Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ny begagnat pump, Nibe 1110-10  (läst 13891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« skrivet: 05 januari 2018, 10:36:20 »
Ny för mig det vill säga!

Jag har lagt ner försöket att laga min 1250, åtminstone ett tag. Tacksam för all hjälp jag fick med den, har lärt mig oerhört mycket och är övertygad att den en dag ska producera värme igen.

Men till F1110, 10kW, den är frÃ¥n 2001, men jag sparade 1 krona för det kostade 2000 kr.  ::)

 Eftersom jag ska montera själv, betraktar jag det som en chans till utveckling, jag hoppas att den hÃ¥ller minst 2 Ã¥r. DÃ¥ är priset 1000 per Ã¥r vilket inte är fallet med en 60.000 pump som hÃ¥ller i 10 Ã¥r. SÃ¥ var det med 1250 och förra ägaren har redan bytt invertern en gÃ¥ng.

 Har redan läst mycket, men säkert kommer jag att behöva lite hjälp pÃ¥ traven, för det ska handla om ack.tank och extern VVB. SÃ¥ hoppas att i mÃ¥n av tid och lust ni kommer att kunna ge mig fina och inte alltför kriptiska svar! :)

  Jag har i källaren 2 gamla Borö tankar. SÃ¥na i grÃ¥ plÃ¥t, tror de är pÃ¥ 500 liter var. Är de en bra ide att använda dem? Jag ser flera möjligheter men har svÃ¥rt att bedöma för och nackdelar.
  Huset har 75kvm källare, 75kvm bottenvÃ¥ning, 75kvm övrevÃ¥ning, med radiatorer i hela huset inklusive källare. Hittade en bild pÃ¥ nätet med liknande radiator typ, jag bifogar. Finns kanske 18-20 stycken, flera ganska bredda, en av dem riktigt bredd. Kan mätta linjärmeter om det skulle ge nÃ¥t.


    Variant 1.
                       - F1110 direkt mot radiatorsystemet
                       - VV frÃ¥n nuvarande i bruk 10 L bereddare med 2.5 kW elpatron
                        (mina funderingar: enkelt, snabb montering, billigt utan extra delar, tex CP, klara vintern, sen
                         kanske ändra till annan uppsättning)

   Variant 2.
                      - F1110 direkt mot radiatorsystemet
                      - VV med extern VVB, 3-vägs ventil finns
                         (massa möjligheter och massa frÃ¥gor. 500liter Borö? använda F1250 VV tanken pÃ¥ 185?
                          annan mindre tank?)

     
   Variant 3.             
                      - F1110 mot 500 liter Borö
                      - VVB 500 liter Borö
                           (behov av extra CP och andra delar, mycket rördragningar i kall källare, men kanske sparar
                            väsentligt pÃ¥ kW, och start-stopp pÃ¥ pumpen? Jämnare värme i huset?)

   Variant 4.         
                      - F1110 mot 2x500 Borö
                      - VV, antingen 10L VVB kvar, F1250 tanken eller annan mindre tank

   
 

 Tack pÃ¥ förhand!


 

 

 
« Senast ändrad: 05 januari 2018, 10:38:24 av ionbaciu »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2018, 11:13:11 »
Vad är det för VVB i din Borö-tank?
Jag skulle nog troligen välja denna som VVB via växelventil då det är relativt enkelt att koppla in den som VVB mot en 1110.
Du kan annars koppla 1110 mot VVB i 1250 om du inte vill slänga ut den.

Sen skulle jag köra via den andra Borö-tanken mot huset, antingen som en arbetstank (kräver en extra CP) eller som volymtank.
Tyvärr går det väl inte att sno en CP från 1250 då dessa är frekvensstyrda? ???


10 liter VVB med 2,5 kW elpatron räcker väl knappast till att duscha i? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2018, 12:23:38 »
Vad är det för VVB i din Borö-tank?
Jag skulle nog troligen välja denna som VVB via växelventil då det är relativt enkelt att koppla in den som VVB mot en 1110.
Du kan annars koppla 1110 mot VVB i 1250 om du inte vill slänga ut den.

Sen skulle jag köra via den andra Borö-tanken mot huset, antingen som en arbetstank (kräver en extra CP) eller som volymtank.
Tyvärr går det väl inte att sno en CP från 1250 då dessa är frekvensstyrda? ???


10 liter VVB med 2,5 kW elpatron räcker väl knappast till att duscha i? ???

 Vi är bara tvÃ¥, sÃ¥ är man snabb gÃ¥r det, men inga marginaler. Men pÃ¥ 20 min är het igen, sÃ¥ vi anpassar oss och duschar med lite tidsförskjutning. Jag är en överlevare! :)

Du har rätt, pumpen är säkert frekvensstyrd. Då måste jag köpa en. Jag postar separat en fråga om det.

Angående Borö, ska fota dem och posta. En har extra mätinstrument så det måste vara den med slingor.

Jag har bra med plats i källarrummet så jag behöver inte ta ut 1250a. Men hur sparar man mest kW?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2018, 20:56:42 »
Du tycks ha många stora radiatorer så det borde gå bra att köra direkt mot de utan arbetstank. Jag skulle sedan satsa på att använda vvb från 1250, den är ju byggd för VP drift och du slipper värma 500 liters tank som kanske är taskigt isolerad.

Kan du lite arduino och programmering så är det nog rätt lätt att skapa styrsignalen till CP från 1250 om du vill sno en sådan och spara lite energi jämfört med den gamla. Men det är väl klar överkurs.

Tankarna kan du säkert sälja, jag blev av med mina rätt snabbt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2018, 22:10:12 »
Du tycks ha många stora radiatorer så det borde gå bra att köra direkt mot de utan arbetstank. Jag skulle sedan satsa på att använda vvb från 1250, den är ju byggd för VP drift och du slipper värma 500 liters tank som kanske är taskigt isolerad.

