0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det för VVB i din Borö-tank?Jag skulle nog troligen välja denna som VVB via växelventil då det är relativt enkelt att koppla in den som VVB mot en 1110.Du kan annars koppla 1110 mot VVB i 1250 om du inte vill slänga ut den.Sen skulle jag köra via den andra Borö-tanken mot huset, antingen som en arbetstank (kräver en extra CP) eller som volymtank.Tyvärr går det väl inte att sno en CP från 1250 då dessa är frekvensstyrda? 10 liter VVB med 2,5 kW elpatron räcker väl knappast till att duscha i?
Du tycks ha många stora radiatorer så det borde gå bra att köra direkt mot de utan arbetstank. Jag skulle sedan satsa på att använda vvb från 1250, den är ju byggd för VP drift och du slipper värma 500 liters tank som kanske är taskigt isolerad. Kan du lite arduino och programmering så är det nog rätt lätt att skapa styrsignalen till CP från 1250 om du vill sno en sådan och spara lite energi jämfört med den gamla. Men det är väl klar överkurs. Tankarna kan du säkert sälja, jag blev av med mina rätt snabbt. // Magnus
Har du inte cp i 1110an? du kan väl köra med dom först, och byta sen?
Allvarligt talat så är det nog svårt att räkna hem en ny cp nästa oavsett pris på två år så kör du slut på den inbyggda till att börja med. Arduino är nog så stabil som koden i den är och spänningsförsörjningen, jag körde en till min gamla shuntstyrning och den strulade aldrig, nu är den kontrollpanel till sonossystemet istället och där hänger den sig varannan månad pga dålig programmering av mig timer overflow i koden för att känna av hur snabbt man vrider på encodern till volymen. // Magnus
Har du många likvärdiga radiatorer skulle jag absolut skippa tanken och köra direkt mot radiatorerna.
Jag hadde för mig att det behövs extra CP för extern VVB. Läste nånstans.
Ser lite tunt ut med anslutningar , vad jag kan se är det bara uppe och nere som det finns , vid VVB så brukar det vara ett flertal anslutningar Skyltarna på dom går inte att läsa , det brukar gå att söka på fabrikat och typ för att få info om domDet med shunt , då ska det gå rör från tankarna fram till en shunt med motor som regleras av en reglercentral på utetempen samt en pump som pumpar ut det till elementen , då är det enligt gammal funktion som fungerat i 100 år nästan
Kan finnas styrning i VP för shunt , men då måste du tala om typen på VP , är det en inverter så kanske det inte går bra att ladda tankar dom brukar styra med varvtal på temp
Det är en 12kw kompressor i den, det kan vara en scroll, när man kollar på js energi, så är kompressorn en scroll. Öppna kompressorlådan och kolla om kompressorn är rund, eller oval i formen. På en scroll hör man om den går fel väg, det skramlar som fan
det där är en kolv, men när jag kollar i nibes reservdelslista med serienumret, så står det att kompressorn, är en 12kw.089699 KOMPRESSOR 12KW COPELAND
På min F1245 med kolv kompressor så måste i alla fall fas följden vara rätt annars larmar styren och vp startar inte. På F1245 är det i alla fall kolvkompressorerna som har högst cop men skillnaden är nog väldigt liten.
kolla deltat i menyerna, 7-8 grader är väl lagom, härligt med lite billig värme igen va =)
Framledningen beror av retur och även innetemperatur. När temperaturen stiger inne stiger även framledningen.Har du inte utegivaren till F1250:n kvar? Kollar så fall om det är samma typ av NTC, du kanske inte behöver byta den?
imorgon har du varmt och skönt =)
Kan det vara så att en av kontaktorerna håller på att strula? Jag upptäckte att den gör ett mycket högt ljud, låter som en moped. Om jag trycker på med en penna, tystnar den väsentligt. Kommer den att lägga av? Ökar elkonsumtionen?Denna kontaktor, position 69:https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1110-10kw-089942/069-kontaktor-9a-res-d.html
15280 starter är inte så mycket, verkar vara en pump som är van att ha långa gångtider =)
Byt den, vissa kan brumma väldigt mycket, kan även vara ett tecken på att den håller på ge upp. Bara ta vilken som helst, bara den är minst lika stor eller större, men en lc1d18p07 borde räcka =)
Det går att vilken kontaktor som helst , gärna en som tål 10A Varför köpa dyrt från Nibe när det finns billigare , mellan 250 - 400 kr på andra ställenDet står säkert en typbeteckning på den , bara köpa en lika eller en som motsvarar den det viktigaste är vad det står för spänning på den 24VAC , 24vDC eller 230V samt att veta om den är 3 polig eller 4 polig troligtvis en 4 polig då indikering finns för driftDå är det nummer på uppsidan 1 3 5 13/NO ( normalt öppen ) på nersidan 2 4 6 14/NO ( normalt öppen )samt A1 och A2 som är för spolen , manöverspänning Sök på kontaktorer så kommer det fram mängder , bara att välja efter vad som står på din
Tack tc75! Jag har en 1230 med trasig kompressor som jag fick, säkert det är nyare kontaktörer men som säkert passar.
Det som är viktigast är manöverspänningen sen kan du ta vad som helst och de nummer som jag sa finns på den nya En kontaktor är dum , det är bara en stor strömbrytare inget annat , i bland sitter det ett motorskydd på undersidankontaktorn som ska vara en livförsäkring på kompressorn ( om en säkring går så bryter den bort ) annars brinner kompressorn upp i lindningarna , det brukar gå att knöla ( skruva fast det ) in skyddet på de flesta kontaktor med lite vilja och glatt humör , kolla bara hur tamparna sitter , så det blir lika , sitter det skydd så lossa det från den dåliga kontaktorn och byt kontaktorn skruva tillbaka skyddet
Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar? Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne? // Magnus
Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen är den före så sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett kan det stabilisera sig lite .Om det skvalpar så har du en luftbubbla någonstans , det är inte så bra , har du manometer på KB den ska vara min ca 0,5 bar , då greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte så bra , den har svårt att få tag i KB , kan bli som ett vakum på sugsidan Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan Fyll på , höj trycket , lufta , inget skvalp , att det gungar lite i kärlet gör inget