens påfund, mycket märkligheter och oro sprids från dessa. Knappar man vid anläggningen, eller övervakar, så finns inget som förvirrar vad jag sett hittills.
Jag provar att flytta shuntens läge, fattar nu att det krävs 45grader vridning för att blockera o då ska det funka som du säger  :)

Sen ang. Appar, det gör ju att man kan vara social o ändå pula med pumpen, juldagen i pannrummet uppskattas ju inte av alla  tOOmten
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 17:28:01 »

Är så som du visar VP från höger och blå frän väster så blir det fel funktion. Rakt ner är returen från huset och det är nog kopplat till returen till VP och är rätt, den blå pilen ska vändas. framflödet ska gå tvärtom i riktning och då skall märket på axeln för min värme mot höger rör och max rakt ner, det blir då 90 grader. och motorn ska  gå höger för att öka på värmen. Som din bild nu visar så blir det kortslutning mellan fram och retur. Det blir alla portar öppna och motorn går till vänster.

Försökt att lägga ihop bilderna, baserat på det och din text så ser det fel ut?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 16:48:56 »

Är så som du visar VP från höger och blå frän väster så blir det fel funktion. Rakt ner är returen från huset och det är nog kopplat till returen till VP och är rätt, den blå pilen ska vändas. framflödet ska gå tvärtom i riktning och då skall märket på axeln för min värme mot höger rör och max rakt ner, det blir då 90 grader. och motorn ska  gå höger för att öka på värmen. Som din bild nu visar så blir det kortslutning mellan fram och retur. Det blir alla portar öppna och motorn går till vänster.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 16:34:01 »

Det funkar att köra ut i mitten även på din, testa i manuella läget (dra ut ratten en klick och sen vrid) så märker du om det skulle vara på annat vis. 90 grader bred kägla + 90 grader vridning = 180 grader täckning.

Apparna är lite av jävulens påfund, mycket märkligheter och oro sprids från dessa. Knappar man vid anläggningen, eller övervakar, så finns inget som förvirrar vad jag sett hittills.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 15:49:41 »

Jepp du ska ta  bort motorn, på axeln finns en markering  när porten är stängd, den ställs till stopp för hetvatten. Sen sätts regeleringen till min, motorn går till min. På med den vita medbringaren. kan bara sitta på ett sätt och dit med motorn. Shunt  A ska gå till höger och shunt B till vänster, fel hål på motor skifta brun och svart på kabeln.

Började nu titta på shunt B och blir inte riktigt klok hur den skall vara ställd då framledning är i mitten?
Tittar man i databladet som HBerggren la upp så finns inte denna variant för VRG130 (in på sidorna och ut i mitten), men den finns för VRG230  dontknow

Edit:
Känns som det borde vara en 180grader shunt istället för 90grader?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 15:41:08 »

OK en är inte styrd med 0 - 10 volt. den är en öka/minska, men skit i det, det fungerar nu.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 15:16:52 »

Nu fungerar det som det ska(som det ser ut  ::) ) efter att ha vridit shunt till max stängt för framledning när ECS signalerar 0V, monterat motor med läge för 0V(fullt stängd), bytt rotationsriktning genom att skifta brun och svart ledare.
Vid QN25 = 10Volt så stannar den på fullt öppet, framledning BT2(system 2) är några tiondelar från BT25(övre dykrör i UKV500)
Vid QN25= 0Volt så stannar den på helt stängt=full retur och BT2 och BT3 har snarlika värden, diffar ca. 0,4C men det borde väl vara rätt med tanke på toleranser och placering.

Tack alla som bidragit till att jag landat rätt i detta!
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 15:01:33 »

Ventilkroppen heter så, det är en annan separat artikel från den elektriska ovanpå med grå ratt.