Kan du lite arduino och programmering så är det nog rätt lätt att skapa styrsignalen till CP från 1250 om du vill sno en sådan och spara lite energi jämfört med den gamla. Men det är väl klar överkurs.

Tankarna kan du säkert sälja, jag blev av med mina rätt snabbt.

// Magnus

  Jag betalade för mycket för dem, 1000/st, svÃ¥rt fÃ¥ pengarna tillbaka tror jag.

 Min tanke med tanken (pun intended) är att spara pÃ¥ komp. starter.  Pumpen pÃ¥ 10kW är för stor, vid -10 räckte med 45Hz pÃ¥ inverterpumpen, som motsvarar 5-6kW, tror jag. För att pumpen ska jobba längre perioder och sen vila längre, och för att fÃ¥ jämnare temp i huset, hjälper inte ändÃ¥ att ha volumtank?
 
 Jag ocksÃ¥ funderar pÃ¥ skipa VVB pÃ¥ 500L, det käns bara böckigt. Kanske sälja den!

Med Arduino, av vilka jag har två, känns lite ostabilt, hellre köpa en ny, modern CP.
 Skulle det fungera med Grundfos Alpha 1? Jag hittade det här:

https://www.obadis.com/en/grundfos-alpha1-25-40-heating-pump-98460745-lenght-180-mm-pn-10-energy-efficiency-class-a.html

 Riskabelt att köpa frÃ¥n de? Priset är wunderbar! Kanske kan tjata bort momsen ocksÃ¥, 19%.







Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2018, 22:29:48 »
  NÃ¥n som kan CP, hur räknar jag vilken passar bäst för mina ändamÃ¥l? Vilka egenskaper behövs? Tack!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2018, 23:00:50 »
Har du inte cp i 1110an? du kan väl köra med dom först, och byta sen?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2018, 23:30:56 »
Allvarligt talat så är det nog svårt att räkna hem en ny cp nästa oavsett pris på två år så kör du slut på den inbyggda till att börja med.

Arduino är nog så stabil som koden i den är och spänningsförsörjningen, jag körde en till min gamla shuntstyrning och den strulade aldrig, nu är den kontrollpanel till sonossystemet istället och där hänger den sig varannan månad pga dålig programmering av mig ;) timer overflow i koden för att känna av hur snabbt man vrider på encodern till volymen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2018, 07:07:28 »
Har du inte cp i 1110an? du kan väl köra med dom först, och byta sen?

 Jag hadde för mig att det behövs extra CP för extern VVB. Läste nÃ¥nstans. Har jag misförstÃ¥tt? Skulle jag använda volumtank pÃ¥ 500L funkar med inbygda c.pumpen i 1110?


Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2018, 07:19:16 »
Har du många likvärdiga radiatorer skulle jag absolut skippa tanken och köra direkt mot radiatorerna. ::)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2018, 07:25:01 »
Allvarligt talat så är det nog svårt att räkna hem en ny cp nästa oavsett pris på två år så kör du slut på den inbyggda till att börja med.

Arduino är nog så stabil som koden i den är och spänningsförsörjningen, jag körde en till min gamla shuntstyrning och den strulade aldrig, nu är den kontrollpanel till sonossystemet istället och där hänger den sig varannan månad pga dålig programmering av mig ;) timer overflow i koden för att känna av hur snabbt man vrider på encodern till volymen.

// Magnus

Ang. CP kostnad, det är som du säger, men den plockar jag ner och använder till min nästa pump för tusenlappen.
 Jag avser inte bytta pumparna inne i 1110an utan ifall systemet som jag sätter ihop kräver en extra.

Det är säkert sÃ¥ med Arduino, men även om jag lekt lite med den, jag är nybörjare pÃ¥ det med. Har inte en bra  uppfattning om hur en sÃ¥n koppling skulle se ut.
 
 Synd att jag kom inte pÃ¥ när jag var yngre att gÃ¥ en utbildning pÃ¥ kyl! Skulle gillat det.
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 10:32:13 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2018, 07:50:40 »
Har du många likvärdiga radiatorer skulle jag absolut skippa tanken och köra direkt mot radiatorerna. ::)

  Visst, lättare  och snabbare, men mitt bekymer är att pumpen skulle värma upp radiatorerna ganska fort, första gÃ¥ngen kanske 20-30 minuter och sen stanna.  Efter det, beroende pÃ¥ inställlningar, den skulle antingen gÃ¥ 3 minuter, stanna nÃ¥n minut, osv. eller värma huset för mycket först och sen vänta tills tempen har sjunkit obehagligt mycket.
 Huset har bra med isolering sÃ¥ en framledning pÃ¥ 30-32 grader var tillräckligt för bra klimat i huset vid -5 utetemp. Ner till -10 det räckte med 35. Vid 0 ute, i november tex, elementen kändes knappt varma och ändÃ¥ fick jag stänga pumpen helt för det kändes för varmt inne. Annars 1250an fick mÃ¥nga start och stopp för lägsta varv var ändÃ¥ för mycket.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2018, 10:31:06 »
 Tror jag klurat ut det med volumtank och ack.tank. Är det fel, rätta till gärna.

  Ackumulatortank är dÃ¥ man kopplar den till VP (med extra CP eller VPs inbygda) och VPn jobbar mot tanken tills den uppnÃ¥r en viss hög temperatur. Kanske 65. Sen stannar VPn och ett system med shunt(ar), som jag förstÃ¥r inte än, tar sÃ¥ mycket värme frÃ¥n AckT som behövs tills tempen i Ack. blir tillräckligt lÃ¥g. 30-35? DÃ¥ startar pumpen igen. Förmodligen det fortfarande matas värme till radiatorer av shunt systemet under tiden.

