Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket är den vanligaste orsaken till att kompressorna börjar föra oväsen?  (läst 9609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej till forumets hjärntrust!
En god vän ringde och uppgav att hennes utedel har börjad föra oväsen.
Servicefirman hon kontaktat hade meddelat att man skulle sända henne en offert på utbyte av motorfläkten.
Jag: Utan att besöka dig innan för att konstatera orsaken till oljudet?
Hon: Ja!
Märkligt tyckte ja bör man inte först utröna orsaken till oväsendet i utedelen?

Min fråga till panelen blir vilka är de vanligaste orsakerna till att utomhusdelen börjar föra oväsen?
Oväsendet började innan första snön föll

Ps hennes pump är en Sanoy men jag väljer att ställa frågan här eftersom frågan är intressant oavsett fabrikat.
Hoppas att frågan inte flytas

Mvh
« Senast ändrad: 16 januari 2012, 21:25:20 av lvpumpen »

robot74

  • Gäst
Har själv haft s-yo pump och det var ingen rolig tid, tips laga inte skrotet utan byt till ett märke som har scrollkompressor så slipper din vän uppleva missljud från usla rotationskompressorer som håller på att lägga av. Panasonics norden pumpar har scrollkompressor *vinkar*

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
dock innan man skrotar en pump pga. oljud med i övrigt funkar så bör man kolla att den inte har blivit isblock som fläktar, rör och kompressor slår och skramlar emot - då kan det räcka med sensorbyte, avrostningslinga mm. som ev. har gått sönder och gör att den isar igen.

om det är själva kompressorn som låter så indikerar det oftast att den är på G och det är dags att titta efter alternativ då dess oftast inte är lönsamma att repa.


 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
som xxargs skrev, kolla isbildning.
det kan bli is under kompressorn så vibrationsdämparna inte fungerar, då blir det ett hiskeligt oväsen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Har själv haft s-yo pump och det var ingen rolig tid, tips laga inte skrotet utan byt till ett märke som har scrollkompressor så slipper din vän uppleva missljud från usla rotationskompressorer som håller på att lägga av. Panasonics norden pumpar har scrollkompressor *vinkar*


Varför använder nästan alla fabrikat denna usla kompressor isÃ¥fall. 

Inte ovanligt med ojud från annat i vissa Sanyo modeller, som ganska enkelt går att åtgärda.

Panasonic är den sista pump som kommer in i mitt hus. 
Mina 10år gamla Sanyo 91 bara går och går.
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 18:56:43 av Zelda »

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ok 4 svar men av svaren utgår jag att de svarande inte förstått min fråga till panelen. Gör ett nytt försök nu.

Min fråga till panelen blir vilka är de vanligaste orsakerna till att utomhusdelen börjar föra oväsen?
Oväsendet började innan första snön föll

Mvh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
xxargs gav dig svaret på en av dom vanligaste orsakerna till att utedelen kan låta illa !
Orsaken till is under kompressorn, vibrationsdämpare och dess rör är oftast att utedelen lutar åt fel håll.

lagren i fläktmotorn är annars det som kan låta illa och som din goda väns montör verkar tro vara felet, antar att han har fått lite mer förutsättningar över telefon för att kunnat avgöra det mot vad som framkommit här.

Om det har varit snö eller inte spelar ingen roll vare sig för is under kompressorn eller fläktmotorn.
Kondensvatten som rinner åt fel håll och fryser till is behöver bara ett par minusgrader ute.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Ok 4 svar men av svaren utgår jag att de svarande inte förstått min fråga till panelen. Gör ett nytt försök nu.

Min fråga till panelen blir vilka är de vanligaste orsakerna till att utomhusdelen börjar föra oväsen?
Oväsendet började innan första snön föll

Mvh

Vilken Sanyo modell?
Kondensorn är sammanbuntad med ett buntband som kan ha gått av.
Isbildning som sagts tidigare.
Kan vara rören som går nära kompressorn som vibbrerar och går imot något.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
>xxargs Förlåt jag läste igenom svaret slarvigt!

>TS Comfort AB Tack
Du skriver att Om det har varit snö eller inte spelar ingen roll vare sig för is under kompressorn eller fläktmotorn.
På min pana har jag varit med om att fläktbladen slagit i frusen is i eller i samband med kraftigt snöoväder men aldrig annars. Men jag litar på vad du säger
Ts Du skrev att Orsaken till is under kompressorn, vibrationsdämpare och dess rör är oftast att utedelen lutar åt fel håll
Luta åt fel håll? Skall väl vara monterad vågrät?

Tack för svaren

Mvh


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det ska inte vara någon högre risk för isbildning under tex kompressorn vid snöfall eller blåst på en korrekt installerad utedel med fungerande värmekabel/stav.
Men om din utedels dräneringshål inte kan svälja det extra smältvatten som blir om det snöar på baksidan/sidan om din utedel så ökar risken att det rinner in under kompressorn och fryser till is.
utedelen ska helst luta svagt svagt åt vänster samt svagt svagt bakåt då dräneringshålen är i bakkant på utedelen.
Detta är när du ser utedelen framifrån.
Har du en värmekabel som inte fungerar i bottentråget eller har för liten effekt av någon anledning kan det medföra att det bildas iskakor i bottentråget som växer till sig och då är risken sedan förutom oljud att isen spränger sönder olika delar som tex kondensor/förångare.
Har du satt i den den plastmojängen i hålet i bottentråget så bör du ta bort den då den mest hindrar avrinningen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

robot74

  • Gäst
Synd för dig att du inte kommer att få uppleva hur en riktig v-p fungerar...
 

Varför använder nästan alla fabrikat denna usla kompressor isÃ¥fall. 

Inte ovanligt med ojud från annat i vissa Sanyo modeller, som ganska enkelt går att åtgärda.

Panasonic är den sista pump som kommer in i mitt hus. 
Mina 10år gamla Sanyo 91 bara går och går.
[/quote]

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Utedelen skall helst luta någon mm åt sidan, kompressorsidan skall ligga högre än motstående sida.
Dessutom skall den gärna luta lite in mot väggen, så att avfrostningsvattnet inte rinner framåt på bottentråget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Trodde ägaren av forumet läste tidigare inlägg i trÃ¥den dÃ¥ det var precis det jag skrev  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, skummade bara igenom inläggen, så jag missade det.
Konstigt att tillverkarna inte gör bottentråget med inbyggd lutning, det ser ju inte direkt snyggt ut med en lutande utedel om man nu är av den mer perfektionistiska typen.
(Beror väl på att det egentlige är AC-maskiner och inte brukar frysa, men ändå...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Konstigt att tillverkarna inte gör bottentråget med inbyggd lutning, det ser ju inte direkt snyggt ut med en lutande utedel om man nu är av den mer perfektionistiska typen.
(Beror väl på att det egentlige är AC-maskiner och inte brukar frysa, men ändå...)
De flesta är ju byggda med en inbyggd lutning som pressats i bottenplåten, problemet är nog snarare att om man använder dom konsollerna med väggskena som man hänger två plåtkonsoller på så lutar aggregatet svagt mot kompressorsidan där all vikt är pga att plåtkonsollerna är lite veka.
man brukar få kompensera med några brickor under gummikudden på kompressorsidan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!