Har kollat alla Nibemanualer ECS 40, ECS 40 (NL), ECS 41, ECS 41 (NL). Alla har 230V-styrning av ställdonet. (Dvs man byter plats på svart och brun för att byta rotation). Manualerna är skrivna 2021 med giltighetstid 2030.
Jävla märkligt. Det borde vara denna i modifierat utförande du har. Då kan du se hur man byter mellan höger och vänstergång om det skulle vara något som behövs:

https://esbe.eu/storage/80D861D5884C4C0B95EB0E1D8B86A8FD1E027029AA5574C0EC389728FB1F3996/3236008935974933896766a6f48af058/pdf/media/2ae1948a9cc14217b2079ab2198d58be/Anv_ARA600%20Prop_98140276_versM_lr.pdf

Var hittar du dina 0-10V någonstans? Går den kabeln in till ställdonet som är buntad ihop med strömsladden?

Edit: Länkar ju fel jämt..
Den heter ARA561
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 14:13:04 »

Detta är allt du behöver veta i så fall.
Tack, då har jag hittat rätt i plinten, den vrider åt fel håll så nu ska jag slå av spänningen o skifta.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 14:11:04 »


Var hittar du dina 0-10V någonstans? Går den kabeln in till ställdonet som är buntad ihop med strömsladden?

Edit: Länkar ju fel jämt..

Det är cirk pump och shuntmotor som är buntade ihop, går bara en 3ledar kabel till motor(brun, blå, svart)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 14:07:22 »

Detta är allt du behöver veta i så fall.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 14:05:25 »

Jag tittar i Nibe Uplink, tror säkert att shunten vrids med 230V men det jag ser i appen är QN25
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 14:00:47 »

VRG130 fattar jag det som
Ventilkroppen heter så, det är en annan separat artikel från den elektriska ovanpå med grå ratt.

Har kollat alla Nibemanualer ECS 40, ECS 40 (NL), ECS 41, ECS 41 (NL). Alla har 230V-styrning av ställdonet. (Dvs man byter plats på svart och brun för att byta rotation). Manualerna är skrivna 2021 med giltighetstid 2030.
Jävla märkligt. Det borde vara denna i modifierat utförande du har. Då kan du se hur man byter mellan höger och vänstergång om det skulle vara något som behövs:

https://esbe.eu/storage/80D861D5884C4C0B95EB0E1D8B86A8FD1E027029AA5574C0EC389728FB1F3996/3236008935974933896766a6f48af058/pdf/media/2ae1948a9cc14217b2079ab2198d58be/Anv_ARA600%20Prop_98140276_versM_lr.pdf

Var hittar du dina 0-10V någonstans? Går den kabeln in till ställdonet som är buntad ihop med strömsladden?

Edit: Länkar ju fel jämt..
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 13:57:22 »

fel hål på motor skifta brun och svart på kabeln.
Anslutningar 4 och 6 ska skiftas för att ändra rotation?
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 13:52:23 »

Ser ut som de uppdaterat satsen, du hade ju två sladdar, då bör det stämma bra. Spännande, ska läsa på lite. Vad heter ställdonet ESBE ARAxxx?
VRG130 fattar jag det som
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 13:43:53 »

Shunt  A ska gå till höger
10V signal ska vrida shunt åt höger?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 13:41:49 »

Som jag upplever det så är den analoga spänningen QN25 en lägesindikeing, då den ligger kvar på värdet när fen justerat klart, 10V full värme, 0V full retur,  5V 50%, kanske jag fattat fel?
Ser ut som de uppdaterat satsen, du hade ju två sladdar, då bör det stämma bra. Spännande, ska läsa på lite. Vad heter ställdonet ESBE ARAxxx?
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 13:17:11 »

Shunten styrs av 230V under tiden som den ska gå åt ena hållet eller andra hållet, alla stillestånd är 0V. Elbiten är inte relevant
Som jag upplever det så är den analoga spänningen QN25 en lägesindikeing, då den ligger kvar på värdet när fen justerat klart, 10V full värme, 0V full retur,  5V 50%, kanske jag fattat fel?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 12:59:51 »

Vid 0 Volt har jag markeringen? enl. röd linje, fattar det som att den ska vridas till grön linje?
Det känns inte som man vrider den utan verktyg?
Markeringen visar mot den port/rör som är stängd
Jepp, det med shunt till noll värme och ta bort motorn, ställa markeringen på axeln ( den är en markering på att porten står mot hetvattnet. På med motorn och allt klart. Med motorn i läge noll/minus så stannar den och står kvar där tills du ställer om kurvan så den börjar gå. Då provas att ställa upp och känna på rören ut. Shunten går till max, ska bli heta, Sen bara ställa rätt kurva så kommer shunten att vilja gå mot noll, till at börja med ( för mycket värme ut ) men återställer sig efter ett tag till rätt läge.