  Volumtank är som en 500liter radiator kopplad i serie med de riktiga radiatorerna. DÃ¥ behövs ingen extra CP. Syftet är att utöka vattenmängden i systemet sÃ¥ att pumpen inte ska hinna höja temperaturen för fort med mÃ¥nga start och stopp som effekt. DÃ¥ kan temperaturen vara lägre ocksÃ¥.

 Som jag ser det, volumtank varianten skulle kräva rätt storlek pÃ¥ tanken, alltsÃ¥ anpassad volum till husets behov. OcksÃ¥ mer ojämn gÃ¥ng för en ON-OFF om inte den har exakt den effekten som behövs för att gÃ¥ hela tiden. Eller?

 Första varianten skulle vara mindre effektiv pÃ¥ grund av hög arbetstemp, extra CP.


  Men varför  inte köra acktank pÃ¥ lÃ¥g temp? Tex mellan 33 och 40 grader. Kanske  ha 1000 liter istället. Ännu trögare förlopp, mindre start-stop. Var är felet i mitt resonemang?

Än annan ide, varför inte koppla på så sätt att med lite kranar kunna ha alla varianter och se vilken funkar bäst och sparar mest? Med volumtank, acktank eller med bypass direkt mot radiatorer i samma system.
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 11:53:29 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2018, 14:10:05 »
De verkar mycket gamla.

« Senast ändrad: 06 januari 2018, 14:13:02 av ionbaciu »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2018, 14:28:10 »
Att tankarna är gamla , bara dom inte läcker har ju ingen betydelse
Det med att ladda tankarna med VP blir en ON/OFF anläggning , VP startar vid en låg temp och stoppar vid en max temp , samt ta ut från tank/ar till elementen med en shunt som styr på utetemp , fungerar utmärkt , det kan inte bli svängningar på tempen ut till huset .
Det blir långa finna gångtider på VP samt långa stopptider och borran hämtar sig
Ska kopplas lite udda kanske mellan VP, system,tank , men lätt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2018, 14:30:14 »
Jag hadde för mig att det behövs extra CP för extern VVB. Läste nånstans.

Nej, det räcker med en CP + växelventil.
Men om du använder en ack som arbetstank behövs en CP till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2018, 15:41:41 »
Kan man se om en av dem är VVB?  AlltsÃ¥ finns nÃ¥n slinga inuti eller bara tomma tankar?

  Konceptet med shunt fattar jag inte. Oavsätt vad jag söker pÃ¥, sÃ¥ hittar inga basics. Var ska shunten monteras? Hur blir den styrd frÃ¥n utetemp? DÃ¥ öppnas den och stängs elektriskt?  Ett extra styrkort eller finns en i VPn redan?
  NÃ¥gon link där jag kan läsa?
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 15:57:34 av ionbaciu »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2018, 16:18:24 »
Ser lite tunt ut med anslutningar , vad jag kan se är det bara uppe och nere som det finns , vid VVB så brukar det vara ett flertal anslutningar
Skyltarna på dom går inte att läsa , det brukar gå att söka på fabrikat och typ för att få info om dom
Det med shunt ,  dÃ¥ ska det gÃ¥ rör frÃ¥n tankarna fram till en shunt med motor som regleras av en reglercentral pÃ¥ utetempen samt  en pump  som pumpar ut det till elementen , dÃ¥ är det enligt gammal funktion som fungerat i 100 Ã¥r nästan

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2018, 16:28:00 »
Kan finnas styrning i VP för shunt , men dÃ¥  mÃ¥ste du tala om typen pÃ¥ VP  , är det en inverter sÃ¥ kanske det inte gÃ¥r bra att ladda tankar 
dom brukar styra med varvtal på temp

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2018, 16:42:55 »
Ser lite tunt ut med anslutningar , vad jag kan se är det bara uppe och nere som det finns , vid VVB så brukar det vara ett flertal anslutningar
Skyltarna på dom går inte att läsa , det brukar gå att söka på fabrikat och typ för att få info om dom
Det med shunt ,  dÃ¥ ska det gÃ¥ rör frÃ¥n tankarna fram till en shunt med motor som regleras av en reglercentral pÃ¥ utetempen samt  en pump  som pumpar ut det till elementen , dÃ¥ är det enligt gammal funktion som fungerat i 100 Ã¥r nästan

En tank har tvä anslutningar till däruppe, avluftning och exp. kärl?

 Reglercentral för shunt styrd frÃ¥n utetemp verkar vara dyr, 3-4k. Men sÃ¥g smÃ¥ shuntventiler för 3-400. DÃ¥ reglerar man manuellt?

 Lutar Ã¥t ingen ack.tank verkar som!


Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2018, 16:44:38 »
Kan finnas styrning i VP för shunt , men dÃ¥  mÃ¥ste du tala om typen pÃ¥ VP  , är det en inverter sÃ¥ kanske det inte gÃ¥r bra att ladda tankar 
dom brukar styra med varvtal på temp

 Inte inverter, Nibe F1110-10kW, ON-OFF.

 Tjohoo! FrÃ¥n 1110 manualen:

 "Värmepumpens reglerdator kan styra en eventuell
monterad elpatron i tre effektsteg,  alternativt extern
oljepanna och shuntventil."
 Betyder det att det kan styra shuntventil?
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 16:50:52 av ionbaciu »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #21 skrivet: 06 januari 2018, 18:29:28 »
Kan du inte koppla en 500l tank i serie med elementen, och sen köra vv genom 1250, så har du stor volym, och pumpen får gå länge, när den väl går.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2018, 19:11:34 »
 Hej Don Pablo,
jo, det kommer att bli så, tror jag.

