Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning HP/MS 1215-5  (läst 1236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Felsökning HP/MS 1215-5
« skrivet: 30 december 2010, 23:07:25 »
Någon som hette O'Toole lär ha sagt att "Murphy was an optimist.". Det uttrycket ligger nära till hands när min trotjänare bryter ihop på em, dagen före nyårsafton med -8 ute. Nästa vardagsmorgon är cirka 84 timmar bort. Min elpatron har på fyra år bara gått för legionella och det vore synd att behöva ändra på det just idag...

Jag tror mig dock ha hittat felet, nämligen kontaktorn för kompressorstart (nr 68 i komponentlistan). Den har strulat någon gång tidigare, vilket yttrat sig som att den inte verkar "bottna" riktigt av sig själv, utan jag har fått trycka till den lite med en skruvmejsel för att den ska klicka till och dras. Styrdatorn tror dock att kompressorn går ändå vilket gör att gradminuterna bara tickar iväg (elpatronen är dock blockerad). Det är dock inte problemet nu.

Från och med för någon timme sen utlöses motorskyddet efter en stunds kompressordrift, vilket jag antar beror på att spänningen på någon fas dippar. När jag mäter spänningen (efter kontaktorn, före MS) med kompressorn igång blir resultatet följande:

L1-L2 352 V
L2-L3 325 V
L1-L3 395 V

Mäter jag L2-T2 (in-ut på samma fas) visas ett spänningsfall på 80 volt. Mycket underligt... Borde väl rimligen vara 0. Det jag skulle behöva lite stöd med är att verifiera felsökningen. Är det något mer jag behöver kolla, eller har jag hittat felet? Nästa steg blir väl att invänta måndag morgon och då ringa Nibe och be dem skicka en ny kontaktor, alternativt ringa en elektriker och se om han har en hemma. Finns väl ingen större chans att få tag på en kontaktor i helgen..? Kan motorskyddet behöva bytas och hur kollar jag i så fall det?
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Felsökning HP/MS 1215-5
« Svar #1 skrivet: 31 december 2010, 15:37:41 »
Byt kontaktorn
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning HP/MS 1215-5
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2011, 19:34:29 »
Byt kontaktorn
Tackar för det. Mycket uttömmande.  ;)
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!