PS För att vrida manuellt så dras vredet ut knappt ca 1 cm och då kopplas växellådan ur, med motorn borta går det bra att vrida axeln för hand. Håll koll på märkningen bara.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2023, 12:52:00 »

Shunten styrs av 230V under tiden som den ska gå åt ena hållet eller andra hållet, alla stillestånd är 0V. Elbiten är inte relevant

Du behöver inte stänga av något om du inte ska byta gångriktning (flytta kablarna). Då stänger du av på nibes brytare under displayen. I boxen på väggen stänger du av automatsäkringen, sen är det bara börja. Men som sagt, är gångriktningen rätt behöver du inte göra detta.

Monteringsläget som axeln ska stå i för dig, där ditt egna golv är syd; när ställdonet sätts dit ska det stå i mitten (sätt i grå hatten i första klicket så du kan ställa manuellt och bara kunna vrida 90 grader fram och tillbaka innan det tar stopp):
Shunt A: sydväst (Käglan ska kunna blockera stigare och retur). (Med stigare syftar jag på varm utgång från tank).
Shunt B: väst (Käglan ska kunna blockera stigare och retur). (Med stigare syftar jag på varm utgång från tank).

Käglan är där axelpilen är.

Plocka ur hylsan ur shuntmotorn som ligger lös där i, den ska räcka att vrida med.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 12:48:56 »

Jepp du ska ta  bort motorn, på axeln finns en markering  när porten är stängd,

Vid 0 Volt har jag markeringen? enl. röd linje, fattar det som att den ska vridas till grön linje?
Det känns inte som man vrider den utan verktyg?
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 12:26:50 »

Jepp du ska ta  bort motorn, på axeln finns en markering  när porten är stängd, den ställs till stopp för hetvatten. Sen sätts regeleringen till min, motorn går till min. På med den vita medbringaren. kan bara sitta på ett sätt och dit med motorn. Shunt  A ska gå till höger och shunt B till vänster, fel hål på motor skifta brun och svart på kabeln.

OK, så enklaste är då att dra ner framledning så shunt går till 0 volt, sen ta bort motor o vrida shunt till helt stängd för hetvatten, o då behöver man inte heller bryta spänningen?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2023, 12:17:26 »

Jepp du ska ta  bort motorn, på axeln finns en markering  när porten är stängd, den ställs till stopp för hetvatten. Sen sätts regeleringen till min, motorn går till min. På med den vita medbringaren. kan bara sitta på ett sätt och dit med motorn. Shunt  A ska gå till höger och shunt B till vänster, fel hål på motor skifta brun och svart på kabeln.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 25 december 2023, 11:57:24 »

Nu har shuntarna flyttats till korrekt position, bra, snabb och trevlig respons från röris och systemet fungerar i princip som det ska, åtminstone när det är rejält kallt och det har det varit sedan flytt så upptäckte alltså inte ett kvarvarande problem och tänker att jag antagligen kan lösa det själv.

Upplever att shunt "A" inte kommer till 100% retur, så när UKV är varmare än börvärde på klimatsystem 2 så verkar den vid 0 volt fortfarande blanda in varmt vatten.
När jag tittar på installationsinstruktioner för shunten så ska 50% blandning åstadkommas om shunten ställs i "sydväst", nu är min shunt lite omkastad jämfört med typfallet så jag fattar det som att jag borde ha sydöst , gissningsvis står den idag på syd?