 Räcker 1110ans inre c.pump till att dra all vatten runt, element, 500 +vattnet i VVBs mantel?

 DÃ¥ behöver jag inget annat  en rör och kopplingar och kanske nÃ¥n kran till?

« Senast ändrad: 06 januari 2018, 19:18:08 av ionbaciu »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2018, 19:37:22 »
Ja nog ska den orka det, blir ju slutet system, så rör det sig på ett ställe, så bör det väl röra sig vidare =)

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2018, 08:38:39 »
Hej,
har lite frågor inför monteringen, tänkte posta dem en för en.
Här kommer första, två relaterade egentligen.

F1110 från 2001 har kolv eller skroll kompressor?
Faserna måste ha en vis ordning eller spelar ingen roll?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2018, 15:35:53 »
Borde vara kolvkompressor, och då har fasordning ingen betydelse.

« Senast ändrad: 13 januari 2018, 15:40:02 av DonPablo »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2018, 18:44:05 »
Tack Don Pablo.

 Ã„r det en bra ide att ha baksidan nära väggen? Man har inte mycket att serva där eller?

Jag har kopplat elkabeln till det nya pumpen. Det som hette L1 på gamla pumpen sitter på L1 på den nya, osv.
 Nu kommer stora frÃ¥gan. Jag skulle gärna vilja kolla att pumpen fÃ¥r liv om jag slÃ¥r pÃ¥ ON. Inte längre än 1-2 sek. Kan det skadas om brine och vatten är inte kopplade pÃ¥ än? Kan inte se vad skulle kunna hända, ingen CP skulle hinna rotera ens, men jag vill fÃ¥ det bekräftad av de som kan.



 
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 19:05:35 av ionbaciu »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2018, 19:19:32 »
Inte av att starta upp för att se så den går typ av och på

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2018, 19:23:00 »
Ja, precis. Bara försäkra mig den är inte död.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2018, 19:56:25 »
Det är en 12kw kompressor i den, det kan vara en scroll, när man kollar på js energi, så är kompressorn en scroll. Öppna kompressorlådan och kolla om kompressorn är rund, eller oval i formen. På en scroll hör man om den går fel väg, det skramlar som fan

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2018, 20:19:00 »
Det är en 12kw kompressor i den, det kan vara en scroll, när man kollar på js energi, så är kompressorn en scroll. Öppna kompressorlådan och kolla om kompressorn är rund, eller oval i formen. På en scroll hör man om den går fel väg, det skramlar som fan

  Har kollat. Den ar oval. Men det gÃ¥r kolla bara pÃ¥ toppen, kan inte mäta runt den. Ar det kolv da? Ar det samre an scroll eller finns fordelar med?
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 20:38:40 av ionbaciu »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2018, 20:57:38 »
scroll är väl lite mer effektiv kanske, har färre rörliga delar, men tror inte skillnaden är så stor.
Scroll är riktningsberoende, så i dom måste man ha fasföljden rätt, på kolv kvittar det

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #32 skrivet: 13 januari 2018, 21:20:39 »
Det är en 12kw kompressor i den, det kan vara en scroll, när man kollar på js energi, så är kompressorn en scroll. Öppna kompressorlådan och kolla om kompressorn är rund, eller oval i formen. På en scroll hör man om den går fel väg, det skramlar som fan

Men det är ju en 10kW pump eller? Jag ser inget om att kompressorn är bytt, men jag kan ju ha missat det. 10 kW hade väl kolvkompressor?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #33 skrivet: 13 januari 2018, 21:53:38 »
Kompressorn ser inte ut som den på JS sidan. Bifogar foto.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #34 skrivet: 13 januari 2018, 22:21:29 »
det där är en kolv, men när jag kollar i nibes reservdelslista med serienumret, så står det att kompressorn, är en 12kw.
089699   KOMPRESSOR 12KW COPELAND
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 22:24:29 av DonPablo »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #35 skrivet: 13 januari 2018, 23:06:46 »
det där är en kolv, men när jag kollar i nibes reservdelslista med serienumret, så står det att kompressorn, är en 12kw.
089699   KOMPRESSOR 12KW COPELAND
Jag slipper problem med ordning pÃ¥  faserna Ã¥tminstone.
 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #36 skrivet: 13 januari 2018, 23:11:05 »
exakt, koppla in och kör

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #37 skrivet: 14 januari 2018, 00:20:29 »
Jag upptäckte att på F1110 kopparrören och kopplingarna är större än på F1250. Jag tar skjutmåttet imorgon och kollar, men kollektor in-ut är säkert 35, och in-ut till radiatorsystemet 28. På 1250 det var 28 och 22.
 Jag förmodar att det är bara att reducera och det spelar ingen roll var, kanske vid pumpen? Vill undvika använda tjockare kopparrör om det gÃ¥r.

 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #38 skrivet: 14 januari 2018, 05:58:03 »
Gör det så enkelt som möjligt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #39 skrivet: 14 januari 2018, 08:21:37 »
På min F1245 med kolv kompressor så måste i alla fall fas följden vara rätt annars larmar styren och vp startar inte. På F1245 är det i alla fall kolvkompressorerna som har högst cop men skillnaden är nog väldigt liten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #40 skrivet: 14 januari 2018, 08:56:40 »
 Absolut, Don Pablo! Men jag kommer att behöva köpa lite grejor imorgon, och jag mÃ¥ste göra en skis. Sist lyckades jag ha över bara nÃ¥n T-rör och klämring. Jag bor sÃ¥ att för en pryl som kostar 60 kr i UmeÃ¥ tar de 200 här. Det är värt att planera ordentligt och Ã¥ka dem 6 milen bara en gÃ¥ng.
 
  Föra gÃ¥ngen lÃ¥nade jag en gasbrännare för lödning, nu tänker jag köpa egen. Kan ni rekomendera en sÃ¥nt?

  Flexislangar till radiator, men även mellan pumparna?  Finns olika kvaliten eller alla är ungefär samma?


   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #41 skrivet: 14 januari 2018, 09:00:14 »
Kan rekommendera Rinkaby rör om du ska handla lite mera rör delar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #42 skrivet: 14 januari 2018, 09:08:53 »
På min F1245 med kolv kompressor så måste i alla fall fas följden vara rätt annars larmar styren och vp startar inte. På F1245 är det i alla fall kolvkompressorerna som har högst cop men skillnaden är nog väldigt liten.

Viktigast för mig att inte kompressorn havererar på grund av fel riktning. Min pump varnar säkert inte, så gammal som den är. Men jag kommer att lyssna noga första gången jag kör.

  Tack, Smurfen! Ska kolla. Jag kommer att behöva sÃ¥ lite egenligen, sÃ¥ om det inte blir mÃ¥nga hundralappar i skilnad jag tror att jag försöker fÃ¥ delarna sÃ¥ fort som möjligt. Varje dag slukas mellan 40 och 60 kW, och ved ibland, sÃ¥ jag vinner pÃ¥ att fixa fort.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #43 skrivet: 14 januari 2018, 09:24:56 »
Det gör den inte på de gamla, och på kolvkompressorer kollar vi aldrig rotationsriktning, om det inte står att det ska göras. och varnar den, är det ju bara skifta 2 faser. Däremot är scroll och skruv riktningsberoende. Vissa så pass känsliga att man måsta kolla med fasföljdsmätare att det blir rätt, skruvar brukar vara känsliga.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #44 skrivet: 15 januari 2018, 10:45:15 »
Hej,
Nu har jag kommit långt. Vilka flexibla slangar rekomenderar ni mellan pump och radiator system?
 OcksÃ¥, vad är bästa lösning när det gäller kopplingsdelar? FrÃ¥n pump, 28 - till radiator 22.

 Allt är rörlig sÃ¥ jag kan vrida, ta bort böj osv. Ska löda och koppla klart när allt sitter pÃ¥ plats.

 Spelar nÃ¥gon roll längden pÃ¥  slangar när det gäller vibrationsljud? Även om det räcker med 400mm kan det vara bättre med 600mm?

 
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 10:54:29 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #45 skrivet: 19 januari 2018, 00:31:37 »
Montering klart! Pumpen i drift. Bara värme, ingen ide å trixa nu, får se i maj, iuni.
 En frÃ¥ga. VV CP har tre läggen. Hur  resonerar man för att ställa rätt hastighet?

 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #46 skrivet: 19 januari 2018, 06:04:37 »
kolla deltat i menyerna, 7-8 grader är väl lagom, härligt med lite billig värme igen va =)


Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #47 skrivet: 19 januari 2018, 06:37:08 »
kolla deltat i menyerna, 7-8 grader är väl lagom, härligt med lite billig värme igen va =)

 Oj, vilken skilnad!
Luft-luft pumpen gick mest på avfrostning och med ved det var bra bara så länge det brann.
Framl. 38, retur 33. Jag satt c-pumpen på lägsta hastighet. Det verkar inte bli mer än 38 fram, den har gått 15 timmar utan att stanna.
 Som jag förstÃ¥r, allt styrning och parametrar som pumpen gör och läser har bara en konsekvens, att pumpen startar och stannar. Inget annat varjerar förutom manuell ställning av CP, sÃ¥ det finns inte mycket att göra, eller hur? Jag menar genom justering av värden. Allt man kan göra är bygga ut med tankar osv.
  Kan det vara sÃ¥ att framledning är beroende av retur, sÃ¥ att högre framT kan nÃ¥s när huset blir varmare?
Har inte satt utegivaren ute ännu, utan den visar 12 grader.
 
« Senast ändrad: 19 januari 2018, 07:20:59 av ionbaciu »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #48 skrivet: 19 januari 2018, 06:44:56 »
Framledningen beror av retur och även innetemperatur. När temperaturen stiger inne stiger även framledningen.

Har du inte utegivaren till F1250:n kvar? Kollar så fall om det är samma typ av NTC, du kanske inte behöver byta den?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #49 skrivet: 19 januari 2018, 07:15:32 »
Framledningen beror av retur och även innetemperatur. När temperaturen stiger inne stiger även framledningen.

Har du inte utegivaren till F1250:n kvar? Kollar så fall om det är samma typ av NTC, du kanske inte behöver byta den?

Ok, jag blev orolig, tänkte 10kW pump och allt den orkar är 38?

Jag fick original UG-et men jag startade på prov bara, med den hängande på pumpen. Men efter att pumpen startat ville jag inte stoppa den. Jag ska montera den idag nångång. Men huset har fått kalla väggar så nu det gäller att långsamt fylla dem med kalorier :). Så utegivaren skulle bara berätta för pumpen att köra, det är kallt ute, men jag åstadkom samma sak genom att vrida ratten åt höger. Önskad fram 45. Men det blev och stannat länge på 38 hittills.

  KB in =+1  KB out -3
 
 
« Senast ändrad: 19 januari 2018, 07:53:16 av ionbaciu »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #50 skrivet: 19 januari 2018, 18:03:36 »
imorgon har du varmt och skönt =)

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #51 skrivet: 19 januari 2018, 22:21:48 »
imorgon har du varmt och skönt =)
Jag vet inte, det står på 40 med 34 sen länge. Och inte ett stopp, självklart, för max är ställt på 43. Kan 10 kW vara lite för lite? -9 ute, och det är en aning lägre temp i huset en vad jag skulle önska. Men helt ok, man kan gå genom vintrarna utan problem.