Blir följande rätt? borde vara ett enkelt jobb för amatör? :
1. Slå av matning till shuntmotor(ECS 40, antar att det är brytaren som sitter under ECS ?)
2, Skruva bort mittskruven
3. dra av shuntmotor från shunten(när skruven är borta, bara att dra rakt ut?)
4. vrid shunt till läge sydöst (handkraft ska räcka? )
5. vrid shuntmotor till 50%/mitten
6. Tryck dit shuntmotor
7 slå på matningen
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 november 2023, 15:36:49 »

Som du ser på den vänstra delen av kopplingen så går det heta vattnet direkt in på shunten och det är rätt. Hos dig så det heta vattnet in på matarröret till systemet FEL. Det kn fungera till en viss del, men fär du riktigt hett vatten från tanken kan det spåra ur rejält. Om du tar bort motor och ser på axeln så vid stängd ventil så ska käglan stänga mot den heta röret och då går vattnet runt i systemet utan att värmes på. Ventilen kan snurras runt 360 grader och finns inget stopp på. Så det gäller att käglan står rätt i ventil när motorn sätts dit och att den står i rätt läge för ventilens läge, Jämnför med skissens vänstra del och du får liksom vrida ventilen i huvudet så det stämmer med ditt. Anser att röris ska ändra placering och få hetvattnet direkt in på shunten. Har varit med om att shunten sitter rätt men läget på käglan inte står rätt, kan fungera vid en temp men inte en annan.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 23 november 2023, 14:26:09 »

Är inte inkopplingsexempel 4 från shuntmanualen som jag har?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 november 2023, 09:14:22 »

Shunten på sista bilden ska flyttas ett snäpp till höger och shuntens läge ska ställas om. Shunten ska ta värmen från tanken och blanda in med returen. Rött varmt, blått kallt, röd/blå blandvatten, vitt, här ska shunten sitta. Kägglan i shunten ska ändras så den stänger rätt portar. Vid stängd port rakt ner mot värmen ska flödet bara snurra runt i kretsen och inte som nu med kontakt via rören med värme. Bara ta in röris igen och gör om. Lika med den andra shunten, som ska flyttas till lika montage som den här.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 23:05:55 »

hur det är med den uppe syns inte , kanske lika där.
Det ser ut som att alla rör är pressade ocg då har det säker varit en röris på plats.
Bifogat bild på klimatsystem 2.
Ja, det är ett köpt jobb av röris
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 23:00:04 »

Då är det felkopplat när det varma vattnet går direkt ut till systemet Shunten nere ska upp ett steg och blanda in fram och retur, nu går det varma direkt utan blandning, hur det är med den uppe syns inte , kanske lika där.
Det ser ut som att alla rör är pressade ocg då har det säker varit en röris på plats. Ett snyggt montage men lit fel. Shuntarna ska ta varmt och blanda in returen för att få rätt temp ut. Nu tas det varma direkt direkt ut. en viss funktion är det men inte bra. Så det blir att kalla på röris igen och göra rätt. Hen nog tänkte rätt men kopplat fel av någon anledning. Shunten ska sitta i krysset på varma röret och retur
En liten bild hur det ska vara

EDIT Den bild du visar kan fungera men inte optimalt shunten ska blanda in lite värme till returen för inställd värme till sytemet
Det fungerar bra så länge UKV inte är mycket  varmare än klimatsystemet, kör jag upp UKV i 50C så spårar det ur o blir nån form av självsvängning
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 november 2023, 22:34:16 »

Då är det felkopplat när det varma vattnet går direkt ut till systemet Shunten nere ska upp ett steg och blanda in fram och retur, nu går det varma direkt utan blandning, hur det är med den uppe syns inte , kanske lika där.
Det ser ut som att alla rör är pressade ocg då har det säker varit en röris på plats. Ett snyggt montage men lit fel. Shuntarna ska ta varmt och blanda in returen för att få rätt temp ut. Nu tas det varma direkt direkt ut. en viss funktion är det men inte bra. Så det blir att kalla på röris igen och göra rätt. Hen nog tänkte rätt men kopplat fel av någon anledning. Shunten ska sitta i krysset på varma röret och retur
En liten bild hur det ska vara

EDIT Den bild du visar kan fungera men inte optimalt shunten ska blanda in lite värme till returen för inställd värme till sytemet
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 22:02:54 »

Det rör med blå tape är det kalla som går till botten av tanken. Om vi då börjar att se kopplingen på det hela.
Varmt kommer uppifrån tank,  Vilken väg pumpar pumparna, finns en pil för riktningen på dom.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 november 2023, 21:57:52 »