 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #52 skrivet: 20 januari 2018, 09:49:17 »
Don Pablo, du hadde rätt, vi har 21 grader i huset.  :) Nice!

 Pumpen bara gÃ¥r utan stopp. Fram 41, retur 35.
 KB 1/-3
CP på lägsta hastighet.

  Pumpen har gÃ¥tt 55850 h
  kompressor        15270 starter
 
  Kanske med lite tur man kan krama ur den nÃ¥gra Ã¥rs drift?

Jag har inte isolerat rören än, spelar det nån roll för funktionen?

 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #53 skrivet: 20 januari 2018, 12:26:31 »
Är det värmerör? inte så noga kommer ju värme från dom också, om inte pannan står i ett utrymme som ej behöver värme.
15280 starter är inte så mycket, verkar vara en pump som är van att ha långa gångtider =)
Ja vi får hoppas den ger dig värme några år till =)

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #54 skrivet: 29 januari 2018, 22:23:19 »
Kan det vara så att en av kontaktorerna håller på att strula? Jag upptäckte att den gör ett mycket högt ljud, låter som en moped. Om jag trycker på med en penna, tystnar den väsentligt. Kommer den att lägga av? Ökar elkonsumtionen?

Denna kontaktor, position 69:

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1110-10kw-089942/069-kontaktor-9a-res-d.html
« Senast ändrad: 29 januari 2018, 23:45:31 av ionbaciu »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #55 skrivet: 30 januari 2018, 05:55:36 »
Byt den, vissa kan brumma väldigt mycket, kan även vara ett tecken på att den håller på ge upp. Bara ta vilken som helst, bara den är minst lika stor eller större, men en lc1d18p07 borde räcka =)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #56 skrivet: 30 januari 2018, 07:51:22 »
Kan det vara så att en av kontaktorerna håller på att strula? Jag upptäckte att den gör ett mycket högt ljud, låter som en moped. Om jag trycker på med en penna, tystnar den väsentligt. Kommer den att lägga av? Ökar elkonsumtionen?

Denna kontaktor, position 69:

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1110-10kw-089942/069-kontaktor-9a-res-d.html
Varje gång strömmen till min VP brutits låter den likadant som din, jag kör också penntricket och har gjort så i över 5 år nu och inget har blivit värre med åren. Min kompressor passerade nyss 58000h så nu får den gå tills den havererar men första åren den lät hade jag ett ständigt dåligt samvete över detta, nu bryr jag mig inte längre.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #57 skrivet: 30 januari 2018, 07:53:15 »
15280 starter är inte så mycket, verkar vara en pump som är van att ha långa gångtider =)
Den kan ha nollats, har för mig att räknaren bara går till 49000 nånting sen börjar den om, så det kan vara runt 65000 starter.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #58 skrivet: 30 januari 2018, 08:42:24 »
Räknaren går till 216 -1 = 65535 innan den nollas på Nibe.
På IVT har jag för mig att räknaren går till 32767 och sen till -32767 osv, då den har en "signed integer".

Den kan nog ha 65535 + 15280 starter med tanke på drifttiden.
« Senast ändrad: 30 januari 2018, 08:44:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #59 skrivet: 30 januari 2018, 17:37:13 »
Byt den, vissa kan brumma väldigt mycket, kan även vara ett tecken på att den håller på ge upp. Bara ta vilken som helst, bara den är minst lika stor eller större, men en lc1d18p07 borde räcka =)

Det stör inte så då jag kan bytta om den havererar, tänkte jag. Har från andra pumpen.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #60 skrivet: 30 januari 2018, 18:52:53 »
Men hur är det med tidsräknaren? Har den också nollats? Kan det stämma, mer starter en timmar?

 Eltillsats 1303 h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #61 skrivet: 31 januari 2018, 08:04:03 »
Det är rätt vanligt att den har fler starter än drifttimmar.
Samma gäller för timräknaren, den nollas efter 65535 h.

Eltissatsen och drifttiden är troligen helt korrekta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #62 skrivet: 31 januari 2018, 08:09:09 »
Förmodligen nollas tidsräknaren också vid 65535 så den lär stämma.
Fler starter än timmar har nog de flesta installationer, min lilla pump som en gång gick från början av december till mitten av februari utan stopp har ändå 39000 starter på 58000 timmar.
Alltså bara runt 1.5h timme per start, då har jag även en stor beredare där en VV-laddning tar 45 min.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #63 skrivet: 31 januari 2018, 08:26:16 »
Jag beställde ny kontaktor från Nibe, kostade runt 600 kr om jag minns rätt.
Tyst blev det.
Känns i alla fall bra, om brummandet är skadligt låter jag vara osagt, men att en kompressor för en ren matningsspänning är i alla fall viktigt.
OM brummandet kommer från att kontaktor går liiiite till och från med 50 Hz frekvens så kan det vara skadligt för kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #64 skrivet: 31 januari 2018, 10:23:53 »
Som jag ser det, har det gått så länge och så många timmar och starter, då kommer den hålla några år till. Ny blir det bara 1 start per dygn, max 2. På 180 dagar (nov-apr) blir det max 400 starter/år för att värma huset och 2160 timmar (12 h/dygn). Efter 65000 starter, vad är 1000 till? Och 5000 timmar? Ingenting! :) Jag vet, den kan paja imorgon!

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #65 skrivet: 31 januari 2018, 13:45:18 »
Det går att vilken kontaktor som helst , gärna en som tål 10A
Varför köpa dyrt frÃ¥n Nibe när det finns billigare  , mellan 250 - 400 kr pÃ¥ andra ställen
Det står säkert en typbeteckning på den , bara köpa en lika eller en som motsvarar den
det viktigaste är vad det stÃ¥r för spänning pÃ¥ den 24VAC  , 24vDC eller 230V samt att
veta om den är 3 polig eller 4 polig  troligtvis en 4 polig dÃ¥ indikering finns för drift
DÃ¥ är det nummer pÃ¥  uppsidan  1 3 5  13/NO ( normalt öppen ) pÃ¥ nersidan 2 4 6  14/NO ( normalt öppen )
samt A1 och A2 som är för spolen , manöverspänning
Sök pÃ¥ kontaktorer sÃ¥ kommer det fram mängder , bara att välja efter vad som  stÃ¥r pÃ¥ din

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #66 skrivet: 31 januari 2018, 14:13:40 »
Det går att vilken kontaktor som helst , gärna en som tål 10A
Varför köpa dyrt frÃ¥n Nibe när det finns billigare  , mellan 250 - 400 kr pÃ¥ andra ställen
Det står säkert en typbeteckning på den , bara köpa en lika eller en som motsvarar den
det viktigaste är vad det stÃ¥r för spänning pÃ¥ den 24VAC  , 24vDC eller 230V samt att
veta om den är 3 polig eller 4 polig  troligtvis en 4 polig dÃ¥ indikering finns för drift
DÃ¥ är det nummer pÃ¥  uppsidan  1 3 5  13/NO ( normalt öppen ) pÃ¥ nersidan 2 4 6  14/NO ( normalt öppen )
samt A1 och A2 som är för spolen , manöverspänning
Sök pÃ¥ kontaktorer sÃ¥ kommer det fram mängder , bara att välja efter vad som  stÃ¥r pÃ¥ din

Tack tc75!
 Jag har en 1230 med trasig kompressor som jag fick, säkert det är nyare kontaktörer men som säkert passar.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #67 skrivet: 31 januari 2018, 15:33:13 »
Tack tc75!
 Jag har en 1230 med trasig kompressor som jag fick, säkert det är nyare kontaktörer men som säkert passar.
Det som är viktigast är manöverspänningen  sen kan du ta vad som helst och de nummer som jag sa  finns pÃ¥ den nya
En kontaktor är dum , det är bara en stor strömbrytare inget annat  , i bland sitter det ett motorskydd pÃ¥ undersidan
kontaktorn som ska vara en  livförsäkring pÃ¥ kompressorn ( om en säkring gÃ¥r sÃ¥ bryter den bort ) annars brinner
kompressorn upp i lindningarna ,  det brukar gÃ¥ att knöla (  skruva fast det )  in skyddet pÃ¥ de flesta kontaktor med
lite vilja och glatt humör , kolla bara hur tamparna sitter , sÃ¥ det blir lika , sitter det skydd sÃ¥ lossa det  frÃ¥n den
dÃ¥liga kontaktorn  och byt kontaktorn skruva tillbaka skyddet

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #68 skrivet: 01 februari 2018, 11:42:42 »
Det som är viktigast är manöverspänningen  sen kan du ta vad som helst och de nummer som jag sa  finns pÃ¥ den nya
En kontaktor är dum , det är bara en stor strömbrytare inget annat  , i bland sitter det ett motorskydd pÃ¥ undersidan
kontaktorn som ska vara en  livförsäkring pÃ¥ kompressorn ( om en säkring gÃ¥r sÃ¥ bryter den bort ) annars brinner
kompressorn upp i lindningarna ,  det brukar gÃ¥ att knöla (  skruva fast det )  in skyddet pÃ¥ de flesta kontaktor med
lite vilja och glatt humör , kolla bara hur tamparna sitter , sÃ¥ det blir lika , sitter det skydd sÃ¥ lossa det  frÃ¥n den
dÃ¥liga kontaktorn  och byt kontaktorn skruva tillbaka skyddet

Det är 2 likadana kontaktörer som verkar jobba ihop. En har motorskyddet under. Men den som låter är den andra som inte har någon motorskydd. Men den låter inte alltid, igår när jag kollade det var tyst.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #69 skrivet: 01 februari 2018, 21:40:44 »
den kontaktorn är alltid dragen, så därför slits den hårdare

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #70 skrivet: 06 februari 2018, 12:37:49 »
Nu har pumpen gått ett tag. Jag undrar vad följande innebär:

Det går aldrig över 41 på framleding. Retur 35. Är den för lite för huset?

Om den går 24 timmar drar den 80 kW inklusive allt annat i huset. 1250 drog 60 som mest.

Hur kan man optimera det? Cp som går långsammare och kanske modernare med låg elförbrukning?


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #71 skrivet: 06 februari 2018, 14:23:04 »
Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #72 skrivet: 06 februari 2018, 15:01:09 »
Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus

Nej, det är mycket bra, behagligt temp. Men vid -12/-18 man kan låta den gå hela tiden. Och 80 kW/ dygn känns mycket. Men jag tog bort en kabel så elpatronen ska inte gå in.
« Senast ändrad: 06 februari 2018, 17:18:47 av ionbaciu »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #73 skrivet: 06 februari 2018, 18:00:29 »
Att den drar mer kWh än den förra är väl inte så konstigt, du gick väl från en top off the line maskin till en enklare och äldre pjäs. Det finns säkert siffror på COP för båda om man vill jämföra och räkna på det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #74 skrivet: 06 februari 2018, 18:15:39 »
Visst, det inser jag, tänkte om det kan vara så att kanske växlarna inuti är lite igensatta eller nåt sånt som gör att det blir mindre värmeöverföring.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #75 skrivet: 06 februari 2018, 20:44:48 »
Som referens sÃ¥ drog min 1255 3-12  1.8kw/h vid -20°
Men jag har inte trimmat in den ordentligt ännu..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #76 skrivet: 06 februari 2018, 23:32:29 »
Min verkar dra 3.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #77 skrivet: 07 februari 2018, 05:59:09 »
Hur funkar pumpen nu ionbaciu? Du har väl redan tjänat in det du betalade för den =)