Det rör med blå tape är det kalla som går till botten av tanken. Om vi då börjar att se kopplingen på det hela.
Varmt kommer uppifrån tank,  Vilken väg pumpar pumparna, finns en pil för riktningen på dom.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 18 november 2023, 21:38:35 »

Shunten till klimatsystem 3 ser som sagt totalt tokigt felvänd ut jämfört med instruktionen. Kanske kan man klura ut bättre hur den modellen av shunt fungerar om man skruvar bort shuntmotorn och bara tittar direkt på själva shuntventilen?
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 21:32:31 »

Det vet vi inte, men kanske markering för kallare, det behövs mer foton så helheten syns. Gärna med uppgift vilka rör som vart, ser lite udda ut med shunten.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 21:31:06 »

Är det röret som har blå tape på sig som kommer från VP med varmt vatten
Nej, den går till UKV
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 november 2023, 21:29:59 »

Det vet vi inte, men kanske markering för kallare, det behövs mer foton så helheten syns. Gärna med uppgift vilka rör som vart, ser lite udda ut med shunten.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 18 november 2023, 21:26:47 »

Det röret med blå tejp verkar vara returröret till pannan/tanken. Knepig rördragning.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 november 2023, 21:19:04 »

Är det röret som har blå tape på sig som kommer från VP med varmt vatten
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 20:11:00 »

Vid sänkt måltemp går QN25 till 0V o shunter vrider åt höger

Edit
Och vid ökad framledning QN 10V o vrider år vänster
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 19:34:45 »

Bifogat bild på shunt o uplink
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 november 2023, 19:25:42 »

ESBE shunt. Markeringen med pilen visar var kägglan står i shunten. Nu står den för 50 % , enligt markeringen, hur blir det om du vrider den max höger. Blir det kallt då på utgående rör och returen varmare.
Verkar som att den är felställd med markeringen, den går att snurra 360 grader. Ratten ska vridas så pilen står rakt ner, det är då full värme ut, kägglan stänger då returen helt. För att minska värmen ut så vrids vredet det till höger. Käggla kommer då att stänga mot VP. Shunten ska arbeta i spannet 90 grader till vänster
För att komma dit måste motorn tas bort och axeln på shunten vridas 180 garder till vänster så pilen står rakt ner. motorn ska då ha vridit sig helt till vänster och då är det full värme. har stängt mot returen. Så det blir att köra motorn i luften mot full värme, går den till vänster så får du ändra så den går till höger fullt ut. Motorn sätt tillbaka lika som nu enligt bild.

PS du får ändra i huvud så det stämmer med bilden så som du har montaget på shunten

Blev lite fel här med två lika men det sisata här är rätt
ESBE shunt. Markeringen med pilen visar var kägglan står i shunten. Nu står den för 50 % , enligt markeringen, hur blir det om du vrider den max höger. Blir det kallt då på utgående rör och returen varmare.
Verkar som att den är felställd med markeringen, den går att snurra 360 grader. Ratten ska vridas så pilen står rakt ner, det är då full värme ut, kägglan stänger då returen helt. För att minska värmen ut så vrids vredet det till höger. Käggla kommer då att stänga mot VP. Shunten ska arbeta i spannet 90 grader till vänster
För att komma dit måste motorn tas bort och axeln på shunten vridas 180 garder till vänster så pilen står rakt ner. motorn ska då ha vridit sig helt till vänster och då är det full värme. har stängt mot returen. Så det blir att köra motorn i luften mot full värme, går den till vänster så får du ändra så den går till höger fullt ut. Motorn sätt tillbaka lika som nu enligt bild.
Här en htmanual på shunten så du kan se funktionen i den, är du med.
tps://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg130
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 november 2023, 18:39:21 »

Det stämmer kanske på klimatsystem 2 men blir helt fel med shunten i klimatsystem 3.
Klimatsystem 3 är det som krånglar, dock funkar det bra om UKV är med liknande temp...
Skrivet av: Josth
« skrivet: 18 november 2023, 18:35:44 »

Det stämmer kanske på klimatsystem 2 men blir helt fel med shunten i klimatsystem 3.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!