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #78 skrivet: 07 februari 2018, 16:36:03 »
Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus

Om en pump går hela tiden, med kanske 30mintur tillsats per 24h, går den effektivt/drar mycket då?
Januari-månaden drog huset ca 1670kw / 53kw dygn / 2.2kw/h, men det är hela huset. Går det att se i menyn någonstans hur mycket den drar?
« Senast ändrad: 07 februari 2018, 16:39:57 av Albineriksson7 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #79 skrivet: 07 februari 2018, 16:43:43 »
Större besparing än så är svår att få, det är ju i så fall bara när den går 24 h/dygn UTAN att något eltillskott går till.
Det går inte se hur mycket effekt den förbrukar annat än med en extern elmätare: https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/216-elmatare-3-fas-mid-med-import-export-trippmatare.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #80 skrivet: 07 februari 2018, 16:56:46 »
Ah okej, men jag vet på ett ungefär vad huset drar när den är i sommarläge, ca 370kw/månad. Så pumpen har dragit ungefär 1300kw i januari, om inte mindre, för vi har förbrukat mer nu än på sommaren tex mer belysning, en hel del mer tappvatten etc. 1300kw / 42kw dygn / 1.75kw h.
Sen frÃ¥n mitten av januari har jag optimerad en del enligt svar jag fÃ¥tt här pÃ¥ forumet genom att strypa pÃ¥ övervÃ¥ningen, vilket gav en mycket bättre temp pÃ¥ nedervÃ¥ningen, antagligen gÃ¥r pumpen inte sämre för det, förhoppningsvis  ;)
Tillsats har gått 9.9h totalt denna vintern till nu, på jag tror 3kw, och för det mesta senaste dagarna med nästan minus 17 på natten. Aldrig kallt inne, temp mellan 20 och 20.5, 20.5 för det mesta.

Tror inte det är sÃ¥ dÃ¥ligt för en 1145-10 / hus frÃ¥n 1800 talet pÃ¥ 250kvm. Bergvärme kan fungera rätt bra i gamla oisolerade hus ocksÃ¥.... 
   

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #81 skrivet: 20 februari 2018, 13:20:55 »
Eftersom pumpen har max 41 på fram vid 0 utetemp och 40 vid -10 så låter jag den gå oavbrutet ett tag, 8-10 h och sen stänger helt för en tid. Det brukar ta runt 8-12 timmar innan det känns som dax igen.
  Men dÃ¥ upptäckte jag att nivÃ¥n i exp.kärlet ökar pÃ¥ en gÃ¥ng med 4-5 cm och senare blir den upp till 90% av burken. Vid start samma sak, först sugs in en del brine, sen sjunker nivÃ¥n tilll en tredje del. OcksÃ¥, jag hör porlande ljud i brine, verkar komma inifrÃ¥n pÃ¥fyllningsventilen. Men pumpen bara gÃ¥r utan klagomÃ¥l. Kan det finnas fortfarande luft i systemet? Kan detta vara en förklaring till lÃ¥g max framledning? Är det därför stiger och sjunker nivÃ¥n i kärlet vid stopp och omstart, eller detta är normalt oavsätt luft?
 
 Vid pÃ¥fyllningsventilen luktar lite sprit och det känns som den läcker en droppe. SÃ¥ lite att det har inte pÃ¥verkat nivÃ¥n. Men kan det dras in luft den vägen? Kan det vara skadligt för kompressorn?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #82 skrivet: 20 februari 2018, 14:38:15 »
Du har lite luft i köldbäraren på utgående som typ komprimeras när cirkpumpen startar.
Ingen större fara men man borde lufta köldbäraren ordentligt vid ett tillfälle.
Kompressorn tar inte stryk och inte heller försämrar det effekten så länge som du har bra flöde på köldbäraren, men med tiden kan det bli så mycket luft att cirkulationen störs och då stoppar grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #83 skrivet: 20 februari 2018, 16:00:33 »
Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen
är den före sÃ¥ sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett  kan det stabilisera sig lite .
Om det skvalpar sÃ¥ har du en luftbubbla nÃ¥gonstans , det är inte sÃ¥ bra ,  har du manometer pÃ¥ KB  den ska vara min ca 0,5 bar , dÃ¥ greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte sÃ¥ bra , den har svÃ¥rt att fÃ¥ tag i KB , kan bli som ett vakum pÃ¥ sugsidan
Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan
Fyll pÃ¥ , höj trycket , lufta , inget skvalp  , att det gungar lite i kärlet gör inget

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #84 skrivet: 20 februari 2018, 17:24:44 »
Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen
är den före sÃ¥ sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett  kan det stabilisera sig lite .
Om det skvalpar sÃ¥ har du en luftbubbla nÃ¥gonstans , det är inte sÃ¥ bra ,  har du manometer pÃ¥ KB  den ska vara min ca 0,5 bar , dÃ¥ greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte sÃ¥ bra , den har svÃ¥rt att fÃ¥ tag i KB , kan bli som ett vakum pÃ¥ sugsidan
Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan
Fyll pÃ¥ , höj trycket , lufta , inget skvalp  , att det gungar lite i kärlet gör inget

 Det rör sig inte alls i kärlet när den gÃ¥r. Bara vid start och stopp blir skilnad i volym, och dÃ¥ kanske blir lite rörelse där inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!